Polisanmäld Strasserverkare

Sv: Polisanmäld Strasserverkare

jag vet en tjej som har användt den metoden på sin häst och det har fungerat jättebra.Inga problem alls.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Jag gick på en föreläsning om "vildhästmetoden" och var välldigt skeptisk men tänkte att det kunde ju vara intressannt att höra vad för dumheter de pratade om..? Lurar i stackars lättledda oerfarna hästägare som inte förstår bättre.. jo,jo!
Kom därifrån med en helt ny syn på hästen, dess hovar och skoning. Tog mig en noggrann titt på min egen hästs hovar och hur hon stod och gick.. tyckte inte jag haft problem förrän jag började tänka efter lite.. varför står hon gärna som en "bergsget" egentligen? det kanske inte bara är en liten egenhet hon har..? (bergsget = står med framhovar och bakhovar nära varandra mitt under magen) jag har ju heller inte kunnat "sitta ner" på vänster framhov vid lättridning på ca 1,5 år. Bara på volten då jag rider ihop henne, men inte ute på lång tygel. Trott att det bara var en "svagare sida" som behöver tränas.. hoven "drar iväg innåt" ckså.. inte kan hon gå barfota då heller? Då skulle den ju slitas snett och jag rider ju distans så hon skulle ju inte ha några hovar kvar alls.. eller?

Fick svaren på mina frågor att anledningen till att hon står som en bergsget är för att avlasta ballarna(eller trakterna) i framhovarna och tårna i bakhovarna... Nä, inte kunde väl det stämma? Skulle min häst ha ont?? Hon som är så välskodd?? Att jag inte kunde sitta ner i lättridningen var inget de kunde garantera att det skulle bli bättre men det skulle inte bli sämre och hoven är tydligen konstruerad så att om den slits starkare på ett ställe så växer den mer där för att kompensera, så värre än det var nu med skor skulle det inte bli i alla fall...

Hmm.. funderade hemma ett tag sen vaknade jag en morgon och hade bestämt mig, jag skulle prova! Det må bära eller brista!
De föds inte med skor så nog måste jag ge det en chans? Tänkte också på något jag läst i hästfynd.. att 80% av deras naturliga stötdämpningsförmåga i hoven försvinner då vi sätter på järnskor...80%!!?? Samt att de vibrationer som blir av järnskorna och går in i hoven då de t. ex går på asfalt är högre än de värden som människor får skador av(de som arbetar med vibrerande maskiner kan ju få nervskador, skakningar i händer och sånnt) Fast det har inte forskats på detta på hästar tydligen..?

Fick kontakt med en tjej som jobbat som hovslagare i många år, sedan gått en grundkurs i Strassermetoden och sedan även en grundkurs i "vildhästmodellen"...
Det var med skräckblandad förtjusning skorna åkte av och hon verkade hovarna så de blev jättefina! En stor skillnad är att hon gjorde ordentligt med plats runt strålen, hoven blev som mer "skålformad" ser det ut som än om man jämför med när en "vanlig" hovslagare verkat. Jag väntade mig att hon skulle bli lite öm eftersom hon nu varit skodd i 5 år.. lite halt skulle det nog bli också?

Jag måste säga.. jag är så nöjd!! Efter två dagar när skorna var av så kunde jag för första gången sitta ner på vänster sittben då vi travade.. och det var ingen skillnad mot det högra - det kändes inte ens "svagare"! Efter ca 1,5 vecka står hon inte alls som en "bergsget" längre.. Det är is på vägarna, jag riderövervägande ut.. min häst får inga styltor och halkar inte alls så mycket hon skulle ha gjort med skor. Hon kan inte ha broddar nej.. men jag kan dessa extrema dagar sätta på boots med brodd så är det löst. Väntar fortfarande på att hon ska bli lite öm... men det är än så länge ingen skillnad! Jag rider på som förut och hon har aldrig tagit ut steget lika mycket som nu! Allt kan ju inte bara gå jättebra.. men än så länge är allt över förväntan och jag är alldeles överväldigad. Nu har det bara gått tre veckor så ett helt ärligt resultatsomdämme kan jag ju inte ge förrän om ett år eller så. Men hoven har ännu inte gjort en antydan till att växa/slitas snett!

Jag säger absolut inte att alla nu kollektivt ska slita av skorna på sina hästar eller liknande. Men jag ville bara dela med mig av min lilla erfarenhet (min mor har numera två barfota nordsvenskar också) och säga att jag är så glad att jag hittat den metod som tycks vara perfekt för mig och min häst!

Är det någon som också har barfotahäst eller funderar på det så hör gärna av er, jag tycker det är jättekul att utbyta erfarenheter!
Ibland är det svårt att komma ihåg att det som är rätt för mig kanske inte är rätt för en annan, men alla försöker vi väl göra det som vi tror är bäst för våra hästar..?

Strasser, vildhästmodell eller skor... Lycka till i sökandet efter det som passar er! /Maria
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Jag tycker hellre man skulle anmäla alla Er som uttalar Er utan att veta ett skit.
Vore jag t ex "fru Strasser" skullle jag banne mig göra det. Har sällan läst så mycket bullshit som på just Bukefalosforumet!!
Lägg ert krut på att se över Er egen hästhållning istället!

Avslutningsvis-
Kan du inte ta hand om din häst och ge den tillgång till fina hagar, bra mat friskt vatten och motion- SÄLJ HÄSTEN OCH KÖP ETT TENNISRACKET!!!!
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Käre P L
Ser att du ofta hänvisar till ett skräckscenario med bruten tåvinkel. Kan ju inte låta bli att undra i vilka forskarrapporter du läst om dess konsekvenser? Vore spännande att kunna jämföra, eller hur? Markparallellt hovben kan jag ju faktiskt se fördelar av (bla i fång frågan, även om inte just du håller med om det). Alltså, utveckla gärna ditt resonemang med stöd av anatomiska fakta om du har lust.

E.N.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Trådstarten tar upp att en strasserverkare de facto är anmäld, vilket torde vara en offentlig uppgift så långt eftersom den publicerats i olika tidningar.

Vad gäller kvalitén på Bukes inlägg så känns det lite som du kastar sten i glashus just nu ... :angel: :devil:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Jag kan inte påstå att jag har tillgång till ngn direkt forskning som säger att en rak tåvinkel är bäst kan snarast betraktas som gammal allmänt accepterad kunskap. Det är dock ganska klart att en rak ledvinkel ger mer belastning på leden. Det kan ju vara fel men tills vidare är det den gällande anatomiska "sanningen".
Att ett markparallellt hovben skulle omöjliggöra hovbensrotation ser jag som en ren fantasi utan ngt vetenskapligt stöd. En av de mest fångdrabbade hästgrupperna är ej använda hästar med dålig hovvård, låga trakter långa tår, säkert ofta ett markparallellt hovben men definitivt inte skyddade mot hovbensrotation.
Ang H Strasser, hon har kommit med så många grundlösa påståenden att hon inte ens får yttra sig på kongresser eller i vetenskapliga publikationer i sitt eget hemland så en anmälan torde nog vara ganska ofarlig. I England har man från myndighetshåll sagt att hennes metoder är djurplågeri.
PL
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Jag kan inte påstå att jag har tillgång till ngn direkt forskning som säger att en rak tåvinkel är bäst kan snarast betraktas som gammal allmänt accepterad kunskap. Det är dock ganska klart att en rak ledvinkel ger mer belastning på leden. Det kan ju vara fel men tills vidare är det den gällande anatomiska "sanningen".

Om jag förstår dig rätt så är det Ortopedisk skoning du hänvisar till.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Tack för svar,Jag skall hälsa den jag citerade på tråden Ortopedisk Skoning ditt svar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Gör gärna det Chris Johnston håller säkert med att att det här med belastningen i benets rikting inte är ngn nyhet. Sen kan det säkert finnas andra nyheter i resten av materialet.
Allt som är skrivet behöver inte vara nyheter.
Jag förstår inte riktigt vad du håller på med, drar fram artiklar utan sammanhang o kommentar, som bevis på din egen kunnighet?
PL
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Kära du, den som är anmäld i det här fallet är en person, som enligt utsago, verkar enligt Strassermetoden. Själva "Strasser frun" är mig veterligen inte anmäld. Vet du något annat vore det intressant tycker jag. Och källan min vän, ange källan i sådana fall. Om du tycker att jag kastar sten i glashus när jag tycker att man ska uttala sig i frågor med FAKTA i ryggen, så får det stå för dig. :angel:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

sissu skrev:
Oavsett vilken metod det är, skoning eller verkning enligt ngn. av alla läror som kommit inom barfoteriet så handlar det om att se till hästen och se till VEM som håller i verktygen, lärorna i sig behöver inte alls vara fel för den enskilde individen. Men till sist så är det VI SOM HÄSTÄGARE SOM SKALL ANSVARA FÖR VAD VÅRA HÄSTAR UTSÄTTS FÖR. Är vi inte mer intresserade av att skaffa oss bara lite lite kunskap om det som våra hästar utsetts för istället för att lägga våra hästars väl och ve helt i andras händer så skall vi inte gnälla när det händer ngt. som ngn. annan utför heller för då är vi lika medskyldiga som inte satt stop utan bara tog för givet att personen i fråga visste vad den gjorde.

MVH/

Håller med!! :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 631
Senast: MiniLi
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 287
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 853
Samhälle Lyssnar just nu på denna. Oerhört intressant. Regeringen säger att det skall finnas noll tolerans mot mäns våld mot kvinnor, men...
2
Svar
20
· Visningar
2 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp