Bukefalos 28 år!

Plötslig vägran vid lastning, tips?

Harbor

Trådstartare
Vi har nu råkat ut för det som man ju kunde gissa skulle hända... Nya hästen har de få gångerna vi åkt transport hittills, gått snällt på och åkt.
Förra veckan var de och tävla första gången, hästen var stressad och upphetsad efteråt, det blåste och nästan stormade ute, så det var svårt att få den lugn före lastandet för hemvägen. Väl hemma så var den sjöblöt av svett. Säkert varit lite i panik eller nåt på hemvägen.
Så idag när de skulle iväg på nytt, gick hon nog på, men kastade sig bakåt ut flera gånger. Sen ville hon inte alls in. De fick in henne en sista gång och skyndade sig på med bakbommen, varav hon kastade sig på dem, bröt sig igenom den när bara ena sidan hann sättas fast (den går inte att böja bakåt när ena sidan är i) och skenade iväg med skydd, linor, som en galning. Som tur så blev hon väl inte skadad. De gav upp och det blev ingen tävling idag.
Vågar inte ens gissa hur det blir nästa gång. Måste väl försöka vänja henne på nytt ett steg i taget med transporten.
Nån som råkat ut för sånt här och har tips hur man kan göra?
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Hej!

Min häst blev skrämd vid lastning som treåring då han halkade på luckan och gjorde illa sig.
Var tveksam efter och började som fyraåring tvärvägra, kasta sig bakåt och stegra mm. Han låste sig helt till slut.

Jag gjorde så att jag började om helt från början, och det ensam. Dels för att jag ville kunna lasta själv sen. Dels för att det var skönt att kunna ta sig den tid man ville och behövde vid träning och inte vara beroende av andra.

Jag lät honom vila från släpet nån vecka, sen gick jag på och tränade så gott som varje dag. Först bara nosa på luckan, godis. Sen frambenen på, godis, sen in med huvudet, godis osv. Tränade parallellt mycket med att hästen skulle följa mig från backen och att jag kunde kontrollera honom framåt och bakåt steg för steg.

Det tog bara runt två veckor innan jag kunde skicka in hästen själv i släpet.
Vid urlastning var han fortfarande lite spänd, så jag köpte ett annat släp med urlastning fram vilket jag tycker är suveränt.

Tid och tålamod så kommer det att lösa sig! Lycka till!
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Om hästen slänger sig ut är den inte redo för bakbommen. Först då hästen står coolt då man slamrar med saker bakom och kliver fram då jag vill stänger jag.
Innan det är det bara dumt.
Man försöker forcera något och kan då få såna här bakslag.

Jag tror inte hästen alltid varit stencool. Jag tror man vvarit lite för hungriga på att få in och stänga. Det är de flesta. Jag möter ofta sånt här på jobb. Folk ringer och säger att hästen inte alls är orolig, den r inte rädd, bara dum.
Den är alltid lite orolig. Men ägarna har missat se det.
Ofta kör folk också för snabbt, för hastiga inbromsningar och svängar.
Lasta varann och testa köra. Stå gärna och blunda där inne. Så får ni en ungefärlig bild av hur flyktdjuret upplever det instängd i en minilåda som de inte fattar varför den skumpar och låter.

Det finns tränare som arbetar med sånt här. Du försöker ju inte lära dig rida på egen hand, eller laga sår etc.. Ring en lasttränare och få det ordentligt gjort på en gång!
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

det är denna linje jag lite är inne på också. Måste man alltid ha trailern påkopplad på bilen om man övar? Jag menar, det behövs väl inte om man bara har den öppen och låter hästen titta, lukta och stå lite med framhovarna på rampen?



Hej!

Min häst blev skrämd vid lastning som treåring då han halkade på luckan och gjorde illa sig.
Var tveksam efter och började som fyraåring tvärvägra, kasta sig bakåt och stegra mm. Han låste sig helt till slut.

Jag gjorde så att jag började om helt från början, och det ensam. Dels för att jag ville kunna lasta själv sen. Dels för att det var skönt att kunna ta sig den tid man ville och behövde vid träning och inte vara beroende av andra.

Jag lät honom vila från släpet nån vecka, sen gick jag på och tränade så gott som varje dag. Först bara nosa på luckan, godis. Sen frambenen på, godis, sen in med huvudet, godis osv. Tränade parallellt mycket med att hästen skulle följa mig från backen och att jag kunde kontrollera honom framåt och bakåt steg för steg.

Det tog bara runt två veckor innan jag kunde skicka in hästen själv i släpet.
Vid urlastning var han fortfarande lite spänd, så jag köpte ett annat släp med urlastning fram vilket jag tycker är suveränt.

Tid och tålamod så kommer det att lösa sig! Lycka till!
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Om hästen slänger sig ut är den inte redo för bakbommen. Först då hästen står coolt då man slamrar med saker bakom och kliver fram då jag vill stänger jag.
Innan det är det bara dumt.
Man försöker forcera något och kan då få såna här bakslag.

Jag tror inte hästen alltid varit stencool. Jag tror man vvarit lite för hungriga på att få in och stänga. Det är de flesta. Jag möter ofta sånt här på jobb. Folk ringer och säger att hästen inte alls är orolig, den r inte rädd, bara dum.
Den är alltid lite orolig. Men ägarna har missat se det.
Ofta kör folk också för snabbt, för hastiga inbromsningar och svängar.
Lasta varann och testa köra. Stå gärna och blunda där inne. Så får ni en ungefärlig bild av hur flyktdjuret upplever det instängd i en minilåda som de inte fattar varför den skumpar

Det finns tränare som arbetar med sånt här. Du försöker ju inte lära dig rida på egen hand, eller laga sår etc.. Ring en lasttränare och få det ordentligt gjort på en gång!

Ja var månne man hittar såna här i Finland som vi bor. Finns det såna i Sverige? Hur hittar man dem där?
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Du måste ha bra stödben om du ska träna utan bil, annars kommer transporten att tippa bakåt (gäller även dubbelaxlat). Det kommer att bli väldigt obehagligt för hästen och ökar på problemet.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

alltid bil påkopplat om hästen ska sätta en fot på rampen, stödhjul är sällan så stadiga att de tål en häst i släpet. och har man inte stödben så är det bara dumt att ens tänka tanken. är knappt jag vågar gå in i mitt släp utan att det är fast i bilen, gungar väldigt mycket då, är iofs enkel axlat utan stödben. men med bilen kopplat är det väldigt stabilt.
ska hästen bara nosa kan det vara löst, men inte om det finns en risk att hästen får för sig att gå på.

ta hjälp av ngn lasttränare eller annan duktig lastare med erfarenhet av rädda hästar. ta det steg för steg och gå inte vidare förrns hästen är 110% säker på det momentet ni är på.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Vi har ett system vi alltid kör med när vi lastar,har funkat på alla hästar vi fått hem som varit svårlastade,oavsett orsaken.

Tror det viktigaste är att vara tydlig med vad man vill att hästen ska göra och konsekvent,alltid göra likadant och framför allt inte bli arg eller upprörd.
Har man testat att lasta helt förutsättningslöst och hästen tvärvägrar eller krånglar kör vi vår kur.

Första gångerna använder vi hela kittet -lastsele,långt grimskaft samt longerlinor för att visa vägen in i transporten,efterhand tar man bort sak efter sak och tillsist när allt funkar lastar man bara precis som vanligt utan allt.
Observera att det inte handlar om att dra in hästen i transporten eller tvinga in den,man ska bara vänta ut den och visa vägen.Hästen ska själv välja att gå på inte tvingas på,första gångerna kan det ta lite tid men man måste ha tålamod.

Lastselen har vi sytt ihop av en longerlina den ska ge ett försiktigttryck bakom rumpan,longerlinorna är vinklade utåt och bara till för att rama in vägen in inte för att trycka på med.
Detta kräver dock tre man i början,en som lastar som är trygg och lugn och två som håller ut varsin longerlina.
Jag tror att många gånger handlar det bara om att de inte fattar vart de egentligen ska gå in,våra hästar har blivit mycket tryggare om man bara visar vägen på rätt sätt.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Men problemet är att hästen genast kastar sig ut. Då tror jag inte det där hjälper?
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Lasta och fodra i transporten. Varje dag, helst två gånger om dagen. Idealet är att alla måltider ska ätas i transporten. När hästen är trygg med att äta och vila i släpet, går det bra att lägga på bommen.

Värt att fundera över är också om hästen har ont, en häst som inte kan balansera sig eller får ont av att balansera sig kommer sannolikt att rätt snabbt bli transportvägrare. Om den inte är vanvettigt snäll.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Hästar liksom vi formas av erfarenheter.

i hästars fall kan dåliga erfarenheter sedan uppfattas som "dumhet". Den är bara rädd om sig.

Troligen var körningen en dålig erfarenhet o då vill den inte gå in igen..
Lasta med Lovisas mattips o kör sedan mkt försiktigt.

Det tar tid för hästar att lära sig hur de ska balansera upp sig i svängar.

kör som du har ett glas vatten som ska transporteras o provåk- på alla fyra.

Kör även brett för att eliminera fortsatta problem.

lycka till.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Så har jag det för tillfället, går på hur fint som helst
Dock måste fönstret till fronutlastningen var öppen annars känner han sig trängd o backar ur, snabbt...
Men nu till problemet eftersom han har kastat sig mot bommen när vi öppnat (o lyckats gå under den 3ggr sista gången när den var inställd på det lägsta) har jag bytt släp med fronturlastning, gick bra i början då han tyckte det var läskigt att gå på framrampen stod han upp till 5minuter inne o sen hoppade ut.
Detta var ju inte så farligt tänkte att det kommer att gå bättre sen en dag hann jag knappt ut förrän han kom som en pil & idag laddade han som 17 när vi höll på med dörren, hade tagit av frambommen innan vill ju inte riskera att han går under el över den oxå. Jag fick till sista släppa honom jag vågade inte gå framför honom & ut före.
Hur tycker ni att jag ska fortsätta...
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Sluta lasta den som om ni ska åka och last träna genom att strippa transporten på fram , bak bom och mellanväggar . Träna på att gå rakt igenom släpet .

Du har ngt grundläggande problem också bakåt i det att hästen öht kastar sig när man öppnar ramp därbak ...
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Att han kastar sig bakåt har nog med att göra att min kompis ville oxå åka med med sin häst en gång för 3 år sedan, vi lastade min satte på bommen sen trilskades hennes häst som vanligtvis går rakt upp, hoppade till på rampen el nått som då skrämde min häst som pressade sig bakåt o kom under bommen.
Tror allt började där.
Mitt släp är inte världens enklaste att strippa, mittbomen har en konstig konstruktion annars har jag tänkt på detta.
Tyvärr ska jag iväg både fredag, lördag o söndag denna vecka dock bara korta sträcker så han har väl inte blivit så taggad av att få komma ut,
men en sak jag själv har glömt den senaste tiden är att man behöver ju inte lasta av det första man gör så jag ska låta han stå en stund o kolla ut & sen ge honom lucern som han älskar då kan vi hoppas att han tappar lite fokus & tänker mest på maten. Jag återkommer efter helgen & säger om det blev nått bättre.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Om den är lugn så visst.

Annars kan du lasta den efter ritt o låta den fatta att den är som dess box- andra hemmet där den är trygg.

gillar inte alls att gå igenom släpet då hästar som SKA ut kan få för sig att ta sig ut framåt. Över bommen. Inte särskilt ovanligt.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Vi har bara ett vanligt 1,5 hästars släp som man bara kan gå in och ut bakvägen. Och det finns inte möjlighet att köpa en annan sort. övade igår att bekanta oss och det tog säkert en halvtimma innan hästen satt framhovarna på rampen. lyckades med mathinken få henne inlockad till sist. hon åt och hann tyvärr backa ut själv innan jag hann göra det....
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Fast det är ju nyckeln i själva problemet . Låt den backa ur och ta in igen . Lugnt och trevligt . Problemet är löst om ni förstår att ni behöver lägga tid på detta och det inte är gjort på en kafferast utan ni får lägga lite tid på att systematiskt och pedagogiskt träna utan stress och press .

Jag tror inte ni har ett jätteproblem öht faktiskt i sig om jag ska vara ärlig . Hästen är res och trailervan sen tidigare , men nu har det blivit lite snett och där ligger problemet . Det är hur ni själva ställer er till "problemet" som avgör mest huruvida det blir ett stort problem eller går att lösa .
 
Senast ändrad:
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Passa på när hästen är hungrig o ge den ordinarie måltiden i släpet.

Som Mackan skriver- vill den ut- försök inte att hålla emot.
Låt den gå ut...bara o sen gör ni om- gör rätt.

tålamod är en dygd:)
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Håller med tidigare, vill hästen ut så ska man inte hålla emot. Den ska vilja stå kvar, inte tvingas till det. min häst är tex inte helt säker, hon går in men vill inte stanna inne så länge. Tycker det är lite läskigt när man flyttar mellanväggen, men hon går alltid in igen och hon kastar sig inte ut. Men det är bara att be henne gå in gång på gång tills hon är inne tillräckligt länge för att lugnt stänga bommen. Och ju mer vi åker ju snabbare går hon på och stannar inne.
Hästen ska välja att gå in, den ska vilja stå kvar och människan ska be den gå ut.

Eftersom hästen är så pass orolig så är det bra om den kan välja att gå ut själv till en början, ge mat i släpet, ge eftergift och beröm så fort den tar ett steg fram, lägg in många pauser och ta det verkligen ett steg i tåget, både framåt och tillbaka.

Släpet ska vara en fristad helt enkelt, ngt positivt. Har du testat att skicka in den istället gör att leda? Min häst vill inte gå in om man är framför henne, då finns friheten bakåt, när jag är bakom" så är friheten framåt :p. Där godiset är :D.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 194
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 649
Senast: jemeni
·
Hästhantering Min häst har idag för andra gången kastat sig bakåt vid lastning och jag behöver tips om hur jag ska göra för att få stopp på det. Hon...
2
Svar
36
· Visningar
5 312
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vi är i stort och brådskande behov av lastningstips! Jag har ett islandshäststo som vi inte får in i transporten. Hon har varit...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp