Bukefalos 28 år!

Polisanmäla?

L

livius

Hej hyr sedan ca 15 månader ett stall med tillhörande hagar. Vi har inte fått ihop något skriftligt kontrakt trots att vi velat men vi har en del muntliga avtal så som att jag hyr hela stallet, xxxxkr i månadshyra, helt fria händer bara vi inter river stallet, det vi lägger ner på stallet får vi tillbaka i månadsfria hyror. Nu för två veckor sen kom ägaren å sa att han ville ha två boxar, jag sa okej men jag frågade självklart om sänkt hyra då fick han världens utbrott å hotade med att jag var ute ur stallet inom en vecka om jag inte kunde samarbeta, att jag stod alldeles för billigt, å det finns många andra som ville hyra stallet för högre hyra m.m. han sa att eftersom vi inte hade ngt skrivet kontrakt kunde han köra ut mig hur som helst. Han flyttar på mina grejer, bara slänger det i en hög, han tar våra bräder (riktigt dyra fina) å gjorde iordning den sista boxen som vi inte gjort i ordning eftersom vi inte haft ngn användning av den än. Vi Har fixat det mesta som funkar i stallet, bytt ut vattenledningarna så att vattenkopparna funkar, bytt ut fönster som var trasiga, fixat i ordning boxarna samt gjort dem större, målat hela stallet (stort stall 12 boxar), lysknappar å elutag, vattnet till hagarna m.m m.m. Stallet var i jättedåligt skick när vi kom hål i taket så att det regnar in, vi var ut med en sån där lastare å fixade så att det inte regnade in men stormen blåste ner det vi hade lagat....vi har inte fått ett öre tillbaka!

Vad ska jag göra??har pratat med jusrist, advokat, lrf konsult å hyresnämden å alla säger att han inte har rätt till det han gör men att det egentligen inte finns mycket mer att göra än att polisanmäla dem. Mår riktigt dåligt av det här. Har ju inte gjort ngt fel å de säger de själva, han sa t.o.m att jag var den bästa hyresgästen de haft men så får man dessa slag i ansiktet. Inte roligt att åka ut till stallet...(men måste ju självklt)letar för fullt nu efter ett annat ställe, har sju hästar så det är ju inte så lätt att bara flytta sådär...

Vad skulle ni ha gjort?
 
Sv: Polisanmäla?

Från den dagen du betalar hyra och värden tar emot den så ingår ni ett avtal, även om det inte är skriftligt.

Något krav på skriftligt hyresavtal behövs inte enligt Jordabalken 2 § 1 och 2 st. Även ett muntlit avtal är fullt giltigt. Men om en part önskar ett skriftligt avtal är den andre skyldigt att medverka till att avtalet får en skriftlig form. En sådan begäran kan framställas när som helst under avtalstiden även om parterna vart överens om muntligt från början.

Om en part vägrar att medverka till skriftligt avtal kan motparten väcka talan vid tingsrätten och yrka föreläggande vid vite för motparten att teckna avtal.
 
Sv: Polisanmäla?

Måste vara perfekt att ha ngn som rustar upp ens gamla stall.
För jisse namn mänscha, se till att få ett skriftligt kontrakt, jag vet att muntliga avtal också gäller, men ofta slutar det med att ord står mot ord.
I mina öron låter det som om ägaren kan få ett uppfräschat stall och du magsår...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Polisanmäla?

Voj voj, stackars dig vilken situation :( Men dessvärre är det nog svårt när man skall hålla på och hyra stall när man har sju hästar... Varför inte köpa dig ett eget ställe istället?
 
Sv: Polisanmäla?

Tja; egenmäktingt förfogande (tror jag det heter),stöld, hemfridsbrott, utpressning/hotelser...
 
Sv: Polisanmäla?

Hej - jag förstår inte. Du skrev att ni fick hyresfria månader motsvarande det ni lagt ned på renovering? I så fall har ni väl fått betalt för material och jobb redan genom rabatt på hyran och ägaren är i sin fulla rätt att använda materialet för att bygga till en box? Han verkar ju ha betett sig som en idiot men något brottsligt verkar det väl inte handla om. Lugna ned er allihopa och sätt er ned och prata igenom saken. Inte vill du flytta alla hästar när du lagt ned så mycket jobb. Vet du om det är sant att du betalar låg hyra jämfört med andra likvärdiga stall? Om ägaren själv vill ta dit hästar tar han kanske över underhållet av anläggningen också och då är det förstås rimligt att du betalar lite mer än nu.
mvh
Lejonelle
 
Sv: Polisanmäla?

Lejonelle skrev:
Hej - jag förstår inte. Du skrev att ni fick hyresfria månader motsvarande det ni lagt ned på renovering? I så fall har ni väl fått betalt för material och jobb redan genom rabatt på hyran och ägaren är i sin fulla rätt att använda materialet för att bygga till en box? Han verkar ju ha betett sig som en idiot men något brottsligt verkar det väl inte handla om. Lugna ned er allihopa och sätt er ned och prata igenom saken. Inte vill du flytta alla hästar när du lagt ned så mycket jobb. Vet du om det är sant att du betalar låg hyra jämfört med andra likvärdiga stall? Om ägaren själv vill ta dit hästar tar han kanske över underhållet av anläggningen också och då är det förstås rimligt att du betalar lite mer än nu.
mvh
Lejonelle

Nej vi har aldrig fått ngr månadsfria hyror...men han sa att vi skulle få det. Nej det han har gjort är inte lagligt, hyr du en lägenhet och har gjort i över ett år kan han inte säga upp dig utan rimlig anledning, som tex att han ska bruka lägenheten själv men då kan han inte hyra ut det till ngn annan tex....)å han kan definitivt inte bara gå in å kräva att du bara får utnyttja fyra av de fem rummen du hyr samt flytta på dina möbler, ta dina saket e.t.c.... Men vi kommer nog att göra en polisamnäla och kräva de pengarna vi lagt ned på stallet, har hittat ett betydligt bättre stall i skick och läge för samma pengar!
 

Liknande trådar

Hästhantering Är ny inom att hyra Och nu sista stallet va litet men företag Då jag å frun ändå hade samma tänk i början kändes tryggt Fick dock...
2
Svar
20
· Visningar
2 237
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 820
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: fejko
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 515
Senast: Linnea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp