Politik for dummies

Vad händer om många väljer att rösta blankt?​

Om antalet blanka röster ökar i ett val bör samhället reagera, enligt statsvetaren Andrea Spehar. Till Veckorevyn säger hon att ett stort antal blanka röster kan påverka en demokrati negativt:

– Det pekar på att folket har tappat sitt förtroende för politikerna och röstar i protest.

Enligt Spehar grundas färre av besluten som fattas i folkets vilja, ju fler som röstar blankt.

Från nyheter 24
 
Men ge dig. Vilken politik tror du kommer av att rösta blankt? Om vi tittar på tex USA så har det vissa val, särskilt i presidentval varit drygt 50% valdeltagande. Mycket beroende på att om du röstar för 'fel' parti så räknas inte din röst, även om du och 49.9% röstade för partiet. Så varför ska du rösta? Vilket resulterar i att drygt 25% av USA:s befolkning röstat på den som blir president. Så vill inte jag ha det, eftersom att rösta blankt är i sak att inte rösta alls.

Om alla röstar blankt, hur tror du att Sverige ska styras? Eller ska bara vissa partier uppmuntras att rösta?
 
Det här är just vad jag känner är det stora problemet i politiken just nu, våra partier verkar inte kunna samarbeta överhuvudtaget. Sedan kanske det i viss utsträckning är media (både gammal och ny) som trissar på det hela, men jag skulle uppskatta mer pragmatism och mindre drama.
Sverige är ett rätt konstigt land. I de flesta andra länder med flera partier bildar man regering efter valet, inte före.
 
Sverige är ett rätt konstigt land. I de flesta andra länder med flera partier bildar man regering efter valet, inte före.

Fast jag vill ju veta vilka partier min röst kommer bidra till att de kommer till makten. Speciellt om jag röstar på ett mindre parti. Då vill jag ju att den sidan jag anser är rätt ska få nytta av min röst. Inte att det lilla partiet ska gå över till den sidan jag anser är sämre för Sverige. De stora partierna vet man vilken sida de kommer hamna på efter valet. S lär t.ex. inte bilda regering med M och SD och M lär inte bilda regering med S och V. Men om man t.ex. röstar på C eller L så är det mer oklart vart ens röst kommer hamna. Om de inte meddelar innan valet vilka sida de tänker stötta. Det var t.ex. många C-väljare i min närhet som var väldigt upprörda (och gick ur partiet) efter förra valet när C stöttade S+MP regeringen. Jag vill ju inte att min röst ska leda till att fel politik (enligt) ska föras efter valet.
 
Fast jag vill ju veta vilka partier min röst kommer bidra till att de kommer till makten. Speciellt om jag röstar på ett mindre parti. Då vill jag ju att den sidan jag anser är rätt ska få nytta av min röst. Inte att det lilla partiet ska gå över till den sidan jag anser är sämre för Sverige. De stora partierna vet man vilken sida de kommer hamna på efter valet. S lär t.ex. inte bilda regering med M och SD och M lär inte bilda regering med S och V. Men om man t.ex. röstar på C eller L så är det mer oklart vart ens röst kommer hamna. Om de inte meddelar innan valet vilka sida de tänker stötta. Det var t.ex. många C-väljare i min närhet som var väldigt upprörda (och gick ur partiet) efter förra valet när C stöttade S+MP regeringen. Jag vill ju inte att min röst ska leda till att fel politik (enligt) ska föras efter valet.

Nja... om den svenska poliska debatten inte hela tiden fokuserade på vilka som ska bilda regering, så skulle vi vara som de flesta andra länder och vi skulle faktiskt få höra vad partierna vill.

Som det är nu håller jag med om att vi väljer sida, det golit menar är att det inte behöver vara så. Det känns närmast som att media inte kan ta sig ur den konflikt som fanns när Bondeförbundet kohandlade med S på 30 talet.

I Tyskland kan man högern (inte AfD) regera med S. Deras liberaler kan hoppa fram och tillbaka. I Finland sitter Svenska folkpartiet (typ C/L) nästan alltid i regeringen oavsett hur det gått. I Danmark, utanför svensk media, ingen stor sak om man byter sida. Eller förändringar i politik är en stor sak, men det så kallade sidbytet är inte poängen.
 
Nja... om den svenska poliska debatten inte hela tiden fokuserade på vilka som ska bilda regering, så skulle vi vara som de flesta andra länder och vi skulle faktiskt få höra vad partierna vill.

Som det är nu håller jag med om att vi väljer sida, det golit menar är att det inte behöver vara så. Det känns närmast som att media inte kan ta sig ur den konflikt som fanns när Bondeförbundet kohandlade med S på 30 talet.

I Tyskland kan man högern (inte AfD) regera med S. Deras liberaler kan hoppa fram och tillbaka. I Finland sitter Svenska folkpartiet (typ C/L) nästan alltid i regeringen oavsett hur det gått. I Danmark, utanför svensk media, ingen stor sak om man byter sida. Eller förändringar i politik är en stor sak, men det så kallade sidbytet är inte poängen.

Men JAG vill INTE bidra till att extrempartier får mer inflytande. Hade extrempartierna (V och SD) inte funnits eller inte varit lika extrema och tvärtemot vad jag tycker hade jag inte tänkt på det sättet.
 

Vad händer om många väljer att rösta blankt?​

Om antalet blanka röster ökar i ett val bör samhället reagera, enligt statsvetaren Andrea Spehar. Till Veckorevyn säger hon att ett stort antal blanka röster kan påverka en demokrati negativt:

– Det pekar på att folket har tappat sitt förtroende för politikerna och röstar i protest.

Enligt Spehar grundas färre av besluten som fattas i folkets vilja, ju fler som röstar blankt.

Från nyheter 24

Var det inte du som uppmanade folk att rösta blankt? Det Spehar säger är definitivt inte att blankröster är ett bra sätt för att göra sin röst hörd. Istället säger hon att det är dåligt både för den som röstar och för demokratin. Blanka röster är ingen röst utan underminerar demokratin. Demokrati är något som vi ständigt måste arbeta för att bibehålla och för att den inte försvagas!

Som medborgare kan vi påverka och stärka demokratin på (åtminstone) två sätt: Göra vår röst hörd i allmänna val genom att rösta på en politik, samt att själva engagera oss politiskt för att driva frågan om vilket samhälle vi vill leva i.
 
Fast jag vill ju veta vilka partier min röst kommer bidra till att de kommer till makten. Speciellt om jag röstar på ett mindre parti. Då vill jag ju att den sidan jag anser är rätt ska få nytta av min röst. Inte att det lilla partiet ska gå över till den sidan jag anser är sämre för Sverige. De stora partierna vet man vilken sida de kommer hamna på efter valet. S lär t.ex. inte bilda regering med M och SD och M lär inte bilda regering med S och V. Men om man t.ex. röstar på C eller L så är det mer oklart vart ens röst kommer hamna. Om de inte meddelar innan valet vilka sida de tänker stötta. Det var t.ex. många C-väljare i min närhet som var väldigt upprörda (och gick ur partiet) efter förra valet när C stöttade S+MP regeringen. Jag vill ju inte att min röst ska leda till att fel politik (enligt) ska föras efter valet.

Varför då inte lägga din röst på ett av de stora partierna som garanterat kommer att hålla sig på rätt sida? Då vet du ju att din röst inte kommer att leda till helt fel politik åtminstone. Ibland kan det ju faktiskt räcka med att bara tänka ideologi. :)
 
Varför då inte lägga din röst på ett av de stora partierna som garanterat kommer att hålla sig på rätt sida? Då vet du ju att din röst inte kommer att leda till helt fel politik åtminstone. Ibland kan det ju faktiskt räcka med att bara tänka ideologi. :)

Det är det jag funderar på. Fast egentligen är det ett av de mindre partierna som känns mest rätt. Störigt!
 
Fast L har väl valt en annan sida än C ganska tydligt? Jag tycker att det är ledsamt, men om du själv föredrar att de arbetar med det blocket så är väl en röst på dem smartast?

Jo, fast de har båda bytt efter valet innan och känns inte helt pålitliga på den punkten...
 
Jo, fast de har båda bytt efter valet innan och känns inte helt pålitliga på den punkten...
Talar i egen sak, men...
C har inte vänt kappan efter vinden utan hållit fast vid sin politik.

Samarbetet med SD är fullständigt uteslutet, likaså med V. Eftersom det tidigare "borgerliga blocket" valt att ta in sd i värmen så finns inget val. Man söker sig till dem som tar avstånd från sd.
 
Jo, fast de har båda bytt efter valet innan och känns inte helt pålitliga på den punkten...
Jag uppfattar L som ganska säkra på sin sak, vilket ju också leder till att massa gamla stora partimedlemmar deklarerar att de kommer rösta C. Det tror jag inte att de hade gjort om de trodde att det var en chans att L skulle byta sida efter valet. Inför förra valet så var ju Björklund VÄLDIGT tydlig att han inte kunde tänka sig en borgerlig regering om det krävdes stöd av SD, åtminstone upplevde jag det så. Tolkade du annorlunda?
 
Talar i egen sak, men...
C har inte vänt kappan efter vinden utan hållit fast vid sin politik.

Samarbetet med SD är fullständigt uteslutet, likaså med V. Eftersom det tidigare "borgerliga blocket" valt att ta in sd i värmen så finns inget val. Man söker sig till dem som tar avstånd från sd.

De bytte sida efter förra valet. Jag har kollegor som var medlemmar i C och alltid röstat C som var asförbannade rent ut sagt efter förra valet då C bidrog till att S kom till makten. Något kollegan inte ville att hens röst skulle bidra till. Hen gick ur partiet p.g.a. det.

Men C har ju bidragit till att V fått mer inflytande? Genom att släppa fram S.
 
De bytte sida efter förra valet. Jag har kollegor som var medlemmar i C och alltid röstat C som var asförbannade rent ut sagt efter förra valet då C bidrog till att S kom till makten. Något kollegan inte ville att hens röst skulle bidra till. Hen gick ur partiet p.g.a. det.

Men C har ju bidragit till att V fått mer inflytande? Genom att släppa fram S.
Är det C som bytt sida, eller är det M, L och KD som bytt sida?
 
Jag uppfattar L som ganska säkra på sin sak, vilket ju också leder till att massa gamla stora partimedlemmar deklarerar att de kommer rösta C. Det tror jag inte att de hade gjort om de trodde att det var en chans att L skulle byta sida efter valet. Inför förra valet så var ju Björklund VÄLDIGT tydlig att han inte kunde tänka sig en borgerlig regering om det krävdes stöd av SD, åtminstone upplevde jag det så. Tolkade du annorlunda?

Han sa också att han inte kunde tänka sig att släppa fram V. Vilket han sen gjorde. Jag uppfattar både C och L som osäkra kort när det gäller vem de kommer släppa fram efter valet. Det blir ju rätt stor skillnad på vilken politik som kommer genomföras beroende på vilken sida som får bilda regering. Då vill jag ju veta när jag röstar vilken politik min röst kommer bidra till.
 
Talar i egen sak, men...
C har inte vänt kappan efter vinden utan hållit fast vid sin politik.

Samarbetet med SD är fullständigt uteslutet, likaså med V. Eftersom det tidigare "borgerliga blocket" valt att ta in sd i värmen så finns inget val. Man söker sig till dem som tar avstånd från sd.
Plus att C väl fått igenom rätt mycket av sin politik, jag tycker i vissa fall att det är dåligt :angel: men har svårt att se hur medlemmar skulle vara missnöjda med det?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 490
Senast: Dopy
·
Äldre Ja, det är ju ett tag till valet kanske, men de två tidigare val då jag fått rösta, har slutat med att jag röstat blankt, eftersom jag...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
26 035
Senast: piggelin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 368
Senast: Fille
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 562
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp