Plötsligt rädd i släpen?

T

Trubbel

Min häst har, så länge jag haft honom, varit jättelätt att lasta och åkt väldigt bra. Nu de senaste gångerna har han plötsligt börjat leva rövare där inne när vi kör!

Vi kör alltid sakta och försiktigt med jämn gas/broms, men nu hjälper det inte ens att krypköra. Svängar och kurvor ger ett väldigt väsen, som om han galopperar på vägarna, och detta utan att vi märkt något särskilt. Åkte superbra som vanligt ena gången och nästa; poff! - så är han så här! Nu har han hållt på i två veckor (ca fem resor, mindre än tjugo minuter vardera) och vi står utan fler ideér!

Vi har en Ifor-släp med halva mellanväggar, nedre delen gummimatta. Vi har testat att köra utan bakre väggen i - då stod han lite bättre, men inte lika bra som vanligt. Har bytt plats på grimskaftet så han kan svänga huvudet mer, öppnat/stängt ventilationen, tagit loss allt som kan skramla, tagit av/på skydd och täcken...

Vad kan det vara? Finns det något man kan testa mer, eller är det bara att vänta?

Alla tips är mycket välkomna!!
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Min häst galopperar på väggen i vänstersvängar. Det är bättre sedan vi bytt bommar bak så hon kan åka brett.
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Det verkar inte som om det spelar någon roll åt vilket håll vi svänger, vägen kröker sig elelr lutar; han reagerar i alla fall...

Vi tog bort bakre väggen, vilket ger att han har stöd av vägg ner till strax bakom sadelgjordsläget, medan bakdelen kan stå över hela släpets bredd. Lite bättre, men ingen större skillnad.

Mest är jag väldigt nyfiken på vad tusan som kan ha gjort att han så plötsligt börjar trampa omkring så dant? Någon som upplevt något liknande?

Mer tips på hur man får pållen att stå still? :crazy:
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Provåk släpet själv och se om det händer något när ni svänger, typ att det rör sig konstigt eller låter. Är det ljud så kika varifrån det kommer och är det något som inte går att ordna bort så försök med bomull i öronen på hästen.
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

"Köra sakta" är relativt.
En del kör sakta rakt fram, andra kör på i 80 när man får men kryper igenom rondeller. Sen finns det många som säger sej köra sakta men inte gör det enligt min def. :mad:
Jag kör ofta tung hästlastbil. Långsam accelaration och spärrad i 90. Jag blir alltid omkörd på väg från tävling av släp, under acc men även när vi kommer på motorväg etc. Inte 80 där inte. I rondeller har jag flera ggr haft hästtransportkö bakom mej. Och då kryper jag inte.. men jag saktar ner.
Fast jag har ingen aning om hur du kör! Men du kanske kan reflektera och fundera om det kan bero på det. :idea: Bara du vet..

Ang din häst:
Något har hänt. Provat att köra med annan häst?
Vi köpte en häst som inte kunde åka själv förmdligen pga ngt som hänt. Han fick åka med andra i släpet + att han fick åka lastbil. Efter ett tag stod han blixtstilla.

Tips! Skaffa övervakningskamera.
Det är super. När man tror ngt allvarligt händer så trampar hästen bara om lite, andra gånger så är det allvarligare men det känns inte lika mycket. :laugh:
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Med krypköra, som vi gjort de senatse gångerna, menar jag 60-70 på 90-vägen, 20 i stan och inte ens 10 i rondellerna... :crazy: Håller med om att det går väldigt fort för många - att man vågar! Kul att krocka eller köra av vägen med häst i släpen i de hastigheterna!

Annan häst - ja, det kanske funkar! På hemmaplan har vi bara en unghäst, som visserligen är lättlastad och åker bra, men vågar vi köra dem ihop? Ingen risk att liten blir rädd och börjar likadant?

Hur är det, är det tilllåtet att åka släp korta sträckor, eller måsta man ut på småvägarna och köra?

Övervakningakamera vore kanske det bästa... :grin:
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Min är ett rent HELVETE att köra. Han var en dröm fram tills för 1 år sedan. Stod som ett ljus i ALLA transportter. Nu sist när jag körde så lånade jag en enkelaxlad Rekotrailer. Trevlig ¨å komma tillbaka med den med beskedet. Ehhh..Min häst har sparkat sönder och böjt mellanväggen... Han levde rövare i den!

Det enda släp han står i är Star Trailer Safir eller Diamant. Han kan inte heller åka med täcke eller transportskydd. Utan är blir det lindor och boots. Testa att byta till ett helt annat släp och se hur din reagerar. Min bryr sig ej om man breddar eller ej. Och han kan få för sig att sparka på rak väg. Men som sagt i ST så står han som ett ljus!
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Har ni nyligen bytt från vinterdäck till sommardäck? I så fall kolla om dom är balanserade ordentligt. Obalanserade däck ger en vibration som hästar kan uppfatta som väldigt obehagligt.

MVH Russin8
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Har ni nyligen bytt från vinterdäck till sommardäck?

Ja, på bilen! :idea: Kan det ge sån effekt bak i släpet, trots att vi inte känner något?

MaRomer: Hände det något med din, eller kom det bara plötsligt? Är så konfunderad eftersom han stått så himla fint innan, och nu plötsligt börjar väsnas... :crazy:

Jag har inte haft höga skydd, utan vanliga skydd/lindor samt boots. Bootsen har varit slaktade de senaste gångerna; även kört "naken" men ingen skillnad (fast inga märken på pållen, turligt nog.)
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Ja, på bilen! :idea: Kan det ge sån effekt bak i släpet, trots att vi inte känner något?

MaRomer: Hände det något med din, eller kom det bara plötsligt? Är så konfunderad eftersom han stått så himla fint innan, och nu plötsligt börjar väsnas... :crazy:

Jag har inte haft höga skydd, utan vanliga skydd/lindor samt boots. Bootsen har varit slaktade de senaste gångerna; även kört "naken" men ingen skillnad (fast inga märken på pållen, turligt nog.)[/
QUOTE]


Det kom från den ena dagen till den andra. Vi bytte inte däck eller bil eller något. Bootsen slaktar min med=/ och även lindorna får stryk när han håller på så.
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Kolla först ev. vibrationer i däcken samt att stötdämparna är o.k.

Annars skulle jag prova att plocka bort mellanväggen helt, alt. ställa den mot väggen så att hästen får ännu mera plats. Har den blivit bredåkare brukar det hjälpa. Bredåkare kan de tyvärr bli över en natt.
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Jag har kört med VV (enkelaxlad) och Reko trailer (boggie) efter min bil och båda dessa känns aningen instabila. Vi köpte en Star Trailer Diamant Boggie och den går jättefint efter bilen och min häst trivs bra i den. Tror mycket beror på vad man har för släp också, förstår verkligen hästar som inte vill gå in i en gammal VV t.ex. :crazy:
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Jag tror absolut att hästarna åker bättre i en boogie, men alla har ju faktiskt inte möjlighet att köra en sådan.
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Prova att stoppa bomull i öronen på hästen
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Du kan ha fått bulor på däcken eller ha gjort EN enda manöver som den fann obehagligt. IFOR har väl åretruntdäck på:confused: Hur gamla?
Är det det mindre eller stora Ifor?
Tror att det mest beror på bredden. Går det att flytta mittstolpen till höger?

Det finns även lång- kort bom till att kunna ha bakre väggen på snisken.
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Släpen är en boogie och vi upplever den som väldigt stabil på vägen. Att byta själva släpen känns inte aktuellt just nu; älskar systemet med dörrar istället för läm och frontutlastning!

Den är två-hästars, så antar att det är den större modellen. Jag kan inte plocka bort mer än hälften av mellanväggen i dagsläget, jag behöver ha den främre i för att kunna fästa de främre bommarna.

Ska provåka själv innan nästa vända samt kolla däcken extra noga. Det är året-runt-däck på släpen, inte mer än något år. Ska som sagt kollas noga ändå. (Hade själv en däckbula på bilen för några veckor sedan, och jisses, vad det guppade! :p )
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Du kan testa att stoppa bomull i öronen , en del hästar kan få EN obehaglig överaskning när dem står skönt i släpet och äter och sen wroooom kommer EN lastbil ell motorsyckel och kör om..dem kan ha fått en obehaglig överasknig då..som sen sitter kvar i minnet när dem ska åka igen ..tyst o skönt med bomull..
Såg nyss att bomullstippset var gett..men testa
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Ifors mindre- oxå boggi, är lägre i tak o även smalare.
Provåk själv, linda + boots, bredda o åk gärna längre o se. Det kan gå över.
En del vill ut så fort man stannar.

Åk helst på motorväg- rakt fram o se om det gör ngn skillnad.

Som regel är det kurvtagning o inbromsningar, ryckig körning som triggar betéendet.
 
Sv: Plötsligt rädd i släpen?

Jag har haft 2 hästar som har börjat göra så. Båda är vana åkare o har åkt mycke mycke. De ända som har hjälpt på dom är att åka utan mellan vägg o lösa då står dom som ljus. Jag prövade o byta släp köpte de bredaste på marknaden. Det fungerade ett tag sen va de lika igen. Så nu kör jag utan mellanvägg o lösa. Har tillverkat en egen bom till fram o bak annars hade de inte vart några bommar där.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min 4-åring och hoppas att jag kan få lite bra råd och tips här :) Problemet är att han stökar runt en del i...
Svar
18
· Visningar
1 946
Senast: Buck
·
Utrustning Jag har ju varit en inbiten VV-hatare i 10 år. Det jag inte gillat är de för VV 'klassiska' grejerna. Rangliga och skramliga, hästar som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 120
Senast: Ahi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp