Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men då har du ju inte politiker som passar för dig.

Om du vill byta ut politiken så måste politikerna bytas ut.
Och för att göra det så måste tillräckligt många tycka att dessa politiker är rätt för dem.

Därför är det människorna som måste påverkas till att acceptera att leva sina liv på ett sätt som tar hänsyn till klimatet och miljön.
Och det är svårt, mycket svårt att få till.

Bara att få en sommarstugeägare att rena sitt avlopp i stället för att släppa det direkt ut i sjön är svårt.
Vanligaste svaret är:
'Det gör väl inget, det lilla. Sjön är stor."
Och den stackars sjön blir helt full med algblomning av alla dessa "små" utsläpp.
Och då skriker sommarstugeägarna om att något måste göras, för de kan inte bada i nyss nämnda sjö.

Och ungefär så känner jag det kring klimatet och miljön.
Jag hade rätt politiker (alla partier), de skrev under Parisavtalet. Befolkningen ville det, demokratiskt.

1. Corona röstade inte personer om. Eller världskrig.

2. Vi har redan röstat om och godkänt Parisavtalet, gett mandat för handling och väldigt många tror att M (och S och C och L) hedrar Parisavtalet medan MP vill göra mer.

Det är mer mandat än Corona.

Målen är lätta att förstå.
Det är vägen dit som är det besvärliga.

Hur skall vi sköta transporter på ett sätt som människor accepterar?
Hur skall vi värma våra hus?
Hur skall vi ta hand om vårt avfall när människor vägrar att sortera det?
Hur skall vi återanvända det fosfor som vi kissar ut?

Det behövs handfasta, praktiska och verkliga lösningar.
Lösningar som människor accepterar.

Och där har du ju rätt.
Jag vet inte hur det skall gå till.
Och ingen verkar vilja eller kunna svara på dem frågan.
Inte du heller.
Du får det att låta som att det inte finns lösningar för vägen dit, för att du inte känner till dem. Jag har gett dig massor av tips om hur du kan lära dig. Som sagt, lösningarna finns och de finns där för dig att ta del av om du är intresserad, men ansvaret ligger hos dig. Inte mig.

Du måste förstå att jag inte är intresserad av att presentera fler fakta för dig här, för du är inte intresserad av det. Du är intresserad av att ha rätt. Och det kommer du se till att det ser ut som att du har, genom att vända och vrida på saker till absurdum. Precis som du gjort hela den här tråden.

Bara att få en sommarstugeägare att rena sitt avlopp i stället för att släppa det direkt ut i sjön är svårt.
Vanligaste svaret är:
'Det gör väl inget, det lilla. Sjön är stor."
Och den stackars sjön blir helt full med algblomning av alla dessa "små" utsläpp.
Och då skriker sommarstugeägarna om att något måste göras, för de kan inte bada i nyss nämnda sjö.

Och ungefär så känner jag det kring klimatet och miljön.
Lustigt att det finns lagar kring avlopp då?

Jag menar iom att vissa inte vill göra som de säger.

Det du skriver här är ju själva orsaken till att vi har politiker och lagar. Alla vill släppa ut avfall i sjön men ingen vill simma i det. Så då har vi en lag mot det.

För att inte tala om rökning, alla vill röka och ingen tror att de blir sjuka av det men det är dyrt för samhället så -skatt.

(alla vill åka till Thailand och ingen tror att just deras barnbarn kommer lida svårt av just deras resa så -skatt)

Senast ändrad:
Beskriv gärna vad du anser att jag har för syn på människor, så att jag kan bemöta det.

Som det är nu så förstår jag faktiskt inte exakt vad du menar.
Om du ser på dina inlägg och hur du skriver om folk som inte passar in eller om folk som syns för mycket eller inte har rätt utbildning osv och inte tycker att det är otroligt otroligt tråkig syn på folk så finns inte så mycket för mig att säga. Du tycker det är okej att uttrycka dig som du gör, jag tycker det inte.

De de de. Alltid de.

Tycker du att vi skulle röstat om alla Corona åtgärder?
Där så nådde de sakkunniga fram till tillräckligt många för att det skulle vara möjligt att genomföra de åtgärder som behövdes.

Det behövs lättbegriplig vetenskaplig information som kan få människor att förstå och acceptera vilka uppoffringar som de behöver göra och varför.
Precis som under Coronapandemin, det är en jättebra jämförelse på många sätt.

Just nu så förstår inte människor varför de skall rösta på politiker som inför åtgärder för klimat och miljö.
De ser bara politiker som ger dem ett svårare och mer besvärligt liv.
Och sådant får inga röster.

Där så nådde de sakkunniga fram till tillräckligt många för att det skulle vara möjligt att genomföra de åtgärder som behövdes.

Det behövs lättbegriplig vetenskaplig information som kan få människor att förstå och acceptera vilka uppoffringar som de behöver göra och varför.
Precis som under Coronapandemin, det är en jättebra jämförelse på många sätt.

Just nu så förstår inte människor varför de skall rösta på politiker som inför åtgärder för klimat och miljö.
De ser bara politiker som ger dem ett svårare och mer besvärligt liv.
Och sådant får inga röster.
Finns finns och finns och de har redan röstat för det. -Parisavtalet.

(Finns till och med statliga utredning om transport tex)

Hur ska vi rösta bort den hållhaken måntro?
Hur ska vi -låta bli att använda den foderfisken som hamnar utomlands.
Hur ska vi själva lösa detta utan politiker...

Som du tycker vi ska.
Vi skall bojkotta den fisk som föds upp med det fodret.
Vi kan köpa annat att äta.

Som med den Danska grisen.
Eller Palmolja.

Börja hos oss själva och ta död på marknaden.
Och sedan få med andra på det tåget.

Men jag bryr mig inte så mycket om hur du gör i denna tråd, även om du tänker att ditt personliga är enda lösningen. Jag bryr mig om vad politiker inte gör.
Men politikerna är en del av oss.
Om vi gör så ger det politiskt utrymme till att bestämma.

Om jag kör elbil på egenproducerad el och min granne följer mitt exempel.
Det verkar ju både billigt och bra för miljön.
Så följer flera efter och det blir en sanning att man inte behöver bensin.
Sedan finns det utrymme för politikerna att fatta beslut om att förbjuda att köra bil på fossila bränslen.

Kritisk massa. Läs "Den hundrade apan"
https://sunnebloggen.blogspot.com/2014/01/den-hundrade-apan-eller-kritisk-massa.html?m=1

För att ta ett konkret exempel: många tycker det är jättebra med förbud mot rovkonsumism som Shein - även om samma personer skulle kunna handla där. Så paradoxala är människor. Men om beslutsfattare inte vågar göra det för att någon kanske då ställer till det för dem i framtiden, ekonomiskt eller karriärmässigt, blir det ett problem.
De blir helt enkelt bortröstade.
Och förlorar nästa val.
Och så var den karriären slut.

I övrigt förstår jag inte vad "makten söker sig själv" betyder. Vad menar du? Vi har inte direktdemokrati, utan vi har folkvalda representanter.
Vissa vill bara ha makt för sakens skull.
De struntar i ideologier och att göra det bra för andra.
Och går därför på val med frågor som vinner valet.
Även om det så skulle ödelägga både landet och jordklotet.
Och de kommer alltid att dyka upp från någon fanatisk förening någonstans där de kan organisera sig.

Det som hjälper mot sådant är att tillräckligt många är tillräckligt överens om hur saker skall göras.
De farliga människorna handlar på Shein.
De som inte kan tänka sig att göra rätt utan förbud.

Dessutom, av alla de skäl du nämner, behövs det högljudda aktivister som inte bara artigt och vänligt ber politiker och företagare att göra förändringar. Det behövs kanske unga och obekväm typer som kedjar fast sig i träd och som är beredda att ta personliga risker. Det är verkligen helt fritt fram att inte hålla med mig här, men det minsta man kan begära är att respektera de människornas engagemang och inte avfärda dem med att psykiska problem ligger bakom det de håller på med.
Det blir kontraproduktivt när man i stället för att skaffa sig vänner får många fiender.
Då är risken att saken också åker med i motviljan.

Och där är allt för stora skador för andra en dålig ide.

Nej väljarna vet ingen om de var på tåget, det var inget val emellan.

Fanns inget val där en färg sa -vi gör det vi bekämpar Corona. Och en annan sa - men ni vill väl hellre resa med flyg och besöka era äldre? Det är ingen fara, vi ska göra någon annan åtgärd för vi tror inte på Corona, tänk på vår konkurrenskraft. Varför ska vi när Kina inte gör.

Om "man vet" att "alla" var "på tåget" då så vet man samma sak gällande klimatet.

Trump bor ju inte i Sverige så han varken röstade eller trotsade i Sverige.
Nu så är inte alla på tåget när det gäller klimatet och miljön.
Eller tillräckligt många då.
Och det är ett stort problem.

Och jo, ett parti trodde inte på vaccination.
Men deras partiledare gjorde det tack också lov och vaccinerade sig offentligt för att påverka.
Det var starkt.

Men mest nytta gjorde de sakkunniga som tålmodigt, dag ut och dag in, förklarade läget.
Vi behöver något liknande när det kommer till klimat och miljö.

Trump påverkade jättemycket i Sverige genom sin inställning.
Han har en stor skara av beundrare som tyckte och tycker att han alltid har rätt.

Det som hjälper mot sådant är att tillräckligt många är tillräckligt överens om hur saker skall göras.
De farliga människorna handlar på Shein.
De som inte kan tänka sig att göra rätt utan förbud.
Det är oändligt mycket mer komplext än så. Det är en obehaglig människosyn att kalla Shein-shoppande fjortonåringar för farliga. Självklart kommer de att köpa saker där det är billigast, så länge det går. Det är ingen ursäkt för att handla på Shein (eller släppa ut sitt avloppsvatten i lilla badsjön), men i så fall är vi alla farliga människor.

Det som måste till är förändringar på strukturnivå, politisk nivå och juridisk nivå - och opinionsmässigt. Och där går det inte att driva vad som många tycker är en extrem ståndpunkt utan att skaffa sig fiender och i någon mån bli kontraproduktiv, som du säger. Jämför med andra områden där vi idag kommit åtminstone en bit på väg. Tror du inte att lagstiftare och allmänhet många gånger tyckte att tidiga feminister var helt fel ute, högljudda, farliga och kontraproduktiva?

De och de igen? Varför är du så bra och De så dåliga. Varför är jag så dålig? Jag är ju De.
Jag försöker att göra vad jag kan.
Och alla som gör det tillhör inte de som struntar i klimatet och miljön.
De är inte "alla andra", utan bara just de som inte vill.
Med "de" så refererar jag till dem som inte vill anstränga sig själva.
Och jag försöker göra vad jag kan.

Så varför gjorde vi inte så med Corona och Världskrigen? Ozonlagret?
Under andra världskriget så var det många som inte såg något problem för egen del.
Många såg i stället egen vinning.
Det var ett av problemen.

Du får det att låta som att det inte finns lösningar för vägen dit, för att du inte känner till dem. Jag har gett dig massor av tips om hur du kan lära dig. Som sagt, lösningarna finns och de finns där för dig att ta del av om du är intresserad, men ansvaret ligger hos dig. Inte mig.
Det här är en del av problemet med att få till en förändring.
Människor som skall acceptera och rösta på förändringen måste förstå varför och hur.
Och de måste ha en tydlig bild av hur de påverkar dem rent praktiskt.
Genom att göra som du nu gör, lägga ansvaret för att hitta lösningarna på mig, så kommer inte dessa människor att komma med på tåget.

Just nu så går det inte att lösa därför att det inte är enkelt nog att förstå för alla de människor som skall göra valet.

Då väljer de billigare bensin och fri shopping på Shein.

Lustigt att det finns lagar kring avlopp då?

Jag menar iom att vissa inte vill göra som de säger.
Tillräckligt många vill ha dessa lagar.
Eller ville i alla fall när de infördes.
Då var det en stor miljödebatt och det gick inte att bada i Stockholms ström.

Opinionen var stark nog och det är dit vi måste komma även nu, med klimatet och miljön.
Det var många som även då tyckte att det var trams.
Rörelsen "Håll Sverige rent" gjorde stor nytta för att få med tillräckligt många på tåget.

Det kostade ju pengar och dessa ville man nog egentligen göra något roligare för.
Precis som nu.

Det här är en del av problemet med att få till en förändring.
Människor som skall acceptera och rösta på förändringen måste förstå varför och hur.
Och de måste ha en tydlig bild av hur de påverkar dem rent praktiskt.
Genom att göra som du nu gör, lägga ansvaret för att hitta lösningarna på mig, så kommer inte dessa människor att komma med på tåget.

Just nu så går det inte att lösa därför att det inte är enkelt nog att förstå för alla de människor som skall göra valet.

Då väljer de billigare bensin och fri shopping på Shein.
Nej, det är det inte.
Kunskap har presenterats för politiker, beslutsfattare och makthavare i över 30 år. De har, på det stora hela, inte brytt sig. Ny kunskap presenteras varje år, vecka och dag. Fortfarande så bryr de sig inte.

Därav: ångest.

Vi skall bojkotta den fisk som föds upp med det fodret.
Vi kan köpa annat att äta.

Som med den Danska grisen.
Eller Palmolja.

Börja hos oss själva och ta död på marknaden.
Och sedan få med andra på det tåget.
De exporterar det fodret till andra länder och vi vet inte vilka som ätit det.

Finns det fortfarande grisar i Danmark?
Finns det fortfarande Palmolja överallt?

Detta är alltså din enda lösning på miljöproblemen.

Corona.

Vi borde ha bojkottat läkemedelsbolag som inte försökte få fram vaccin.

Vi kunde köpa annat att medicinera med.

Så skulle vi ha bojkottat butiker som inte hade ränder så man höll avstånd.
Och bojkottat resebolag som flög flygplan på semester. O Äldreboenden som struntade i hygien.

Så hade vi börjat hos oss själva och säkert blivit av med Corona inom ett par 100 år eller så.

Vi har allt ansvar, politiker har inget ansvar. Politiker är bara till för att hämta upp mycket lön.

Men politikerna är en del av oss.
Om vi gör så ger det politiskt utrymme till att bestämma.

Om jag kör elbil på egenproducerad el och min granne följer mitt exempel.
Det verkar ju både billigt och bra för miljön.
Så följer flera efter och det blir en sanning att man inte behöver bensin.
Sedan finns det utrymme för politikerna att fatta beslut om att förbjuda att köra bil på fossila bränslen.

Kritisk massa. Läs "Den hundrade apan"
https://sunnebloggen.blogspot.com/2014/01/den-hundrade-apan-eller-kritisk-massa.html?m=1

Men vi har redan lämnat utrymme för politikerna att agera! i Parisavtalet, som de har skrivit under och lovat att hålla!

Och du tänker att man ska gneta lite med lite el i något hörn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka