Politik for dummies

Den på hemnet enda bostaden i Flemingsberg under en miljon och med låg månadsavgift är en 1a på 24 kvm. Inte en rimlig bostad för många av de som behöver billig bostad. Dessutom finns det många som av olika anledningar inte kan ta lån för bostäder men ändå behöver någonstans att bo. (I Huvudsta gick det att få 1or för 1,8 miljoner. Knappast billigt)
Rimligt... Inte billigt.

Sen är det oerhört olyckligt att allmännyttan i Storstockholm sålt delar av sitt bestånd av lägenheter.
 
Vilket gäller väldigt få yrken. Särskilt yrken där närvaro är en förutsättning för att det ska kallas produktion. Vi får alltså ingen fördel mot andra länder.

Sedan kan det finnas stora fördelar i långsiktig hållbarhet - men därför måste vi ta det gradvis för att hitta rätt nivå i olika yrken.
Fast om vi tar mitt förenklade exempel med fabrikerna i mitt förra inlägg så har den andra närvaro på 12 timmar istället för 8, vilket innebär ju ökad närvaro?
Jag förstår att det finns jobb som inte fungerar med detta exempel men just närvaro känns som ett icke-problem?
 
Det beror väl på ens arbetsuppgifter. Allt faller ju om man bara trycker ihop samma jobb på kortare tid. För vissa kanske det kan vara så att man kommer vara lika effektiv, men inte för alla.
Absolut! Har man ett fast antal uppgifter/varor som måste göras på ett pass så fungerar det inte för den enskilda anställda (fast för arbetsgivaren borde det vara positivt om det ändras från 8 timmars produktion till 12 timmar även om den enskilda gör mindre produkter) om de inte hinner på sina timmar.
Medan om det är närvaron som räknas, tex stå i en kassa, så blir det annorlunda.
 
Fast om vi tar mitt förenklade exempel med fabrikerna i mitt förra inlägg så har den andra närvaro på 12 timmar istället för 8, vilket innebär ju ökad närvaro?
Jag förstår att det finns jobb som inte fungerar med detta exempel men just närvaro känns som ett icke-problem?
På fabriker används skiftarbete sedan länge för att kunna använda investeringar i lokaler och maskiner bättre. Men det känns inte som att det alls har med arbetstidsnorm att göra?

Jag tänkte på yrken inom omsorgen där det är svårt att producera om man inte är där och där en överproduktion under 6 timmar inte är vatten värt när klienten larmar 30 minuter efter att man gått hem. Värdet ligger i att man är där och kan göra sina uppgifter. Yrken har olika delar av sånt.

Sen är jag lite intresserad av rättviseaspekten som togs upp tidigare, på nåt sätt är det ett verktyg för rättvisa att ha en normtid (oavsett nivå). Om vara yrken där det för vissa går att producera lika mycket värde på färre timmar ska få göra så, är det ganska hög korrelation med oss som också kunde jobba hemma under pandemin och dessutom ofta redan har bättre betalt än de yrken där närvaro är en helt avgörande parameter.

”Tyvärr kan ingen ta ditt 112-samtal just nu. Operatören som skulle vara här hade redan tagit sina 25 samtal som var på ackordet och dessutom hunnit plocka ur diskmaskinen, så nu dröjer det 2 timmar innan nästa är schemalagd.”

(För övrigt är ackord ett sätt att ”lösa” frågan - men det är verkligen skit för många - särskilt de som har svårt att prestera pga handikapp och annat.)
 
På fabriker används skiftarbete sedan länge för att kunna använda investeringar i lokaler och maskiner bättre. Men det känns inte som att det alls har med arbetstidsnorm att göra?

Jag tänkte på yrken inom omsorgen där det är svårt att producera om man inte är där och där en överproduktion under 6 timmar inte är vatten värt när klienten larmar 30 minuter efter att man gått hem. Värdet ligger i att man är där och kan göra sina uppgifter. Yrken har olika delar av sånt.

Sen är jag lite intresserad av rättviseaspekten som togs upp tidigare, på nåt sätt är det ett verktyg för rättvisa att ha en normtid (oavsett nivå). Om vara yrken där det för vissa går att producera lika mycket värde på färre timmar ska få göra så, är det ganska hög korrelation med oss som också kunde jobba hemma under pandemin och dessutom ofta redan har bättre betalt än de yrken där närvaro är en helt avgörande parameter.

”Tyvärr kan ingen ta ditt 112-samtal just nu. Operatören som skulle vara här hade redan tagit sina 25 samtal som var på ackordet och dessutom hunnit plocka ur diskmaskinen, så nu dröjer det 2 timmar innan nästa är schemalagd.”

(För övrigt är ackord ett sätt att ”lösa” frågan - men det är verkligen skit för många - särskilt de som har svårt att prestera pga handikapp och annat.)
Det fetade är väl inte ackord? När jag delar tidningenar så får jag en summa för jobbet jag gör. Visst är summan uträknad efter hur lång tid det antas ta men tar det längre tid så får jag inte mer och tar det kortare så får jag inte mindre. Men detta är inte ackord.

Ackord är att A som svarar på 25 samtal inte får lika mycket i lön den dagen som B som svarar på 35 samtal den dagen.
Likt säljare som får provision, samma sak fast olika namn.
 
Strängare straff hjälper på så vis att det tar längre tid för livsstilskriminella att få komma ut och begå nya brott. Men för övrigt är det andra regler för rättegångar som behövs, exempelvis det här med att i Sverige är det enbart vad som sägs på rättegången som gäller, oavsett vad som sagts tidigare under förhör. Det betyder att den åtalade i lugn och ro kan dikta ihop en historia och sedan är det den som gäller under rättegången. Så är det inte i andra länder och det måste ändras även i Sverige. Å andra sidan är våra fängelser redan överbelagda och det problemet kommer ju öka om det skulle gå att dömma flera brottslingar... Nej, fler poliser hjälper knappast, det är effektivare användande av de som redan finns som behövs.

Om det inte har ändrats drastiskt sedan jag var nämndeman läser man alltid upp utdrag av belastningsregistret innan överläggning, vilket inte är tillåtet i vissa andra länder. ÅK kan även hänvisa till tidigare utredningar (och kalla in polisen som vittne om vad den tilltalade uppgav under utredningen).
 
Det fetade är väl inte ackord? När jag delar tidningenar så får jag en summa för jobbet jag gör. Visst är summan uträknad efter hur lång tid det antas ta men tar det längre tid så får jag inte mer och tar det kortare så får jag inte mindre. Men detta är inte ackord.

Ackord är att A som svarar på 25 samtal inte får lika mycket i lön den dagen som B som svarar på 35 samtal den dagen.
Likt säljare som får provision, samma sak fast olika namn.
Stämmer, tänkte på ackord med beting eller frivillig mängd. Då kan man välja att sluta när man tycker att man tjänat tillräckligt, men särskilt rättvist vet jag inte om jag tycker det är.

Funkar mest bara i yrken där utfört arbete är lätt att räkna och tydliga och enkla kvalitetskriterier finns.
 
Normalarbetstiden är väl drömscenariot sas.

Ursäkta en sent inkommen kommentar, det här poppade upp i huvudet när jag skrev ett svar i en annan tråd. .

Jag pratar inte om någon dröm, jag pratar om vad som skulle vara möjligt att kunna genomföra. Jag vill se detta hända på riktigt! Och därav att jag tycker att det är viktigt att landa i något realistiskt, för annars får vi fortsätta drömma i all evighet.

Nu när många hushåll kommer att få en tajtare ekonomi och hög inflation, så får nog den nedkortade arbetstiden skjutas lite längre fram. Men jag hoppas att det snart blir verklighet med 35/h. Med villkoret nollökning i lön ett tag, och höjd pensionsålder vilket ju redan är ett faktum, så vore det nog inte en omöjlighet.
 
Ursäkta en sent inkommen kommentar, det här poppade upp i huvudet när jag skrev ett svar i en annan tråd. .

Jag pratar inte om någon dröm, jag pratar om vad som skulle vara möjligt att kunna genomföra. Jag vill se detta hända på riktigt! Och därav att jag tycker att det är viktigt att landa i något realistiskt, för annars får vi fortsätta drömma i all evighet.

Nu när många hushåll kommer att få en tajtare ekonomi och hög inflation, så får nog den nedkortade arbetstiden skjutas lite längre fram. Men jag hoppas att det snart blir verklighet med 35/h. Med villkoret nollökning i lön ett tag, och höjd pensionsålder vilket ju redan är ett faktum, så vore det nog inte en omöjlighet.
Just nu pågår ett av de mest omfattande testen någonsin med fyradagarsvecka i Storbritannien. Klipper introt eftersom artikeln är bakom betalvägg.

Tusentals testar fyradagarsvecka – med full lön​

2022-06-12 07:00
John Palm
16
fyradagarsvecka.jpg
Aktivera Talande Webb
Sedan i måndags går 3 300 anställda på 70 brittiska företag till jobbet fyra dagar i veckan med full lön. Testet, som är det största med fyradagarsvecka, följs av forskare. Målet är mindre stress och bibehållen produktivitet.
 
Just nu pågår ett av de mest omfattande testen någonsin med fyradagarsvecka i Storbritannien. Klipper introt eftersom artikeln är bakom betalvägg.

Tusentals testar fyradagarsvecka – med full lön​

2022-06-12 07:00
John Palm
16
fyradagarsvecka.jpg
Aktivera Talande Webb
Sedan i måndags går 3 300 anställda på 70 brittiska företag till jobbet fyra dagar i veckan med full lön. Testet, som är det största med fyradagarsvecka, följs av forskare. Målet är mindre stress och bibehållen produktivitet.

Intressant! Det känns som att det blir allt fler försök med kortare arbetstid här och var, så jag hoppas att det kommer att påverka den allmänna uppfattningen.

Jag blir dock lite oroad över att det är så starkt kopplat till förväntan om samma leverans på kortare tid, och bibehållen lön. Det kommer att innebära att den kortare arbetstiden inte kommer att följas av fler anställda eller justering av förväntat resultat, och det ser jag tyvärr inte som önskvärt. Jag är medveten om att man i vissa försök har uppmätt en positiv respons bland deltagarna vid uppföjningstillfället, men att alla överallt (min önskan är ju att sänka den generella normalarbetstiden) ska kunna producera 100% resultat på 80% av tiden tycker jag är orealistiskt.
 
Intressant! Det känns som att det blir allt fler försök med kortare arbetstid här och var, så jag hoppas att det kommer att påverka den allmänna uppfattningen.

Jag blir dock lite oroad över att det är så starkt kopplat till förväntan om samma leverans på kortare tid, och bibehållen lön. Det kommer att innebära att den kortare arbetstiden inte kommer att följas av fler anställda eller justering av förväntat resultat, och det ser jag tyvärr inte som önskvärt. Jag är medveten om att man i vissa försök har uppmätt en positiv respons bland deltagarna vid uppföjningstillfället, men att alla överallt (min önskan är ju att sänka den generella normalarbetstiden) ska kunna producera 100% resultat på 80% av tiden tycker jag är orealistiskt.
Jag delar lite samma oro, men tänker att en del av nyckeln till att få med sig alla inblandade är att arbetstidsförkortningen inte linjärt ger samma minskade produktivitet. Men det här att man så starkt lyfter en del cherrypickade resultat där man producerar lika mycket eller mer på kortare tid - är en risk.

Om produktivitetsminskningen är direkt linjär faller lite argumentet att man faktiskt orkar jobbet bättre med 4-dagarsvecka. Idealt så borde man få lite bättre produktivitet per arbetstimme, samt minskat antal sjukskrivningar pga stress och andra arbetsrelaterade problem.
 
Jag delar lite samma oro, men tänker att en del av nyckeln till att få med sig alla inblandade är att arbetstidsförkortningen inte linjärt ger samma minskade produktivitet. Men det här att man så starkt lyfter en del cherrypickade resultat där man producerar lika mycket eller mer på kortare tid - är en risk.

Om produktivitetsminskningen är direkt linjär faller lite argumentet att man faktiskt orkar jobbet bättre med 4-dagarsvecka. Idealt så borde man få lite bättre produktivitet per arbetstimme, samt minskat antal sjukskrivningar pga stress och andra arbetsrelaterade problem.

Ja, jag tror att produktiviteten ökar något med kortare veckoarbetstid. Men om stressen också minskar är jag inte lika säker på, om dagens 100% output ska levereras på 80% av tiden. Mycket av det jag gör kan helt enkelt inte effektiviseras på ett enkelt sätt, i så fall hade jag redan gjort det med alla besparingskrav vi haft.

Jag tänker att vi också kan kompensera en del av leveransminskningen genom att jobba längre. Om jobbet inte sliter ut en så orkar man ju det, och det kan också kompensera för en del av arbetskraftsbristen som kommer att uppstå om man ska anställa fler personer.
 
Häpnar över Kristerssons uttalande att M och SD har samma invandringspolitik..
SD som jobbar för återresor. Utvisande av folk baserat på var de är födda.

Detta känns nytt och skrämmande. Vart tog "gamla" M vägen??
Valfjäsk för SD väljare :crazy: men det finns ju något om att gå för långt kan man tycka..!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 464
Senast: Dopy
·
Äldre Ja, det är ju ett tag till valet kanske, men de två tidigare val då jag fått rösta, har slutat med att jag röstat blankt, eftersom jag...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
25 969
Senast: piggelin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 352
Senast: Fille
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 521
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp