Politik for dummies

"Gillade" Kristerssons fina svar i P4 Extra i söndags på frågan om varför han och sossarna inte kan samarbeta mer:
"Jag är absolut för att samarbeta under förutsättning att de vill gå i den riktning som jag tycker. Men det är de ju inte." 🤔🙄😂
 
Jag gillar liknelsen från min idol Henrik Wahlström som hjälper till att tolka Kristerssons orerande: "För att vara jävligt tydlig här, den här "motvinden" som Ulf pratar om, det är antirasismen i Sverige. Det är något alltigenom positivt med denna motvind." och "Det är som att säga att Coronapandemin kämpade på fantastiskt bra, trots MOTVINDEN som vaccinationerna och folks kamp mot sjukdomen innebar!".
 
"Gillade" Kristerssons fina svar i P4 Extra i söndags på frågan om varför han och sossarna inte kan samarbeta mer:
"Jag är absolut för att samarbeta under förutsättning att de vill gå i den riktning som jag tycker. Men det är de ju inte." 🤔🙄😂
Det här är just vad jag känner är det stora problemet i politiken just nu, våra partier verkar inte kunna samarbeta överhuvudtaget. Sedan kanske det i viss utsträckning är media (både gammal och ny) som trissar på det hela, men jag skulle uppskatta mer pragmatism och mindre drama.
 
Det här är just vad jag känner är det stora problemet i politiken just nu, våra partier verkar inte kunna samarbeta överhuvudtaget. Sedan kanske det i viss utsträckning är media (både gammal och ny) som trissar på det hela, men jag skulle uppskatta mer pragmatism och mindre drama.
Jag tycker mest det stora problemet är att de inte verkar kunna diskutera eller debattera med varandra utan att det övergår till rent tjafs om varför motståndarsidan är dumma i huvudet.

Jag struntar väl fullkomligt varför någon tycker att motståndarna är dumma i huvudet, jag är intresserad av varför en politiker eller ett parti tror att deras idéer skulle fungera bättre och hur de har tänkt att genomförandet ska se ut i praktiken.
 
Jag tycker mest det stora problemet är att de inte verkar kunna diskutera eller debattera med varandra utan att det övergår till rent tjafs om varför motståndarsidan är dumma i huvudet.

Jag struntar väl fullkomligt varför någon tycker att motståndarna är dumma i huvudet, jag är intresserad av varför en politiker eller ett parti tror att deras idéer skulle fungera bättre och hur de har tänkt att genomförandet ska se ut i praktiken.
Sant, jag misstänker att jag förträngde den delen, men samtidigt är det ju bitvis samma problem. Det är svårare att samarbeta med någon som precis kallat en för idiot, och så vidare.
 
Sedan tycker jag att det är ganska hemskt att regeringen nyligen beslutade att göra återvändning för asylsökande mer effektiv, och man har bett migrationsverket att upprätta särskilda center för de som saknar asylrätt (gärna nära en flygplats). Anderssons inlägg om det på sociala medier känns absolut som något som SD skulle kunna skrivit.
Varför det?

Alla har rätt att söka asyl men man skall uppfylla vissa kriterier föratt få asayl. Finner Migrationsverket efter prövning att man inte fyller dessa kriterier skall man returnera och det börske så fort och effektivt som mö pjligt för att undgå långdragna illegala vistelser i Sverige. Returen skall helst ske frivilligt men tvång får tillämpas om man vägrar samarbeta.

Vid avslag finns möjligheten att överklaga .

Var anser du att ett sådant center skall ligga eller menar du att det inte skall finns alls?

Man måste inte vara SD-sympatisör för att man anser att asylinstrumentet skall tillämpas korrekt. Det finns förvisso fall där avslag med påföljande retur skett på felaktiga grunder men också där asyl getts på lika felaktiga grunder.
 
Sedan tycker jag att det är ganska hemskt att regeringen nyligen beslutade att göra återvändning för asylsökande mer effektiv, och man har bett migrationsverket att upprätta särskilda center för de som saknar asylrätt (gärna nära en flygplats). Anderssons inlägg om det på sociala medier känns absolut som något som SD skulle kunna skrivit.
Men de som inte fått asyl måste ju rimligen lämna landet på något vis? Det kan ju inte vara rimligt att leva här ”off the record” i fyra år (eller hur lång tid är det?) innan man kan söka asyl igen? Eller hur menar du att vi ska göra med dem som sökt men inte fått asyl?
 
Kristersson försöker rentvå SD och skapa en ny bild av dem, för att han ska kunna rättfärdiga att ta stöd av dem; för att nå regeringsmakten. Så Bevara Sverige Svenskt och deporteringskrav och judehat och järnrör och samer som inte är svenskar och pressfrihet som ska avskaffas och en oändlig ström av skandaler och uteslutningar osv ska gnidas över med polish.

Som att vi inte känner lukten ändå.
 
Kristersson försöker rentvå SD och skapa en ny bild av dem, för att han ska kunna rättfärdiga att ta stöd av dem; för att nå regeringsmakten. Så Bevara Sverige Svenskt och deporteringskrav och judehat och järnrör och samer som inte är svenskar och pressfrihet som ska avskaffas och en oändlig ström av skandaler och uteslutningar osv ska gnidas över med polish.

Som att vi inte känner lukten ändå.
Avesta ja det är skapligt häpnadsväckande av M. Undrar om han har partiet med sig?
De flesta M-politiker jag känner och träffar är skapligt vettiga personer.
 
Men de som inte fått asyl måste ju rimligen lämna landet på något vis? Det kan ju inte vara rimligt att leva här ”off the record” i fyra år (eller hur lång tid är det?) innan man kan söka asyl igen? Eller hur menar du att vi ska göra med dem som sökt men inte fått asyl?

Systemet med att man kan 'byta spår' är ett otroligt stolpskott som urholkat asylrätten. En växande skara har sökt asyl som de vet att de inte kommer att beviljas utan söker enbart för att kunna arbeta i Sverige och därmed beviljas uppehållstillstånd.
 
Kristersson försöker rentvå SD och skapa en ny bild av dem, för att han ska kunna rättfärdiga att ta stöd av dem; för att nå regeringsmakten. Så Bevara Sverige Svenskt och deporteringskrav och judehat och järnrör och samer som inte är svenskar och pressfrihet som ska avskaffas och en oändlig ström av skandaler och uteslutningar osv ska gnidas över med polish.

Som att vi inte känner lukten ändå.
Och visar i samma veva att han inte har sådär jättebra koll på hur det gått med sådana samarbeten historiskt sett...
 
Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör man? Jag skulle gärna vilja ha tips på bra debattprogram att titta/lyssna på, undersökningar att fylla i osv. Ska förstås gå in på de olika partiernas hemsidor också, men där, tja... skriver de vad de verkligen tycker där... hmm.

Tack!

Jag lutar ju åt ett parti, som det känns som om jag "är" utifrån uppväxt osv, men det stämmer kanske inte längre.
Ifall ni vill berätta vad ni röstar på och varför så vore det väldigt intressant och hjälpsamt också, förstås. Vilka är era viktigaste frågor?
 
Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör man? Jag skulle gärna vilja ha tips på bra debattprogram att titta/lyssna på, undersökningar att fylla i osv. Ska förstås gå in på de olika partiernas hemsidor också, men där, tja... skriver de vad de verkligen tycker där... hmm.

Tack!

Jag lutar ju åt ett parti, som det känns som om jag "är" utifrån uppväxt osv, men det stämmer kanske inte längre.
Ifall ni vill berätta vad ni röstar på och varför så vore det väldigt intressant och hjälpsamt också, förstås. Vilka är era viktigaste frågor?
Tycker du ska behålla din inställning o göra som du gjort.
Jobba på att övertala fler.
 
Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör man? Jag skulle gärna vilja ha tips på bra debattprogram att titta/lyssna på, undersökningar att fylla i osv. Ska förstås gå in på de olika partiernas hemsidor också, men där, tja... skriver de vad de verkligen tycker där... hmm.

Tack!

Jag lutar ju åt ett parti, som det känns som om jag "är" utifrån uppväxt osv, men det stämmer kanske inte längre.
Ifall ni vill berätta vad ni röstar på och varför så vore det väldigt intressant och hjälpsamt också, förstås. Vilka är era viktigaste frågor?
Tycker du ska behålla din inställning o göra som du gjort.
Jobba på att övertala fler.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 447
Senast: Dopy
·
Äldre Ja, det är ju ett tag till valet kanske, men de två tidigare val då jag fått rösta, har slutat med att jag röstat blankt, eftersom jag...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
25 959
Senast: piggelin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 337
Senast: Fille
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 502
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp