Politik for dummies

Jag har också gjort DNs och tycker den träffade väldigt rätt. I toppen fick jag partiet som jag alltid röstat på , som två och tre de enda andra partier jag någonsin skulle kunna lägga en röst på.
 
@strawberrysylt den här valkompassen på Dagens Nyheter (https://www.dn.se/valkompass/) tycker jag var en av de bättre jag gjort, då det finns förklaringar kring varje påstående/fråga, argument för och emot samt möjlighet att se hur de olika partierna har svarat i frågan och möjlighet för dig att välja upp till tre ”hjärtefrågor”.
Jag gjorde den nu och gillade också att de hade argument för och emot. Det gjorde att jag blev mer säker på att jag verkligen uppfattat frågorna rätt. Blev inte förvånad av mitt resultat, däremot förvånad över hur vissa partier svarat på en del av frågorna.
 
Jag har också gjort DNs och tycker den träffade väldigt rätt. I toppen fick jag partiet som jag alltid röstat på , som två och tre de enda andra partier jag någonsin skulle kunna lägga en röst på.
Jag fick i topp det parti jag nästan alltid röstat på men i detta val inte kan rösta på (finns en avvikelse med röst på annat parti typ 2006) och som tvåa det enda parti jag kan tänka mig att rösta på just nu. Tredje alternativet är helt otänkbart. Bland de lägre rankade finns det alternativ som utgjort avvikelsen, men just nu är det inte aktuellt.

Så håller med om att träffsäkerheten är hyfsad. Dock diskonterar den inte en av mina röda linjer /hjärtefrågor som handlar om regeringsunderlagsfrågan , vilket gör att det inte blir helt rättvisande.
 
Jag fick i topp det parti jag nästan alltid röstat på men i detta val inte kan rösta på (finns en avvikelse med röst på annat parti typ 2006) och som tvåa det enda parti jag kan tänka mig att rösta på just nu. Tredje alternativet är helt otänkbart. Bland de lägre rankade finns det alternativ som utgjort avvikelsen, men just nu är det inte aktuellt.

Så håller med om att träffsäkerheten är hyfsad. Dock diskonterar den inte en av mina röda linjer /hjärtefrågor som handlar om regeringsunderlagsfrågan , vilket gör att det inte blir helt rättvisande.
Jag förstår att många som delar liberalernas grundvärderingar har ett stort problem i år på grund av inställningen till SD. Själv tillhör jag andra blocket så den reflektionen blev inte aktuell för mig.
 
Jag förstår att många som delar liberalernas grundvärderingar har ett stort problem i år på grund av inställningen till SD. Själv tillhör jag andra blocket så den reflektionen blev inte aktuell för mig.
Fast ”blocken” ändras också hela tiden. Jag kommer förmodligen att lägga min röst på ett annat block än förra gången, även om det blir samma som i praktiken blev av det helt nödvändiga januariavtalet. Och min avvikelse var också en röst på ett annat block när Alliansen stod mig upp i halsen, med sina nyliberala förslag.

Men ja, din analys av mitt problem i detta val är helt rätt.
 
Jag tycker jag får en bra uppfattning var läget ligger genom att kolla/lyssna på utfrågningarna och debatterna inför valen. Man får såklart sortera endel men visar rätt bra enligt mig var partierna är idag.

Gärna tillfällen då det inte är bara partiledaren .
Jag sitter bara och retar mig på de där utfrågningarna eftersom många politiker vägrar ge raka svar på frågor och bara kommer med rader av floskler istället
 
Jag sitter bara och retar mig på de där utfrågningarna eftersom många politiker vägrar ge raka svar på frågor och bara kommer med rader av floskler istället
Frågorna ställs ofta på ett sätt som gör att ett enkelt svar är helt omöjligt, utom för dem som ändå inte kommer behöva ta ansvar för det.

Sen är det enormt straffande i den medievärld vi lever i att säga minsta konstighet, och då har de flesta fått mycket mediaträning för att undvika att hamna där. Och det håller jag med om är frustrerande. Hellre ett par misstag och att man kan få ta tillbaka/förtydliga, än att man så fort det blir obekvämt kör sin ramsa som man tränat in innan man ens visste vad frågan handlade om.
 
Tyckte den var bra fram till jag fick resultatet 🤣
Jag fick högst på MP, ett parti jag inte kommer rösta på. Vänsterpartiet som nummer två och S som nummer tre. Sist kom SD, KD och M. Speglar alltså mina ideologiska åsikter väldigt väl även om jag hellre röstar V än MP. Tror jag hade fått vänstern högst upp om jag hade valt fler Helt för eller Helt emot än enbart För eller Emot.
 
Jag fick högst på MP, ett parti jag inte kommer rösta på. Vänsterpartiet som nummer två och S som nummer tre. Sist kom SD, KD och M. Speglar alltså mina ideologiska åsikter väldigt väl även om jag hellre röstar V än MP. Tror jag hade fått vänstern högst upp om jag hade valt fler Helt för eller Helt emot än enbart För eller Emot.
Jag har nog fått högst på V, sedan varierande mellan MP och S lite beroende på valbarometer (här MP som nummer två). Vad som brukar röra till det lite är att jag, även om jag kanske har svårt att se det fungera i praktiken, är ett förstatligande av vården istället för att regionerna ska hantera den. Och det frågan är ju främst KD för.
 
Jag har nog fått högst på V, sedan varierande mellan MP och S lite beroende på valbarometer (här MP som nummer två). Vad som brukar röra till det lite är att jag, även om jag kanske har svårt att se det fungera i praktiken, är ett förstatligande av vården istället för att regionerna ska hantera den. Och det frågan är ju främst KD för.
Ja det kommer ju alltid finnas frågor där det inte matchar helt 😊
 
Ja det kommer ju alltid finnas frågor där det inte matchar helt 😊
Såklart, så är det ju! Men för egen del hör KD (och såklart SD) som man blir lite nervös över när de kanske får ett högre utslag än vad man tänkt sig. Därför jag broderade ut svaret lite, haha.
 
Jag har nog fått högst på V, sedan varierande mellan MP och S lite beroende på valbarometer (här MP som nummer två). Vad som brukar röra till det lite är att jag, även om jag kanske har svårt att se det fungera i praktiken, är ett förstatligande av vården istället för att regionerna ska hantera den. Och det frågan är ju främst KD för.
Just den förvånade mig lite grann får jag erkänna, men hade inte hört talats om den tidigare. Vad skiljer just det från andra frågor där man (vanligen röda blocket) anser att ett förstatligande skulle fungera bättre? Svaren blev motsatsen mot av vad jag trodde och argumenten tyckte jag lät liknande som högerblockets argument när man pratar om förstatligande inom andra frågor (som att regionala känner till sina behov bäst).
Kändes som att jag hade missat något? :confused:
 
Jag provade DNs valkompass också och slutade med 91% på V och MP, 82% på S. Vilket stämmer väl rätt bra 😅
Jag får dock erkänna att jag tittade igenom vad för svar partierna hade och anpassade mig efter det i ett par frågor, hoppade även över tre stycken. Jag förlitar mig mycket på vad för grundläggande ideologi partierna har och antar att bättre kunnande personer än jag har bättre förståelse för hur samhället bör fungera för att uppnå dem i ett par frågor som jag inte har helt koll på.
 
Just den förvånade mig lite grann får jag erkänna, men hade inte hört talats om den tidigare. Vad skiljer just det från andra frågor där man (vanligen röda blocket) anser att ett förstatligande skulle fungera bättre? Svaren blev motsatsen mot av vad jag trodde och argumenten tyckte jag lät liknande som högerblockets argument när man pratar om förstatligande inom andra frågor (som att regionala känner till sina behov bäst).
Kändes som att jag hade missat något? :confused:
Haha, jo jag uppfattar det också som lite märkligt.

En annan sak jag blev förvånad över var att S var för att invandrare ska uppmuntras att flytta tillbaka till sina tidigare hemländer när det blivit säkert.
 
Har aldrig röstat på V men på det stora hela träffade den ganska rätt. Tyckte många frågor var rätt svåra, för- och nackdelarna var bra men jag kände att jag skulle vilja läsa på mer om sådant. Mycket är också sådant där jag kan tänka mig att testa det ena eller det andra och se utfallet, men vill ändra på det om utfallet inte blev som tänkt.

T ex är jag inte emot att öka stödet för invandrare som vill flytta tillbaka till sina hemländer, är det vad de vill så ska de självklart få hjälp med det. Blir det däremot en oönskad press och att man "uppmuntrar" genom att göra livet extra jobbigt här i Sverige, då är jag helt emot.

Samma sak med vinster i skolan och vinster i välfärden. Hittills verkar det ha ökat segregationen, och det är en stor fet nackdel i mina ögon. Skulle ett stopp för dessa vinster minska segregationen? Eller är det skrot samma? Jag vet inte. Skulle kvaliteten överlag öka eller minska med ett stopp? Och i så fall, vad betyder det? Jag vet mycket väl att det finns privata företag som gör utmärkta jobb inom omsorg och skola, likaväl som det finns urusla kommunala alternativ - och tvärt om. Tycker det är en svår fråga, men klickade i "emot".
 

Bifogade filer

  • Screenshot 2022-06-04 at 13.12.42.png
    Screenshot 2022-06-04 at 13.12.42.png
    13,9 KB · Visningar: 14
Jag är inte lika säker på att många är beredda att ställa om sin levnadsstandard till hälften av den japanska. Framförallt skulle det drabba dem som inte själva kan försörja sig (även om man skulle kunna hoppas att en av de grupperna, de arbetslösa skulle bli något färre.).

Jag tror att vi behöver ta ett betydligt mindre steg om vi ska hitta något som kan accepteras och lösas utan att människor far illa.

Men, jag tycker att det ska finnas en stor flexibilitet att just anpassa efter människors egen vilja. Heltid ska inte behöva vara norm.
Poängen är ju att det ska vara med bibehållen lön.
 
Haha, jo jag uppfattar det också som lite märkligt.

En annan sak jag blev förvånad över var att S var för att invandrare ska uppmuntras att flytta tillbaka till sina tidigare hemländer när det blivit säkert.
Det uppfattade jag som en eftergivning eller försök till lockelse för alla gamla sossar som gått över till SD 🙄
 
Jo, och då är min poäng att vi inte kan vara hur annorlunda som helst mot andra länder som vi ska konkurrera mot. På nåt sätt ska de extra timmarna kunna betalas till någon annan.
Jag har tänkt/förstått att just effektiviteten betalar tillbaka. För ett konkret förenklat exempel - man har två fabriker, den ena har anställda som arbetar vanliga 8 timmar och sedan stänger ned för natten. Den andra har anställda som arbetar 6 timmar men de är indelade i två pass, så fabriken är igång 12 timmar istället för 8. Vilket betalar sig i längden.
Det är vad jag har tänkt iallafall men det är förstås grovt förenklat. Och det finns givetvis redan fabriker som fortsätter jobba in på natten med pass under den tiden. Men det är vad jag uppfattat att man menat med 6 timmars arbetsdag istället för 8, kan ha missat något förstås.

Men jag personligen tänker att anställda blir effektivare om de har kortare tid att jobba på, till skillnad från de flera fikapauserna man slänger in under 8 timmar (beroende på vad för jobb man talar om förstås), och då skulle man kunna hålla öppet längre (12h).
Vilket innebär att de som inte arbetar det 6 timmars passet spenderar mera sina pengar i dessa affärer, beställer av fabriker, etc. Skulle inte ekonomin växa av det? :idea:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 477
Senast: Dopy
·
Äldre Ja, det är ju ett tag till valet kanske, men de två tidigare val då jag fått rösta, har slutat med att jag röstat blankt, eftersom jag...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
26 028
Senast: piggelin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 366
Senast: Fille
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 553
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp