Bukefalos 28 år!

Politik i USA

För mig är det en märkbar gradskillnad i att befara våld av Trumpanhängare, och en befintlig mob som vill lyncha sin egen vicepresident Pence inne i Capitolium.

Jag vet inte, att de ville lyncha just Pence ser jag väl inte som det sjukaste i allt det här, han vände ju Trump ryggen tillslut så det var väl logisk i deras värld.

(Eller ”vände ryggen” enligt Trumpanhängare, dvs han stoppade inte den demokratiska processen...)
 
Riksdagsledamot för SD....

Screenshot_20210109-123500_Facebook.jpg
 
Jag har under hela hans presidentskap haft en växande magkänsla av att han varit ovärdig ämbetet. Men jag har aldrig i min vildaste fantasi ens föreställt mig den här utvecklingen.

För att citera Trump: SAD.

Jag har tvärtom förväntat mig detta. Att Trumps dårskap skulle leda till våldsamheter har varit tydligt sedan länge. Jag är förvånad över att det inte råder inbördeskrig.
 
Berätta mer om när du förutspådde att en Trumpmob skulle söka efter vicepresident Pence inne i Capitolium för att sedan lyncha honom i en redan färdiggjord galge.
Men snälla, så bokstavligt menade jag ju såklart inte, men fler än jag har varit väl medvetna om att antidemokratiska våldsamheter med största sannolikhet skulle komma att ske. Flera högt uppsatta personer har redan för flera månader sedan rollspelat olika scenarion i valet och sett att våld med största sannolikhet kommer att ske (https://www.wnycstudios.org/podcasts/radiolab/articles/what-if), och för mig har det varit helt uppenbart med omständigheter som att människor i USA köper på sig mer vapen, Trump skapar en personkult etc. Det är ett mönster vi sett så många gånger förut i världshistorien. Att polisen inte gjort sitt mot vita som utövat politiskt våld har vi ju också sett innan. All in all; inget av detta förvånar.
Jag kan inte riktigt släppa den här galgen. Jag vill tro att den bara var symbolisk, eller tror ni att den faktiskt var tänkt att användas på riktigt?
Tror definitivt att många som var där var redo att döda om de fick chansen, med galgen vet jag inte men folk har gjort mer impulsiva och förfärliga våldsamheter i liknande situationer innan, så jag tror att det hade kunnat bli så oavsett.
 
Men snälla, så bokstavligt menade jag ju såklart inte, men fler än jag har varit väl medvetna om att antidemokratiska våldsamheter med största sannolikhet skulle komma att ske. Flera högt uppsatta personer har redan för flera månader sedan rollspelat olika scenarion i valet och sett att våld med största sannolikhet kommer att ske (https://www.wnycstudios.org/podcasts/radiolab/articles/what-if), och för mig har det varit helt uppenbart med omständigheter som att människor i USA köper på sig mer vapen, Trump skapar en personkult etc. Det är ett mönster vi sett så många gånger förut i världshistorien. Att polisen inte gjort sitt mot vita som utövat politiskt våld har vi ju också sett innan. All in all; inget av detta förvånar.

Tror definitivt att många som var där var redo att döda om de fick chansen, med galgen vet jag inte men folk har gjort mer impulsiva och förfärliga våldsamheter i liknande situationer innan, så jag tror att det hade kunnat bli så oavsett.
Intressant kommentar om medhavda symboler; https://www.dn.se/varlden/bjorn-af-...-verka-vilsna-men-flera-hade-tydliga-uppdrag/
 
Jag kan inte riktigt släppa den här galgen. Jag vill tro att den bara var symbolisk, eller tror ni att den faktiskt var tänkt att användas på riktigt?

+@Nahar
Hela den här CNN-snutten på 4:20 sammanfattar nattens utveckling riktigt bra, men 01:56 och framåt är vad jag syftade på:

"It was not just Nancy Pelosi the rioters wanted, they also wanted Vice President Pence.
A Reuter editor reports he heard, quote, at least from three different rioters at the Capitol said they hoped to find Vice President Mike Pence, and execute him by hanging from a Capitol Hill tree, unquote."


https://edition.cnn.com/videos/politics/2021/01/09/trump-capitol-riot-cooper-kth-sot-ac360-vpx.cnn

Detta är det jag menade att jag inte i min vildaste fantasi hade kunnat förutspå.
Även om kaos och mayhem fanns på inte bara trolighetskartan, utan snarare lutade över mot sannolikhetskartan - så är detta divisioner högre i dignitet.

02:43 och framåt har vi också skälet till det plötsliga strömhoppet från Vita Huset.
 
Senast ändrad:
fler än jag har varit väl medvetna om att antidemokratiska våldsamheter med största sannolikhet skulle komma att ske.
Risken var - och är - så stor att 10 tidigare defense secretaries, inkl Mattis och Esper, gick ut gemensamt i ett öppet brev till militären förra helgen; med påminnelse om hur viktigt det är att avstå ifrån all inblandning i övergången till ny President. Trumpen är Commander in Chief...

https://www.washingtonpost.com/opin...23d52e-4c4d-11eb-a9f4-0e668b9772ba_story.html
 
Det är lätt glömt att det inte bara var i DC som MAGAt utförde sina terrordåd.


Det här är väl i dina hemtrakter @hastflicka ? Och personen som släppte in dem är dessutom en folkvald representant.
Personen som släppte in dem, släppte såvitt jag såg inte in dem medvetet, utan såg bara inte till att dörren bakom inte gick i lås utan att nån annan hann emellan. Dvs insåg inte situationen.
 
USA är ett varnande exempel på hur det går när högern slår sig ihop med extremisterna. De måste jagas tillbaka under sin sten och aldrig, aldrig tillåtas få tillgång till makten.
Jag påpekar självklarheten att same apply för när vänstern slår sig ihop med extremister.
Och så klart även när Centern, eller vilken annat parti som helst, gör det.

(här kan valfri människa länka Centerextremisten)
 
+@Nahar
Hela den här CNN-snutten på 4:20 sammanfattar nattens utveckling riktigt bra, men 01:56 och framåt är vad jag syftade på:

"It was not just Nancy Pelosi the rioters wanted, they also wanted Vice President Pence.
A Reuter editor reports he heard, quote, at least from three different rioters at the Capitol said they hoped to find Vice President Mike Pence, and execute him by hanging from a Capitol Hill tree, unquote."


https://edition.cnn.com/videos/politics/2021/01/09/trump-capitol-riot-cooper-kth-sot-ac360-vpx.cnn

Detta är det jag menade att jag inte i min vildaste fantasi hade kunnat förutspå.
Även om kaos och mayhem fanns på inte bara trolighetskartan, utan snarare lutade över mot sannolikhetskartan - så är detta divisioner högre i dignitet.

02:43 och framåt har vi också skälet till det plötsliga strömhoppet från Vita Huset.
Nej, jag är faktiskt inte förvånad över detta heller. Det går i linje med de konspirationsteorier som spridits, det går i linje med fascisters kärlek till våld, och går i linje med mina tankar om att de flesta sorgligt nog grovt underskattar hur, i brist på bättre ord, intelligenta även dessa extremister är. Möjligtvis lite förvånad över att Trump inte backat Pence, men å andra sidan har Trump aldrig precis brytt sig om någon annan människa, så i slutändan är det inte osannolikt.


KL: jag hoppas att dessa händelser kan öppna ögonen på många svenskar som röstar SD. Men mitt förnuft säger att det nog kommer fortsätta ursäktas och tillåtas. Suck.
 
Jag påpekar självklarheten att same apply för när vänstern slår sig ihop med extremister.
Och så klart även när Centern, eller vilken annat parti som helst, gör det.

(här kan valfri människa länka Centerextremisten)
Absolut. Mitt inlägg var ett svar ang. SD; som fn hänger och fjäskar på högerkanten.
 

Liknande trådar

Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: alazzi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
541
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 273
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 714
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp