Bukefalos 28 år!

Sv: PlaqueOff

vi använder det och vär pojkes tänder har blivit allt finare, de var ganska bruna när vi togöver honom för ett år sedan, nu är det i princip helt vita.
 
Sv: PlaqueOff

Ger inte mina hundar det jämt men de perioder jag gör det blir tandstenen mjukare och lättare att skrapa bort. Så jag skulle nog säga att det funkar bra, för mina hundar iaf :)
 
Sv: PlaqueOff

Jag tycker att det verkar fungera när jag har använt det och tänkte faktiskt senast idag på att jag ska se till att köpa det imorgon när jag ska iväg till en djuraffär :p
 
Sv: PlaqueOff

Nej. Wissa anser att den gör tandstenen mer porös och lättare att skrapa bort mauellt, men å andra sidan - wad winner man på det? Under "behandlingperioden" fortsätter bakterier att frodas under placken och risken för parodontit och tandlossning kwarstår. Om hunden har plack bör man se till att få bort dem direkt, inte förhala. Bäst är på söwd hund med ultraljud, den manuella skrapan klarar inte att rensa under tandköttskanten på samma sätt (och den wakna hunden brukar inte tillåta det..)

För att förebygga är det tandborstning dagligen som gäller. Inga genwägar. Wi har sett en del positiwa efffekter aw flourtillskottet AquaDent.
 
Sv: PlaqueOff

Nej, jag ser ingen effekt alls... Man ska ändå helst låta bli att skrapa tänderna då det blir fåror i emaljen som gör att hunden får ännu mer tandsten pga bakterierna får så bra fäste i fårorna. Som TantEster skrev så är det bästa att söva hunden så får man "spränga" bort tandstenen med ultraljud. Därefter bör man borsta tänderna väldigt ofta, min hund har ordentligt med tandsten så i mitt fall blir det varje dag.

Så jag själv har valt bort otäcka kemikalier, som ändå inte har tillräckligt bra effekt.
 
Senast ändrad:
Sv: PlaqueOff

är min katt som har problem med tandsten, min hund luktar bara dåligt.

är inte många månader sen han sövdes och det togs bort med ultraljud senast, men det kommer så snabbt tillbaka! och han tål inte narkosen så bra, blir väldigt dålig så jag är rädd att nästa gång vaknar han inte. :crazy: har provat att rensa tänderna med desinfektionsmedel och q-tips som veterinären rekommenderade men även om kissen är snäll så kommer jag ju inte åt dom bakre tänderna där det bildas mes tandsten.
 
Sv: PlaqueOff

Mina hundar har aldrig haft "riktig" tandsten - utan lite beläggningar. Behöver i princip aldrig skrapa tänderna sedan jag började ge dem plaque off. Tycker de luktade mer illa i munnen den korta perioden de var utan. I övrigt får de tuggben för att hålla tänderna i trim.
 
Sv: PlaqueOff

För att förebygga är det tandborstning dagligen som gäller. Inga genwägar.

Några funderingar:

Länge sedan jag hade hund, men när jag var yngre hade min familj ett par hundar och vi borstade aldrig tänderna på en enda av dessa hundar och ingen av dem hade problem med tänderna/munhygien.

* Har plack på hundar blivit ett ökande problem med åren och isf varför?
* Vad skiljer tamhundar från vildhundar/vargar som gör att tamhundar måste få sina tänder borstade varje dag?

Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: PlaqueOff

Några funderingar:

Länge sedan jag hade hund, men när jag var yngre hade min familj ett par hundar och vi borstade aldrig tänderna på en enda av dessa hundar och ingen av dem hade problem med tänderna/munhygien.

* Har plack på hundar blivit ett ökande problem med åren och isf varför?
* Vad skiljer tamhundar från vildhundar/vargar som gör att tamhundar måste få sina tänder borstade varje dag?

Tacksam för svar! :bow:

Inte alla hundar har problem med tandsten, vissa har det, precis som vissa människor...
En ganska avgörande skillnad mellan vargar och tamhundar är deras sätt att jaga och att få i sig föda. De använder deras tänder och mun på ett helt annat sätt.
Sätt dig in i tanken på vad som krävs av en varg för att den ska få i sig så mycket som möjligt av ett fällt byte... och det blir ju inga pålagringar och beläggningar på ytor som ständigt nöts och används. :)
 
Sv: PlaqueOff

Några funderingar:

Länge sedan jag hade hund, men när jag var yngre hade min familj ett par hundar och vi borstade aldrig tänderna på en enda av dessa hundar och ingen av dem hade problem med tänderna/munhygien.

* Har plack på hundar blivit ett ökande problem med åren och isf varför?
* Vad skiljer tamhundar från vildhundar/vargar som gör att tamhundar måste få sina tänder borstade varje dag?

Tacksam för svar! :bow:
Jag har funderat på samma sak, om det är något i fodret som skiljer. När jag hade (stora) hundar tidigare hade jag aldrig ens en fundering på att borsta deras fina vita tänder. När jag nu skaffade (liten) hund för två år sedan igen är det rena katastrofen med tänderna.

Några säger att småhundar har sämre saliv som gör att de får mer plack. För mig låter det inte logiskt. Varför då liksom??
 
Sv: PlaqueOff

Grejen med PlaqueOff är väl att man ska använda det i förebyggande syfte?
Jag har bara posetiva erfarenheter av produkten men skulle rekomendera ultraljud och sen PlaqueOff, och inte sluta med det när det ser bra ut.

Några funderingar:

Länge sedan jag hade hund, men när jag var yngre hade min familj ett par hundar och vi borstade aldrig tänderna på en enda av dessa hundar och ingen av dem hade problem med tänderna/munhygien.

* Har plack på hundar blivit ett ökande problem med åren och isf varför?
* Vad skiljer tamhundar från vildhundar/vargar som gör att tamhundar måste få sina tänder borstade varje dag?

Tacksam för svar!

Vad jag vet så har olika raser mer eller mindre tandsten. Sen är det väl alltid bra om hunden får tugga på pinnar och olika sorters gnagben dagligen,är ju bra på många sätt!

nte alla hundar har problem med tandsten, vissa har det, precis som vissa människor...
En ganska avgörande skillnad mellan vargar och tamhundar är deras sätt att jaga och att få i sig föda. De använder deras tänder och mun på ett helt annat sätt.
Sätt dig in i tanken på vad som krävs av en varg för att den ska få i sig så mycket som möjligt av ett fällt byte... och det blir ju inga pålagringar och beläggningar på ytor som ständigt nöts och används.

Yes! Håller med:)
 
Sv: PlaqueOff

Tack till alla som svarat på mina funderingar! :)
 

Liknande trådar

Samhälle Då fortsätter vi här. Igår röstade Riksdagen JA till preventiva vistelseförbud. Lagen börjar gälla väldigt snart, 1 feb 😀. Det blev som...
29 30 31
Svar
614
· Visningar
20 454
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 634
Senast: Bulldoozer
·
  • Omröstning
Tjatter Jag har aldrig flugit någon gång. Känner mig som lite av en minoritet gällande detta faktum. Så en enkel fråga - har du flugit någon...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 587
Senast: Karro-Lina
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 915
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp