Bukefalos 28 år!

PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

En fundering: När jag filmar till L2:an freestyle är det detta jag ska film då?

Level 2
Equipment:
  • Natural Hackamore or Snaffle & Horseman’s Reins
  • Carrot Stick
  • Arena or Round Corral
  • Saddle or Bareback Pad

Obstacles:
  • 2 Barrels
Compulsories:
  • Mount and Dismount
  • Lateral Flexion
  • Indirect/Direct Rein
Gaits:
  • Walk
  • Trot
  • Back up
  • Sideways
Patterns:
  • Follow the Rail
  • Corners
  • Figure 8
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Var hittade du det? Jag hittade det här??
Å så en annan tjejs assessment på UTUBE...
http://www.youtube.com/watch?v=VN4Hxr-DsJw&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=wjXNhAAAEU8


LEVEL 2 freestyle

100’ round corral.
Casual Rein (Hackamore/Snaffle),
1 Carrot Stick as support.
Rope on the ground.
Saddle with a ‘hug’.
No negative reactions
to cinch.


Bridle from knees / chair.
Phase 1 – 3.
Long phase 1, quick to 3.
Phase 4 should rarely be
necessary. Use of expression,
body language.
TELL.
Casual Rein.
Supporting Stick.
Freestyle
PATTERNS

Follow the Rail
Figure-8
Weave
Million Transitions
Question Box
Obstacles

(Casual Rein + Carrot Stick)
Friendly
Horse is confident and
relaxed. No tension.
o Swing legs
o Rub horse with raincoat
(Put on and take off ).
o Toss rein over head.
o Swing Carrot Stick.
o Rub legs with
Carrot Stick.
o Passenger Lesson at trot.
o Mount from fence.
Porcupine
o Back up 10 steps (9 step
back up).
Driving
o Lateral Flexion, 1 Stick.
o Bounce the rein to
back up.
o Turn with Carrot Stick,
walk and trot.
o Disengage with Carrot
Stick as support (360°).
o Back up using your legs.
YoYo
o Lift, hold to stop and
back up.
o Transitions: walk, trot.
Circling
o Circle with Casual Rein,
4 laps at walk and trot
(right and left).
o Change direction at walk.
Sideways
o Sideways 20’ (facing
the fence).
o Open a gate.
Squeeze
o Ride through narrow
space (gate).
o Walk, trot over a small log
(12”-18”)
o Turn, face and wait.

Hmm, va spännande! Det här kanske bara är en checklist? *klia mig i huvet*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PNH Tjatter - Part II

aha...self assessment...*sorry* :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PNH Tjatter - Part II

haha! det märks faktiskt att du är Parelli beroende :D

fasen, jag har ju aldrig tid att titta på tv. suck
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Jag hittade dem på SC-sidan i PDF:en "Official Audition Details"
Som du skrev, så det du skrev först är ju "Self Assessment".

Men min fundering är, är det det jag hittade det som ska filmas?
För man ska väl inte filma Self Assessments?
*förvirrad och trött* :D
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Tack för länkarna, det där var ju gamla L2:an.
Den är alltid roligt att titta på och få lite nya idéer.

Igår kväll var min pålle sådär gudomligt fin igen :love:
Vi tränade på freestylen från L2:an och det gick klockrent.

En lite fråga bara, hur mycket direkt åt sidan ska de gå i sideways?
Om jag inte tar några förhållningar gör min pålle sådan där fina "dressyrskänkelvikningar" :o men jag antar att de ska gå mer vertikalt, eller?
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Måste berätta, Min pålle har väldigt lätt för att visa närhan är sur :angel:
Han inte att leka med honom igår eftersom att mamma fyller år idag så var jag tvungen att åka till stan. och så skulle jag mocka först. Men så varje gång han fick syn på mig så gnäggade han och såg ut att ha stora förväntningar, men nehej.. så när jag gick ut för att hämta honom när han skulle in på kvällen så visade han hur sur han var , och giick Saaaaaakta mot mig och såfort jag fått på griman så snodde han tag i grimskaftet och sa typ *Jag kan minsan gå själv miss upptagen*. Hela han utstrålade hur sur han var.... Lite dåligt samvete fick jag allt .

Ibland förstår jag inte hur jag lyckats få VG i svenska.. Jag skriver ju som en kratta :rofl:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

KL

Jag vet inte om ni minns mig. Jag har präsenterat mig här innan, men det var ett tag sen.

Jag tjuvläser här i stort sett varje dag, men har inte skrivit något då jag inte känner att jag har så mycket att bidra med. Jag är inte med i SC men har inroducerats till PNH av en "tränare", som har hjälpt mig en del, som - om jag inte minns fel - själv håller på o ska ta L3.

Det är nu ett tag sen att jag tränade med min pålle då vi har drabbats av olyckor sen augusti:(

I nuläget har han strikt boxvila och kommer att ha det 2-3 veckor till. Jag vill gärna använda denna tid till att komma närmare honom och förbättre våret förhållande. Samt hitta saker att göra med honom när dagarna blir så långa och tråkiga i boxen.

Jag hittade lite saker jag kan göra med honom på denna länken, som Lotus postade, http://www.horsechannel.com/horse-exclusives/parelli-10-minute-tips.aspx. t.ex. undermanding time är ju självklart i en situation som denna, men är det någon mer, som har förslag på saker jag kan göra för att underhålla honom samt utveckla vårt förhållande.

Tänker t.ex. om man kan utveckla friendly game på något vis? Träna "stanna i boxen" även om dören står öppen eller något liknande, som då inte kräver att han måste röra på sig utan för boxen.

Är mycket tacksam för hjälp!:bow:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Prefab Sprout:

Ja det är en engelsk Theraflex från Parellicollection. Padden passar lika bra under andra sadlar än Parellisadeln, själv har jag en vanlig engelsk inte speciellt dyr allroundsadel som är 18 Xwide (har en stor och bred häst)

Sadeln är jättebekväm så den får duga än så länge, kanske jag köper nåt "bättre märke" längre fram. En Fluiditysadel är ju däremot bara att drömma om, det blir aktuellt först då Lottovinsten trillar in ;)
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Vadå snö????!!!!!!!!!!!!

Här har vi typ tre centimeter och det är stenhårt i backen och halt överallt. Går inte att göra någonting!

Avis på din snö!!!
 
Nej du ska inte filma dina self assesments. just det du listat. Den Compulsories tror jag är det mest viktig men jag kan vara fel.


*KL*

Jag hade en jätte fint dag igår. Min HK ringde och tvingade:angel: mig (=latt mask) att åka med på en ridtur i Norge. Jag åkt och det var jätte rolig. Jag åkt med Red och det gick bra för den 4 gång han var ut (den sista i okt.) Han var då en pigg mört på vägen tillbaka till bilen.:crazy: Jag hade hoppas han skulle sova lite men men...:angel:

Här är lite bilder av mig och Red. I en bild ser jag ut som Sponge Bob Square Pants andra halva men det är vad man måste ta när jag ta min mans jacka. Jag var tvungen, så jag fick alla 4 trojor under den:rofl:.

Vi red långt ut i skogen och fick rider genom lite djup snö för träning. Vi var 3st på 3 gröna hästar. Så det var mycket stanna till och ser om stenen skulle attackera eller inte.:cool: Men det var rolig att vara med folk som har inget emot det.

ATT00010.jpg


Här stannade vi och grillade lite korv och hade varm coco. Dagen innan så hade de kört ut ved mm. Det var jätte myssig.
ATT00007.jpg
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

hej allihopa!

Rolig tråd, jag är ett "big fan" av parelli och läser allt jag kommer åt om honom och hans filosofi!
men det är en sak jag inte fattar, vad är dem här level 1 och level 2 osv? Är det typ som när man tar simm märken att man måste kunna vissa saker för att ha klarat av level 1 tex? Ja som ni hör så är jag helt förvirrad och jag skulle bli jätte jätte glad om någon av er duktiga pnh människor ville förklara för mig!
ha det bäst allihopa!

kram från emma och ponnyn zalmiak:)
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Å vad bra då har jag tänk rätt!
Då ska det filmas freestyle på lördag :bump: :D

Å vilka fina bilder!!!!!!
Han är så :love: din Red!
Såg verkligen jätte mysigt ut!



Själv har jag precis kommit hem från stallet, Nokke fick en 2h massagebehandling av vår massör idag! Han älskar verkligen det. Massören tyckte att han fått super fin rygg och en helt underbar rumpa. Det verkar verkligen som om min häst håller på att förvandlas till en Quarter :o :angel:

Nu håller jag på att göra tortellinigratäng med ädelostsås :d
*vrålhungrig*
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Ska bli!

Gratinerad tortellini
4 port.

1 påse tortellini med ostfyllning
250g tinad fryst broccoli

175g ädelost
2dl grädde
1dl créme fraich

2 dl riven ost

Koka tortellinin.
Blanda ädelost och grädde i en kastrull, koka ihop.
Rör i créme fraichen.
Lägg tortellinin och broccolin i en smord ungsfast form. Häll över såsen och strö över osten.
Gratinera i ugnen 250 grader ca 10 minuter.

:d :d :d

Oj vad OT :rofl:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Å va underbart o vad jag skrattade :rofl: Underbara bilder o jag riktigt levde mig in i det , varm choklad o korv :love: Red är ganska lik Nokke så först såg jag bara bilderna o tänkte Yvonne har bombat oss. Woaw här händer det grejer:bump:

Får vi se din audition efter du filmat Lotusen? :)

Nån som filmat L1 audition?

Gud vicken härlig gratäng, kanske blir den idag :d

Have a good day everybody!
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Ang. Auditions så har Linda svarat så här på Parellibloggen:

QUESTION: I wish to send an Audition and I want to make sure I understood right. The Audition is 10 minutes long. I will be sending the On Line Level 2. Me and my horse only have to do the compulsories, gaits and patterns listed and with that you will be grading us on the savvys (friendly, porcupine, driving....) So, I have to make sure I use ALL the 7 games while doing my compulsories. Do I have it right?

ANSWER: YES!

QUESTION: If yes, I will give it a try. Having said that, I am not sure my horse and I can do all this in 10 minutes. I have to make sure I have a very good map to follow. I guess, I could do the compulsory <Trot to back up leading horse behind me> jumping over a jump to include a squeeze etc. Am I on the right track? Is that what you expect of us?

ANSWER: Yes! You're thinking in flow... well done! Part of the savvy is planning your success :)


Väv in lekarna i "compulsories"
 
:bump:
Äntligen pratat med E och V. 24 ska hon kolla om det går att boka in. Så....:D vi kan gör vår träff och en kurs i mitten. Vi är redan många Det skulle vara så rolig om fler av er ville vara med.

Lotus - tack för recept. Jag älskar ädelost i någon sås form. Jag själv har flera med inte i en gratang. Det låter Yummie!!!:d
Jag med tycker Red och Nokke i vissa bilder är lika...he he he och han är en quarter. :angel:

Iser - Själv klart minns vi dig! Saker du kan göra med han i boxen...hmmm vad är han för horsenality? du kan "put your (hästens:angel:) nose on it". Kan har godis under koner eller hinkar så den måste leta efter det. Och tänk att har leksaker där inne om du har en häst som vill pyssla mycket.

Zalmiak - Det är precis vad det är. Man ska göra vissa saker i en viss ordning så att allt faller på plats det längre man gå. L1 är mer bas hantering/början till förhållande. L2 är att lära, hur ska man säger, lära teknik.?.? L3 ta dig änumer längre osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
88 723
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp