Bukefalos 28 år!

Plötsligt svårt att andas i 1 min, sen bra igen?

Nikko

Trådstartare
Hej, jag har en Lundehund som plötsligt fått svårt att andas i ca 1 min, sen blir det bra igen. Har inträffat kanske 5-8 ggr under 10-14 dagar. Det sker helt plötsligt, verkar kunna hända lite när som helst men oftare i samband med nåt, t.ex jag kommer hem och han ska hälsa eller när han kliver ut ur bilen efter biltur.
Verkar jobbigt medan det pågår och det låter obehagligt när han försöker andas in. Också lite hostningar/kramper. Men när det gått över är han hur pigg som helst.
Läst om noskvalster och kennelhosta, men i och med att det är så sällan och att han är utan problem mellan "anfallen" så tycker jag inte det passar in.
Några tips?
 
Noskvalsterattacker kan komma nästan hur sällan eller ofta som helst.
Inåtdragningarna är väldigt typiska. Cockern lät nästan exakt som denna hunden:
Dom större hundarna hade inte riktigt lika kraftiga symtom.
 
Några av rottingarna har varit väldigt känsliga för noskvalster. Det låter väldigt läskigt (indragningar som hänger sig liksom) och hela hunden är starkt påverkad och olycklig.

Sanera alla ytor, ev. behandling hos veterinär (spruta).
 
När mina hundar hade noskvalster så kom "attackerna" bara en gång varannan vecka, däremellan var de helt symptomfria. Efter ett tag kom det oftare. Tabletter från veterinären fick ordning på allt :)
 
Nu blir jag orolig. Är det inte normalt för en hund att då och då snorta in någonting i näsan, göra indragningar och sedan fortsätta som vanligt?
Blir hunden alltid allmänpåverkad? Ökar 'anfallen' alltid?
 
Nu blir jag orolig. Är det inte normalt för en hund att då och då snorta in någonting i näsan, göra indragningar och sedan fortsätta som vanligt?
Blir hunden alltid allmänpåverkad? Ökar 'anfallen' alltid?

Mina hundar har aldrig(!) gjort det utan att ha haft noskvalster. Inte en enda gång. MEN tydligen har ju alla hundar alltid noskvalster, bara det att det ofta är så lite att det inte påverkar dem. Och nej, mina hundar har inte blivit det minsta allmänpåverkade heller.

Tillägg: när det gäller många hälsogrejer jämför jag med mig själv. Är det normalt att jag andas konstigt ibland? Nej. Då är det inte det för hundarna heller. Går jag runt och pruttar stup i kvarten om jag äter mat jag mår bra av? Nej, då bör inte hundar göra det heller osv :p
 
Jag tycker i och för sig att det är ganska normalt att jag harklar och knorrar lite extra om jag varit i dammig miljö till exempel. Mina hundar gör det ibland när de gräver i hösilaget (något de gör rätt intensivt ibland, där finns ju både platta grodor och frystorkade sorkar :D ), men nu känner jag att jag kanske borde kolla upp det.
Ringer jag bara till vetten? Finns det något prov jag kan ta själv?

Klart att det finns google, men Buke är bättre!
 
Nu blir jag orolig. Är det inte normalt för en hund att då och då snorta in någonting i näsan, göra indragningar och sedan fortsätta som vanligt?
Blir hunden alltid allmänpåverkad? Ökar 'anfallen' alltid?
Min terrier gjorde så relativt ofta, genom hela livet. Har hört det på andra hundar också, framförallt terriers eller hundar som rotar runt mycket. Dvs inte pga noskvalster.
 
Min får om han vistas i dammig miljö, t.ex. så fick han ordentliga anfall gång på gång en natt då vi sov borta hos pappa, tog ut en väldigt dammig ryamatta ur rummet och lät han gå ut och ta lite frisk luft, sen fick vi sova lugnt resten av natten.
 
Mina hundar drabbas också av "jord i näsan"-snörvlingar när dom gräver @Sel, men om hunden gör det även när den inte gräver eller rotar skulle jag kolla upp det!
 
Jag tycker i och för sig att det är ganska normalt att jag harklar och knorrar lite extra om jag varit i dammig miljö till exempel. Mina hundar gör det ibland när de gräver i hösilaget (något de gör rätt intensivt ibland, där finns ju både platta grodor och frystorkade sorkar :D ), men nu känner jag att jag kanske borde kolla upp det.
Ringer jag bara till vetten? Finns det något prov jag kan ta själv?

Klart att det finns google, men Buke är bättre!

Ah, ja, har de grävt i hö är det kanske inte konstigt :p Mina hundar är i princip aldrig i stallmiljö och har aldrig grävt i något torrt och dammigt vad jag kan minnas. Aysu har hostat till några gånger när hon dragit som en idiot i kopplet (några gånger när jag bara haft på halsband vid rastning utanför dörren samtidigt som det dykt upp någon hare..), men ja, det är inget jag "räknar" eftersom anledningen då är så uppenbar. Däremot om hon skulle hosta till utan synlig anledning, då skulle jag helt klart notera det.
 
Tack @lady_vip och @squarepants, nu känns det lite bättre.... men om jag ändå skulle vilja kolla upp det, är det vetten som gäller eller finns det några husmorstips? Det är framför allt terriern som snorkar och så gott som bara på jobbet, men det kan ibland hända spontant också.

Förlåt TS.

@Red_Chili: Dina hundar blir helt enkelt inte tillräckligt skitiga om näsan! ;)
 
@Red_Chili: Dina hundar blir helt enkelt inte tillräckligt skitiga om näsan! ;)

I know! De blir smutsiga om resten av kroppen istället ;)
386185_117918698356519_1077422214_n.jpg

(Wahidah hade en gång sprungit runt som en idiot i varmt sandtag. Sedan la hon sig och vilade i en vattenpöl som inte var sådär jätteren om vi säger så... Aysu är lite klokare, hon skulle ha kollat om vattenpölen var ren först.)
 
Nu blir jag orolig. Är det inte normalt för en hund att då och då snorta in någonting i näsan, göra indragningar och sedan fortsätta som vanligt?
Blir hunden alltid allmänpåverkad? Ökar 'anfallen' alltid?
Inte helt ovanligt bland heeler - och jag vet dom som provat att behandla för noskvalster och det gör ingen skillnad :)
 
Det kan ha med struplocket att göra. Att det hamnar fel ibland. Vissa hundar drar i kopplet och då kan det komma, eller när de blir ivriga. Det låter nästan som snarkning och kan hålla på en liten stund, man kan säga att det låter som om de inte får luft. På vissa hjälper det att massera med ett finger lodrätt på halsen mitt fram.
 
Tack allihopa! Det liknar videon lite, och kan noskvalster yttra sig så med plötsliga symptom sen ingenting så kan det nog vara det. Kan en veterinär diagnostisera det enkelt? Struphuvud låter lite läskigare, det låter ju iofs som han inte får luft och inträffar nog oftare när han är ivrig.
Och det är alltså inte att förväxla med normala småbesvär, det märks väldigt tydligt att nåt är fel. Först trodde jag han satt nåt i halsen och inte fick nån luft alls..
 
@Nikko Jag har inte varit med om att veterinären ställt diagnos på annat sätt än att jag har berättat om hundens symtom, samt att jag en av gångerna faktiskt såg krypen i en av hundarnas nos när jag lös med ficklampa. Veterinären gjorde en allmän undersökning av mun, hals osv för att utesluta andra uppenbara orsaker men då alla våra hundar snörvlat samtidigt var det ganska uppenbart. Jag tror det brukar gå till så, att man får behandling som ett led i att ställa diagnos så att säga. Slutar hunden snörvla av behandling = noskvalster, fortsätter den = vidare utredning.
 
Det kan ha med struplocket att göra. Att det hamnar fel ibland. Vissa hundar drar i kopplet och då kan det komma, eller när de blir ivriga. Det låter nästan som snarkning och kan hålla på en liten stund, man kan säga att det låter som om de inte får luft. På vissa hjälper det att massera med ett finger lodrätt på halsen mitt fram.

Min hund gör så när han blir upphetsad och jag fick tipset av veterinären att hålla för nosen försiktigt för att tvinga honom att andas in genom munnen ordentligt. Hon förklarade det med att brosket i strupen särskilt på dvärgraser är lite slappt ibland och då hamnar det fel när han blir upphetsad och det stämmer nog eftersom det försvinner genast om han tvingas andas in lite häftigare genom munnen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 478
Senast: s957
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 971
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 360
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 8 månader

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp