Bukefalos 28 år!

Politik i USA

Nu tar vi allesamman varandra i händerna, och sjunger We... öh, sorry, leker med Lego!
CapitolInvasion.jpg
 
Läste detta av Katarina Wennstam igår och tycker att hon har en väldigt bra poäng:

"Jag tänker mycket på hur det som sker nu under de sista skälvande veckorna av Trumps presidentskap kan ses i termer av män som upplever att de förlorar kontrollen.

Inom krigföring talas det ibland om ”den brända jordens taktik”, alltså när förlorarna lämnar efter sig skövlade, nedbrända byar med våldtagna och mördade civila, när de besegrade trupperna drar sig tillbaka.

Men jag tror inte att det Trump gör nu handlar så mycket om taktik, som att han upplever sig kränkt, förnedrad och bortvald (det sista är han förvisso, det amerikanska folket valde ju bort honom).

Under alla år jag har arbetat med mäns våld mot kvinnor har jag arbetat med många rättsfall där bortvalda män har mördat eller försökt mörda sin partner just för att hon väljer bort honom, utifrån tanken att ”om inte jag får ha henne, ska ingen annan heller få ha henne”.

Lite så känns Trumps och hans anhängares attack på den amerikanska demokratin. Han fick inte mer än fyra år på sig, han har visat hela världen vilken usel man han är och nu verkar han göra allt för att förstöra demokratins grundvalar, och han efterlämnar bara kaos och sorg. För tro inte att detta handlar om omsorg om demokratin eller om folket som inte blir hörda, det handlar om hat och förakt mot ett system han har utnyttjat till max och som nu förkastar honom.

Och för resten av världen handlar det återigen om att betala effekterna av en mäktig man som drivs av egenkärlek och infantil jagbild."
 
USA är ett varnande exempel på hur det går när högern slår sig ihop med extremisterna. De måste jagas tillbaka under sin sten och aldrig, aldrig tillåtas få tillgång till makten.

Men nej. Inte jaga in dem under stenar, då fortsätter de sin verksamhet där i mörkret, och när de tittar fram igen så är de kanske flera och stärkare och inte minst argare än vad de var innan.....

Det var precis vad som hände med Anders Behring Breivik, norska terroristen som mördade nästan 70 ungdomar för 10 år sedan - han blev utstängd från offentliga forum och politiska partier för att han ansågs för extrem. Så de enda som ville prata med honom var människor som delade hans världsuppfatning, och ja - det blev minst sagt livsfarligt.

Så även om vi tycker att deras åsikter är helt förkastliga, så måste vi, för vår egen och allas del, lyssna på extremistarna och försöka ta reda på varför de tycker som de tycker, varför de är så frustrerade. Och givetvis prata med dem och försöka övertyga dem om att de har fel.
Annars kommer de - som vi nyss sett - ta till vald för att de känner sig överkörda och orättvist behandlade.

Extremism, av alla möjliga typer, bottnar väldigt ofta i en känsla av utanförskap...
 
Det är lätt glömt att det inte bara var i DC som MAGAt utförde sina terrordåd.


Det här är väl i dina hemtrakter @hastflicka ? Och personen som släppte in dem är dessutom en folkvald representant.

Yes ... Oregon ar valdigt splittrat mellan Demokrater och Republicaner. Tyvarr. De har sista 4-5 aren har det inte blivit battre, utan vi har en ganska stor grupp MAGA folk har i Oregon. Framst i ostra delen, Oster om bergskedjan "The Cascades", men det finns manga aven har pa vastra sidan aven om de ar mer "reasonable" och inte gar ut for att braka.

For 4-5 ar sedan occuperade en grupp hoger extremister en wildlife park (10 m2 -Svenska mil) som de holl nagon manad innan alla var arresterade. Under sommaren hade vi clasher mellan Maga och Antifa dar de flesta kom resande fran hela USA (och helt vanliga "Oregonians" pa bada sidor) i bade Portland och Salem (var huvudstad) som har tagit fart igen. Det har varit folkhopar som klashat pa natterna i bada stader, om an mycket mindre an under sommaren, nu sedan i Onsdags ocksa. Jag bor mitt emellan de bada staderna :cautious: Sonen som bor i Florida ringde och tyckte (med ett fniss) att det har ar den perfecta samlingsplatsen for dem. :angel::p Han ar lustig den sonen.:p

Personen som släppte in dem, släppte såvitt jag såg inte in dem medvetet, utan såg bara inte till att dörren bakom inte gick i lås utan att nån annan hann emellan. Dvs insåg inte situationen.

Yes, han oppnade dorren for dem och gick sedan runt byggnaden for att ga in i en annan dorr. Han visste precis vad han gjorde.
 
Läste detta av Katarina Wennstam igår och tycker att hon har en väldigt bra poäng:

"Jag tänker mycket på hur det som sker nu under de sista skälvande veckorna av Trumps presidentskap kan ses i termer av män som upplever att de förlorar kontrollen.

Inom krigföring talas det ibland om ”den brända jordens taktik”, alltså när förlorarna lämnar efter sig skövlade, nedbrända byar med våldtagna och mördade civila, när de besegrade trupperna drar sig tillbaka.

Men jag tror inte att det Trump gör nu handlar så mycket om taktik, som att han upplever sig kränkt, förnedrad och bortvald (det sista är han förvisso, det amerikanska folket valde ju bort honom).

Under alla år jag har arbetat med mäns våld mot kvinnor har jag arbetat med många rättsfall där bortvalda män har mördat eller försökt mörda sin partner just för att hon väljer bort honom, utifrån tanken att ”om inte jag får ha henne, ska ingen annan heller få ha henne”.

Lite så känns Trumps och hans anhängares attack på den amerikanska demokratin. Han fick inte mer än fyra år på sig, han har visat hela världen vilken usel man han är och nu verkar han göra allt för att förstöra demokratins grundvalar, och han efterlämnar bara kaos och sorg. För tro inte att detta handlar om omsorg om demokratin eller om folket som inte blir hörda, det handlar om hat och förakt mot ett system han har utnyttjat till max och som nu förkastar honom.

Och för resten av världen handlar det återigen om att betala effekterna av en mäktig man som drivs av egenkärlek och infantil jagbild."

Jag tycker att det här var en, sorry, ganska kass analys.
Gjord av en människa som tolkat världspolitik sedd från sin egen lilla box av den verklighet hon lever i.

Skälet till det är att Donald J. Trump var, under inledningen av stormningen av Capitolium, rätt säker på att den här planen skulle funka fullt ut, att han skulle kunna kuppa bort Biden och Demokraterna. Han hade sett till att Nationalgardet inte fanns på plats, och inte skulle kunna beordras in.

Så nej, Donald Trump gjorde inte så här för att förstöra någonting, att "döda" någon demokrati. Han skulle bara ta tillbaka något som han var rättmätig ägare och innehavare till.
Trumps självbild ärsjukt skev. Trump har omgivit sig med enbart ja-sägare. När någon ja-sägare har börjat vackla, har denne omedelbart ersatts.

Så skapas den miljö som ledit fram till det här sceniariot.
Detta är inte skapat av en man som upplevt att han förlorat kontrollen.

Kontrollen förlorades först när Nationalgardet dök upp, för att en enskild Armé-general tog fullt ansvar för att (i första hand) Marylands styrka tilläts blanda sig i händelserna på Capitolium.
 
Men nej. Inte jaga in dem under stenar, då fortsätter de sin verksamhet där i mörkret, och när de tittar fram igen så är de kanske flera och stärkare och inte minst argare än vad de var innan.....

Det var precis vad som hände med Anders Behring Breivik, norska terroristen som mördade nästan 70 ungdomar för 10 år sedan - han blev utstängd från offentliga forum och politiska partier för att han ansågs för extrem. Så de enda som ville prata med honom var människor som delade hans världsuppfatning, och ja - det blev minst sagt livsfarligt.

Så även om vi tycker att deras åsikter är helt förkastliga, så måste vi, för vår egen och allas del, lyssna på extremistarna och försöka ta reda på varför de tycker som de tycker, varför de är så frustrerade. Och givetvis prata med dem och försöka övertyga dem om att de har fel.
Annars kommer de - som vi nyss sett - ta till vald för att de känner sig överkörda och orättvist behandlade.

Extremism, av alla möjliga typer, bottnar väldigt ofta i en känsla av utanförskap...
Absolut att vi måste lyssna på de som känner utanförskap och ilska, men det får inte ske i mediekanaler där fascister kan nå ut till fler. En viss typ av människor (som Breivik) söker sig till de små, våldsamma grupperingar som finns på nätet och ”under stenen”; de måste säpo hålla koll på och stoppa. Att sätta dessa människor i tv-rutan och debattsidorna ger dem endast utrymme att putsa sin retorik och nå ut til fler. Det är jättefarligt att tro att alla fascister är superextrema enstöringar, för så är inte fallet. Och SD är ett enormt bevis på att den strategin inte fungerar; de bara växer.

Så ja, lyssna på och prata med dina medmänniskor, men sätt aldrig en fascist i talarstolen, för då kommer han bara sprida lögner. De är smarta, kapabla, och utan skrupler. De ljuger för att komma till makten och nedmontera vår demokrati. Myten om ”den stackars fascisten” är lika farlig som fascisten själv.
 
[...]
Kontrollen förlorades först när Nationalgardet dök upp, för att en enskild Armé-general tog fullt ansvar för att (i första hand) Marylands styrka tilläts blanda sig i händelserna på Capitolium.
Tillägg: Och efter det här har vi knappt hört någonting från Trump, än mindre sett något destruktivt som är i närheten till att han vill visa styrka likt en gorillahanne som ruskar i en buske för att vi ska förstå hur farlig han är.
 
Yes ... Oregon ar valdigt splittrat mellan Demokrater och Republicaner. Tyvarr. De har sista 4-5 aren har det inte blivit battre, utan vi har en ganska stor grupp MAGA folk har i Oregon. Framst i ostra delen, Oster om bergskedjan "The Cascades", men det finns manga aven har pa vastra sidan aven om de ar mer "reasonable" och inte gar ut for att braka.

For 4-5 ar sedan occuperade en grupp hoger extremister en wildlife park (10 m2 -Svenska mil) som de holl nagon manad innan alla var arresterade. Under sommaren hade vi clasher mellan Maga och Antifa dar de flesta kom resande fran hela USA (och helt vanliga "Oregonians" pa bada sidor) i bade Portland och Salem (var huvudstad) som har tagit fart igen. Det har varit folkhopar som klashat pa natterna i bada stader, om an mycket mindre an under sommaren, nu sedan i Onsdags ocksa. Jag bor mitt emellan de bada staderna :cautious: Sonen som bor i Florida ringde och tyckte (med ett fniss) att det har ar den perfecta samlingsplatsen for dem. :angel::p Han ar lustig den sonen.:p



Yes, han oppnade dorren for dem och gick sedan runt byggnaden for att ga in i en annan dorr. Han visste precis vad han gjorde.

Jag borde kanske tillagga att vi ar en demokratisk stat for att de flesta bor i stader och, som ar normalt, de som bor i stader ar overvaldigande demokrater och de pa landsbyggden ar republikaner.

Innan valet fanns de skyltar pa alla som stallde upp i valet precis overallt. Manga later dem satta skyltar pa sina grasmattor och sa vidare. Det var valdigt tydligt nar man akte mellan stader.

(Har i Oregon ar inte stader "sprawling" och sprider ut sig pa samma satt som i Sverige, har ar det en klar linje dar staden tar slut, for dar borjar falten man odlar pa. Det finns flera platser i manga stader dar man kor en gata med staden pa ena sidan och "landet" pa andra sidan.)
Anyway, ALLA skyltar ute pa landet var for republikaner och ALLA skyltar i sta'n var for demokrater.
 
Undrar hur det kommer bli nu, den minst våldsamma lösningen för alla kortsiktigt skulle väl vara om Trump avgår för att sedan benådas av Pence. Då skulle förmodligen hans bas inte vara riktigt lika förbannade överlag, kanske att hotbilden mot Pence skulle minska etc. Men såklart en fet jävla smäll för demokratin och som upplagt för något ännu värre i framtiden.
 
Hemma och naturligtvis var de två sakerna jag verkligen ville ha/tänkte köpa slut. Så en planerad middag får skjutas upp och den andra tror jag kan ersätta med annat. Var en lite obehaglig situation när jag väntade på bussterminalen, var en man med en av hund, av någon ras man förknippar med kamphundar - jag kan noll och inget om hundar - i sele som morrade och skällde och drog åt olika håll medan ägaren slet i kopplet och inte verkade ha stenkoll på den.
Lite fel tråd va? :D
 
Undrar hur det kommer bli nu, den minst våldsamma lösningen för alla kortsiktigt skulle väl vara om Trump avgår för att sedan benådas av Pence. Då skulle förmodligen hans bas inte vara riktigt lika förbannade överlag, kanske att hotbilden mot Pence skulle minska etc. Men såklart en fet jävla smäll för demokratin och som upplagt för något ännu värre i framtiden.
Jag tror att den minst våldsamma lösningen hade varit att få Trump inför domstol, och bit efter bit, tydligt och klar, benat ut exakt vad som hände den 6:e, inklusive för- och efterspel, med full transparens, övervakat och broadcastat av en kommission av både Reps och Dems.
Denna lösning hade också varit bäst för att återställa nån slags respekt för den Amerikanska Demokratin, som just nu är knäckt ned i brygga.

Här skulle också de mest entusiastiska Trumpanhängare få vädra sina åsikter, vilket skulle bemötas åsikt efter åsikt, tills bara sågspånskonfetti återstod.

De ALLRA mest ihärdigt entusiastiska Trumpanhängarna skulle dock bli satta på att själv, och i direktsändning i en egen Voter Count-kanal, få räkna röster från valet i november. Röst efter röst efter röst. Och då inte bara Georgia och Pennsylvanias, utan stat efter stat. Inklusive Kalifornien och New York.
 
Hemma och naturligtvis var de två sakerna jag verkligen ville ha/tänkte köpa slut. Så en planerad middag får skjutas upp och den andra tror jag kan ersätta med annat. Var en lite obehaglig situation när jag väntade på bussterminalen, var en man med en av hund, av någon ras man förknippar med kamphundar - jag kan noll och inget om hundar - i sele som morrade och skällde och drog åt olika håll medan ägaren slet i kopplet och inte verkade ha stenkoll på den.
Ah. Äntligen vet vi var Donald tagit vägen!
Han vet ju noll om husdjur över huvud taget.
 

Liknande trådar

Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
851
Senast: alazzi
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 187
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 663
Senast: cewe
·
  • Låst
Samhälle Gör en ny tråd att prata politik i framöver, eftersom den andra låstes. Idag läggs det fram ett utskottsinitiativ i riksdagen om en...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
97 726
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp