Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja när du skriver här ovan skriver du om kommunens hyggen.

Som ett svar på att klimatengagerade inte bryr sig om skogen?

Men du tror att miljöaktivisterna är de som är "kommunen" som vill bygga på området. Jag förstår inte varför du blandar ihop dem.

https://skyddaskogen.se/engagera-dig/

https://skyddaskogen.se/

https://www.facebook.com/groups/54996954022

De har en Facebookgrupp om skogsavverkningar, (oavsett orsak som kraftverk) och det finns visst personer som gör gratis inventeringar själva och stoppar hyggen.

Just för att kommunerna och skogsbolagen agerar så som du skriver ovan.

https://faltbiologerna.se/

Fältbiologerna är kanske för dig? (de var för coola för mig när jag var ung)
Jag hänger inte med: "svar på att klimatengagerade inte bryr sig om skogen?" För det första var det inte ett svar till någon utan ett fristående inlägg och det var heller inte skog utan våtmark. Sen har jag inte påstått att klimatengagerade inte bryr sig om skogen (eller miljön).

Det jag ville föra fram i inlägget är att genom möjligheten till pengar och karriär inom klimat och miljö är det risk att budskapet korrumperas. De två exempel jag gav var lokala och inte direkt kopplade till den exploatering och förstörandet av miljön som sker i klimatets namn men drivkraften är samma, att jag valde dessa exempel är att jag kan dem väldigt väl.

85 miljarder kronor i rabatt för fossila bränslen är ju i essens att man betalar för dem.
Ser fortfarande inte texten som du skrev " betalar gärna för att förstöra miljön"

Men varför skriva nått som inte stämmer och sedan länka till en länk där det inte står så. Blir ju vara fejk

Sen till alla här. Om nu väljarna vill ha billigare diesel så ska dom väl få det om det finns majoritet för det. Vad har vi annars demokratiska val till? Blir det då så så ska ni skylla på era medmänniskor i samhället. Inte på politikerna. Makten ligger hos folket

Sen till alla här. Om nu väljarna vill ha billigare diesel så ska dom väl få det om det finns majoritet för det. Vad har vi annars demokratiska val till? Blir det då så så ska ni skylla på era medmänniskor i samhället. Inte på politikerna. Makten ligger hos folket
Jag har inte sett någon vara emot demokrati.

Tråden är ju till för att diskutera ångesten som kommer av att demokratiska val ger en samhällsutveckling som man upplever går åt pipsvängen.

Jag hänger inte med: "svar på att klimatengagerade inte bryr sig om skogen?" För det första var det inte ett svar till någon utan ett fristående inlägg och det var heller inte skog utan våtmark. Sen har jag inte påstått att klimatengagerade inte bryr sig om skogen (eller miljön).

Det jag ville föra fram i inlägget är att genom möjligheten till pengar och karriär inom klimat och miljö är det risk att budskapet korrumperas. De två exempel jag gav var lokala och inte direkt kopplade till den exploatering och förstörandet av miljön som sker i klimatets namn men drivkraften är samma, att jag valde dessa exempel är att jag kan dem väldigt väl.
Det senare håller jag med om, att klimat och miljö för personer som inte bryr sig om endera är ytterligare en väg till att dra åt sig pengar och göra dålig reklam. Dock kanske inte en sämre väg än någon av de andra vägarna till detsamma.

Jag uppfattade det som att du tyckte att alla som pratade om klimat eller miljö var typer som bara ville sno åt sig pengar och inte brydde sig om skogen :)

Ser fortfarande inte texten som du skrev " betalar gärna för att förstöra miljön"

Men varför skriva nått som inte stämmer och sedan länka till en länk där det inte står så. Blir ju vara fejk
Hur menar du att subventioner inte är betala och att fossila bränslen inte förstör miljön?

Jag har inte sett någon vara emot demokrati.

Tråden är ju till för att diskutera ångesten som kommer av att demokratiska val ger en samhällsutveckling som man upplever går åt pipsvängen.
Men det är ju uppenbart att ni skyller på politikerna istället för era medmänniskor som genom demokratiska majoritetsval har visat vägen vad dom vill ha

Men det är ju uppenbart att ni skyller på politikerna istället för era medmänniskor som genom demokratiska majoritetsval har visat vägen vad dom vill ha
Nu var detta mitt första inlägg på ganska länge i tråden, eftersom jag tappade sugen när det blev en diskussion om sakpolitik som snarast verkar gå ut att övertala folk om att de inte borde ha ångest.... Så jag vet inte vad du menar med att jag skulle skylla på politikerna.

Oavsett blir det väl lite hårklyveri, eller "hönan eller ägget"-debatt. Politikerna väljs av folket, baserat på dess åsikter. Sedan utför politikerna (delvis eller helt) den politik de lovat väljarna. Same same but different...

Sen är det välliof inte helt orimligt att skylla på politiker ibland. Ex:
I en valrörelse säger ett parti "Vi vet att elen är svindyr, om ni röstar på oss så lovar vi att det börjar byggas kärnkraft denna mandatperioden och då blir elen billigare."

Problemet är ju att 1. Det finns inga möjligheter i världen att börja bygga kärnkraft inom fyra år, det visste det partiet och alla andra som kan något om kärnkraft eller energisystem alls. 2. Det förslag som nu ligger på bordet gör att konsumenten får betydligt högre elpris, inte lägre.

Vems fel är det då om den politiken genomförs? Väljarna, som blivit lurade? Eller politikerna som vilselett och sedan fattar beslut?

Nu var detta mitt första inlägg på ganska länge i tråden, eftersom jag tappade sugen när det blev en diskussion om sakpolitik som snarast verkar gå ut att övertala folk om att de inte borde ha ångest....
Nej, men tråden var inte tänkt att handla om partipolitik.

Men fine, kör på!

Men TS gick med på det

Så jag vet inte vad du menar med att jag skulle skylla på politikerna.

Jag skrev inte "du" jag skrev "ni"

Oavsett blir det väl lite hårklyveri, eller "hönan eller ägget"-debatt. Politikerna väljs av folket, baserat på dess åsikter. Sedan utför politikerna (delvis eller helt) den politik de lovat väljarna. Same same but different...

Sen är det välliof inte helt orimligt att skylla på politiker ibland. Ex:
I en valrörelse säger ett parti "Vi vet att elen är svindyr, om ni röstar på oss så lovar vi att det börjar byggas kärnkraft denna mandatperioden och då blir elen billigare."
Men är det inte bra då att elen blir dyr för då får ju du och alla andra betala mer skatt till staten nu när dieseln är billigare

Problemet är ju att 1. Det finns inga möjligheter i världen att börja bygga kärnkraft inom fyra år, det visste det partiet och alla andra som kan något om kärnkraft eller energisystem alls. 2. Det förslag som nu ligger på bordet gör att konsumenten får betydligt högre elpris, inte lägre.

Vems fel är det då om den politiken genomförs? Väljarna, som blivit lurade? Eller politikerna som vilselett och sedan fattar beslut?
Men alla som har varit med ett tag vet ju att slutnotan blir dyrare vad staten än bygger. Spelar ingen roll om det är en väg eller kärnkraftverk. Vi måste ha ström dygnet runt och då är det inne med små billigare kärnkraft verk. För nu ska det byggas kärnkraftverk. Men denna gång ska inte miljöpartiet få läga sig i och förstöra projekten

För att du envisas med att påstå att en viss person är sjuk, ätstörd och saknar högre akademisk utbildning. Vilket jag tror du saknar belägg för.
Behöver du referenser på det?
https://www.aftonbladet.se/nojesbla...gangen-dokumentar-om-fenomenet-greta-thunberg
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/familjens-svara-tid-innan-livet-helt-vande-for-greta/
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1425023-greta-thunbergs-toppbetyg-pa-universitetet
Och dessutom - Varför skulle man inte få utrycka sig och göra som man anser bäst bara för att man har en NPF-diagnos?
Det har jag aldrig påstått.
Men att använda aktivism för att behandla dina egna personliga problem är inte att ha omsorg om omgivningen utan faktiskt bara en egoistisk handling för att själv må bättre.

Din människosyn präglar dina inlägg och jag delar inte den.
Så du tycker inte att människor behöver kunna saker för att vara förmögna att lösa problem?

Precis det som du håller på med nu och ofta med andra ord, det du skriver visar en fruktansvärd syn på människor och bidrar absolut ingenting annat än att få folk att känna att dom inte är värda någonting.
Beskriv gärna vad du anser att jag har för syn på människor, så att jag kan bemöta det.

Som det är nu så förstår jag faktiskt inte exakt vad du menar.

Men rakt över är det inget parti som anstränger sig speciellt mycket när det gäller miljö och klimat.
Miljöpartiet?

Mycket av problemen bottnar i att människor inte vill ändra sina vanor.
Det skall finnas obegränsat med billig el och användas vattentoalett där man skall få spola ner vad man vill o.s.v.
Och så skall det vara minst 22° inne i stora rymliga bostäder där man verkligen inte skall behöva ha vare sig varma mattor på golvet eller varma kläder på sig inomhus.
Och dessutom anser man att bilen är ett grundläggande behov som man har rätt till.

Dessa människor röstar inte på sådant som gagnar miljö och klimat, de röstar på sådant som gagnar dem själva.
Billigare bensin blir då en höjdare för valresultatet.
Därför är det hos de enskilda människorna som förändringar måste genomföras.
Alla måste på något vis acceptera att låta bli att flyga till Thailand, köra bil för nöjes skull och ha det litet kallare i mindre bostäder.
Eller, ve och fasa, använda någon annan toalettlösning än WC.

Jag tror att det är en svår nöt att knäcka.

Miljöpartiet?

Mycket av problemen bottnar i att människor inte vill ändra sina vanor.
Det skall finnas obegränsat med billig el och användas vattentoalett där man skall få spola ner vad man vill o.s.v.
Och så skall det vara minst 22° inne i stora rymliga bostäder där man verkligen inte skall behöva ha vare sig varma mattor på golvet eller varma kläder på sig inomhus.
Och dessutom anser man att bilen är ett grundläggande behov som man har rätt till.

Dessa människor röstar inte på sådant som gagnar miljö och klimat, de röstar på sådant som gagnar dem själva.
Billigare bensin blir då en höjdare för valresultatet.
Därför är det hos de enskilda människorna som förändringar måste genomföras.
Alla måste på något vis acceptera att låta bli att flyga till Thailand, köra bil för nöjes skull och ha det litet kallare i mindre bostäder.
Eller, ve och fasa, använda någon annan toalettlösning än WC.

Jag tror att det är en svår nöt att knäcka.
Och det är just därför det inte funkar att lägga ansvaret på enskilda, för vi är för korkade för att fatta att vi måste göra så.
Det måste till lagar och regler för att få förändring, men inte heller det funkar, eftersom vi har alldeles för många som drar nytta av att förstöra planeten

Fast om man studerar de här personernas konsumtion så använder de de fakto extrema mängder pengar och resurser till slit och släng. Av allt i från flygplan till båtar.
Och kläder.
Massor av helt onödiga kläder.

Det är därför som jag tycker att vi i stället borde ransonera miljöpåverkan.
Så att pengar inte kan köpa miljöförstöring i form av meningslös konsumtion.

Alla de som försöker ställa om till fossilfria energikällor t.ex.

De hittar inte bättre lösningar för att man skriker åt dem.

Vilka är de andra som tydligen förtjänas att skrika åt?
Vet du. jag är så fruktansvärt trött på dig.

Det är så uppenbart att du inte har kompetens inom hållbarhetsfrågor generellt eller klimafrågan specifikt. Och ändå tar du dig friheten att diskutera som om du har det, helt utan ödmjukhet, nyfikenhet eller öppenhet. Det är ju sådant beteende som ditt som skapar ångest hos oss andra. Att åsikter likaställs med vetenskap.

Det du inte förstår är:
All kunskap om vad som behöver göras för en hållbar värld finns. Alla lösningar som behövs finns. Pengarna finns. Det är viljan hos dom som har makten som saknas.

I den kontexten är du så oerhört nedvärderande, både mot oss som mår dåligt av den insikten, och mot dem som försöker få resten av världen att förstå det.

Håller absolut med!

Och jag brukar ju inte vara så mycket för alltför onödiga skatter. Men jag är förtjust i iden på en global skatt för superrika.
Det finns ju en start på det hela och det är hanteringen av utsläppsrätter.
När man väl har börjat att räkna på utsläpp som kostnader så blir det också möjligt att ransonera dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka