Polisbrutalitet i sverige

@MJLee hur mycket har du kollat vilket arbete som görs av polisen redan? Lite efterlyser du sådant som redan görs på bred front. Som absolut skulle kunna göras i än större utsträckning - men då behövs mer resurser.

Jag anser fortfarande att du simplifierar den stora bilden så länge du bara gräver i en del av den och enbart söker lösningen där. Det är inte fel att fördjupa sig i en del för ökad kunskap, förståelse etc. Men att tro att den delen är lösningen på hela det komplexa problemet blir fel.

Sen en stor del av det du pratar om är det jag hävdar är just är del av systemfelet. Där det av samhälle och stat i stort och inte polisen krävs långtgående mångåriga insatser - samt lagändringar - och polisen allena inte kan lösa. Hur mycket de än samarbetar med skolan och socialtjänsten t ex.

Jag tror om man tittar enbart på polisen, att störst effekt snabbast (dvs utan att lösa de enligt dig olösliga problemen med socioekonomisk utsatthet mm) får man faktiskt genom insatser som t ex operation rimfrost. Där alternativet kriminell innebär en större risk än idag att bli lagförd, att få egendom beslagtagen etc. Blir mindre tilltalande helt enkelt. Samt om den kännbara effekten av att som ung begå brott ökar. Det behöver inte betyda att man ska straffa unga som vuxna.

Sen undrar jag fortfarande om du tror det går att skapa en felfri yrkeskår och i så fall hur?
 
African Americans (13% av befolkningen) har ju även stått för majoriteten av alla mord (homicide) i USA de senaste 40 åren så det är inte så konstigt att de är oproportionerligt representerade i våldsamma interaktioner med polisen. När studier kollar på om hudfärg är en faktor som påverkar någons sannolikhet att bli skjuten i en interaktion med polisen så säger de nej.

"Mr. Fryer, the youngest African-American to receive tenure at Harvard and the first to win a John Bates Clark medal, a prize given to the most promising American economist under 40, said anger after the deaths of Michael Brown, Freddie Gray and others drove him to study the issue. [...] when it comes to the most lethal form of force — police shootings — the study finds no racial bias. [...] “It is the most surprising result of my career,” said Roland G. Fryer Jr., the author of the study and a professor of economics at Harvard."

https://www.nber.org/papers/w22399.pdf

Har du funderat något på källunderlaget? Är en fällande dom ett bevis på skuld? Med ett dömande system som USAs.
 
Har du funderat något på källunderlaget? Är en fällande dom ett bevis på skuld? Med ett dömande system som USAs.

Ja det har jag gjort och kommit fram att felmarginalen är mycket liten. 2-5% av fängslade i USA tros vara oskyldiga. Det är siffror som även intresseorganisationer för oskyldigt dömda, så som The Innocent Project, använder sig av. Siffran är sannolikt lägre för grövre brott som mord.

I statistiskt mening spelar det heller inte så stor roll. I 90% av alla mordfall har offret och gärningsmannen samma etnicitet. Om någon är oskyldigt dömd har den riktigt gärningsmannen med allra största sannolikhet samma etnicitet ändå med andra ord.

Men detta är ett sidospår...
 
Hur klär man sig så att det syns att man är svensk kvinna? (jag är uppriktigt nyfiken)

Långt hår utanför hjälmen.
Ej svarta kläder!!!
Fjällrävenrygga är guld, det har inga kids från orten!
Färggrann sjal.

Har blivit stoppad flera gånger och ivägsläppt igen med motiveringen att det inte är såna som mig de vill kontrollera.
Även när jag blivit stoppad i samband med att brutit mot regler, skjutsat utan hjälm, trimmad moppe etc har polisen gjort klart att de inte är ute efter att sätta dit trettiåriga svenska kvinnor :)

Men där jag bor finns en del folk som polisen har skäl att vara rädda för, och ett gäng rädda snutar är det sista jag vill ha efter mig!!!!
 
Det blir mer kanske ett tecken på att rasismen inom polisen inte är en isolerad anomali, utan genomsyrar både rättsväsende och samhälle.
W


Det var dit jag syftade. Det blir ju ett cirkelresonemang att hävda att mörkhyade är mer kriminellt belastade och därför utsätts för större andel dödligt våld av polisen, när rättsväsendet och den dömande verksamheten är betydligt mindre rättssäker för mörkhyade.

Dvs det är större risk att dömas, inkl dömas trots att du är helt oskyldig, om du är mörkhyad..

Så att mörkhyade procentuellt sett till befolkningsmängden de utgör oftare döms till mord än vithyade säger ingenting om skuld. Och då är man tillbaka på noll och på att man som mörkhyad löper betydligt högre risk att bli dödad av polisen än som icke mörkhyad.

För den som inte tror på att det är högre risk att dömas för man är mörkhyad så av 367 personer som dömts och sedan bevisats oskyldiga var 61% afro amerikaner..
 
Ja det har jag gjort och kommit fram att felmarginalen är mycket liten. 2-5% av fängslade i USA tros vara oskyldiga. Det är siffror som även intresseorganisationer för oskyldigt dömda, så som The Innocent Project, använder sig av. Siffran är sannolikt lägre för grövre brott som mord.

I statistiskt mening spelar det heller inte så stor roll. I 90% av alla mordfall har offret och gärningsmannen samma etnicitet. Om någon är oskyldigt dömd har den riktigt gärningsmannen med allra största sannolikhet samma etnicitet ändå med andra ord.

Men detta är ett sidospår...

Nej det är inget sidospår. För hur är fördelningen av etniskt ursprung i de där 2 - 5 %?

Du vill verkligen inte se något som tyder på minsta skevhet gentemot afroamerikaner..
 
Kanske är jag som missuppfattat trådens ämne. Jag uppfattade länkarna till artiklarna som ett bevis på att övervåld slätades över.
Jag har svårt att fatta en åsikt om just den saken baserat på tidningsartiklar.

De var mer som underlag. Ingen enskild källa är säker utan man får googla om man blir intresserad.
Önskar ändå att jag bara postat länken till ekots välgjorda prisbelönta dokumentär. Den första.
De har för övrigt gjort dokumentär om den andra också.
De pratar med rättsläkaren, vittnen mm.

Kvällstidningsartiklarna innehåller flera fel som jag kan se efter att ha läst på. Men orkade inte leta så hemskt noga, lär knappast övertyga ngn som inte är intresserad om att polisen gör sjuka grejer som utreds bristfälligt..

I övrigt så uppskattar jag ändå att du säger ifrån ang crappy källor!
 
Har blivit stoppad flera gånger och ivägsläppt igen med motiveringen att det inte är såna som mig de vill kontrollera.
Även när jag blivit stoppad i samband med att brutit mot regler, skjutsat utan hjälm, trimmad moppe etc har polisen gjort klart att de inte är ute efter att sätta dit trettiåriga svenska kvinnor :)
Har dom sagt så eller är det din tolkning? För det låter väldigt illa om dom säger på det sättet, sen kanske man kommer lindrigare undan om man är vit kvinna men har svårt att tro att dom säger så..
 
Klart att det finns poliser som likt baseballigan gillar att spöa bus.

Men ofta när det går riktigt illa tror jag det handlar om att de är mer inriktade på att hantera bus än på att ansvara för folks fysisk och medicinska säkerhet.

Att man stänger av empatin vid ingripanden förstår jag. Säkerheten först! Jag kan t.o.m. ha viss förståelse för att en människa efter en lång fight lägger en person på mage och har en känga på ryggen för att kunna reagera snabbt. Efter ett rejält handgemäng är inte empatin på topp.

Här borde dock poliserna vara utbildade och proffessionella nog att fokusera på rätt sak. Den gripnes fysiska säkerhet.
Ofta handlar det om psykiskt störda eller drogpåverkade.
Då måste ju polisen ta det medicinska ansvaret så länge de har personen i sin kontroll.

Andas personen?

Har polisen under handgemänget användt grepp som är kända för att kunna leda till döden?
Vilka åtgärder kan då genomföras för att minska risken för dödsfall?

Är personen förgiftad?

Kan personen ha en sjukdom som diabetes eller epelepsi?

Är det troligt att personen kommer försöka ta livet av sig i arresten?

Framförallt, återigen: andas personen?

Polisen hanterar ju dels kriminella som valt att begå otillåten handling och göra motstånd, men de hanterar ju även folk som är sjuka!!

De borde vara väl rustade för det!!!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bristande-tillsyn-nar-intagen-dog-i-haktet

Citat från länken (svt):
"Av de åtta utredningar vi läste visade det sig att alla utom en person avled av drog- och läkemedelsförgiftning. Hade de fått sjukvård i stället för att låsas in i fyllecellen hade de troligen räddats."
 
Har dom sagt så eller är det din tolkning? För det låter väldigt illa om dom säger på det sättet, sen kanske man kommer lindrigare undan om man är vit kvinna men har svårt att tro att dom säger så..

Ja de har sagt det rakt ut. Eller... snarare sagt att det finns en typ av människor som de har anledning att hålla koll på, som kör moppe. Men att jag uppenbarligen inte är en av dem. Det har varit uppenbart att de kunde avgöra detta med synen på 10 sekunder.

Så de uttalade sig alltså inte rasistiskt eller så, och har ju en poäng för det finns många kriminella som åker moppe för att lättare kunna dra från polisbilar. Och de är häromkring ofta 20 år och från mellanöstern/nordafrika. Statistiskt sett.

Jobbigt bara om man var 20 år från mellanöstern, helt okriminell och körde moppe och blev stannad. Då syns det ju inte lika tydligt att man inte tillhör målgruppen..
 
Ja de har sagt det rakt ut. Eller... snarare sagt att det finns en typ av människor som de har anledning att hålla koll på, som kör moppe. Men att jag uppenbarligen inte är en av dem. Det har varit uppenbart att de kunde avgöra detta med synen på 10 sekunder.

Så de uttalade sig alltså inte rasistiskt eller så, och har ju en poäng för det finns många kriminella som åker moppe för att lättare kunna dra från polisbilar. Och de är häromkring ofta 20 år och från mellanöstern/nordafrika. Statistiskt sett.

Jobbigt bara om man var 20 år från mellanöstern, helt okriminell och körde moppe och blev stannad. Då syns det ju inte lika tydligt att man inte tillhör målgruppen..
Fast jag tror dom avgör det på annat än utseendet och kläderna personen väljer att ha på sig faktiskt, det är ganska mycket som kan avslöja vad det är för typ annat än kläderna.

Jag tror att även om det är en från mellanöstern eller så så ser poliserna ganska så snabbt huruvida det är en person dom behöver kolla närmare på eller inte och det inte pga utseendet.
 
Fast jag tror dom avgör det på annat än utseendet och kläderna personen väljer att ha på sig faktiskt, det är ganska mycket som kan avslöja vad det är för typ annat än kläderna.

Så du tror att en 20årig kille från mellanöstern som blir stoppad m trimmad moppe i ett område med mkt tung kriminalitet bland hans åldersgrupp och etniska utseende där folk mkt väl kan ha skjutvapen eller sprängämnen på sig inte löper större risk för att bli misstänksamt bemött av polisen än en kvinna som ser ut som en förskolelärare?

Intressant. Jag klandrar dem knappt för att det är så, statistiskt sett är ju risken att jag med mitt utseende skulle ha skjutvapen el dyl minimal!! Så det vore orimligt av dem att vara lika säkerhetsmedvetna när de pratar med mig. Rasister eller ej.

Hur ser de vilka som är farliga annars? På ögonen? Jag har träffat endel kriminella förortskids som är experter på att se oskyldiga och trevliga ut vid behov..
 
När det gäller polisbrutalitet i USA tror jag inte man ska underskatta hur stor del av den som är direkt orsakad av deras horribla vapenpolitik.

Det är betydligt farligare att vara polis där än i Sverige och jag tror absolut att det formar kåren och får den att hårdna på ett helt annat sätt när den absoluta majoriteten av kriminella de stöter på är tungt beväpnade och i princip varje konfrontation potentiellt innebär en fara för livet. Känns helt logiskt att fler skjuts ihjäl och att punkten där man bestämmer sig för att ta till vapen nås betydligt snabbare än i t.ex Sverige.

Obs att jag på inget vis försvarar den brutalitet som de facto existerar i USA, det är ett reellt problem och en skam att det inte tagits tag i bättre (troligtvis för att det kräver ändringar i vapenlagen) utan det är bara en teori om varför det ser ut som det gör.

Att däremot försöka antyda att vår svenska poliskår lider av samma problem tycker jag är ett hån mot svensk polis. Jag säger inte att den är felfri, men USA är verkligen på en helt annan nivå.
 
Så du tror att en 20årig kille från mellanöstern som blir stoppad m trimmad moppe i ett område med mkt tung kriminalitet bland hans åldersgrupp och etniska utseende där folk mkt väl kan ha skjutvapen eller sprängämnen på sig inte löper större risk för att bli misstänksamt bemött av polisen än en kvinna som ser ut som en förskolelärare?
Jag skulle nog våga mig på att tro att dom två inte beter sig likadant, och jag tror beteendet är mycket det som poliser ser och avgör huruvida dom behöver reagera eller inte.

Intressant. Jag klandrar dem knappt för att det är så, statistiskt sett är ju risken att jag med mitt utseende skulle ha skjutvapen el dyl minimal!! Så det vore orimligt av dem att vara lika säkerhetsmedvetna när de pratar med mig. Rasister eller ej.
Handlar om att dom ska göra en bedömning av situationen och personen, dom skippar inte säkerheten för att en person ser ut på ett visst sätt. Tror nog dom har sina rutiner som dom går på, eller försöker hålla så gott dom kan.

Hur ser de vilka som är farliga annars? På ögonen? Jag har träffat endel kriminella förortskids som är experter på att se oskyldiga och trevliga ut vid behov..
Det kryllar av olika sätt att läsa av en människa och vad den tänker och hur den är än bara gå på utseendet på den. Tror dom mycket väl kan skilja på en som spelar oskyldig och en som genuint faktiskt inte har med något brottsligt att göra just då. Dom är faktiskt ganska skickliga och bra människokännare poliser även om det inte alltid verkar så.

Att du inte kan avgöra hur en människa är osv är ju inte så konstigt då "normala" antagligen har svårare för det än dom som jobbar med det och är utbildade i det. Vissa är bättre än andra på att se igenom folk helt enkelt och jag vill tro att poliser är dom som är lite bättre än dom flesta när det gäller att läsa av människor.
 
När det gäller polisbrutalitet i USA tror jag inte man ska underskatta hur stor del av den som är direkt orsakad av deras horribla vapenpolitik.

Det är betydligt farligare att vara polis där än i Sverige och jag tror absolut att det formar kåren och får den att hårdna på ett helt annat sätt när den absoluta majoriteten av kriminella de stöter på är tungt beväpnade och i princip varje konfrontation potentiellt innebär en fara för livet. Känns helt logiskt att fler skjuts ihjäl och att punkten där man bestämmer sig för att ta till vapen nås betydligt snabbare än i t.ex Sverige.

Obs att jag på inget vis försvarar den brutalitet som de facto existerar i USA, det är ett reellt problem och en skam att det inte tagits tag i bättre (troligtvis för att det kräver ändringar i vapenlagen) utan det är bara en teori om varför det ser ut som det gör.

Att däremot försöka antyda att vår svenska poliskår lider av samma problem tycker jag är ett hån mot svensk polis. Jag säger inte att den är felfri, men USA är verkligen på en helt annan nivå.

Snälla hjälp mig, jag orkar inte lusläsa hela tråden på nytt utan skummade bara igen..
Vem likställer usas polis problem med den svenska?
Ett citat hade hjälpt..

Jag anser att problemen är på en heeelt annan nivå och har delvis andra orsaker.

Men på ett sätt tror jag även att allt hör ihop. För en enskild polis som använder ett potentiellt dödligt grepp på en sjuk människa tror jag att problemet, här och där, liknar varandra.
Åtminstone psykologiskt.

Men att likställa problemen här med de i usa vore ju befängt, där är vi överens.

Att undra över om orsakerna kan likna varandra är mindre befängt, även om det inte är trådens fokus!
 
Jag skulle nog våga mig på att tro att dom två inte beter sig likadant, och jag tror beteendet är mycket det som poliser ser och avgör huruvida dom behöver reagera eller inte.


Handlar om att dom ska göra en bedömning av situationen och personen, dom skippar inte säkerheten för att en person ser ut på ett visst sätt. Tror nog dom har sina rutiner som dom går på, eller försöker hålla så gott dom kan.


Det kryllar av olika sätt att läsa av en människa och vad den tänker och hur den är än bara gå på utseendet på den. Tror dom mycket väl kan skilja på en som spelar oskyldig och en som genuint faktiskt inte har med något brottsligt att göra just då. Dom är faktiskt ganska skickliga och bra människokännare poliser även om det inte alltid verkar så.

Att du inte kan avgöra hur en människa är osv är ju inte så konstigt då "normala" antagligen har svårare för det än dom som jobbar med det och är utbildade i det. Vissa är bättre än andra på att se igenom folk helt enkelt och jag vill tro att poliser är dom som är lite bättre än dom flesta när det gäller att läsa av människor.

Låt säga att bägge personerna stannar moppen, hoppar av och frågar "varför stannar ni mig"

Alltså om polisen jagar ett gäng bestående av 20åriga somalier som enl uppgift har sprängämnen så tror jag absolut att de har helt olika säkerhetstänk beroende på om den de möter ser ut som en förskolelärare eller har samma ålder och klädsel som de misstänkta!

Känns nästan som att jag försvarar rasistiskt bemötande här men.. menar att rasismen inte behöver ligga hos den enskilda polisen.

Men vi får väl tänka olika, du tror poliser är extremt bra på att skilja en kriminell från en ickekriminell på enbart beteende under några sekunder, jag tror inte det..
 
Snälla hjälp mig, jag orkar inte lusläsa hela tråden på nytt utan skummade bara igen..
Vem likställer usas polis problem med den svenska?
Ett citat hade hjälpt..

Jag anser att problemen är på en heeelt annan nivå och har delvis andra orsaker.

Men på ett sätt tror jag även att allt hör ihop. För en enskild polis som använder ett potentiellt dödligt grepp på en sjuk människa tror jag att problemet, här och där, liknar varandra.
Åtminstone psykologiskt.


Men att likställa problemen här med de i usa vore ju befängt, där är vi överens.

Att undra över om orsakerna kan likna varandra är mindre befängt, även om det inte är trådens fokus!
Jag uppfattar din trådstart som en direkt jämförelse vilket jag tyckte var fel. Jag ser liksom inte ens hur man kan börja diskutera "brutaliteten" i Sverige bara apropå det som sker just nu i USA.

Dessutom håller jag inte med om det fetade. Jag tror det finns ytterst få till inga likheter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp