Bukefalos 28 år!

PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Jaa....vad säger man får väl skylla på sömnbrist!!! Kollade slarvigt :D Sh*t va dyrt kan man lika gärna köpa direkt av Parelli.
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Kollade på utropspriset uppenbarligen...slarvigt, slarvigt. Men det ligger fortf bara bud på 600, kan ju vara värt att bevaka.
 
ja men med en rakt "port" så är det samma tjockleken ovan tungen och tungen är komprimerad (compressed) ner av bettet så tungen har ingen chans. Tungfrihet är mer för att det ska inte "känns" fångat av bettet (ner tryckt). En rakt port trycker på tungen, en med en högre port tillåter att tungen kommer up i porten så säga och trycket från bettet känns mer på "the bars" (vet inte för livet vad det kalles i svenska). Så att tungen är fri från trycket inte för att de ska kunna röra det hur som helst.

När Erika var här så frågade med BS på sidan, om dessa sortens bett hjälper dessa horsenality eller är det bara sunshine up the wazooo. Hon sa att overraskande att det har fungera klockrent.

Men så länge att din häst trivs så är det rätt bett eller hur? :bow:´

Jag är en för undersökningen så jag vill ta hem dessa 3 bett och prova det på icke PNH folk och ser om deras hästar ändra sig. Skulle vara jätte fränt att ser om de ser en skillnad och om det verkligen passa dessa horsenality mm.:bump:
 
Re: Sv: PNH Tjatter - Part II

Kollade på utropspriset uppenbarligen...slarvigt, slarvigt. Men det ligger fortf bara bud på 600, kan ju vara värt att bevaka.

Jag tänkte på samma sak. Men de bruka rusha iväg sista dagen....:grin:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Ja visst :)

Du ska väl ringa anmäla dig till Barelli Games (lekhelgen) misstänker jag ;)
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Behöver du någon RBI så är det bara att höra av sig har två här. Ett halvblod och en friserkorsning. ;)
sideways%20kisen.JPG

Forsta%20traningen.JPG


(Halvblodet lite åt LBI också)
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Åh vad fina! Tar ni min busunge så kan jag fundera på saken :D Det finns liksom vare sig tid lr ork till fler med honom i stallet ;) Men han och L skulle förmodligen vara som gjorda för varandra!!
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Har en haflinger här redan :angel: L har för många redan...
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Lyckades filma lite här idag också i det fina vintervädret - bifogar till filmtråden ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=Eup6Nimk63A

en annan äldre del för L3 - freestyle http://www.youtube.com/watch?v=iIK02uJUQP0

*visslingar* Applåderar :bump::bow:

Ni bor väl oxå uppe i landet antar jag :grin:

Lotus!! det med omega 3...Min gubbe har alltid käkat det o nu gjort ett uppehåll o han har djävulskt ont i sin onda höft igen. Ska genast säga åt honom att börja igen o se om det händer nåt. Jag tror filmerna e på G
eller vad säger du Lundborg??

Kramz på er alla :love:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Tack ;)

Ja alldeles för högt upp med minst 20 minus varje dag och 4 meter snö. Rätt less nu...
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Jag måste bara skriva av mig lite..

Har efter 27år äntligen fått min efterlängtade häst! Men jag kan ju inte rida ut själv!! Så i nuläget rider jag bara drygt 1gång i veckan!
Javet att jag kan då träna markarbete. Lekte ju som sagt lekarna härromdagen, försökte verkligen att få henne att förstå, men det gick ju sådär med det..

Imorgon ska jag gå ut o gå med henne, + träna på en tygel stopp. Synd att det inte finns några Parelli fans här som man kunde träffa o umgås med IRL..

Nej idag är jag depp! :cry:

Kom på en sak som jag ville fråga er vad ni tycker:
Tänkte att jag skulle rida och sambon följer med och håller i ett långt grimskaft ifall hon skulle sticka. Skritta lite och sen be sambon jogga lite så vi kan trava, och när man känner att hon laddar så går vi tillbaka i skritt, antingen att jag säger hooow= sackta ner eller att min sambo bara slutar jogga o går som vanligt då hon börjar ladda... Guuud jag o förklara grejjer!!
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

*visslingar* Applåderar :bump::bow:

Ni bor väl oxå uppe i landet antar jag :grin:

Lotus!! det med omega 3...Min gubbe har alltid käkat det o nu gjort ett uppehåll o han har djävulskt ont i sin onda höft igen. Ska genast säga åt honom att börja igen o se om det händer nåt. Jag tror filmerna e på G
eller vad säger du Lundborg??

Kramz på er alla :love:

ja, ladda kameran till helgen, så ska vi filma;)
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Ja, det tycker jag. kUL! Nu tänkte jag på de andra filmerna, vad tror du om dom?

Hellre en massa snö o kallt än som vi har det 1 töntig cm o kallt -5 kanske och knööligt överallt.....isigt oxå...

JessicaM. Kan du inte rida ut själv? Vad gör hon? Eller blir du rädd?

Ha en bra dag nu vakna lillpöjk!
 
Re: Sv: PNH Tjatter - Part II

Toria;11985869Lotus!! det med omega 3...Min gubbe har alltid käkat det o nu gjort ett uppehåll o han har djävulskt ont i sin onda höft igen. Ska genast säga åt honom att börja igen o se om det händer nåt. [/QUOTE skrev:
visst Lotus! Jag ska också prova genast det! Igår var hemskt. Hur länge till det började vissa en förbättring? Jag har bråttom!:angel::D

:D
 
Visst!;) Det kan jag gör också! Ser om min HK vill vara med.

Jag ska prova igen idag. Alltid nåt kommer ivägen sen är hjärnan bara mos senare fram mot kvällen.:angel:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Hej Jessica
Du är inte på nåt sätt själv, jag känner många som inte kan rida ut själva.

Jag har haft egen häst i hm.. eh sen hösten -91 och kan i dagsläget inte rida ut själv på två av mina (mor och son halvblod)

Det gick bra med minda när hon var ung tills hon råkade ut för en maaassa saker vilket har gjort att hon inte känner sig säker med bara mig ute i skogen(hon är tryggast i ett litet ridhus med fyra väggar), det är det som jag har trott hela tiden och genom att sitta och kolla på L&HB (hallelulia att jag fått tag på det)så har jag verkligen fått det bekräftat och ska jobba ordentligt med lilla gumman så att hon kan känna sig trygg med mig och jag med henne också för den delen för sista ensamna uteritten resulterade i en bruten svanskota AJ!:cry:

Med Leo så eh ja han är rätt svår att få fram när han inte vill gå:angel: är man bestämd mot honom och säger till honom på allvar så har han stegrat sig och eller är bara fastfrusen i marken för han vill inte ut själv i skogen utan de andra och vill inte han det så vill han inte och jag kan inte tvinga honom:devil:, Sen är det så att om jag skulle lyckas få honom att gå en bit så måste vi gå över antingen järnvägen eller E20 så om han skulle vända om o sticka hem så är stor risk att det händer nåt hemskt och det är jag jätterädd för, har läst alldeles för mkt på Buke om lösa hästar på järnvägen och trafikerade vägar:eek::cry: så jag väntar med det tills det är mig som Leo ser som ledare och den som bestämmer och inte sig själv;)

Så tillsvidare så rider jag ut tillsammans med dom andra i stallet, vilket jag inte har nåt problem med och inte minda el Leo heller, sen om jag sköter mig och tränar mkt med våra relationer så att de båda kan känna att de kan lita på mig till 110% så är jag övertygad om att vi för oss själva kan ha många härliga turer uti skogen framöver:love: men det får ta den tid det tar för jag vill ha en trygg och stabil relation med båda och inte en som en lite vinpust kan blåsa omkull...

Lycka till! och så önskar jag det till mej själv också:D
 
Senast ändrad:
Sv: PNH Tjatter - Part II

Ja, det tycker jag. kUL! Nu tänkte jag på de andra filmerna, vad tror du om dom?

Hellre en massa snö o kallt än som vi har det 1 töntig cm o kallt -5 kanske och knööligt överallt.....isigt oxå...

JessicaM. Kan du inte rida ut själv? Vad gör hon? Eller blir du rädd?

Ha en bra dag nu vakna lillpöjk!

Är rädd att hon ska sticka med mig.
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Är rädd att hon ska sticka med mig.

sådär kände jag med förut. Jag hade en fjording som var totalt knäpp:devil:
Henne gick det inte att göra något med alls. När jag ledde henne så bara drog hon.
När jag longerade så drog hon oxå.''

när jag red ut så tvärvände hon och drog järnet hem.

Efter att hon tvärvände o jag flög av så blev jag jätterädd för henne.
Jag fick börja om från början.
Henne marktränade jag i ca 6-7 månader. Seven games och löshoppning plus annat smått och gott.

sen när allt funkade mellan oss så red jag bara i paddocken, och ledde henne ut om vi skulle ti skogen.

Så höll vi på länge.

Sen började jag smått rida ut pyttesmå svängar i taget och till slut så var hon lika lugn ute i skogen som hemma :)

Det blev en toppen häst :bump:

OM vi hade matchat varann ordentligt så hade jag haft henne kvar. Men det kändes inte rätt så jag sålde henne.
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Då e ju Parelli jäkligt bra oxå, I L2an (blå lådan) pratar dom om Treshholds (inte treshholes :rofl: Lundborg) På svenska säger jag "räddgränser" Nån annan som har ett bra ord på det???

När jag började om med Majsa var jag tvungen att lyssna på henne o stanna där hon hade dessa "treshholds", klia o äta gräs ett tag tills man märkte att nu kan vi prova en bit igen sen kan man vända innan en ny treshhold o gå hem...

Dom kan ha måånga treshholds jämsmed vägen o när/om dom sticker har man knuffat dom över gränsen vad dom klarar...

Nej, man ska inte vara rädd, då har man knuffat sig själv över gränsen oxå.

I början stod jag bara utanför hagen o lät henne käka gräs så så illa var det med henne efter några år i bara hagen för henne.

Nu e d lunchtime här (e på jobbe) see You guys Hugs hugs :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PNH Tjatter - Part II

sådär kände jag med förut. Jag hade en fjording som var totalt knäpp:devil:
Henne gick det inte att göra något med alls. När jag ledde henne så bara drog hon.
När jag longerade så drog hon oxå.''

när jag red ut så tvärvände hon och drog järnet hem.

Efter att hon tvärvände o jag flög av så blev jag jätterädd för henne.
Jag fick börja om från början.
Henne marktränade jag i ca 6-7 månader. Seven games och löshoppning plus annat smått och gott.

sen när allt funkade mellan oss så red jag bara i paddocken, och ledde henne ut om vi skulle ti skogen.

Så höll vi på länge.

Sen började jag smått rida ut pyttesmå svängar i taget och till slut så var hon lika lugn ute i skogen som hemma :)

Det blev en toppen häst :bump:

OM vi hade matchat varann ordentligt så hade jag haft henne kvar. Men det kändes inte rätt så jag sålde henne.

Som tur va så är det inte så farligt med Kyra. *ta i trä!*
Hon blir lite stressad ute o lyssnar inte så bra på mitt stanna kommando.
Trava går inte för då sticker hon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
89 049
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp