Plötslig hälta som sedan försvinner snabbt?

Lägger till att ett aktivt överben även kan orsaka irritation av tex gaffelbandet.

@zixxiez : Jag tycker du ska vara väldigt restriktiv gällande ”diagnosen” din Equiopat uttalat sig om. Denne är varken veterinär eller har utrustning som är avsedd att ställa diagnos.

Ett aktivt överben ska man inte anstränga hästen i arbete och den bör skyddas från att slå på sig ytterligare där det aktiva överbenet är beläget.

Tack, lindar och håller koll :)
 
@Cattis_E jag håller med om att det även kan vara en ligamentskada inkl. helt orelaterad till detta överben. Inte sällan kan sådana visa sig i tidigt skede i form av hälta som uppkommer plötsligt och sen går över, för att sedan komma igen under vissa förhållanden .

Ligamentskador är ju inte sällan RIKTIGT svårläkta med lång konvalescens osv, så det är ju verkligen inget man vill chansa på att fortsätta rida runt på hästen utan att en veterinär fått kolla den.

TS: återigen : ni har allt att vinna på att kolla upp hästen.
 
Det här låter otroligt konstigt allting!

Enligt lag får ingen annan än en veterinär besluta om behandling på en häst som är halt. Som redan nämts är en häst ordentligt halt om det syns i skritt.
Ett aktivt överben ger smärta.
Och det finns inget som säger att den här hältan härrör från överbenet. Det kan bara en veterinär diagnosticera.

Otroligt oseriös behandlare som för det första inte remitterar er vidare till veterinär!
Och för det andra ger er råd att ta bort brodd på en häst som har smärtproblematik av icke utredd sort i halkan. Speciellt med en häst som slår på sig/inte har koll på benen och man vill skydda överbenet.
Och sen ge diverse råd om arbete, massage etc.
Ni vet ju inte ens vad den har för diagnos.

Det är olagligt att agera så som behandlare.
Jättetråkigt att det finns så många behandlare som inte skickade vidare till veterinär när lagen säger det. Det gör ju tyvärr att de vetttiga också dras i skiten.

Jag hoppas du kan få ägaren att ta hästen till veterinär. Det är det också lag på om den har ont.
 
Alltså den bör skyddas även i hage från att slå på sig.
Och tog ni alltså bort brodden trots att det är halt till och från hagen ? 😳

Nej ta bort brodd under ridning/motion i ridhus/paddock, inte när han går i hagen :) brodden är allt på nu haha
 
Nej ta bort brodd under ridning/motion i ridhus/paddock, inte när han går i hagen :) brodden är allt på nu haha


Det var ju bra, det var svårt att förstå det utifrån tidigare inlägg.
Men hur, ang. att skruva ur brodden då endast inför ridning i ridhuset har jag väldigt svårt att förstå hur det skulle vara relevant utifrån problematiken du frågat om ang hästen. Varför och på vilket sätt är det en lösning/hjälp?

Ta till dig vad många försökt hjälpa dig med ang dina frågor här .
 
Nej ta bort brodd under ridning/motion i ridhus/paddock, inte när han går i hagen :) brodden är allt på nu haha

Varför skulle man ta av brodden vid träning i ridhus? Det är ju ett mjukt material och vanliga vinterbroddar.
En frisk och sund häst kan gå med brodd i ridhus utan besvär. Är den inte frisk och sund ska den till veterinär.

Jättemärkliga rekommendationer öht!
 
@zixxiez eftersom du verkar bry dig om hästen men inte är dess ägare, så om ägaren inte är med i svängen ang bekymren så om inte annat hade jag om jag varit du (medryttare) pratat mer med ägaren utifrån att du sökt hjälp här. Du kan ju tex visa ägaren tråden . Om inte annat så hade jag som medryttare sagt ifrån och inte ridit hästen mera om inte en veterinär först fått kolla hästen utifrån problemen du redovisar .

Även om ägaren är lite motvillig ang koll av hästen så du som är den som rider hästen har ett ansvar att säga nej och stopp att ta på dig att rida den när problem visar sig .
 
@zixxiez eftersom du verkar bry dig om hästen men inte är dess ägare, så om ägaren inte är med i svängen ang bekymren så om inte annat hade jag om jag varit du (medryttare) pratat mer med ägaren utifrån att du sökt hjälp här. Du kan ju tex visa ägaren tråden . Om inte annat så hade jag som medryttare sagt ifrån och inte ridit hästen mera om inte en veterinär först fått kolla hästen utifrån problemen du redovisar .

Även om ägaren är lite motvillig ang koll av hästen så du som är den som rider hästen har ett ansvar att säga nej och stopp att ta på dig att rida den när problem visar sig .

Jag rider självklart inte hästen just nu när han har ont. Har inte träffat ägaren på ett par dagar men ska självklart ta upp det igen. Jag är inte dum i huvudet :)

Ang brodd så var rekommendationen mest för hoppningen, för att underlätta landningar etc, då broddar kan ge ”för mycket grepp” eller vad man ska kalla det. Enligt henne då.

Jag tar som sagt emot tips, men jag vill inte ha några dumförklaringar eller liknande. Jag försöker självklart ta hand om hästen på bästa sätt och lyssnar på råd jag får från erfarna människor som sett hästen live. Tråden här var för mer tips, eller om någon haft exakt samma symptom som honom och kunde gissa vad det kan vara - inte ”mitt enda hopp”.

Eftersom det inte verkar vara någon som haft liknande symptom så finns det ingen anledning att diskutera mer enligt mig. :) tack för alla svar!
 
Det var ju bra, det var svårt att förstå det utifrån tidigare inlägg.
Men hur, ang. att skruva ur brodden då endast inför ridning i ridhuset har jag väldigt svårt att förstå hur det skulle vara relevant utifrån problematiken du frågat om ang hästen. Varför och på vilket sätt är det en lösning/hjälp?

Ta till dig vad många försökt hjälpa dig med ang dina frågor här .

Jag tar ju till mig? Det de flesta däremot verkar göra är att dumförklara mig och det gillar jag inte. Jag förstår själv att det är något fel, annars hade jag ju ridit på som vanligt och skitit i symptomen han visar. Vad jag gör utanför det här forumet vet ju ingen, och jag kanske är dålig på att förklara här ordentligt i skrift så att det blir flummigt och konstigt vilket inte är meningen.

För att förtydliga: 1) NEJ jag rider inte just nu när något är fel uppenbarligen. 2) Vet har inte tagits ut än då hältan försvann så fort förra gången och för att vi väntar på att försöka ringa in problemet lite mer. Men jag ska prata mer med ägaren igen. 3) Nej jag rider självklart inte när det är något fel.
 
Det är så mycket konstigheter i inläggen att det är svårt att ge ens halvvettigt råd.

För bra grepp med brodd i ridhuset? Alltså - jag häpnar.

Åk till veterinär och gör en utredning. Jag sätta en peng på att hästen inte går igenom böjprov.
 
Det är så mycket konstigheter i inläggen att det är svårt att ge ens halvvettigt råd.

För bra grepp med brodd i ridhuset? Alltså - jag häpnar.

Åk till veterinär och gör en utredning. Jag sätta en peng på att hästen inte går igenom böjprov.

Ja jag tyckte det var en konstig anledning med. Ok, om det misstänktes att hästan slår/trampar sig vid hoppning och därför ska brodden tas av?
Sen undrar jag om hästen är i form för hoppning om det nu är vad som återkommande ger visad hälta?
 
Ja jag tyckte det var en konstig anledning med. Ok, om det misstänktes att hästan slår/trampar sig vid hoppning och därför ska brodden tas av?
Sen undrar jag om hästen är i form för hoppning om det nu är vad som återkommande ger visad hälta?

Nej, det är fler frågetecken som kommer för varje inlägg av TS. För mig är det självklart att vetchecka efter en hälta som är så tydlig att den visas i skritt. Vid t ex en fraktur stabiliseras det ju efter två veckor men är inte läkt förrän efter 6 veckor. Belastning däremellan kan ju betyda döden...
 
Jag kan iofs förstå (med lite välvilja) vad som avses med "för bra grepp med brodd" - utgår då ifrån att det är fiberunderlag el. dyl. i ridhuset, som redan ger ett mkt bra grepp. Har man därutöver broddat så skulle det kunna tänkas ge en alldeles för snabb uppbromsning, så att hästens hovar inte glider alls i landingen efter hinder.

MEN - detta borde inte vara tillräckligt för att göra en frisk häst halt bara sådär....! Utan det skulle kunna framprovocera någon annan skada, t.ex. ligamentskada eller en fraktur/fissur som nämnt ovan.

Håller därför med om att hästen bör utredas av veterinär.
 
Jag kan iofs förstå (med lite välvilja) vad som avses med "för bra grepp med brodd" - utgår då ifrån att det är fiberunderlag el. dyl. i ridhuset, som redan ger ett mkt bra grepp. Har man därutöver broddat så skulle det kunna tänkas ge en alldeles för snabb uppbromsning, så att hästens hovar inte glider alls i landingen efter hinder.

Möjligen som en rekommendation efter ledproblem - konsterade! inte gissade. Men som allmän reflektion på en helt outredd hälta. Nej, sorry. Jag köper det inte.
 
Jag rider självklart inte hästen just nu när han har ont. Har inte träffat ägaren på ett par dagar men ska självklart ta upp det igen. Jag är inte dum i huvudet :)

Ang brodd så var rekommendationen mest för hoppningen, för att underlätta landningar etc, då broddar kan ge ”för mycket grepp” eller vad man ska kalla det. Enligt henne då.

Jag tar som sagt emot tips, men jag vill inte ha några dumförklaringar eller liknande. Jag försöker självklart ta hand om hästen på bästa sätt och lyssnar på råd jag får från erfarna människor som sett hästen live. Tråden här var för mer tips, eller om någon haft exakt samma symptom som honom och kunde gissa vad det kan vara - inte ”mitt enda hopp”.

Eftersom det inte verkar vara någon som haft liknande symptom så finns det ingen anledning att diskutera mer enligt mig. :) tack för alla svar!
Är det inte vanliga isbroddar vi pratade om? Isbrodd gör liten skillnad även om underlaget skulle vara anpassat för WC i hoppning = inget bra underlag till vardags, men till/ från hagen och i hagen är där glidmomentet minskar som mest är det inga problem med brodd, nä köper det inte.

Så frågan är hur stor nytta det gör att ta ur brodden under hoppning där glidmomenet är mellan obefintligt till lite (beroende på underlag) när hästen har broddar i hagen där glidmomenet påverkar i alla högst grad, så nä köper inte det argumentet alls.
 
Är det inte vanliga isbroddar vi pratade om? Isbrodd gör liten skillnad även om underlaget skulle vara anpassat för WC i hoppning = inget bra underlag till vardags, men till/ från hagen och i hagen är där glidmomentet minskar som mest är det inga problem med brodd, nä köper det inte.

Så frågan är hur stor nytta det gör att ta ur brodden under hoppning där glidmomenet är mellan obefintligt till lite (beroende på underlag) när hästen har broddar i hagen där glidmomenet påverkar i alla högst grad, så nä köper inte det argumentet alls.
Kanske jag som tänker fel men är inte belastningen större vid galopp o hoppning än när hästen skrotar i hagen? Med brodd på då alltså
 
Ta hästen till klinik för koll. Min ena häst visade lite diffus och övergående hälta i trav vissa dagar när hon hade artros i kotleden i kombination med problem med senan på ena fram och artros i kotan i ena bak. Hon var varken varm, svullen eller gallig i något ben. Det krävdes både böjprov, röntgen och ultraljud för att ställa diagnosen.
 
Det går inte att säga eller gissa vad det kan vara efter en beskrivning så här, hältor och skador kan visa sig på många olika sätt. Det finns tyvärr ingen rimlig möjlighet att svara på din fråga så här utan det är en utredning av veterinär som gäller. Vad säger tränaren som du hoppade för? Om inte ägaren är så sugen på att kolla upp hästen så kanske du kan rådfråga tränaren lite, kanske är dennes argument lättare för ägaren att ta till sig? Det är i princip alltid bättre att kolla upp sånt här hos veterinär direkt innan det blir en större, mer långvarig och svårutredd hälta. Speciellt en lite äldre häst bör komma under behandling så snart det går för att undvika för lång konvalescens och stillastående. En equiterapeut eller liknande kan så klart vara bra men det kan aldrig ersätta en veterinär, jämför att gå till t ex kiropraktor istället för läkare. Vet du med säkerhet att du har låsningar i ryggen och inget annat så är kiropraktor bra men en kiropraktor kan inte göra så mkt om du har ett skadat knä eller en bruten fot. Rätt person till rätt saker. Lycka till med hästen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 088
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 535
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 015
Senast: Josofinito
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 512
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp