Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den ena handen vet inte alltid vad den andra handen gör.
Och någon fick för sig att spara, kosta vad det kostar vill.
"Men min budget ser i alla fall fin ut."

Det är alldeles för många människor som inte kan se helheten.
Vi kallar det för "ärtgärdet", man drar litet i ena änden och vet inte riktigt vare sig vad som kommer att hända i andra änden, eller var det händer.

Just det här är ett reellt problem inom både politik och förvaltning.
Och ofta orsaken till att det blir fel i stort och smått.
Kort sagt är det bristande kompetens som ligger bakom.

(I just din kommun så har skolförvaltningen precis råkat ut för en katastrofal härva av bristande kompetens.)
Jodå, jag har läst om skolfiaskot. Det händer mycket fiasko i den här kommunen och regionen i ärlighetens namn.

Här som ska sägas upp ett visst antal människor i regionen för att "vi är för många än vad vi ska vara" tex. Vet att för en del år sedan i staben när en person gick i pension ersattes denna med fyra personer. Tadaaa, så kan det gå, när chefer och mellanchefer blir fler. Nu när man behöver spara riskerade någon att sitta löst och så gjordes en av dem om till en chef för en viss grupp. Tada! Så behåller chefer jobbet och så fortsätter man säga upp folk på golvet. VÅRDPERSONAL! Skötare, undersköterska, kurator, psykoterapeut, psykolog, medicinsk sekreterare. Vården går på knäna, men bra att cheferna har jobb.

Och så gnäller man att det saknas vårdpersonal...

Angående Arbetsförmedlingen pratade jag med SIUS jag hade då när det var på tapeten och vi var båda överens om att det var helt sjukt och vansinnigt. Vad var det jag sa passar utmärkt. Det finns nog inte en enda på arbetsförmedlingen som inte kan säga det. Jag kan inte i alla fall, jag fattade det redan då att det var hål i huvudet och jag har inte de skarpaste knivarna i lådan. Trodde nog att regeringen hade lite bättre vässade knivar än så....

Inget annat än obehagligt.

Om regeringen ska fortsätta på sin hårda linje med att sparka på de behövande borde de satsa pengar på psykiatrin dock, för det är där de hamnar när livet blir svårt. När Arbetsförmedlingen inte kan hjälpa, när Försäkringskassan drar ut ett halvår på beslut och sedan inte betalar ut pengar för sjukpenning de egentligen har rätt i och istället vill ha fler läkarintyg, när de har förlorat bostaden i brist på inkomst, när de är för sjuka för att jobba, men för friska för att få hjälp, när orken är slut, när medicinen är för dyr att hämta ut och de inga pengar har. Och i psykiatrin går alla på knäna, man ges några piller och efter en drös timmar i väntan, hänvisas hem, och på psykiatrin jobbar ju mest chefer ändå liksom. Har man tur kanske man får en tid på öppenvården och får träffa läkare där och blir uppföljd inom närmaste tiden, men tider är det ont om så även det tar tid, tid man som patient i lidande faktiskt inte har, inte längre. Chefer träffar ju inte patienter så hur ska resten av personalen hinna med den mängd patienter som kommer till dem.

Tänkte man på det när man höjde sjukvårdskostnaderna? Högkostnadsskyddet för läkemedel? Sänkte a-kassan? Patienter som inte kan hämta ut sin medicin pga priset har ökat mot tidigare. De hamnar i sjukvården. Tänkte man på det?

Men varför?
Varför hakar du upp dig på en person som de facto fått igång aktivitet, kunskap engagemang om klimatet?
Därför att hon egentligen inte gör någon nytta.
Och därför så vill jag att hon lämnas utanför diskussionen.
Hon kommer inte att lösa några problem över huvud taget alls.

Varför inte lika stort hån mot t.ex. trollfabriker eller annat elände.
Det är ännu värre.
Men inte något som någon tar upp som positivt här i tråden.
Så jag känner inte att det behöver dryftas.

Tycker det osar lite både klass- och kvinnoförakt gällande Greta. "Bara hon utbildar sig så har hon kompetens att se vad som är fel, någon utan akademiska poäng kan inte förändra något i frågan" (när hon faktiskt i sitt engagemang hänvisar till akademiska studier) Eller "usch, en kvinna bara skriker och gormar" medan en man hade sett en man som är passionerad...
Nej det är nog snarare en fråga om ålder och kunskap.
Om man inte har någon erfarenhet och är ung, då är utbildningen vägen till kunskap.
När man varken har erfarenhet eller utbildning så brukar kunskapen blir väldigt begränsad.
Och utan kunskap kan man inte lösa problem.

Jag är helt övertygad att hon gjort mer än de flesta av oss och satt ämnet på kartan. Det är konstigt nog mest medelålders män med tangentbordet i högsta hugg som driver hatkampanjer mot en kvinna som vågar stå upp för vad hon gör. Vad har de själva gjort mer än gnällt?
Det är män och kvinnor som försöker att lösa de problem som Greta skriker om som reagerar.

Det blir så kontraproduktivt att skrika på dem som arbetar för att hitta lösningar.
De behöver inte veta mer, högre eller våldsammare att problemen finns.
De behöver hitta och genomföra en lösning.
Och där bidrar hon inte alls.

Det är faktiskt inte så att människor inte vet om problemet.
Utan mest så att de inte vet vad de skall göra åt det.

Jag menade att man helt kunde skippa bilen i stan och ta en elbuss i stället.
Det är inte riktigt möjligt på landsbygden.
Ah ja onekligen! Tänker om man också höjer parkeringskostnaderna rejält i staden och gör som Paris och London funderar på -höjer ännu mer för Suv så kanske det vore ännu mer effektivt. Och sänka hastigheter i innerstäder till 30.

(Och gör som vissa flygplatser i Europa, förbjuder privatplan att landa :D Yay! och ännu hellre förbjuder privatyachter över ett visst tonnage att ankra vore super!)

Ah ja onekligen! Tänker om man också höjer parkeringskostnaderna rejält i staden och gör som Paris och London funderar på -höjer ännu mer för Suv så kanske det vore ännu mer effektivt. Och sänka hastigheter i innerstäder till 30.

(Och gör som vissa flygplatser i Europa, förbjuder privatplan att landa :D Yay! och ännu hellre förbjuder privatyachter över ett visst tonnage att ankra vore super!)
Tyvärr bidrar parkeringskostnaderna till utarmningen av citykärnorna i allt som är mindre än storstad.

Ser nog hellre att man gör innerstäderna bilfria (med infartsparkeringar) och inte låter rika köpa sig trafikplats.

Märk att jag skrev ibland, det finns de som vill exploatera med stora vindkraftparker, grisfabriker och annat och motiverar det med klimatet när det enbart är för egen profits skull, vad det får för effekt på miljön struntar de totalt i.

Den fossila bränsleanvändningen är starkt kopplad till miljöförstöring men de åtgärder vi inför här är i en del fall kontraproduktiva, det är inte så enkelt att bara vi alla köper elbilar försvinner utsläppen, elefanten i rummet är nivån vi konsumerar på och den vill få driva. Trots alla åtgärder vi hållit på med här i Europa och USA ökar(!) fossilanvändningen globalt och de här målen som sätts upp på konferenser och möten dit alla flyger till, en del i privata jet är inget som kommer förverkligas, det är ett utopia som inte är förankrat i verkligheten. Att i ett sånt läge förstöra miljön här i Sverige för effekter på koldioxidutsläppen som är försumbara är inte miljöarbete.
Det låter mer som Greenwashing tänker jag.

Det är klart att stora vindkraftsprojekt i Norrland och hugga skog försöker framstå som miljövänligt, men miljömuppar och klimataktivister föredrar nog i allmänhet om vindkraften ligger tex längs vägar. Sedan är det kanske diskussion om huruvida vindkraftparker ute i hav är bra eller dåligt. (tex hindrar trålning -positivt eller skadar hörseln hos marina djur-negativt, -har inte läst på så vet inte)

Alla företag försöker ju säga att de är miljövänliga om de har den minsta möjlighet att göra det speciellt skogsbolagen. Det är ju inte miljöaktivas fel.

Ja alla jag hört som pratar om klimat och miljö är speciellt på att minska konsumtion och körande av bil. Aldrig hört någon säga någonting annat.

De enda som skulle ha sagt att man ska övergå till elbil men köra mer bil och övergå till miljöflyg och flyta mer och ha vindkraftparker i känslig skog är ju vår regering. Men de vill inte ha klimatåtgärder alls så de säger inte heller detta -de vill ha mer bensinbilsåkande och mer fossilt flygande och kan möjligen tänka sig lite kärnkraft -erkänner att jag är förvånad över att de inte vill ha flisbränning eller oljekraftverk.

Så vem säger detta menar du? Vilken miljömupp har sagt att vi ska konsumera mer från Kina och köra jättejättemycket elbil? Och förstöra skogen?

Tyvärr bidrar parkeringskostnaderna till utarmningen av citykärnorna i allt som är mindre än storstad.

Ser nog hellre att man gör innerstäderna bilfria (med infartsparkeringar) och inte låter rika köpa sig trafikplats.
Varför utarmar bilfrihet mindre än högre parkeringskostnader. Infartsparkeringar kan man ju ha ändå.

Däremot måste man ju komplettera med att förbjuda köpcenter utanför staden att ha fri parkering.

Om man har en bilfri innerstad kan inte personer som har svårt att gå, men som inte har handikappkort inte köra inne i staden.

Sedan ytligare en politiker fått sluta pga hot så har jag börjar fundera på vem jag röstar på. Tydligen är det andra som gör valet vilka jag kan välja att rösta på och hur mycket är det då egentligen min röst jag lägger.

Har själv börjat gå i tankarna att lägga 2 blanka röster och en röst på sakfråga nästa gång. När hat och hot avgör mitt urval på röstdagen känns det bortkastat att rösta för mig.
Man kunde önska att politiker, polis och rättsväsende tog det här på allvar, men det känns verkligen som att de inte gör det. Iofs kanske för att politiska partier drar nytta av det och har egna trollfabriker.

Att man påtalar problemet innebär inte att man måste kunna lösa det. Det finns ju mängder med andra personer med både makt och kunskap till det. Det är däremot inga lösningar du vinner nästa val på. Vi vet ju vad som måste göras, problemet är som jag ser det att det måste lagstiftas, den handlar inte om att enskilda individer måste vägra flyga.

Om jag demonstrerar för höjda löner till busschaufförer innebär det inte att makten att göra det ligger hos mig. Men jag kan kanske påverka makthavarna, även om jag inte har körkort för buss, aldrig jobbat som busschaufför, och som bonus inte åkt buss på 10 år.
Men när alla redan vet om problemet, så kommer de inte att veta mera för att man skriker mera.
De blir bara störda i sitt arbete.

Jag tycker att de som inte kan bidra skall få hjälp.
Men inte att de som kan dra sitt strå till stacken skall slippa det av bekvämlighet.

Du.
Hela det övriga i ditt inlägg går ut på det.

Problemet med de stora förmögenheterna som finns är att de är bundna i sådant som inte ger det som behövs.
Det går inte att äta och det genererar ingen samhällsservice.
Om man skulle beskatta detta så att kapitalet kom ut på marknaden så skulle den enda effekten blir en enorm inflation.
Och sedan skulle situationen för de som behöver hjälp bli precis likadan eller värre.

För att samhället skall bli bättre för de som behöver hjälp så måste fler människor producera de varor och tjänster som behövs.
Det är det enda som i det läget är av värde.
De får det inte bättre för att någon måste sälja ett gammalt slott på exekutiv auktion för att kunna betala skatter.
Gissningsvis så finns det inte ens någon köpare till den där slottet.
Och är det riktigt illa så gick ett jordbruk åt skogen av åtgärden och så blev det mindre mat till alla.

Om man i stället ger sig på aktier och finans, så är det egentligen bara låtsaspengar.
Det finns inget materiellt bakom
Ett för stort uttag ger bara inflation och i värsta fall en kris av typen Kreuger Kraschen.

Det är inte så lätt som det ser ut.
Utan det kommer stora och oönskade effekter med på köpet.
Det verkar ju inte stämma helt.

https://www.scb.se/pressmeddelande/inkomstskillnaderna-okar-i-sverige/

– Det betyder att inkomsterna i Sverige inte varit så här ojämnt fördelade sedan åtminstone 1975, säger Johan Lindberg.

Klyftorna ökar i Sverige, rika flyger mer privatplan har lyxyachter och slösar oerhörda mängder koldioxid utan att någonting tricklar ned till de hjälpbehövande eller blir till bra löner alla gånger.

På dig låter det som att de rika är hårt ansatta, en utsatt grupp som snart inte orkar mer. Statistiken säger att de vräker ut resurser i sällan skådad omfattning och verkligen föredrar att åka privatflyg till Mauritius framför att undsätta gamla slott med lokala hantverkare och därmed stötta bygden eller leverera stipendier till fattiga studenter.

De verkar inte ens intresserade av att köpa en kappa från Burberry för att sedan använda lokalt hantverk för att laga den, eller besöka en lokal skräddare för att sy kläder och beställa handgjorda möbler. Eller köpa handvävda gobelänger från Venedig. De verkar bara vilja flyga och vräka och ha dyrt Kinaskrafs istället för billigt Kinaskrafs. Och slänga sin Burberrykappa efter ett år och köpa ngt annat märke nytt och slänga den och köpa... Shein fast dyrt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JbKyk4/utslapp-fran-sveriges-rikaste-okar

”Klimatkrisen sätter ett tak för vår konsumtion, och de rika slår igenom taket flera gånger om”, säger Astrid Nilsson Lewis, sakkunnig i klimatojämlikhet Oxfam Sverige, i ett pressmeddelande.

Enligt henne skulle det ta 30 år för en medelinkomsttagare i Sverige att släppa ut lika mycket som en ultrarik gör på bara ett år.

@Inte_Ung Om man i stället ger sig på aktier och finans, så är det egentligen bara låtsaspengar.
Det finns inget materiellt bakom
Ett för stort uttag ger bara inflation och i värsta fall en kris av typen Kreuger Kraschen.

Aktier är inte alls låtsaspengar!!!!! Det är helt fel att behandla aktier som låtsaspengar som vi gör idag och låta pensionfonder förstöra aktiemarknaderna som hajar. Aktier är en finansieringsform för företag. Man ska äga dem i ett företag man älskar och tror på och man ska äga dem länge. Företag blir helt förstörda av den här spekulationen, fina företag som Boeing förstörs, som om aktien vore produkten inte flygplanen. Det är helt förfärligt! :arghh: För att inte tala om företag vars aktier är skyhöga medan lönsamheten är icke exiterande.

Ingenting handlar om att Greta har lösningarna på allting, det har andra ansvar för.
Vilka då andra?
De med utbildning på området kanske?

Jag hoppas du skämtar, folk som alltså inte haft enligt dig något "riktigt" jobb vet inte vad andra människor behöver eller har någon verklighetsförankring?
Utan vare sig utbildning eller erfarenhet så är det ju svårt att skaffa sig kunskaper.
Det där som de "andra" som du refererar till måste ha för att lösa problemen.

Det går alldeles utmärkt att sitta bakom en skärm och skriva sina alser och sedan publicera dom på internet och på såvis förändra världen. Finns hur mycket bevis som helst.
Ja det brukar ju kallas "Influensers" och har en enorm genomslagskraft.
Eller författare som skriver en bok.

Vissa kallas också för "Nobelpristagare".
Men då har de både studerat massor och arbetat mycket så att de har skaffat sig kunskap och erfarenhet.

Men när alla redan vet om problemet, så kommer de inte att veta mera för att man skriker mera.
De blir bara störda i sitt arbete.

Att störa är ju väsentligt för att skapa förändring. Annars hade ju inga demonstrationer, debattartiklar, protestlistor eller dylikt någonsin behövts. Att de som skriker högst får sin röst hörd är ju på gott och ont en naturlig del av vårt samhälle. Kvinnor fick exempelvis inte rösträtt och rätt till barnomsorg för att någon viskade det och politikerna lyssnade lyhört med örat mot marken. Dessutom skulle jag inte hålla med om att "alla" vet om problemet. Vi har ju politiken, och demokratin, just av anledningen att vi har olika bedömningar av olika problem och vilka som ska prioriteras. Att göra sig hörd påverkar både politiker och dem som röstar på dem. Jag säger varken bu eller bä i just det här fallet, jag säger bara att samhällsengagemang och att göra sin röst hörd är viktigt. Just Greta har ju lyckats göra ett skalv som hörts runt hela jorden, jag hörde hennes namn senast igår när jag tittade på den amerikanska storserien The Morning Show. Till och med Trump verkar ha en fäbless för att nämna hennes namn. Det är inte illa pinkat för en tjej från ett litet land som Sverige oavsett vad man tycker om hennes metoder eller budskap. Hon borde få hatten av från både medhållare och meningsmotståndare.

Efter att ha tagit mig igenom hela tråden har jag nu beslutat mig för att bli medlem i ett politiskt parti för första gången i mitt liv. Jag har tyvärr inte förmågan att arbeta aktivt på grund av sjukdom men känner ändå att jag vill göra något.
Det är alltid bra för partier att kunna redovisa att de har medlemmar.
Dessutom så finns det en del som man göra för att sprida sina åsikter även om man är sjuk.

Hur mycket förändringar i världen och samhället har det blivit genom att sitta bakom en skärm och skriva? Vill man få till en förändring måste man ut i världen och synas och märkas. Sluta var provocerad/avundsjuk av produktiva drivande personer och var ute och agera själv och försök göra skillnad istället.
Det hjälper liksom inte att alla åker runt och skriker på varandra.
Någon måste göra själva jobbet med att lösa problemet för att det skall bli bättre.

Det är liksom bara snack och ingen verkstad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka