Planritningar utomlands?

Ja, det har de ju i alla amerikanska serier ju! Alltid undrat om man går runt och låser alla två/tre (tre om det är en från hallen också) dörrarna varje gång man ska in dit, och sedan kommer ihåg att låsa upp dem efter sig ifall någon annan vill in genom en annan dörr? :confused: :laugh:

Exakt! Och som sagt, glömmer man att låsa upp och någon annan försöker ta sig in där en evighet så lär dom ju tro att man antingen somnat i badkaret eller sitter och ”vilskiter”. 😂
 
Men visst! Sitter också och blir fundersam över det där programmet väldigt ofta, dagtv är fan grejer alltså :D

Det där "vardagsrummet" många verkar ha precis till höger eller vänster om ytterdörren som de alltid i programmet verkar kalla "reception room/area" och tillägga att det är perfekt när man har gäster, som ett finrum typ. Men så är det alltid skitlitet?! Går in en tvåsittssoffa och en pall max. Öppen spis är alltid givet och heltäckningsmatta förstås, sen säger alltid spekulanterna att det är åh så modernt och "spacious". Känns som att det är väldigt olika vad vi lägger för mening bakom de orden :D

Angående finrum dock så tror jag att det är en sån där grej som äldre i hus hade. Minns att min mormor och morfar hade ett "finrum" där det stod soffor och en matsalsdel där vi bara åt vid kalas och högtider. Idag byggs det alldeles för yteffektivt för att det ska få plats ett rum som används 4 gånger per år tänker jag.
 
Tänk att det där är något jag aldrig sett här, och då har jag ändå bott i UK (förvisso i Skottland och inte England) i 11 år. Kan inte dra mig till minnes att jag varit hemma hos någon där det inte finns en hall. Jag förknippar det mer med USA, men många nämner just England när de pratar om detta så jag antar att det är en grej här (där!) också :D

Har en släkting som bor i ett Radhus i Sheffield. Huset står direkt mot trottoar och gata. Innanför ytterdörren är vardagsrummet med heltäckningsmatta. Står du i dörröppningen har du typ en meter till soffan och två meter till öppna spisen. Var man ska förvara ytterkläderna är oklart :p och Sheffield är ju en del av England där det absolut behövs..

Resultatet är att de går in genom trädgården och köksdörren och har ett köksskåp som garderob :D

Har också vänner i Edinburgh och deras hus hade en liknande lösning innan de själva byggde ut och skapade en hall.
 
Äsch, det är nog jag som inte varit runt tillräckligt mycket ;) Och nu när jag tänkte efter ordentligt kom jag på att jag faktiskt varit i två olika hus där man steg in rakt in i vardagsrummet... Det är nog vanligare i hus än i lägenheter, och jag tänkte felaktigt på min egen erfarenhet som mest kommer från lägenheter!
Lite märkligt eftersom man i England gärna har kvar skorna på fötterna när man går in i själva huset, tar inte av sig dem i hallen. (Jag har bott i England i minst 7 år så det var något jag la märke till. Liksom min engelsmans reaktion när han flyttade till Sverige och måste ta av skorna innan han gick in :-D )
 
Men visst! Sitter också och blir fundersam över det där programmet väldigt ofta, dagtv är fan grejer alltså :D

Det där "vardagsrummet" många verkar ha precis till höger eller vänster om ytterdörren som de alltid i programmet verkar kalla "reception room/area" och tillägga att det är perfekt när man har gäster, som ett finrum typ. Men så är det alltid skitlitet?! Går in en tvåsittssoffa och en pall max. Öppen spis är alltid givet och heltäckningsmatta förstås, sen säger alltid spekulanterna att det är åh så modernt och "spacious". Känns som att det är väldigt olika vad vi lägger för mening bakom de orden :D

Angående finrum dock så tror jag att det är en sån där grej som äldre i hus hade. Minns att min mormor och morfar hade ett "finrum" där det stod soffor och en matsalsdel där vi bara åt vid kalas och högtider. Idag byggs det alldeles för yteffektivt för att det ska få plats ett rum som används 4 gånger per år tänker jag.

Ja nu har jag ju nördat in på dessa program helt och hållet🧐
 
Ja, det har de ju i alla amerikanska serier ju! Alltid undrat om man går runt och låser alla två/tre (tre om det är en från hallen också) dörrarna varje gång man ska in dit, och sedan kommer ihåg att låsa upp dem efter sig ifall någon annan vill in genom en annan dörr? :confused: :laugh:

I det extremt svenska typhuset som jag växte upp i så hade badrummet på nedervåningen två dörrar. Ena dörren gick till mitt sovrum. Andra dörren ut i hallen precis vid ytterdörren. Gällde att komma ihåg att låsa båda dörrarna :p
 
@sicx skrev:
"Angående finrum dock så tror jag att det är en sån där grej som äldre i hus hade. Minns att min mormor och morfar hade ett "finrum" där det stod soffor och en matsalsdel där vi bara åt vid kalas och högtider. Idag byggs det alldeles för yteffektivt för att det ska få plats ett rum som används 4 gånger per år tänker jag.".

När jag var valp på 60-talet var ett finrum normen, vare sig man hade plats eller inte. Även om man var en tvåbarnsfamilj i en hyrestvåa... jag hade klasskamrater där en dubbelsäng och en våningssäng klämts in i sovrummet. Finrummets dörr hölls stängd, barnen fick bara vara där en stund på kvällen när de tittade på barnTV. Och då var det inte tal om att äta framför TV:n! Lekte gjorde man utomhus, trafiken var ju så mycket glesare då.

Sen byggde flera av de här familjerna hus, och då fick barnen oftast egna rum... men nog :devil: fanns det ett finrum med stängd dörr också!
 
Vet inte hur många husritningar jag sett där enda badrummet med badkar (och det i särklass största) ligger så att man måste gå igenom någon slags "master bedroom" för att komma dit. Och resten har typ toalett och handfat och ev en dusch.

För barnen och eventuella gäster skulle väl aldrig vilja bada då eller? :confused: Förstår absolut vitsen med att ha en liten toalett i anslutning till varje sovrum, det verkar ju jättesmidigt om än väldigt osvenskt. Men ett stort fint badkar tänker jag att hela familjen vill ha glädje av utan att behöva knata genom föräldrarnas sovrum.
Eller modernare hem med badkaret i sovrummet :confused:
 
Lite märkligt eftersom man i England gärna har kvar skorna på fötterna när man går in i själva huset, tar inte av sig dem i hallen. (Jag har bott i England i minst 7 år så det var något jag la märke till. Liksom min engelsmans reaktion när han flyttade till Sverige och måste ta av skorna innan han gick in :-D )
Trodde det var amerikanskt.
 
Ja! Alla dessa sällskapsrum, hur många vardagsrum kan man behöva?? Ett front-room liksom som verkar vara bara ett fin-rum som används när? När man har gäster? Vad ska man med ett rum som typ aldrig används till?

Okej visst, nu är ju jag en sån som inte kan tänka mig att ha en speciell matsal eller ta upp plats i vardagsrummet för ett stort matsalsbord heller menmen...
På en plats på landet så ser man ju ofta hur mäklaren visar ett vardagsrum intill hallen och så sedan så visar de ett till vardagsrum, för par som inte har barn etc. Vem behöver så många vardagsrum? :confused:😅
 
En annan sak jag tänkt på med programmen, är att det ofta är pensionärer som letar bostad. Och fastnar för hus med två eller tom tre våningar.
När jag blir pensionär vill jag ha enplan, så det är lätt ta sig fram.
Och flera sovrum, helst så många rum som möjligt. :cautious:
 
Lika alla dessa badrum?! Är det 4 sovrum så har huset ungefär 5 badrum?! Är det ”svenskt” att hela familjen oftast delar badrum? Och ev har en extra lite toalett bara?
Jaa!! Varje sovrum ska ha ett badrum :up::cautious: Eller så ska man ha ett rum med en toalett och ett duschrum (utan toalett). What? Jag tycker att det är lyxigt med två badrum där det finns varsin dusch (ev badkar) och varsin toalett. Och det räcker ju :laugh:
 
Jag vet också flera svenska hem som har två ingångar till badrummen. Tror det beror på planlösningen på huset/lägenheten.
 
@sicx skrev:
"Angående finrum dock så tror jag att det är en sån där grej som äldre i hus hade. Minns att min mormor och morfar hade ett "finrum" där det stod soffor och en matsalsdel där vi bara åt vid kalas och högtider. Idag byggs det alldeles för yteffektivt för att det ska få plats ett rum som används 4 gånger per år tänker jag.".

När jag var valp på 60-talet var ett finrum normen, vare sig man hade plats eller inte. Även om man var en tvåbarnsfamilj i en hyrestvåa... jag hade klasskamrater där en dubbelsäng och en våningssäng klämts in i sovrummet. Finrummets dörr hölls stängd, barnen fick bara vara där en stund på kvällen när de tittade på barnTV. Och då var det inte tal om att äta framför TV:n! Lekte gjorde man utomhus, trafiken var ju så mycket glesare då.

Sen byggde flera av de här familjerna hus, och då fick barnen oftast egna rum... men nog :devil: fanns det ett finrum med stängd dörr också!
Vi hade också ett "finrum" som vi kallade "Salen"! Mina kompisar hade också finrum - detta var 60-talet. Där fanns fin matta, finare möbler etc och man rörde sig lite försiktigare därinne. Jag älskade vår sal! Stor matta över hela golvet, bokhyllor med de finare stora böckerna i, och ett skåp som hade en speciell doft. Det var där inne vi delade ut julklapparna på julaftonen.
 
Det är typiskt svenskt att ta av skorna, i de flesta andra länder behåller man dem på.
Och det i hus med HELTÄCKNINGSMATTOR!! :arghh::eek::nailbiting: De måste ju dammsuga typ varje dag? :confused: Jag kommer ihåg hur smutsigt det blev när min bror hjälpte mig att flytta in i somras så vi hade ju skorna på då för att smidigt gå in och ut. Och det var på trägolv. Heltäckningsmatta låter ju som en mardröm :crazy:
Jag hade en tunn sådan i mitt sovrum som liten, och katten spydde på den en gång. Har sedan dess haft det i huvudet hur jäkla opraktiskt det är :rofl:

@Sel Du jobbar väl med att städa i folks hus där borta? Har någon av dina kunder heltäckningsmatta? Hur smutsig blir den? :nailbiting:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
760
O
Övr. Hund Småbarn kan vara rätt besvärliga när dom är små, men jag visste inte att så är det också med hundvalpar. jag har endast ägt katter...
Svar
16
· Visningar
5 683
Senast: Fidelin
·
Övr. Hund Har ngn läst denna??Varje gång jag läser den börja jag gråta...usch jag är så känslig:p ngn mer som är...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: Albatross
·
Övr. Hund Denna texten berör mig så otroligt mkt och jag gråter varje gång jag läser den:cry: :cry: :cry: När jag var valp, underhöll jag dig me...
Svar
12
· Visningar
1 174
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp