Politik for dummies inför valet

Sv: Politik for dummies inför valet

Men, vilka är då de partier som är vänster och vilka är höger? Socialdemokraterna hör till vänstern och Moderaterna till högern, så mycket har jag förstått, men mer då?

//r

Vänsterpartiet är längst till vänster, därefter socialdemokraterna. Miljöpartiet skulle antagligen bilda regering tillsammans med socialdemokraterna om de vinner valet, men befinner sig på höger-vänster-skalan någonstans mellan de två blocken. Nu har de till exempel ett samarbete med moderaterna som rör migrationspolitiken - vård för papperslösa bland annat. Men i och med Billströms uttalanden häromveckan så är det väl lite krisigt på den fronten.

Av regeringspartierna är kristdemokraterna är längst till höger - de är konservativa och betonar vikten av "kärnfamiljen", har kristna grundvärderingar. Kritiseras ofta för att bromsa i HBTQ-frågor till exempel. Även kvinnofrågor - många inom KD är för att ta ett enkelt exempel kritiska till abort. Moderaterna befinner sig näst längst till höger. Jag tycker att de nog profilerar sig längre till vänster än vad de faktiskt är i praktiken. Folkpartiet är det uttalat liberala partiet, dvs höger men utan att vara konservativt på samma sätt som kristdemokraterna. Centern har jag inte så bra koll på tyvärr. Annie Lööf har ju varit i blåsväder på sistone på grund av några radikala uttalanden och ett otippat liberalt partiprogram. Eskil Erlandsson, centerpartist, är landsbygdsminister, och enligt mig ganska oengagerad i djur- och miljöfrågor.

Så, väldigt förenklad höger-vänster-skala:

Vänsterpartiet - socialdemokraterna - miljöpartiet - centerpartiet - folkpartiet - moderaterna - kristdemokraterna


SD är svåra att placera in här i och med att deras grundläggande människosyn skiljer sig så mycket från de andra partiernas.

Sedan finns det ju betydligt fler "dimensioner" och det är självklart också avgörande vilka sakfrågor du tycker är viktiga!
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Att du som kvinna gör dig själv (och alla andra kvinnor) en STOR otjänst genom att rösta på moderaterna eller SD.

Att jämföra moderaterna med SD är ju som att påstå att socialdemokraterna är kommunister. både socialdemokraterna och moderaterna vandrar ju mer och mer mot mitten och tycker lika om mycket, den stora skillnaden är väl egentligen att sossarna vill ha mer offentligt ägda företag och moderater med privat. Jag förstår inte varför det skulle göra mig som kvinna en otjänst att rösta på moderaterna, med deras politik går det iallafall att driva eget företag utan att gå i konkurs.

Däremot håller jag med om att jag inte förstår hur man som kvinna (eller man med för den delen) kan rösta på SD vars politiker (högt uppsatta dessutom) springer runt på stan med järnrör och kallar en ung kvinna hora. Deras människosyn i ett nötskal...
 
Sv: Politik for dummies inför valet

En stor anledning till att jag är så politiskt vilsen är att jag verkligen ogillar det offerkoftande som de partier som jag tidigare sympatiserat med ägnar sig åt. :crazy:

Det här tycker jag är intressant! Vill du utveckla hur du tänker kring detta?

För mig är offer = någon som är utsatt för en förövare. Att förneka att man i en situation är ett offer är för mig endast att skydda förövaren. ("Offer" och "förövare" låter väldigt dramatiskt men hittar inga bättre ord för tillfället)

Jag tillskriver aldrig någon egenskaper i för att denna är utsatt för ett brott (eller annan negativ handling). Ser inget fel i att belysa ojämlikheter, för att förändra dessa. Snarare tycker jag att det tenderar att vara så att de som väljer att blunda för problemen inte heller vill göra något åt dem, om de skulle erkänna dem.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

En stor anledning till att jag är så politiskt vilsen är att jag verkligen ogillar det offerkoftande som de partier som jag tidigare sympatiserat med ägnar sig åt. :crazy:


Nu vet jag inte exakt vilka brydderier du ställts inför men spontant vill jag skriva att jag förstår dig.
Jag har alltid varit för jämställdhet men någonstans har det slagit över till något som blev feminism som utvecklades till något propagerande nästintill militiant och fullständigt obegripligt.
Jämställdheten borde bearbetats från två håll men idag handlar det, utifrån mina ögon och örons tolkning, bara om att kvinnor är offer och män är skurkar och jag kan omöjligen sympatisera med partier som gör mig till ett offer pga mitt kön. Vi har i Sverige, fortfarande i ganska hög grad, möjligheten att göra val för att skapa oss det liv vi vill leva.

Kvinnor från mellanöstern, där kan vi börja tala om offer.
 
Senast ändrad:
Sv: Politik for dummies inför valet

Nu vet jag inte exakt vilka bryderier du ställts inför men spontant vill jag skriva att jag förstår dig.
Jag har alltid varit för jämställdhet men någonstans har det slagit över till något som blev feminism som utvecklades till något propagerande nästintill militiant och fullständigt obegripligt.
Jämställdheten borde bearbetats från två håll men idag handlar det, utifrån mina ögon och örons tolkning, bara om att kvinnor är offer och män är skurkar och jag kan omöjligen sympatisera med partier som gör mig till ett offer pga mitt kön. Vi har i Sverige, fortfarande i ganska hög grad, möjligheten att göra val för att skapa oss det liv vi vill leva.

Kvinnor från mellanöstern, där kan vi börja tala om offer.
Just precis så. Bingo. Huvudet på spiken.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Ja det är så mycket grövre än man först tror :crazy: Sjukt att det är ett så vanligt ord att slänga sig med i vissa kretsar.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

...eller KD, antar jag att du även räknar in.

Det beror fö på vad man som kvinna prioriterar.

Jag är kvinna, har alltid röstat M och kan inte påstå att jag haft någon anledning att falla in i offerkören.
Jag hade kunnat gjort det men iom mina aktiva val har jag aldrig varit
funnit ett tillfälle att sätta på mig någon offerkofta.
Då är frågan, är jag som person unik? Haft obeskrivlig tur? Jag vill inte påstå att så är fallet, nej.

Självklart även KD!

Du är privilegierad i och med att du har kunnat göra dessa aktiva val. Kön är ju inte den enda aspekten man tar hänsyn till, det är få feminister som förnekar andra socioekonomiska faktorers betydelse så som klass, utbildning, föräldrarnas utbildning..

Jag själv är previlegierad på många sätt. Jag är inget offer. Väldigt många män har det sämre. Jag drivs inte av något manshat, jag tror att normerna i vårt samhälle är destruktiva för både män och kvinnor, att "mansfrågorna" och "kvinnorfrågorna" hänger ihop. Och jag tycker att feminismen idag generellt sett är den politiska inriktning som har de bästa lösningarna och den verklighetsbeskrivning som bäst stämmer överens med min (alltså som ett kompletterande perspektiv), även om det är en väldigt bred ideologi. Men kan tänka mig att vi lever olika liv och har väldigt olika erfarenheter.

Är väldigt intresserad av att veta vad ni tycker känns obegripligt :)
 
Sv: Politik for dummies inför valet

och line_n: Tack för era svar om vilka som är vänster och höger!

KD låter som det parti som jag sympatiserar minst med. Moderatorna känns ju inte heller som det givna valet för mig då kanske heller. SD får jag inget grepp om, men röstar antagligen hellre blankt än på dem iaf. FP röstar min pv på, men de känns lite för mycket höger för min del kanske...

Socialdemokraterna är vad jag är uppfostrad med, som någon sa, pappa röstade (röstar?) alltid på dem. Mamma vet jag faktiskt inte.

Tack också alla andra för era svar, jätteintressant!


//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Ja vad man är uppfostrad till spelar också roll. Själv är jag tvärt om. Eftersom vi driver ett litet familjeföretag är det självklart att man röstar på moderaterna eller centerpartiet. Jag är för frihet och att inte samhället ska gå in och styra allting. Pappa är moderat, farfar och mamma centerpartiet, farmor Kd och jag själv... vet inte riktigt. Lutar mest åt centern. :)
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Hur menar du med offentliga manifestationer? SD är ju som de övriga riksdagspartierna ett demokratiskt parti.

Men vad SD åsyftar med assimilation berör övergripande samhällspåverkande ting som högtider och helgdagar, religiösa byggnader, språk, bärande av religiösa symboler i yrkessammanhang, fördelning av offentliga medel och dylikt. Det handlar självklart inte om att alla ska äta sill och nubbe eller fira jul, däremot att inte ersätta sillen med importerat ritualslaktat kött eller få ledigt för att fira Eid al-fitr.

Varför skulle någon inte kunna få ta ledigt för att fira Eid? Alltså, om jag som skiftjobbare vill ansöka om semester på midsommar så är det ok, men om min muslimska kollega inte har något emot att jobba midsommar men istället vill ta ledigt för att fira Eid så ska hen nekas enbart på grund av det är en muslimsk högtid?

Är detta din egen åsikt eller är det något SD också vill ha? Om det är det sistnämnda: Kommer de också att verka för att man måste ange varför man vill ha semester, om de ska driva det hårt? (Jag anger i regel inte varför jag vill ha semester om jag ansöker om några dagar, tycker inte att jobbet behöver veta att jag ska åka iväg eller vad jag ska göra.)
 
Sv: Politik for dummies inför valet

*KL*

TS - förlåt för trådkap.


Hur tänker ni ang. kommun vs riksdag - röstar ni samma?
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Kl
Jag har inte heller bestämt mig än och har precis som ts tänkt börja läsa in mig redan nu. Tex har jag haft för dålig koll för att fundera över kommunval tidigare.

Överlag är jag nog mer höger men anser miljö och naturvård vara viktigast vilket iaf hittills inte stämt in bra där.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Nej jag har flera gånger röstat olika. På riksdagsnivå blir det mer principer och ideologi. I kommunen är valet mer pragmatiskt. Det kan vara en lokal politiker som tycks väldigt bra nästan oavsett partitillhörighet till exempel.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

*KL*

TS - förlåt för trådkap.


Hur tänker ni ang. kommun vs riksdag - röstar ni samma?

Jag har tom röstat på tre olika politiska partier ur tre olika block (MP, V, FP) i ett val.
Personligen tänker jag mest på sjukvårdspolitik och politik kring lokaltrafik när det rör sig om landstingsval respektive vettiga lokalpolitiker på kommunnivå medan jag i riksdagen går mer på helheten.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Sen förstår inte jag heller den här offerkofta- debatten. Svenska kvinnor är ju inte uppenbart förtryckta, de får ju lämna hemmet, men det kvarstår många sociala och strukturella skillnader mellan könen som jag tror är hämmande, inte bara för kvinnor utan även män, för hela samhället. Om man inte ser det är man antingen blind eller väldigt lyckligt lottad.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

*kl*

Inom kommunen kommer jag rösta SD. Av den anledningen, ja.. Prova flytta till min ort... Inget annat parti har lagt upp någon form av strategi att lösa ungdomsbrotten, hedersmord (...) och osäker vardag för oss som bor här. Vissa delar av orten vågar man inte sätta sin fot i.. De flesta parti verkar ha lösningen: "Joomen, vi slänger upp ett fritidhus, så har vi löst allt!" - Detta har provats tidigare, men det har slutat med att husen blivit påtända.. Att det behövs väktare vid ingången till biblioteket, förklarar en del.. Sen kan jag inte låta bli att tycka att det är FÖRDJÄVLIGT att vi har x-antal ligor i stan med Niqab/något liknade/fan-vad-jag-är-kass-på-såna-här-namn som plockar på sig massor av grejer i mataffärer, h&m mm. Vet inte hur många gånger jag sett det framför mina ögon. Frågar man vad dom fan håller på med, så kommer minst 3 st andra och skriker på mig att jag är rasist. (detta har hänt 2! gånger!) Väktarna vågar knappt göra något, för dom vet att de lär få ett helt folkslag emot sig.. 4st väktare har blivit hotade till livet, knivskurna, nerslagna efter liknade händelser.

Denna kommunen behöver bli strängare! Och den kommer inte komma någon vart med nuvarande partiet (M) eller någon annan.. Överlag tycker jag om delar av SD-politiken, men dom behöver bli bättre inom vissa delar.

Till övriga val, så vet jag inte riktigt än. För röstade jag alltid center, men nu är jag splittrad. Efter att jag följt debatten tillsammans med miljö, sååå njaaa.
Bestämma helt över sitt arv - Något barn kan bli arvslöst.. Nja vetefan vad jag tycker om det. Månggifte - Känns inte heller rätt.

Moderaterna funderade jag på ett tag, men när nuvarande stadsministern lovade jobb och gröna skogar, vad ser vi? Ökad arbetslöshet. Njaaa.

Afan jag vet inte. Jag har god tid till att tänka ut något.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Jag har INGEN respekt för rasister, så tack! Att rösta på SD är i sig att sakna respekt för människor i grunden.

Och där har du dumförklarat och i princip påstått att närmare 6% av vårt lands befolkning är rasister.
Visste du att det finns invandrare (ej vita) som röstar på SD? Rasister?

Jag undrar vem det är som är fördomsfull här? :crazy:
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
23 257
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 683
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 853
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 132
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp