Bukefalos 28 år!

Plötslig vägran vid lastning, tips?

Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Köp pallbockar på någon affär med bildelar, i Sverige har Biltema billiga och bra. Ställ två under släpet baktill och en vid stödhjulet fram. De tar 1500 kg styck så det blir superstadigt, stadigare än med bil.
Jag har använt det massor av gånger då jag lastränat väldigt mycket och det gör det hela så mycket enklare om man bara kan öppna släpet och lasta lite.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Då kan man lika gärna göra som gubbarna gjorde förr- ställde in ett släp i hagen med mat i.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Om hästen slänger sig ut är den inte redo för bakbommen. Först då hästen står coolt då man slamrar med saker bakom och kliver fram då jag vill stänger jag.
Innan det är det bara dumt.
Man försöker forcera något och kan då få såna här bakslag.

Jag tror inte hästen alltid varit stencool. Jag tror man vvarit lite för hungriga på att få in och stänga. Det är de flesta. Jag möter ofta sånt här på jobb. Folk ringer och säger att hästen inte alls är orolig, den r inte rädd, bara dum.
Den är alltid lite orolig. Men ägarna har missat se det.
Ofta kör folk också för snabbt, för hastiga inbromsningar och svängar.
Lasta varann och testa köra. Stå gärna och blunda där inne. Så får ni en ungefärlig bild av hur flyktdjuret upplever det instängd i en minilåda som de inte fattar varför den skumpar och låter.

Det finns tränare som arbetar med sånt här. Du försöker ju inte lära dig rida på egen hand, eller laga sår etc.. Ring en lasttränare och få det ordentligt gjort på en gång!
Håller med dig.Bättre att ta hjälp av proffs innan saker blir värre..
Seiösa tränare förstår varför hästen gör som den gör,blir inte frustrerad om hästen gör fel,och man vet när gränsen är nådd för hästen och pressar den inte att gör för mkt för fort,det är då saker och ting blir farligt..och det är då det blir bakslag.

Och att träna hästen själv om de är nervösa med hög puls gör det hela bara värre.
Om man inte vet vad man gör så tränar man hästen att INTE vara avslappnad och trygg i släpet.
Är hästen riktigt traumatiserad får man bygga upp träningen i olika steg .Man får analysera exakt vad som skrämmer hästen,vissa släp är väldigt skramliga inuti när de körs tex,är hästen bakrädd ,är baklämmen halkfri att gå upp för? att tappa fotfästet är för en häst mkt skrämmande! osv osv
Väldigt få människor har fått lära sig hur viktigt det är att som tränare kontrollera sin egen puls,är vi det minsta stressade inuti visar vår puls och andning hästen att vi är otrygga att umgås med.
Sen måste man ha empati för hästen och situationen och förståelse för hur det blivit som det blivit,hur ett flockdjur reagerar men man får inte "tycka synd" om hästen och visa sig svag och vek och otrygg för hästen att umgås med.
Det är stor skillnad på att vara lugn/trygg och vek/osäker..Och hästar läser av oss direkt..
Att andas är så viktigt,man håller lätt andan när man är i en stressad situation och sånt känner hästen av direkt och tolkar helt riktigt att vi är osäkra och nervösa.


Sen är känsla och tajming allt,och det är naturligtvis svårt om man är ovan vid att lära om en rädd häst eller en häst som vill bestämma själv.
Och det krävs kunskap och erfarenhet att läsa hästars små fina signaler,små uttryck som visar om hästen tycker det är ok eller bygger upp en spänning som gör att den till slut exploderar.Konsten är att läsa av hästen och inte pressa den för snabbt.
Hästar är som vi olika individer,vissa lär otroligt snabbt ,andra behöver smälta träningspass långsamt.

Det är otroligt frustrerande för en häst om den som lastar visar dubbla signaler genom att å ena sidan vilja lasta den men med sitt kroppsspråk kanske faktiskt hindra den att gå in fysiskt och psykiskt.

Man kan använda foder som positivt förstärkande i transporten men absolut inte muta in den.
Häng in ett hönät i transporten,sätt tex äppelbitar högt och lågt i transporten för hästen att själv hitta .Genast bli transporten väldigt rolig att utforska.;)
Männsikan skall inte va en godisautomat som lockar med hink.Låt transporten isåfall stå för matning,inga händer..
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Idag ska vi gå och prova igen. Har med mig sakkunnig ( hoppas jag). önska mig lycka till. Morotsbitar med i fickan.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Det kommer säkert att gå bra!

Om man själv inte känner någon press eller osäkerhet brukar det inte bli något problem oavsett metod, bara man är juste och lyhörd också för vad hästen säger.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Sakkunniga tjejen gick rakt in med den, men genast aprang den ut bakåt. Sen började vi på nytt. Hästen hade redan spanat in den rosa MATHINKEN. Den stod längst inne i trailern och väntade.
Hästen stod nu envist nedanför rampen och tjejen höll spänt i grimskaftet. Den rörde sig ej. Jag började picka med spöets knopp. En bra stund, ca 20 pick. Sen tog den ett steg. Pickpick, två steg upp. Många pick pick, en bakhov. Pickpick, hästen gick in och åt. Länge, allt. För att den inte skulle springa ut när det var slut så gav vi lite morotsbitar ännu och klappade och pratade. Sen backade Vi ut den. Yes, en liten seger. Ännu har den nog att den vill springa ut,, bakåt.
Bakbommen vågade vi inte ännu lägga på. Vi fortsätter.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

För vår del gick det inte bättre att stå kvar en stund i transporten o ge den mat, han had full fokus att han skulle av fram.
När rampen höll på att öppnas gick han bara på den o tryckte ner den, hur farligt som helst. Kunde inte sova på natten för jag bara grubblade o grubblade.

Men till sist så kom jag på ngt annat så det provade vi.
Öppnar översta fönstret fram så han kan titta ut som vanligt, gick bak i den tomma spiltan då backade han på sin bakbom o kände efter om det var öppet men stod still sen.
Den andra personen ute öppnar där bak utan att fälla ner rampen o när det var färdigt så tar jag bort bakbommen bakom hästen o de utanför fälde ner. Jag står fortfarande där bak o pratar o klappar rumpan.
Hästen fattade inte att det var öppet så till sist fick jag gå fram till huvudet o be honom backa, då for han visserligen ut.
Dag 2 samma sak igen o denna gång provbackade han inte på bommen bak utan stod stilla men jag fick denna gång oxå gå fram igen till huvudet o be honom backa. Så det känns lite som vi kommit på rätt väg.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

vad är syftet att ta bort bakbommen innan rampen fälls ner? Låter livsfarligt.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Jag har skrivit innan att jag började med utlastning fram för när vi lastade av bak innan så gick han på bommen o har lyckats komma under 3 ggr, sista gången när vi hade den på ponny måttet, dvs hästen måste ha varit på knäna, nästa gång detta händer bryter han kanske ryggen.
Men eftersom det nu inte fungar fram längre så har jag inte så många fler val,
backar han mot förmodan på rampen & trycker ner den så skadar verkar han el jag mig & det är detta vi först o främst inte vill ska hända.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Jag förstår men får den in rutinen att kasta sig bakåt när ngn håller på att ta ner rampen kan både den som håller rampen, och hästen skada sig fruktansvärt mycket.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Det ska han naturligvis inte få göra, första gången när jag gick bak så slängde han sig bakåt mot bommen men när han väl vet att den sitter kvar så står han still men jag vågar inte ta ner rampen & han tittar bak & ser att där är öppet innan vi fått av bakbommen med risk att han går under.
Därför provar vi detta för jag hade inte mer lösningar eftersom fram har blivit helt livsfarligt.
Personen bak är helt med & öppnar sista på höger sida ifrån hästen & använder foten för att minimera risk.
In går han som en klocka & jag ska träna massa nu under semestern att bara lasta & få han gå bakåt o framåt sakta, för det finns en gräns när jag ber honom att gå bakåt som han kastar sig ut, men går upp lika snällt igen.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Ok jag förstår.... fy vad jobbigt! Hoppas verkligen du får ordning på det. Han får ALDRIG kasta sig mot rampen och lyckas för då har ni verkligen öppnat dörren till h-tet kan jag intyga.....
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Ett gammalt knep (som jag själv aldrig testat men som de gamla hästgubbarna som är på utdöende tipsade mej om när vi hade en häst som kastade sej ut)
Med sådana hästar körde man tydligen förr ut släpet ner till sjön öppnade bak och lät de kasta sej ner i vattnet.....

Själva vågade vi aldrig testa det, däremot öppnade vi aldrig bakbommen innan lämmen fällts ner utan vi ändrade vårt eget beteende.
I början när vi fick hem honom och märkte att han var den typen som kastade sej ut fick vi själva omedvetet mer och mer bråttom med att så fort vi var framme snabbt få ner lämmen och bort med bakbommen innan han kastade sej ut, det var rent livsfarligt!

Efter ett tag gjorde vi precis tvärt om, när vi var framme öppnade vi framdörren och pratade lite med honom och fodrade inne i transporten och stod och pratade lite, min man rökte en cigarett och vi bara väntade tills han var lugn-då öppnade vi lämmen och tog bort bakbommen utan att han ens tänkte på det och han klev ur, väldigt snabbt men han kastade sej inte.
Till slut upphörde han faktiskt med det där betendet.
 
Senast ändrad:
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

det låter bra med att ta det lugnt med avlastningen. det där med sjön har jag hört nån annan säga också :D
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Om man backar upp ganska nära en vägg ser den det också..

Om man som Skjona bara chillar o inte håller i den när den far ut, kommer den att sluta. Den flyr ju, fast bakåt.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Jag är så nöjd nu. Vi har fått övningshjälp med hästen och nu går den in :-) Men nog fick vi kämpa. Hade metod först med vem som bestämmer när man leder. Vi går, stanna, backa osv ända tills hästen lyder precis. Sedan upp på rampen, stopp, backa, osv. Typ att tillsist blev den så uttråkad och fattade inte varför den inte fick gå in :-) Sen ville den inte gå ut.
 
Sv: Plötslig vägran vid lastning, tips?

Så härligt, hos oss har det också gått bra han är helt fokuserad fram & ut genom fönstret när vi stannat så han testar oftast inte bakbommen utan vi kan öppna lugnt & han har faktiskt börjat gå av rätt sakta nu, det är i alla fall inte slänga av sig som innan så jag är glad.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 194
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 649
Senast: jemeni
·
Hästhantering Min häst har idag för andra gången kastat sig bakåt vid lastning och jag behöver tips om hur jag ska göra för att få stopp på det. Hon...
2
Svar
36
· Visningar
5 312
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vi är i stort och brådskande behov av lastningstips! Jag har ett islandshäststo som vi inte får in i transporten. Hon har varit...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp