Planritningar utomlands?

Även sett dessa större badrum där minst två rum gränsar till. Kul att stå där näck sen kommer gästerna in från andra sovrummet helt plötsligt! 🤣😅
Jag har bott kollektivt med ett sånt badrum som låg mellan våra sovrum. I en större stad i Sverige där detta var en logisk lösning i flertalet liknande lägenheter i samma storlek på 60-talet när området uppfördes. Piffen var dock att väl inne vid handfat och badkar fanns det ytterligare en låsbar dörr bakom vilken tolettstol och papper fanns. Så chans till distansiering fanns, fast ändå inte... och i slutänden började jag och kombon ändå kopulera med varandra. 🤷‍♀️

Rolig tvist på planlösning hade jag i Sthlm innerstad:
i hallen fanns toalett och handfat - två trappsteg upp. Dusch fanns i sovrummet två rum bort (jag trodde dörren var en klädkammare först). Sovrummet var dessutom för litet på ngt annat än en 120säng pga dörr in och en till dörr till dusch. Hela grejen var att lyan var en avstyckning från en tidigare paradvåning på översta plan; i vardagsrummet hade jag tex en halv kakelugn.
 
Sett både på Grand designs och andra program. Jag ser ut som ett frågetecken varje gång jag ser det.
Har också sett. Sängen mot ena väggen med stora fönster/burspråk e.dyl. och utsikt på den andra. Och så ett badkar på en liten platå framför fönstret. Typ som att det är mer värt med utsikt från badet än från resten av rummet. (eller som att badet är mer värt att se på än utsikten...) Absolut ingen möjlighet att avgränsa med draperi eller dylikt. Och heltäckningsmatta.
 
Det här med skor inomhus verkar vara lite av en generationsgrej som turligt nog är på väg ut, enligt min uppfattning i alla fall. Varken svärmor, svägerska eller någon av våra vänner godtar skor inomhus och alla som kommer hit tar av sig skorna utan att bli ombedda. Folk har liksom börjat inse & reflektera över att det kanske inte är så fräscht. Men de där eländiga heltäckningsmattorna är det fortfarande 50/50 med i vår umgängeskrets 🙄 Jag är glad att vara sambo med en britt som vuxit upp med trägolv hemma, så det har aldrig ens funnits på kartan att vi skulle lägga in en äcklig heltäckningsmatta i något av våra hem.
 
Ang heltackningsmatta sa handlade det historiskt om isolering snarare an ett inredningval - ett golv tackt med matta ar varmare an ett tra eller stengolv!
Ang. skiten som gomms i mattan tror jag det finns ett visst matt av "syns det inte finns det inte"..

Har dock bott i UK i 11 ar och i en del tvivelaktiga bostader, men aldrig sett matta pa badrummet (eller koket ans)
Britternas varsta hussynd ar englasfonsterna de envisas med att halla kvar med, samt den bristfalliga ventilationen som leder till att kondensations och mogelproblem ar vanliga

Det har jag! I ett studentboende dessutom.. Köket hade det inte men badrummet. Fräscht... eller nej...
 
Angående badrum så får jag erkänna att modet att göra om ett vanligt rum, tex fd sovrum, i lantliga hus till ett badrum är fint. Ett stort och rejält badrum :love: iallafall när man inte behöver ett sovrum till.
Men det kanske är ett svenskt/nordiskt mode? 🤔
 
Jag förstår inte deras besatthet av att ha en en suite d.v.s. där master bedroom har ett eget badrum. När det är en barnfamilj som ska bo där och föräldrarna brister lättat ut att det är så bra med en suite. Jag fattar inte!! Är de superpryda så att de inte ens vill visa sig nakna/halvnakna inför sina barn eller? Så att de tycker att det är bökigt att gå mellan badrummet och sovrummet utan att riskera att barnen ser dem icke påklädda?

Jag tycker också att alla rum ser så små ut!
 
På tal om reception room och märklig planlösning, föregående ägare till vår lägenhet hade precis ett sådant. Och då snackar vi alltså om en trea på 100 kvm, som det bodde ett par i. De använde ett rum som sovrum, ett som TV-rum och det sista (och största och finaste, enligt mig) rummet såg ut såhär när de bodde här:

Living room 1.png


Vi undrar än i dag var de egentligen gjorde här inne. Satt i varsin soffa och tittade på varandra? :rofl: Fine att man kanske har ett lite mindre användbart & använt rum om man bor i en femma eller nått, men att ha det som ensamt par i en relativt liten lägenhet är lite märkligt tycker vi. Det ser väldigt mycket ut som att det är mer "for show" och som att det kanske inte användes särskilt mycket, tycker jag.
 
Jag förstår inte deras besatthet av att ha en en suite d.v.s. där master bedroom har ett eget badrum. När det är en barnfamilj som ska bo där och föräldrarna brister lättat ut att det är så bra med en suite. Jag fattar inte!! Är de superpryda så att de inte ens vill visa sig nakna/halvnakna inför sina barn eller? Så att de tycker att det är bökigt att gå mellan badrummet och sovrummet utan att riskera att barnen ser dem icke påklädda?

Jag tycker också att alla rum ser så små ut!
Jag fick intrycket att det snarare handlar om att barn är så röriga, de vill ha sitt eget städade badrum.
Men jag tänker att det blir ju bara ett till badrum att hålla rent, ungarna lär knappast göra det :p

Tillägg: jag har en liten teori om att det handlar även om när man behöver gå och kissa mitt på natten, att det är skönt att ha det nära då :devil:
 
Ok, nu spammar jag tråden lite här, och delar något som jag säkert redan delat förut, men jag måste bara visa våra grannars lägenhet. På tal om märkligt placerade badrum alltså:

Neighbour bathroom.jpg

(bild från annons från när lägenheten såldes förra året, men det ser fortfarande ungefär likadant ut)

Vad säger ni nu då?!

Föregående ägare bestämde sig alltså för att ett badrum i en trea inte är tillräckligt, så han klämde in ett till. Mitt i lägenheten. Med glasväggar som angränsar till hallen, vardagsrummet och köket. Med en ljuslist längst ner, så att man garanterat inte ska missa det.

Why, oh whyyyy?! Bara tanken på hur mycket det måste ha kostat att dra om ledningar och greja i en lägenhet från 1870-talet... Och att dessutom göra det för att skapa DET DÄR! Jag har så många frågor!

(nuvarande ägare är inte förtjust men "vi har vant oss", och det skulle kosta nästan lika mycket att återställa allt till det normala...)
 
Jag förstår inte deras besatthet av att ha en en suite d.v.s. där master bedroom har ett eget badrum. När det är en barnfamilj som ska bo där och föräldrarna brister lättat ut att det är så bra med en suite. Jag fattar inte!! Är de superpryda så att de inte ens vill visa sig nakna/halvnakna inför sina barn eller? Så att de tycker att det är bökigt att gå mellan badrummet och sovrummet utan att riskera att barnen ser dem icke påklädda?

Jag tycker också att alla rum ser så små ut!
Det hade jag och exet i vårt hus, svingött tyckte jag! Nära och bra när man skulle upp på morgonen, privat och avskilt när vänner var på besök och man behövde gå på toa
 
Angående badrum så får jag erkänna att modet att göra om ett vanligt rum, tex fd sovrum, i lantliga hus till ett badrum är fint. Ett stort och rejält badrum :love: iallafall när man inte behöver ett sovrum till.
Men det kanske är ett svenskt/nordiskt mode? 🤔
Det du tänker på är väl äldre hus som ofta inte har något annat utrymme för ett modernt badrum?
 
Jag förstår inte deras besatthet av att ha en en suite d.v.s. där master bedroom har ett eget badrum. När det är en barnfamilj som ska bo där och föräldrarna brister lättat ut att det är så bra med en suite. Jag fattar inte!! Är de superpryda så att de inte ens vill visa sig nakna/halvnakna inför sina barn eller? Så att de tycker att det är bökigt att gå mellan badrummet och sovrummet utan att riskera att barnen ser dem icke påklädda?

Jag tycker också att alla rum ser så små ut!

Har haller jag med britterna, visst ar det jatteskont att ha en toa nara och bra, och liksom kunna gora sig helt redo for dagen utan att ga utanfor sovrummsdorren.
Som nagon annan sa, framforallt valdigt smidigt nar man kanske har gaster osv.

Hade jag varit foralder hade jag nog ocksa haft lite finare och lyxigare handdukar osv i mitt badrum, medans ungarna kan noja sig med billigare varianter. :p
 
På tal om reception room och märklig planlösning, föregående ägare till vår lägenhet hade precis ett sådant. Och då snackar vi alltså om en trea på 100 kvm, som det bodde ett par i. De använde ett rum som sovrum, ett som TV-rum och det sista (och största och finaste, enligt mig) rummet såg ut såhär när de bodde här:

Visa bifogad fil 63986

Vi undrar än i dag var de egentligen gjorde här inne. Satt i varsin soffa och tittade på varandra? :rofl: Fine att man kanske har ett lite mindre användbart & använt rum om man bor i en femma eller nått, men att ha det som ensamt par i en relativt liten lägenhet är lite märkligt tycker vi. Det ser väldigt mycket ut som att det är mer "for show" och som att det kanske inte användes särskilt mycket, tycker jag.
Det är ju ett sånt där finrum!
Mina föräldrar har ju lite av ett också (men man behöver gå igenom det nuvarande för att komma till köket etc så det är välanvänt), för fika, julaftnar och liknande..
Jag är som du, är det bostadens finaste rum så vill jag sitta där så ofta som möjligt så då får det bli vardagsrummet som man verkligen använder till vardags! :D
 
Ok, nu spammar jag tråden lite här, och delar något som jag säkert redan delat förut, men jag måste bara visa våra grannars lägenhet. På tal om märkligt placerade badrum alltså:

Visa bifogad fil 63987
(bild från annons från när lägenheten såldes förra året, men det ser fortfarande ungefär likadant ut)

Vad säger ni nu då?!

Föregående ägare bestämde sig alltså för att ett badrum i en trea inte är tillräckligt, så han klämde in ett till. Mitt i lägenheten. Med glasväggar som angränsar till hallen, vardagsrummet och köket. Med en ljuslist längst ner, så att man garanterat inte ska missa det.

Why, oh whyyyy?! Bara tanken på hur mycket det måste ha kostat att dra om ledningar och greja i en lägenhet från 1870-talet... Och att dessutom göra det för att skapa DET DÄR! Jag har så många frågor!

(nuvarande ägare är inte förtjust men "vi har vant oss", och det skulle kosta nästan lika mycket att återställa allt till det normala...)
Åh den där bilden har jag sett dig visa förut, och det är galet :rofl: Den måste ju ha dragit ned värdet på bostaden! Någon tog ju upp glasväggar till badrum i hotell, men här är det ju dessutom hemma... 🙈

Jag vet inte ens vad jag skulle göra. Krossa det verkar ju vara dyrt.
 
Åh den där bilden har jag sett dig visa förut, och det är galet :rofl: Den måste ju ha dragit ned värdet på bostaden! Någon tog ju upp glasväggar till badrum i hotell, men här är det ju dessutom hemma... 🙈

Jag vet inte ens vad jag skulle göra. Krossa det verkar ju vara dyrt.
Haha ja, den bilden har gett många ett gott skratt! Lägenheten gick för ett relativt högt pris sett till adressen och kostade ungefär en halv miljon mer än vår våningen under... :eek:
 
Hur fungerar försäljning egentligen utomlands? Verkar ju inte vara visning och budgivning som i Sverige.

Kanske en egen tråd, men handlar ju om samma program.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
771
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
443
O
Övr. Hund Småbarn kan vara rätt besvärliga när dom är små, men jag visste inte att så är det också med hundvalpar. jag har endast ägt katter...
Svar
16
· Visningar
5 721
Senast: Fidelin
·
Övr. Hund Har ngn läst denna??Varje gång jag läser den börja jag gråta...usch jag är så känslig:p ngn mer som är...
Svar
11
· Visningar
1 222
Senast: Albatross
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Var vill vi bo?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilodagar för riktigt aktiva hundar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp