Politik i Sverige

Asko

Trådstartare
Haha jag vet, farlig rubrik :nailbiting: Men jag sökte efter en tråd att skriva om detta på buke men lyckades inte riktigt hitta någon, eller så gick jag inte tillräckligt långt bakåt.

Jag läste nämligen en debattartikel om Nyamko Sabuni (L) och jag undrade verkligen varför hon har fått för sig att börja med detta. Det känns orimligt med den bakgrunden som hon har även om jag förstår att det finns andra makter bakom henne som vill få till den här riktningen. Kan någon förklara för mig hur hon möjligen tänker? Är det bara för politisk makt? 🤔

Döpte tråden till politik i sverige så att det inte bara handlar om Nyamko, utan så att man kan diskutera annat inom politiken också.

Får hoppas att jag inte får ångra detta :D
 
Vet inte riktigt vad du vill diskutera om det inte är L som är huvudfrågan?

Vi har en parlamentariskt sett knepigt läge i landet med ett stort antal partier. Det gör et ohyggligt svårt för ett parti att ensamt ha makten. Systemet byggdes upp när det fanns bara några få och sedan har verklilgheten ändratys.

Enda sättet att kunna hamna i regeringsställning ä att ha kompisar som stöder en. Och se till att itne ha så många fiender.

Kruxet har varit att inget parti velat föra fram sin politik och acceptera att SD stöder den. En sorts kontaktsmitta helt enkelt.
 
Haha jag vet, farlig rubrik :nailbiting: Men jag sökte efter en tråd att skriva om detta på buke men lyckades inte riktigt hitta någon, eller så gick jag inte tillräckligt långt bakåt.

Jag läste nämligen en debattartikel om Nyamko Sabuni (L) och jag undrade verkligen varför hon har fått för sig att börja med detta. Det känns orimligt med den bakgrunden som hon har även om jag förstår att det finns andra makter bakom henne som vill få till den här riktningen. Kan någon förklara för mig hur hon möjligen tänker? Är det bara för politisk makt? 🤔

Döpte tråden till politik i sverige så att det inte bara handlar om Nyamko, utan så att man kan diskutera annat inom politiken också.

Får hoppas att jag inte får ångra detta :D

Det handlar om att försöka överleva som politiskt parti, genom att sälja ut en viktig del av partiets själ. Lite som pest eller kolera. Dock innebär det att jag minst temporärt får sortera bort min röst och ge den till Centern istället, om det blir en realitet att L accepterar att delta i en regering som tar stöd av SD genom förhandlingar.
 
Vet inte riktigt vad du vill diskutera om det inte är L som är huvudfrågan?

Vi har en parlamentariskt sett knepigt läge i landet med ett stort antal partier. Det gör et ohyggligt svårt för ett parti att ensamt ha makten. Systemet byggdes upp när det fanns bara några få och sedan har verklilgheten ändratys.

Enda sättet att kunna hamna i regeringsställning ä att ha kompisar som stöder en. Och se till att itne ha så många fiender.

Kruxet har varit att inget parti velat föra fram sin politik och acceptera att SD stöder den. En sorts kontaktsmitta helt enkelt.
Jag vill gärna diskutera detta men tänkte att jag skulle lämna rubriken öppen så att folk kan diskutera andra partier/personer/ämnen inom svensk politik i den här tråden också, inget svårare än så :)

Jag är medveten om det du skriver men tycker ändå att det inte riktigt är en rimlig anledning. Lööf tycker jag har varit mera vettig (även om jag är inte är centerpartist), hon verkar vilja värna om partiets viktiga frågor och samtidigt kunna stå för att det finns gränser någonstans.

Den gränsen har M och nu L börjat gå över för mycket.

Personligen tänker jag - vad gör det om SD röstar likadant som en själv så länge det handlar om frågor som man faktiskt står för. Om man istället börjar prata med dem om att de ska rösta som en själv för att få röster, där börjar det gå utför och man hamnar i en slags ställning man måste ge efter i vissa frågor som man inte tycker likadant i.
 
Det handlar om att försöka överleva som politiskt parti, genom att sälja ut en viktig del av partiets själ. Lite som pest eller kolera. Dock innebär det att jag minst temporärt får sortera bort min röst och ge den till Centern istället, om det blir en realitet att L accepterar att delta i en regering som tar stöd av SD genom förhandlingar.
Jag undrar nog lite hur hon själv personligen kan stå för detta, det känns svårt för mig att förstå. Men känns som att hon blivit mera en marionettdocka för andra personer i partiet tyvärr.
 
Vad baserar du det på?
Jag lånar Mikael Trolins ord:
"Du som själv kom med din familj på flykt och togs emot i Sverige med öppna armar och fick skydd.

Att det blev du som svart och kvinna med muslimsk bakgrund som vill släppa in ett parti i värmen som inte bara har som mission att stoppa sådana som oss från att komma hit till Sverige och få hjälp – utan även har velat begränsa kvinnors rättigheter."

Jag har svårt att förstå det alltså.
 
Jag undrar nog lite hur hon själv personligen kan stå för detta, det känns svårt för mig att förstå. Men känns som att hon blivit mera en marionettdocka för andra personer i partiet tyvärr.
Med tanke på hur reaktionerna ser ut inifrån partiet så känns det inte riktigt så. Beslutet känns för mig väldigt oförankrat och ogenomtänkt
 
Generellt tycker jag att politik på riksnivå i Sverige verkar handla mer om att få röster, snarare än att ha någon faktisk politik man vill bedriva.
Jag håller med.

Jag hade inte haft några problem om tex S och M hade samma åsikt i en fråga och därmed röstat likadant i den för att sedan rösta olika i andra frågor. Numera känns det som att man röstar bara för att man inte ingår i samma block och "ska" vara motsatsen till det andra blocket oavsett vad för fråga det gäller. Det blir inte styrbart.
 
Med tanke på hur reaktionerna ser ut inifrån partiet så känns det inte riktigt så. Beslutet känns för mig väldigt oförankrat och ogenomtänkt
Jag har fått intrycket att de som är kritiska har "sparkats ut", det var någon artikel häromdagen om att de kritiska rösterna hade tagits bort från någon lista (ledamöter?) varav en sa att de inte hade blivit tillfrågad om det och den andra sa att de tackade nej pga en policy inom partiet om att rösta som vad majoriteten(?) inom partiet hade kommit överens om. Dvs bara de som tycker att det är okej är kvar?

Men det splittras, partiet verkar dela sig itu, det håller jag med om.
 
Jag lånar Mikael Trolins ord:
"Du som själv kom med din familj på flykt och togs emot i Sverige med öppna armar och fick skydd.

Att det blev du som svart och kvinna med muslimsk bakgrund som vill släppa in ett parti i värmen som inte bara har som mission att stoppa sådana som oss från att komma hit till Sverige och få hjälp – utan även har velat begränsa kvinnors rättigheter."

Jag har svårt att förstå det alltså.
Utifrån det antar du alltså att det inte är hon som vill det, utan att hon styrs av andra i partiet?
Har det inte snarare varit så att hon fått kritik för att hon inte har partiet med sig?

Med tanke på hur reaktionerna ser ut inifrån partiet så känns det inte riktigt så. Beslutet känns för mig väldigt oförankrat och ogenomtänkt
Jag har svårt att tro att någon som sitter i ledande ställning gör något på impuls.
Ett parti gör inte utspel baserat på en enda persons infall. Det är ett lagarbete.
 
Jag håller med.

Jag hade inte haft några problem om tex S och M hade samma åsikt i en fråga och därmed röstat likadant i den för att sedan rösta olika i andra frågor. Numera känns det som att man röstar bara för att man inte ingår i samma block och "ska" vara motsatsen till det andra blocket oavsett vad för fråga det gäller. Det blir inte styrbart.
Du baserar din åsikt på känsla?
 
Jag har svårt att tro att någon som sitter i ledande ställning gör något på impuls.
Ett parti gör inte utspel baserat på en enda persons infall. Det är ett lagarbete.
Nej jag tror inte att hon gjort det själv men med tanke på reaktionerna så känns det inte brett förankrat
 
Utifrån det antar du alltså att det inte är hon som vill det, utan att hon styrs av andra i partiet?
Har det inte snarare varit så att hon fått kritik för att hon inte har partiet med sig?


Jag har svårt att tro att någon som sitter i ledande ställning gör något på impuls.
Ett parti gör inte utspel baserat på en enda persons infall. Det är ett lagarbete.
Jag tror inte att hon är högst motvillig, det är ju alltid möjligt att säga nej. Som du säger så är det ett lagarbete så jag har inte alls svårt att tänka mig att det är andra personer bakom henne som pushat för detta. Men som sagt så har jag svårt att förstå mig på hur hon personligen tänker/känner. Är det typ "makt/röster till varje pris"?
 
Du baserar din åsikt på känsla?
Jag har inga hårda kalla fakta att lägga fram som bevis nej, men det hade jag inte räknat med att jag behövde göra :D

Jag vill dock förtydliga att jag talar utifrån den politik jag ser på riksnivå. Jag tror fortfarande att det finns eldsjälar inom politiken som faktiskt arbetar för saker de tror på :)
 
Jag vill dock förtydliga att jag talar utifrån den politik jag ser på riksnivå. Jag tror fortfarande att det finns eldsjälar inom politiken som faktiskt arbetar för saker de tror på :)
Dessa eldsjälar är sedan länge utbrunna inom de etablerade partierna, det finns inga möjligheter för dem där.
 
Jag har inga hårda kalla fakta att lägga fram som bevis nej, men det hade jag inte räknat med att jag behövde göra :D

Jag vill dock förtydliga att jag talar utifrån den politik jag ser på riksnivå. Jag tror fortfarande att det finns eldsjälar inom politiken som faktiskt arbetar för saker de tror på :)

Jag tror nog även rikspolitikerna arbetar för saker de tror på... sedan kanske vi inte alltid är överens med dem vad som är viktigast på en lokal nivå.
 
Dessa eldsjälar är sedan länge utbrunna inom de etablerade partierna, det finns inga möjligheter för dem där.
Det gör mig lite rädd att du tror så.
Det är ju liksom en misstroendeförklaring för hela demokratin.

att man bara skulle vilja arbeta politiskt om det finns "möjligheter" för en.

Jag har varit politiskt aktiv sedan 1975 och träffat politiker på alla nivåer. Kan på rak arm bara räkna upp en enda som arbetat för egna fördelar. Alla jag känner engagerar sig för allas bästa. Via den väg man anser bäst.
 

Liknande trådar

C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 180
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp