Bukefalos 28 år!

bygga lägenhet på loftet??

Sv: bygga lägenhet på loftet??

Kommer du tycka att det är lika okej att behöva springa över halva gården efter 1 år för att hämta/fixa basala vardagsgrejor?

Jag försöker tänka ett steg längre och att du ska flytta hemifrån "på riktigt", nu får iaf jag mer en känsla av att stå med ena foten kvar hemma hos föräldrarna.

Jag skulle nog tycka det var okej till en början men sen skulle jag nog vilja känna att det är mer mitt eget och ha tex ett riktigt kylskåp med iaf en mindre frys, även om du ka ha tillgång till frysbox också vid behov och egen tvättmaskin.
Sånt som gör att man känner att man rår sig själv på ett annat vis liksom.

Sen om det skulle bli så att du inte bor kvar så kan dina föräldrar välja att hyra ut lägenheten och då vill de nog inte ha en hyresgäst som springer i deras tvättstuga och frysbox.
Visst det går ju alltid att lösa i efterhand men det är klart smidigare och billigare att göra sånt från början.
Visst kan man vara snål, men det är ju dumt att vara dumsnål :)
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

men jag grämer mig verkligen över trappan, vet inte hur jag ska sätta den för att inte slå i snetaket när man kommer upp och inte tar så mycket plats på nedan våningen. får ju bli en smal brant trappa men den tar ju ändå plats.

Om du har trappan i mitten av rummet, då kan du ju ha förvaring under, tex kylskåp och/eller skafferi.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Om du har trappan i mitten av rummet, då kan du ju ha förvaring under, tex kylskåp och/eller skafferi.

men hur blir det på ovanvåningen då? det är en stor port på loftet nu på gaveln, detta kommer att bli det enda fönstret på ovanvåningen, har man trappan i mitten så går man rakt på det stora fönstret + det blir svårare att möblera där uppe tror jag.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

finns ju höga kylskåp med kyl + frys, frysboxen blir nog mer till längre förvaring av frysvaror. kortare förvaring(som bröd/grönsaker) kan man ha i ett frysfack i kylen ju.

tvättmaskin kan man alltid få plats i badrummet, en sån smal/hög en kan man sätta mellan dusch/handfat t ex.

angående spiral trappor så tror jag de tar mer plats från kök eller badrum(+ att de är läskiga att gå i)
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Ser jättemysigt ut :-) men för att spara lite plats hade jag satt in en smal spiraltrappa istället. Jag bode i ett pyttelitet tvåvåningshus lik din lösning och trappan sparade mycket plats!
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

en trappa som är svängd kan jag gå med på, men pga klaustrofobi och minnet av en spiraltrappa som var alldeles för smal, lång och instängd så klarar jag inte av spiraltrappor längre, likadant med vissa hissar som jag inte klarar av utan att det känns som att allt krymper.

smala branta trappor klarar jag dock av :p så gör man en trappa som är ca 60 bred och går ut 2m från väggen och svänger lite i toppen ut över badrummet så kan det gå.

är inte så högt i tak på nedanvåningen, vi ska sänka golvet lite så man kan lägga golv och isolera, men det blir ändå inte mer än 210cm högt (gammal skånelänga)
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

stegade lite snabbt i går och det var bara ca 3,5 m brett, fortfarande 6m långt så blir bara en lite smalare korridor på nedanvåningen.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Jag hade förresten kök och vardagsrum på övervåningen i mitt hus trots snedtak. funkade bra! Men då fick såklart inga överskåp plats. Förvaring hade jag ingen, förutom några lådor i köket och några hyllor bakom ett drsperi i sovrummet och en hylla i badrummet. SÅ SKÖNT att få slängt en massa skit man inte använder!
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Jag hade skippat hela iden om inte garageytan fick ingå, det blir hopplöst trångt annars. Sovrum och dusch-toalett SKA vara på nedervåningen liksom köket av en enda anledning, man kan bli så sjuk att man inte tar sig upp för trappan öht.

Carport är uppfunnet, garage är bara sååå 60-tal. :p



McG - som just börjat bygga om stall och ladugård till 85 m2 enplansbostad.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

nja, tror inte garaget är förhandlingsbart, bilfantast till pappa förvarar sina veteranbilar + kunders bilar där :p.

tror inte att det blir så trångt egentligen, blir ett rimligt stort badrum och lagom kök för 1-2 personer

ovanvåningen blir 9m lång + att vi nog bygger en kupa där också för att få mer rymd.
har ungefär samma mått på ovanvåningen i andra byggnaden (-2-3 m) och där är det ganska bra rymd.

det blir i alla fall en ganska stor etta :p
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Haha, på tal om att bli sjuk så man inte tar sig upp för trappan. Minns den gången jag hade magsjuka och bodde i lilla stugan med sovrum nere och kök uppe. Jag var hungrig och skulle koka nyponsoppa. Upp för trappan kom jag, men jag svimmade tre gånger under själva koket. Tur att toan var på nedervåningen :p
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

blir jag så sjuk kan jag alltid gå de 10m in till föräldrarna och snylta :p och kan jag inte ta mig upp så kan jag sova i köket framför kaminen(som blir enda värmekällan antagligen, diskuteras fortfarande) funderar på att sätta dit den gamla köks soffan men den blir nog för stor :p. men bra med en extra säng :D.

XD funderar redan på möbler när vi inte ens har börjat hugga upp golvet :rofl:
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Såg en lägenhet där de hade snedtak och överskåp. Platsbyggda då. En trekant kan man säga, med luckor därefter.
Helläckert !
Det huset var till salu på Hemnet och är nu sålt så några bilder kan jag inte presentera.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

För att man ska kunna få bygglov på tvåvåningsbostäder måste man idag vissa hur man kan möblera på nedervåningen så det får plats med en säng där och den ska kunna stå avskilt. Sen måste du kunna komma in med en rullstol i badrummet, så det kan du inte bygga förlitet heller. Kan inte reglerna helt, men läste lite om det i höstats. Men annars känns det som att iden är väldigt bra. :)
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

För att man ska kunna få bygglov
Bygglov? Men diskuterar vi inte hur man skulle KUNNAT gjort när det byggdes för 15 år sen, eller mer? Ni vet väl att har nåt funnits i minst 10 år så blir det obligatoriskt okej. :angel:
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

nja, det har ju varit bebott i nederdelen innan, dräng/pig kammare med både kamin och kök med rinnande vatten :p(tog bort skorstenen och göt om golvet när vi renoverade väggarna för ngt år sedan), så det är ju bara en renovering/modernisering vi gör :D
--------
rullstol in på toa går nog utmärkt, sätter man sen in köks soffan så är det faktiskt en säng ^_^(en jäkligt smal och obekväm bäddsoffa men ändå :p)
---------
måste man ha bygglov för befintliga bostäder? förstår att man behöver om man bygger om en byggnad som inte är byggd för att bo i (t ex stall/lada),
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Nej man behöver inget bygglov för att renovera en bostad, som i ditt fall (och mitt fall), mitt stall och ladugård har ju varit bostad åt levande varelser så jag tolkar det som att bygglov är överkurs (och jag har ett rymligt samvete om det nu skulle behövas, samt grannar som backar upp det hela). :angel:

"Ja det såg ut sådär när han köpte stället, han har bara fixat till det lite, målat och tapetserat och sånt". :p
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

som jag läst det nu kan vi ev behöva bygglov för kupan beroende på hur stor den blir.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Det verkar ju bättre att kolla ordentligt om bygglov behövs och i så fall söka det, än att köra MacG:s variant och hoppas på det bästa. Att bygga in sitt liv i lögner som även kräver att grannarna ställer upp och ljuger, låter ju vedervärdigt och som något att hålla sig så långt ifrån som möjligt.

En sak som jag funderar på är hur du egentligen tänker om den här bostaden. Du skriver ofta att man kan slinka in till föräldrarna och tvätta, duscha och liknande.

Borde du inte faktiskt se till att bygga en fungerande bostad, om än liten, om ni nu ändå bygger? En bostad som fungerar för de behov som bostäder behöver fungera för? Så att det faktiskt blir ditt eget hem?

Jag tänker även på sådant som övernattande gäster, inkl sexpartners/förhållanden. Jag hade tyckt att det var sådär att duscha inne hos en ny sexpartners föräldrar, faktiskt. Dels för att jag inte vill bli presenterad för föräldrarna det första jag blir, dels för att det hade gett mig intrycket av en väldigt osjälvständig person, som är så beroende av föräldrahemmet.

Det du beskriver i tråden, låter mer som ett något avskilt rum åt en tonåring än som en bostad åt en vuxen dotter. Är det verkligen det du vill ha?
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Har du någonsin hört nån från byggnadskontoret som åker runt till folk och gör oanmälda besök a´la Radiotjänst? Nä tänkte väl det. ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 378
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Vi har börjat spåna kring att inreda ett loft som lägenhet. Loftet är ca 4*8m men ungefär 4 kvadrat går bort till trappan upp och...
2
Svar
21
· Visningar
1 578
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 459
Hemmet Mitt vardagsrum i nya huset har en smarrig turkos färg, ganska ljus som drar mer åt grönt än blått. Hur fasiken inreder jag det snyggt...
2
Svar
20
· Visningar
8 574
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp