Planritningar utomlands?

Och det i hus med HELTÄCKNINGSMATTOR!! :arghh::eek::nailbiting: De måste ju dammsuga typ varje dag? :confused: Jag kommer ihåg hur smutsigt det blev när min bror hjälpte mig att flytta in i somras så vi hade ju skorna på då för att smidigt gå in och ut. Och det var på trägolv. Heltäckningsmatta låter ju som en mardröm :crazy:
Jag hade en tunn sådan i mitt sovrum som liten, och katten spydde på den en gång. Har sedan dess haft det i huvudet hur jäkla opraktiskt det är :rofl:

@Sel Du jobbar väl med att städa i folks hus där borta? Har någon av dina kunder heltäckningsmatta? Hur smutsig blir den? :nailbiting:
Alla mina familjer har heltäckningsmatta (fast inte alltid i hela huset) men de tar alltid av sig skorna så det blir inte så illa som man kan tro. :)
Jag avskyr fortfarande heltäckningsmattor med Passion dock, har det i min egen lägenhet också. Kul med djur.
 
Men visst! Sitter också och blir fundersam över det där programmet väldigt ofta, dagtv är fan grejer alltså :D

Det där "vardagsrummet" många verkar ha precis till höger eller vänster om ytterdörren som de alltid i programmet verkar kalla "reception room/area" och tillägga att det är perfekt när man har gäster, som ett finrum typ. Men så är det alltid skitlitet?! Går in en tvåsittssoffa och en pall max. Öppen spis är alltid givet och heltäckningsmatta förstås, sen säger alltid spekulanterna att det är åh så modernt och "spacious". Känns som att det är väldigt olika vad vi lägger för mening bakom de orden :D

Angående finrum dock så tror jag att det är en sån där grej som äldre i hus hade. Minns att min mormor och morfar hade ett "finrum" där det stod soffor och en matsalsdel där vi bara åt vid kalas och högtider. Idag byggs det alldeles för yteffektivt för att det ska få plats ett rum som används 4 gånger per år tänker jag.
Receptionroom kallas det ja!
Kanske för att ha ett "fint" vardagsrum för gäster och sedan ett annat där man inte behöver städa lika noggrant och barnen kan ha sina leksaker i? 🤔
 
Alla mina familjer har heltäckningsmatta (fast inte alltid i hela huset) men de tar alltid av sig skorna så det blir inte så illa som man kan tro. :)
Jag avskyr fortfarande heltäckningsmattor med Passion dock, har det i min egen lägenhet också. Kul med djur.
Skitjobbigt att dammsuga också tänker jag mig :cautious:
 
Och det i hus med HELTÄCKNINGSMATTOR!! :arghh::eek::nailbiting: De måste ju dammsuga typ varje dag? :confused: Jag kommer ihåg hur smutsigt det blev när min bror hjälpte mig att flytta in i somras så vi hade ju skorna på då för att smidigt gå in och ut. Och det var på trägolv. Heltäckningsmatta låter ju som en mardröm :crazy:
Jag hade en tunn sådan i mitt sovrum som liten, och katten spydde på den en gång. Har sedan dess haft det i huvudet hur jäkla opraktiskt det är :rofl:

@Sel Du jobbar väl med att städa i folks hus där borta? Har någon av dina kunder heltäckningsmatta? Hur smutsig blir den? :nailbiting:
I England hade vi heltäckande i HELA huset - dvs även i badrummet och köket....... Lite märkligt med tanke på den eviga engelska fukten.....
 
Just i de där serierna, En plats på landet tex, så säger de "och så kommer man direkt in i vardagsrummet" och kliver in utifrån.
De har även varit i Skottland.
Funderar på om de bara hoppar över hallen hela tiden, men ser verkligen ut som om de kommer direkt utifrån ofta.
Jag upplever att nästan alla hus på landet här (och inne i småstan för all del) har en köksingång som används till vardags och som leder antingen in till just köket, eller tvättstugan eller en hall. Jag får alltid nyckel till just köksingången. :D
 
Receptionroom kallas det ja!
Kanske för att ha ett "fint" vardagsrum för gäster och sedan ett annat där man inte behöver städa lika noggrant och barnen kan ha sina leksaker i? 🤔
Nu får jag dock erkänna att mina föräldrar har alltid haft ett finare rum med soffor och ett finare bord där man sitter vid finare tillfällen. Det andra vardagsrummet är det med teven, så det är mera tv-rummet.

Så jag skrev nog lite för fort i den här tråden :angel:
 
Apropå badrum så har vår lägenhet ett pyttelitet rum med toalett och handfat och sen på andra sidan ett lite större badrum med badkar, dusch och handfat. Mycket udda tycker jag, men nu har jag ju vant mig förstås.
 
Och det i hus med HELTÄCKNINGSMATTOR!! :arghh::eek::nailbiting: De måste ju dammsuga typ varje dag? :confused: Jag kommer ihåg hur smutsigt det blev när min bror hjälpte mig att flytta in i somras så vi hade ju skorna på då för att smidigt gå in och ut. Och det var på trägolv. Heltäckningsmatta låter ju som en mardröm :crazy:
Jag hade en tunn sådan i mitt sovrum som liten, och katten spydde på den en gång. Har sedan dess haft det i huvudet hur jäkla opraktiskt det är :rofl:

@Sel Du jobbar väl med att städa i folks hus där borta? Har någon av dina kunder heltäckningsmatta? Hur smutsig blir den? :nailbiting:

Ja, helmärkligt tycker jag också!
 
Men visst! Sitter också och blir fundersam över det där programmet väldigt ofta, dagtv är fan grejer alltså :D

Det där "vardagsrummet" många verkar ha precis till höger eller vänster om ytterdörren som de alltid i programmet verkar kalla "reception room/area" och tillägga att det är perfekt när man har gäster, som ett finrum typ. Men så är det alltid skitlitet?! Går in en tvåsittssoffa och en pall max. Öppen spis är alltid givet och heltäckningsmatta förstås, sen säger alltid spekulanterna att det är åh så modernt och "spacious". Känns som att det är väldigt olika vad vi lägger för mening bakom de orden :D

Angående finrum dock så tror jag att det är en sån där grej som äldre i hus hade. Minns att min mormor och morfar hade ett "finrum" där det stod soffor och en matsalsdel där vi bara åt vid kalas och högtider. Idag byggs det alldeles för yteffektivt för att det ska få plats ett rum som används 4 gånger per år tänker jag.

Jag är uppväxt i villa på landet på typ 400 kvm.
Vi hade en stor matsal i fil till finrummet som också var enormt. Tror jag var där inne kanske fem gånger i hela mitt liv 😅
Alla mina kompisar bodde i stora villor med egna stora rum.

Var i en vanlig lägenhet först när jag började på högstadiet inne i stan, blev nästan chockad över hur trångt det var 😂
Skev verklighetsuppfattning 🙄
 
En släkting hade i sitt förra hus två vardagsrum. Det ena var typ stugliknande med träväggar och -golv, trasmattor och en matplats med enkla trämöbler. I andra änden av huset var ”salongen”, som gick i vitt. Vita hyllor med fina prydnader. Jag la mig på (den vita) soffan en gång och fick en ogillande blick av släktingen. Jag märkte även att det blev fotspår i (den vita) mattan. Oops. Försökte släta ut dem så gott det gick. :angel:
 
Ang heltackningsmatta sa handlade det historiskt om isolering snarare an ett inredningval - ett golv tackt med matta ar varmare an ett tra eller stengolv!
Ang. skiten som gomms i mattan tror jag det finns ett visst matt av "syns det inte finns det inte"..

Har dock bott i UK i 11 ar och i en del tvivelaktiga bostader, men aldrig sett matta pa badrummet (eller koket ans)
Britternas varsta hussynd ar englasfonsterna de envisas med att halla kvar med, samt den bristfalliga ventilationen som leder till att kondensations och mogelproblem ar vanliga
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
760
O
Övr. Hund Småbarn kan vara rätt besvärliga när dom är små, men jag visste inte att så är det också med hundvalpar. jag har endast ägt katter...
Svar
16
· Visningar
5 683
Senast: Fidelin
·
Övr. Hund Har ngn läst denna??Varje gång jag läser den börja jag gråta...usch jag är så känslig:p ngn mer som är...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: Albatross
·
Övr. Hund Denna texten berör mig så otroligt mkt och jag gråter varje gång jag läser den:cry: :cry: :cry: När jag var valp, underhöll jag dig me...
Svar
12
· Visningar
1 177
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp