Bukefalos 28 år!

Plötsligt svårt att andas i 1 min, sen bra igen?

Det kan ha med struplocket att göra. Att det hamnar fel ibland. Vissa hundar drar i kopplet och då kan det komma, eller när de blir ivriga. Det låter nästan som snarkning och kan hålla på en liten stund, man kan säga att det låter som om de inte får luft. På vissa hjälper det att massera med ett finger lodrätt på halsen mitt fram.
Prova att hålla för nosen/näsborrarna när det händer - det brukar få det att sluta. I alla fall om det inte är noskvalster :)
 
Noskvalsterattacker kan komma nästan hur sällan eller ofta som helst.
Inåtdragningarna är väldigt typiska. Cockern lät nästan exakt som denna hunden:
Dom större hundarna hade inte riktigt lika kraftiga symtom.

Fast det där behöver inte vara noskvalster. Försvinner det av behandling, så absolut - men gör det inte det så är det annat. Vanligt hos en hel del heeler t ex. Min ena kan få så i några sekunder och med tanke på att hon är behandlad med Advocate för sin franska hjärtmask i några månader, så kan det knappast finnas några noskvalster längre :p Den andra har fått så några få gånger under sin livstid. Hon som får det oftast är även hon som är mästare på att få barr i snoken pga marknära nosande ;)

Tydligen gjordes en större undersökning av veterinärer och ett stort antal heeler för en del år sedan (före min heelertid) och det hittades inga fel alls. på hundarna - vare sig noskvalster eller annat. Oftast sker det om dom drar i koppel och har halsband på sig, men det kan även ske när som. Vissa tror det kan bero på "skräp/damm" mm i näshålan eller liknande.
 
Fast det där behöver inte vara noskvalster. Försvinner det av behandling, så absolut - men gör det inte det så är det annat. Vanligt hos en hel del heeler t ex. Min ena kan få så i några sekunder och med tanke på att hon är behandlad med Advocate för sin franska hjärtmask i några månader, så kan det knappast finnas några noskvalster längre :p Den andra har fått så några få gånger under sin livstid. Hon som får det oftast är även hon som är mästare på att få barr i snoken pga marknära nosande ;)

Tydligen gjordes en större undersökning av veterinärer och ett stort antal heeler för en del år sedan (före min heelertid) och det hittades inga fel alls. på hundarna - vare sig noskvalster eller annat. Oftast sker det om dom drar i koppel och har halsband på sig, men det kan även ske när som. Vissa tror det kan bero på "skräp/damm" mm i näshålan eller liknande.

När våra låtit så har det försvunnit efter behandling, så där är jag säker :)
 
Har avslutat behandling av noskvalster på alla tre hundarna hemma för en vecka sen. På den ena bet inte behandlingen så vi får köra ett varv till :(
Den hunden har de där indragningarna för sig. Låter hemskt. Tycker så synd om henne. De andra två hade bara lite fnysningar och frustningar för sig.

Vi fick medel att droppa i pälsen. Kände mi lite tveksam till att det verkligen skulle funka för ohyra i snoken. Vad för behandling har era hundar fått?
Man hör ju om både tabletter och sprutor:confused:
 
Har avslutat behandling av noskvalster på alla tre hundarna hemma för en vecka sen. På den ena bet inte behandlingen så vi får köra ett varv till :(
Den hunden har de där indragningarna för sig. Låter hemskt. Tycker så synd om henne. De andra två hade bara lite fnysningar och frustningar för sig.

Vi fick medel att droppa i pälsen. Kände mi lite tveksam till att det verkligen skulle funka för ohyra i snoken. Vad för behandling har era hundar fått?
Man hör ju om både tabletter och sprutor:confused:
Dessa spot-on preparat går in i kroppen och in i hela "systemet". Jag har ju som sagt behandlat min ena hund för fransk hjärtmask med just spot.on (Avocate). Så du behöver inte vara orolig för att det inte ska fungera :)
 
Dessa spot-on preparat går in i kroppen och in i hela "systemet". Jag har ju som sagt behandlat min ena hund för fransk hjärtmask med just spot.on (Avocate). Så du behöver inte vara orolig för att det inte ska fungera :)
Skönt. Kändes så fjuttigt att droppa lite kladd på hunden ;)
Dock så avtog inåtdragningarna bara någon vecka på ena tiken och nu är de igång igen. Ringde vetten i fredags men han hade tydligen tagit en semesterdag så jag får försöka i morgon igen. De andra verkar okej nu men jag antar att vi får köra på alla igen?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 478
Senast: s957
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 971
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 360
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp