Bukefalos 28 år!

Politik for dummies inför valet

Sv: Politik for dummies inför valet

Men alltså, jag börjar tro att jag är ointelligent på riktigt, men vad exakt ÄR SD:s lösning på problemet? På sin hemsida skriver de att de vill begränsa invandringen och är inte det bra? Jag menar, som sagt, blir det som MadicDomino skriver, då är det ju inte bra, då ska vi kanske börja med att ordna upp det för alla dem som redan kommit hit innan vi tar hit fler invandrare?

Deras lösning är som tidigare nämnts i tråden att man dels begränsar invandringen till ungefär samma nivå som övriga europas (Om jag inte minns fel så tar Sverige emot 40% av europas totala invandring/flyktingström). Detta med anledning av att Sverige inte klarar av att ta hand om den stora summan människor som kommer. Det finns varken bostäder, jobb eller pengar till det som det ser ut i dagsläget.
Sedan vill de ju som sagt att man hellre assimileras (d.v.s "tar seden dit man kommer") istället för att integreras (samhället anpassar sig efter individen, t ex att man inte skulle få sjunga nationalsången med hänsyn till olika grupperingar, tar det som exempel eftersom det varit uppe tidigare i tråden - även om jag inte ser just den grejen som något problem alls.)

Svartfot och VLMF: Tack! Alltså när man ser den där bilden och läser texten, så verkar det ju rätt bra med skatt, kan jag tycka. En trygghet. Men är det alltså Socialdemokraterna som vill att vi ska betala lika mycket som vi gör nu, eller lite mer, i skatt och så har vi ett socialt skyddsnät etc? Och Moderaterna vill att vi ska betala lite mindre i skatt och klara oss mer på egen hand? Eller är jag ute och cyklar nu??

Sossarna, vänstern och miljöpartiet vill höja skatten. Miljöpartiet vill t ex höja bensinskatten med ganska mycket. Det var någon miljöpartist (minns inte vem) som sa att denne inte var nöjd förrän bensinen kostade minst 20 kr/liter.
Dessa partier vill höja skatten för dels oss privatpersoner i form av höjd fastighetsskatt (man får skatta för att man har någonstans att bo helt enkelt...), höjd inkomstskatt (du får ut minsdre av din lön) m.m. och försvåra för småföretagare och andra privata arbetsgivare genom att höja deras skatter avsevärt. Dessa höjda skatter ska istället läggas på höjd a-kassa och sjukpenning. Det ska alltså "löna sig" mer att vara arbetslös eller sjuk mot idag. (inte för att det någonsin lönar sig men ja, du kanske förstår vad jag menar :cool: ).

Vänstern och miljöpartiet vill också så vitt jag förstått ha helt fri invandring - att vi öppnar gränserna helt. Vem som helst ska enligt dem alltså få komma till Sverige och åtnjuta det som alla vi som bor/jobbar i sverige betalar skatt för såsom sjukvård och sociala förmåner - detta utan att vi kräver en motprestation.
Sossarna är tveksamma till sådana lösningar.

Högern vill istället att det ska löna sig mer för folk att jobba - du får alltså sänkt inkomstskatt (jobbskatteavdragen bl.a) och det ska löna sig för arbetsgivarna att anställa genom sänkt arbetsgivaravgift m.m.
Det betyder också att du ska inte leva för "fett" på din a-kassa. Det ska således löna sig att typ ta vilket skitjobb som helst istället för att vara arbetslös. Samma med de sjuka. Det finns de som kan jobba även fast de är sjuka - men kanske i mindre omfattning eller med andra arbetsuppgifter. Ingen mår ju bra av att gå hemma och vara sjuk längre än nödvändigt så därför vill högern att insatser sätts in tidigt för att försöka få ut folk i arbetslivet igen (därav att vänstern tycker att man jagar sjuka med "blåslampa"). Självklart ska man inte behöva jobba alls om man är för sjuk för det men det är ju inte meningen heller. Tyvärr är ju ingen system vattentätt utan det finns alltid de som ramlar mellan stolarna.

Om du undrar vad jag är så har jag alltid röstat på något utav mittenpartierna som är på högerfalangen. Dock känns det numera som att alla dras åt samma håll och ingen känns heltt 100% - det känns helt enkelt inte som att något parti är helt vettigt att rösta på i dagsläget:(
 
Senast ändrad:
Sv: Politik for dummies inför valet

Lillagoajag: Tack för ditt svar! Ja, ska börja kolla upp personerna mer också då :). Måste ta reda på vart jag själv står i hela alltet också... suck. Vilken röra.

Zoya: Tack för ditt långa svar!

Suck, det är så svårt när jag är uppvuxen med att Socialdemokraterna är "arbetarpartiet" och det man som "medelsvensson" "ska" rösta på... För det har ju tydligen förändrats en hel del nu, vad jag förstår. Nu kallar sig väl Moderaterna för arbetarnas parti?

Det där med att höja skatten för dem som har någonstans att bo så att mer ska gå till A-kassa... det låter ju både bra och dåligt kan jag tycka. Det är ju bra för dem som ÄR sjuka och inte kan jobba, men dåligt när det går för långt. Och ja, visst ska det löna sig att ta vilket skitjobb som helst, istället för att gå hemma, absolut.

Att höja bensinpriset till 20 kr/litern är ju totalt hopplöst fel väg att gå tycker jag iallafall. Så löser man ju inte miljöproblemen. Får gå in och läsa mer på Miljöpartiets hemsida, men det låter ju inte som om Mp är "mitt" parti då ialalfall.

Sen det där med fri invandring, alltså det kan jag också tycka att det låter jättebra i teorin om det hade funkat, men det gör det ju uppenbarligen inte... så nja, Mp hejdå...

Suck, asså det känns som om igår var jag vänster och idag är jag höger...

En sak till, det här med att sälja ut statliga bolag och monopol och sånt.. är det bra eller dåligt? T ex infrastrukturen, det är tydligen bra att t ex SJ inte är ensam på järnvägarna längre? Och apoteksmonopolet och allt? Som det blivit med det, så tjänar inte staten längre några pengar på det och det är tydligen bra?

Sen alkoholmonopolet, där är jag tveksam. Men det är väl inte något parti som vill ta väck det som jag har förstått det, eller? Jag vet inte om jag är positiv till alkoholmonopolet, faktiskt...

Gaah... tusen tack både för de svar jag fått och på förhand för er som orkar fortsätta svara!


//r
 
Senast ändrad:
Sv: Politik for dummies inför valet

kl

Har alltid känt att miljöpartiet varit 'mitt' parti, men börjar tvivla på det nu.
Har några bekanta som är engagerade i grön ungdom och jag blir fan mörkrädd, må hända att dom är en dålig representation men nja.

Känns som dom driver en politik som bara gynnar folket i storstäderna.

Vet inte alls hur jag ska rösta. Jag känner att invandringsituationen är ohållbar men det är bara SD som ens vill kännas vid att det finns ett problem.

För mig är djur och natur viktigt, men inte på bekostnad av landsbygden, som MP verkar vilja göra, det funkar inte att höja bensinskatten och öka vargstammen när man redan knappt har råd att ta sig till jobbet och vargarna börjar komma obehagligt nära husknutarna. Dom får gärna bo i skogen men nu är dom ju in på tomterna och plockar hundar. Såg ni om tjejen som mötte en hel vargflock på sin ridtur, 150 m från stallet? Tycker vi ska ha strikta djurskyddslagar dock och absolut inte tillåta halalslakt.

Skolor och sånt är också viktigt, men många från V och även S verkar vara starkt emot friskolor vilket jag inte förstår, det slog upp två friskolor i min stad som har en jättehög standard och även fick igång dom kommunala skolorna som höjde sin lite i vilket fall. Men det är mycket gnäll på att dom här skolorna tar pengar och elever från dom kommunala men jag kan faktiskt tycka att konkurrens bara gynnar eleverna i det här fallet. Även dom som går kvar på de kommunala skolorna har fått det bättre än vad jag hade det när jag gick.

Äldreomsorg och vård är jag jättedåligt insatt i men man hör ju mycket dåligt om de stora privata vårdgivarna.
Jag vill i varje fall att gamlingarna ska ha det bra och jag vill inte att man ska behöva ha privat sjukvårdsförsäkring för att få vård inom rimlig tid.

Kultur känner jag svalt för, det byggdes ett jättestort kulturhus för mååååååånga miljoner här men jag känner ingen som nyttjar det utan det är nog färre som har glädje av det än det som folket faktiskt vill ha vilket i min stad är en bandyhall. Kultur måste också få plats men ibland känns det som att politikerna också måste acceptera att det finns fler som åker skridskor på helger och lov, och hejar fram vårt lag till ett sm guld än folk som vill titta på någon obskyr musiker eller teater i ett jättestort (och jättetomt) kulturhus.

Någon som kan ge ett förslag på vilka som kanske passar mig?
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Hur ser du på att relativt många, till och med de flesta, kvinnor motsatte sig allmän och lika rösträtt? Vet du hur sådant funkar, vilka drivkrafter som ligger bakom osvosv? Hade dom rätt tycker du, för att dom var kvinnor?

Det hela är lite mer komplext än att dessa människor är rasister.

Jag har ingen aning om hur det där funkar, så jag tänker inte heller debattera om det.
Problemet är väl att så fort man nämner att invandringspolitiken är ett problem, så dras genast rasist-kortet.

Jag tycker faktiskt att invandringen är ett problem när vi inte har ett hållbart system för de som kommer hit.
Jag tycker samtidigt att t ex miljöpolitiken är ett problem.

Jag är inte rasist, jag har absolut inga problem med invandrare och arbetar/umgås dagligen med både första, andra och tredje generationens invandrare.

Det är ju inte invandrarnas fel att det inte fungerar, det är ju i systemet det brister. Men det enda partiet som vågar diskutera frågan är ju SD, och jag tror att det är därför som de fått så mycket väljare.
Jag tror att SD hade förlorat på om övriga partier tagit tag i frågan själva.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Jag nämnde ju att jag gick från M till SD i mitt första inlägg, så för den trångsynta sortens radikalfeminister är jag väl satan personifierad i jämställdhetsfrågan.

Då är jag med. Men då borde man kanske tycka att S är lika illa eftersom många fd S-väljare gått över till Sverigedemokraterna. :)



Tycker alltid att debatten om SD spårar ur tyvärr. Jämt ska det skrikas rasist så fort man pratar om SD. Rätt tröttsamt. Det är ingen som skriker kapitalistsvin eller kommunist om V och M direkt.
Som någon tidigare skrev att den skulle rösta på SD i kommunen för att de är de enda som vill göra något konkret åt problemen som finns där.

Invandringen och segregationen i Sverige är ett problem. Punkt. Jag har själv bott i en av dessa förorter där en väldigt hög andel lever på socialbidrag, inte kan språket, det är mycket våld osv osv.
Jag har också bott i motsatsen, en av Sveriges rikaste kommuner med bara höginkomsttagare. Det är förjävligt att det blivit sådana uppdelningar i det här landet. Min åsikt är att alla ska försöka integreras i samhället. Anledningen till att muslimhatet nog har blivit så utbrett är främst den förlegade kvinnosynen. Jag köper inte den över huvudtaget. Jag har vänner som är muslimer men jag kan också säga att det är inte kul att få blickar av äckliga män som ser en som ett objekt. Detta har bara hänt mig i de segregerade förortskommunerna.

Jag har vänner med både svenskt och utländskt påbrå som är födda och uppvuxna i Rosengård och det är ingen som förnekar problemen som finns. Det är den här typen av problem som gör att SD går framåt. Så enkelt är det.
Att då komma och propagera för fri invandring är inte direkt ett sätt att lösa problemet.

Invandring för med sig mycket positivt! Arbetskraft, erfarenheter osv osv men man kan inte bara ta hit människor och sen inte se till så de får komma in i samhället ordentligt. Ingen mår bra av det.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

kl

Har alltid känt att miljöpartiet varit 'mitt' parti, men börjar tvivla på det nu.
Har några bekanta som är engagerade i grön ungdom och jag blir fan mörkrädd, må hända att dom är en dålig representation men nja.

Känns som dom driver en politik som bara gynnar folket i storstäderna.

Vet inte alls hur jag ska rösta. Jag känner att invandringsituationen är ohållbar men det är bara SD som ens vill kännas vid att det finns ett problem.

För mig är djur och natur viktigt, men inte på bekostnad av landsbygden, som MP verkar vilja göra, det funkar inte att höja bensinskatten och öka vargstammen när man redan knappt har råd att ta sig till jobbet och vargarna börjar komma obehagligt nära husknutarna. Dom får gärna bo i skogen men nu är dom ju in på tomterna och plockar hundar. Såg ni om tjejen som mötte en hel vargflock på sin ridtur, 150 m från stallet? Tycker vi ska ha strikta djurskyddslagar dock och absolut inte tillåta halalslakt.

Skolor och sånt är också viktigt, men många från V och även S verkar vara starkt emot friskolor vilket jag inte förstår, det slog upp två friskolor i min stad som har en jättehög standard och även fick igång dom kommunala skolorna som höjde sin lite i vilket fall. Men det är mycket gnäll på att dom här skolorna tar pengar och elever från dom kommunala men jag kan faktiskt tycka att konkurrens bara gynnar eleverna i det här fallet. Även dom som går kvar på de kommunala skolorna har fått det bättre än vad jag hade det när jag gick.

Äldreomsorg och vård är jag jättedåligt insatt i men man hör ju mycket dåligt om de stora privata vårdgivarna.
Jag vill i varje fall att gamlingarna ska ha det bra och jag vill inte att man ska behöva ha privat sjukvårdsförsäkring för att få vård inom rimlig tid.

Kultur känner jag svalt för, det byggdes ett jättestort kulturhus för mååååååånga miljoner här men jag känner ingen som nyttjar det utan det är nog färre som har glädje av det än det som folket faktiskt vill ha vilket i min stad är en bandyhall. Kultur måste också få plats men ibland känns det som att politikerna också måste acceptera att det finns fler som åker skridskor på helger och lov, och hejar fram vårt lag till ett sm guld än folk som vill titta på någon obskyr musiker eller teater i ett jättestort (och jättetomt) kulturhus.

Någon som kan ge ett förslag på vilka som kanske passar mig?

Generellt skulle jag nog säga Centern. Men jag är dåligt insatt på vad de driver för sorts politik idag.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Då är jag med. Men då borde man kanske tycka att S är lika illa eftersom många fd S-väljare gått över till Sverigedemokraterna. :)

Just i jämställdhetsfrågan står väl S närmare den vänsterinriktade feminismen än vad M gör, vilket jag gissar är den sortens jämställdhet astrid_n ser som den "rätta", så att en gång ha röstat S som kvinna är väl inte att vara lika masochistiskt självhatande lagd då. Eller något. :p

Jag antar i alla fall att det var vad det syftades på.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Äldreomsorg och vård är jag jättedåligt insatt i men man hör ju mycket dåligt om de stora privata vårdgivarna.
Jag vill i varje fall att gamlingarna ska ha det bra och jag vill inte att man ska behöva ha privat sjukvårdsförsäkring för att få vård inom rimlig tid.

Min personliga erfarenhet är att den privata vården är både snabbare, bättre och mer inriktiad mot individen är landstingets.

Jag själv fick t ex gå med en meniskskada i 9 månader p.g.a att det stora universitessjukhuset missade skadan vid ett flertal tillfällen. Väntetiderna var sketalånga (Bara väntetiden mellan läkarbesöken kunde vara 4-6 veckor :crazy:) och som sagt - det åtgärdades aldrig. De tyckte det var en sträckning bara trots att jag efter 5 månader fortfarande inte kunde gå ordentligt.

Jag sökte mig då till den privata vården där de först och främst tog mig på allvar och sen lokaliserade skadan som var av sådan art att den aldrig skulle fixa till sig utan operation och från första läkarbesöket till MR och sedan operation tog det knappa sex veckor. Och nej, jag har ingen privat sjukvårdsförsäkring.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

kl

Jag är också polotik-dummie och röstade blankt sist eftersom jag inte kände mig tillräckligt insatt, men typ såhär uppfattar JAG läget:

Ang SD så tycker jag också att det blåses upp till för stora proportioner ibland. Jag har personligen aldrig erfarat några problem pga invandring eller fån invandrare, men jag förstår att det finns folk som ser de problemen och då dras till SD. För jo, om man tycker invandringspolitiken är en viktig fråga och ett problem som det ser ut i dag, då verkar ju SDs politik helt reko och läser man partiprogram osv som TS gjort så verkar de ju helt rumsrena.

Men det som skrämmer mig är de åsikterna som i realiteten finns hos högt uppsatta SDare, och vilka människor det verkar vara som drivs till att engagera sig i partiet. Jag skulle aldrig vilja ha in SD någonstans på grund av detta, oavsett hur mycket de putsar till sitt yttre. För kärnan i partiet är trots allt främlingsfientliga och i många fall vansinnigt fördomsfulla.

Samtidigt tycker jag att alla andra riksdagspartier skjuter sig lite i foten när de med så överdriven tydlighet hela tiden måste ta avstånd från SD och deras invandringspolitik. De verkar rädda för att om de så mycket som närmar sig SDs linje kommer väljarna sparka bakut, kalla dem för rasister och fly till något annat parti. Så för de som ser dagens invandringspolitk som ett stort promblem finns helt enkelt inte mycket att välja på annat än att söka sig till SD.

Ang höger/vänster-politiken så tror jag att jag drar mer åt höger trots att (eller kanske på grund av...) ffa min pappa är ganska extrem vänster och tycker om att basunera ut detta så fort han har åsikt om något.

Det jag tilltalas av i högerpolitiken är det här med att se människor som resurser och att bygga upp ekonomin från grunden, att få människor att vilja jobba och bidra till samhället.
Jag tror på filosofin att mer pengar på fickan leder till att man kan spendera mer pengar, vilket ger större efterfrågan på varor och tjänster, vilket ger fler jobb, fler människor med mer pengar som kan bidra till ännu fler jobb och till en bättre ekonomi hos landet i stort.
Jag tycker att arbete ska löna sig, att de som sliter hårt ska belönas för detta. Sedan kan jag tycka att fördelningen med vilka arbeten som ger mycket pengar i dagsläget är något snedvriden, men det är ändå min grundsyn att det ska vara skillnad på arbete och arbete, och framförallt på arbete och att ligga hemma på soffan trots att man är arbetsför.

Sedan är såklart vänsterlinjen med att alla ska tas om hand och att vi skall hjälpa de svaga och skapa ett mer jämställt samhälle beundransvärd också. Och självklart skall de som inte kan jobba och bidra till ekonomin få hjälp från statliga medel, men min övertygelse är att en allt för generös bidragspolitik bara leder till fler bidragstagare och sämre ekonomi. Det gäller, som med allt annat, att hitta en vettig balans!

Sedan VAD som fungerar och HUR det fungerar i praktiken, där känner jag mig fortfarande helt lost :confused:
 
Sv: Politik for dummies inför valet

När det gäller privat vård finns det både fördelar och nackdelar, fördelen är att vi som är hyfsat unga och friska snabbt för effektiv hjälp när det kommer till skador och mindre avancerade åkommor. För det är lätta patienter man kan tjäna pengar på, en knäskada genererar flera besök, remiss till sjukhus (som oftast är landstingsägt) där både undersökning och operation sker via landstinget. Sedan ger den privata vårdgivaren kanske sjukgymnastik, återbesök för kontroll av läkning etc som kostar mycket lite att ge och betalas av skattebetalare.
privat vård är vinstdriven, de vill ha lätta, friska och återkommande patienter som kostar lite att vårda och där läkarbesöken tar kort tid.


Fördelen med privat vård är möjligheterna att genomföra förbättringar DIREKT, ser personalen ett problem, så behövs det inte sjutusen byråkratiska steg för att först utreda om problemet ska prioriteras, vem som ska åtgärda problemet och om det finns ekonomi till att åtgärda problemet...

Landsting och kommun kommer alltid få ta hand om de icke-lönsamma patienterna, oavsett hur mycket privat vård vi får. De som är drabbade av kroniska sjukdomar, de som är döende, de som kräver omfattande utredningar, stöd i hemmet. Det är patientgrupper som bara kostar pengar och de är inte intressant för ett vinstdrivande företag. Om det finns stora omkostnader och små marginaler för vinst- då måste det privata företaget snåla på utgifterna, som när Caremas personal fick väga blöjor för att minska "slöseriet"...:cool:

Problemet med den offentliga vården är all byråkrati, inget görs förrän sjutusen utredningar utförs, man tillåter kliniker att konkurrera om pengar sinsemellan och vårdpersonalen har inte alls samma möjlighet att förbättra sjukvården eller sin egen arbetsmiljö.

Jag hade velat se politik som avskaffar privatvård, men inför enklare vårdssystem inom den offentliga vården. Tycker inte det är OK att skattepangar går in i fickan på privata aktörer.
Man ska inte tjäna pengar på sjuka människor, vård ska bekostas- inte löna sig.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Det är ju inte invandrarnas fel att det inte fungerar, det är ju i systemet det brister. Men det enda partiet som vågar diskutera frågan är ju SD, och jag tror att det är därför som de fått så mycket väljare.
Jag tror att SD hade förlorat på om övriga partier tagit tag i frågan själva.

Såhär tänker jag också, känns som om det är så, ja.

Pv och jag sitter och diskutetar det här nu med varför det blir såna områden som t ex Rosengård, att alla invandrare flyttar till samma område för de vill vara nära sin familj osv. Och det känns ju helt logiskt, tycker jag, men samtidigt funkar det inte, man hade ju kunnat sprida ut mer så att olika folkslag blandades mer kanske. Men hur gör man, ska staten gå in och bestämma vart folk ska bo?

Jag läste en väldigt intressant ungdomsbok om detta ämnet faktiskt som jag tycker gav mig ökad förståelse för detta, tyvärr kan jag inte komma på vad den heter, så störigt. (Handlar om en tjej som heter något på E, som också är med i titeln, vet någon vilken skulle jag bli jätteglad.)

//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Vet inte alls hur jag ska rösta. Jag känner att invandringsituationen är ohållbar men det är bara SD som ens vill kännas vid att det finns ett problem.

Håller inte med här, dock har övriga partier andra lösingar. (SD vill ju tex ta bort modersmålsundervisning, något som gör det mycket svårare för invandrande barn att lyckas i skolan eftersom modersmålsundervisningen visat sig underlätta i all övrig undervisning. Vidrigt imo.)

För mig är djur och natur viktigt, men inte på bekostnad av landsbygden, som MP verkar vilja göra, det funkar inte att höja bensinskatten och öka vargstammen när man redan knappt har råd att ta sig till jobbet och vargarna börjar komma obehagligt nära husknutarna. Dom får gärna bo i skogen men nu är dom ju in på tomterna och plockar hundar. Såg ni om tjejen som mötte en hel vargflock på sin ridtur, 150 m från stallet? Tycker vi ska ha strikta djurskyddslagar dock och absolut inte tillåta halalslakt.

Varför i all världen då? Skillnaden mellan en svensk traditionellt slaktad ko och en svensk halalslaktad ko är att djuret efter bultningen (ja, svenska halalslaktade djur är bedövade vid avblodningen), avblodas av en speciell person, den vänds åt ett speciellt håll och det läses några ord för den. Dvs svensk halalslaktad ko har haft det betydligt bättre än typ genomsnittliga kon i köttdisken (som då, beroende på slaktland, kanske inte ens är bedövad alls innan avblodningen).
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Alltså vad man tycker är bra och inte bra är ju olika från person till person.
Dessutom finns det oftast för och nackdelar med det mesta.

Jag vill dock bara skriva att det här med invandring inte är så enkelt som en del får det att låta.
Ja, sverige tar in en stor del av flyktingarna. Men är det lätt att få komma till sverige? Knappast.
Det är liksom människor utsatta för extrema trauman vi pratar om. Jag har inte hjärta nog att säga att jag vill att vi ska neka dessa människor att få komma till tryggheten. Jag tycker att det är vår skyldighet som medmänniskor att ge så många människor som möjligt möjligheter till ett tryggt liv istället för ett liv i skräck och terror.

Sen håller jag fullständigt med om att vi på flera ställen i landet har problem med segregering. Men jag tror inte att vi löser det genom att strypa invandringen.
Och jag tror garanterat inte att vi löser det genom assimilering.
HUR skulle samhället kunna bli mer integrerat om vi inte låter andra kulturer ta plats?

Jag tror också att det är ren bullshit att vi på grund av invandringen är för många människor i sverige. Svenskar föder barn senare och senare = befolkningen minskar = vårt sociala trygghetsnät fallerar när det blir färre och färre skattebetalare för varje pensionerad människa.

Nä. Fram med mer diskussion kring hur vi faktiskt kan bygga upp ett sverige där alla människor är lika värda och där alla människor får plats, istället för att tro att vi löser något genom att öka klyftorna ännu mer.

Sen tror jag heller inte att rasismen egentligen har ökat i sverige alls. Snarare tvärt om.
Men det finns fortfarande, precis som förr då tex svarta människor var väldigt ovanliga i sverige, en enorm rädsla för det okända.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Det finns en stark ovilja att erkänna att de integrationsproblem vi har hör ihop med invandringens volym. Problemen skapas alltså helt enkelt för att vi tar emot fler invandrare än vad vi klarar av att integrera. Det är inte integrationspolitiken det är fel på. Tvärtom har vi antagligen den bästa integrationspolitiken i världen, i alla fall bäst i Europa/Nordamerika enligt MIPEX (Migrant Integration Policy Index) där Sverige gång på gång hamnar på första plats. Trots att forskningen säger att vi har den bästa integrationspolitiken så menar den också på att Sverige är näst sämst i hela EU på att integrera.

Om vi gör en jämförelse med jonglörer så kan man säga att Sverige är skickligast på att jonglera men tappar ändå ofta bollarna för att vi jonglerar med fler bollar än vad vi klarar av. Rödgröna och Alliansens lösning skulle då motsvara att endast bli ännu skickligare på att jonglera och Sverigedemokraternas lösning skulle motsvara att dels jobba för att bli skickligare på att jonglera men även använda färre bollar. Ungefär lika många bollar som de andra länderna i Europa jonglerar med.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

till alla

Tusen tack för alla svar. Usch, det går runt i mitt huvud av allt detta. Finns ju så många frågor att ta hänsyn till. När jag tycker att jag benat ut en fråga, dyker det upp en ny. Och hittar jag ett parti som verkar ha vettiga åsikter om en fråga, har de världens märkligaste syn på en annan. Suck.

Jag kommer lätt behöva 1,5 år till att sätta mig in i detta iaf, det är ju tydligt.

Det verkar kanske som om jag inte läste de sista svaren ordentligt nu, men jag har läst dem, men det går som sagt runt i huvudet, men kommer nog med fler frågor på vad ni skrivit senare. Tusen tack för svaren.

//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Hur kan man bli skickligare på att integrera om man bara tillåter alla som vill passa in i den "rätta" formen att få vara med?
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Det är ju inte invandrarnas fel att det inte fungerar, det är ju i systemet det brister. Men det enda partiet som vågar diskutera frågan är ju SD, och jag tror att det är därför som de fått så mycket väljare.
Jag tror att SD hade förlorat på om övriga partier tagit tag i frågan själva.

Men så är det ju inte, bara det att övriga partier 1, inte har invandringen som enda fråga och 2, inte tycker att det är svaret på alla andra frågor.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Och vad ska man göra med resten?
Hur ska man hantera de invandrare som fått komma hit men som inte är beredda att ge upp sin egen kultur?

Jag tror att det bara skulle spä på problemen. Känslan av utanförskap skulle öka ännu mer vilket skulle bidra till ännu mer upplopp och ännu mer brottslighet.

Väv dessutom inte vad dessa människor livserfarenheter säger dem om vem man kan lita på.
Om man kommer från ett samhälle där angiveri förekom och där man aldrig kunde lita på staten. Varför skulle man känna mer tillit av någon som säger "passa in eller stick härifrån"?

Det är inte ett dugg konstigt att samhället blir segregerat när det kommer människor hit som av ren vana söker gemenskap med likasinnade och som är oroliga för allt okänt.
När de dessutom möts av rasistiska svenskar som inte vill att de ska få fira sina helgdagar, de ska inte få bära sina traditionella kläder osv.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Man hade kunnat lista ut vilket "håll" du röstat utan att du lagt till det där sista stycket, just sayin! ;)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
23 406
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 749
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp