Bukefalos 28 år!

Plugget gör mig illamående

Araminta

Trådstartare
Bokstavligen :wtf:

Jag läser till logoped, något som även innebär en del medicin. Vi har just nu vår första medicinkurs och det är hur intressant som helst. Problemet är att jag inte kan läsa i mer än en timma i taget utan att bli kallsvettig och illamående. Har för flera år sedan varit nära att svimma under en biologiföreläsning om hjärtsjukdomar. Det började också som illamående och jag ramlade ihop i en hög på väg ut ur klassrummet. Har även vid flera andra tillfällen, ofta när jag tittar på medicinska dokumentärer, känt av ett liknande illamående och då stängt av programmet.

Uppenbarligen så reagerar jag fysiskt på den här typen av information och det har väl aldrig varit något direkt problem. Förrän nu :o Jag måste ju (och vill!) ta mig igenom de här kurserna men det går ju inte om jag ska hålla på att svimma av när jag läser i böckerna. Någon som har en idé på hur jag kan komma runt det? :crazy:
 
Åh jag känner verkligen igen mig! Klarade knappt av biologin under min skoltid och valde bort den så fort jag fick chansen. Har tyvärr inga bra tips på hur du ska lösa det men kommer följa tråden med intresse och hoppas att någon annan kommer med bra råd.
 
@_Charlotte_ Egentligen inte alls. Det är inte äckliga/avskräckande bilder som triggar (nuvarande litteratur innehåller i princip enbart tabeller och ritade figurer) utan jag tror det är mer min inlevelseförmåga som ställer till det. Har, vad jag vet, inte samma reaktion när jag läser om frisk utveckling utan det är sjukdomar som ställer till det.

@Skuggvarg Det låter som om du har det värre än mig :( Riktigt irriterande är det!
 
@_Charlotte_ Egentligen inte alls. Det är inte äckliga/avskräckande bilder som triggar (nuvarande litteratur innehåller i princip enbart tabeller och ritade figurer) utan jag tror det är mer min inlevelseförmåga som ställer till det. Har, vad jag vet, inte samma reaktion när jag läser om frisk utveckling utan det är sjukdomar som ställer till det.

@Skuggvarg Det låter som om du har det värre än mig :( Riktigt irriterande är det!
Förstår jag dig rätt nu?
-Du själv är inte påverkad egentligen, utan läser oberört informationen men kroppen säger ifrån på något sätt?

Jag funderar på om du borde prova Sea-band (Finns på apoteket under mage/åksjuka). Detta är akupressurarmband som skall hjälpa mot illamående. Jag själv använder dessa mot åksjuka, men går även att använda vid graviditetsillamående etc. och bör därmed kanske även fungera för dig..?
 
När jag började inom vården var jag väldigt svimkänslig. När jag var med på mitt första ingrepp höll jag på att svimma, fick lägga mig på golvet och lägga fötterna på en stol. Det beror på att man blir så stel och stressad av informationen (eller intrycken) att man står helt still och så sjunker blodtrycket till ungefär ingenting så man mår skit och håller på att svimma av.

Mitt enda tips till dig är att utsätta dig genom det hela och samtidigt se till att hålla blodcirkulationen igång. Stampa med benen (och verkligen rör på dem så cirkulationen i stora muskelgrupper går igång, inte flytta om vikten lite bara), rör på kroppen och sitt inte helt blick stilla. Högt blodsocker är också en bra grej.

Så, utsätt dig (gärna tillsammans med någon du känner och kan lita på) och håll igång blodcirkulationen. Tänk inte heller "åh det där är insidan av en människa" eller fastna i sådana tankar, så fort du får dem så tänk på något helt annat istället och kanske till och med titta bort.

Jag hade lite problem med att vänja mig av vid "svimkänslorna" i början men när jag började röra på mig, alltid ha högt blodsocker och slutade vara nervös för det och göra det till en "grej" (alltså typ "åh herregud nu svimmer jag snart, usch nu kommer det" osv) så gick det över :) Nu är jag inte brydd för fem öre så det går verkligen att komma över!
 
Senast ändrad:
Bokstavligen :wtf:

Jag läser till logoped, något som även innebär en del medicin. Vi har just nu vår första medicinkurs och det är hur intressant som helst. Problemet är att jag inte kan läsa i mer än en timma i taget utan att bli kallsvettig och illamående. Har för flera år sedan varit nära att svimma under en biologiföreläsning om hjärtsjukdomar. Det började också som illamående och jag ramlade ihop i en hög på väg ut ur klassrummet. Har även vid flera andra tillfällen, ofta när jag tittar på medicinska dokumentärer, känt av ett liknande illamående och då stängt av programmet.

Uppenbarligen så reagerar jag fysiskt på den här typen av information och det har väl aldrig varit något direkt problem. Förrän nu :o Jag måste ju (och vill!) ta mig igenom de här kurserna men det går ju inte om jag ska hålla på att svimma av när jag läser i böckerna. Någon som har en idé på hur jag kan komma runt det? :crazy:

Ta ett åksjuketuggummi när du pluggar/är i skolan under en vecka eller två för bryta mönstret och komma ur spiralen. Du kan förhoppningsvis släppa det och fokusera på själva plugget sen :)

Jag tycker även att @Wysiwyg har bra tips.
 
Förstår jag dig rätt nu?
-Du själv är inte påverkad egentligen, utan läser oberört informationen men kroppen säger ifrån på något sätt?

Precis så är det! Min hjärna är liksom bara intresserad och vill egentligen läsa vidare. Det är kroppen som säger ifrån.

Ska prova båda tipsen med både åksjukehjälpmedel och senare även @Wysiwyg s tips om tillväjning. Har en uppkommande tenta just nu och har inte riktigt tid att ta mig igenom en tillväjningsprocess.

Stort tack för alla svar :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en dansk/svensk gårdshund på cirka 1,5 år. På många sätt är hon en underbar och mysig hund men hon har vissa beteenden som jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 887
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp