Bukefalos 28 år!

Politik i USA

Jag tror att den minst våldsamma lösningen hade varit att få Trump inför domstol, och bit efter bit, tydligt och klar, benat ut exakt vad som hände den 6:e, inklusive för- och efterspel, med full transparens, övervakat och broadcastat av en kommission av både Reps och Dems.
Denna lösning hade också varit bäst för att återställa nån slags respekt för den Amerikanska Demokratin, som just nu är knäckt ned i brygga.

Här skulle också de mest entusiastiska Trumpanhängare få vädra sina åsikter, vilket skulle bemötas åsikt efter åsikt, tills bara sågspånskonfetti återstod.

De ALLRA mest ihärdigt entusiastiska Trumpanhängarna skulle dock bli satta på att själv, och i direktsändning i en egen Voter Count-kanal, få räkna röster från valet i november. Röst efter röst efter röst. Och då inte bara Georgia och Pennsylvanias, utan stat efter stat. Inklusive Kalifornien och New York.
Jo, det är klart att det skulle vara den bästa lösningen för demokratin. Sa som sagt att alternativet att Trump avgår och blir benådad kanske vore minst våldsamt kortsiktigt. Menade inte att det vore den mest önskvärda lösningen.
 
Finns ett par intressanta nya intervjuer med folk från the Lincoln Project (kolla YouTube). En av dem sade, helt nyktert, att det absolut viktigaste för Bidens administration är att få bukt med COVID. Enligt honom spelar det ingen roll hur många terrorister som hamnar i fängelse: långsiktigt är det mycket viktigare att återställa någon sorts respekt för staten som trovärdig och välvillig. Han tror att COVID vore extremt effektivt för att få många av dessa ”the government is out to get me” personer att bli mindre misstänksamma och därför mindre ”lättövertalade” av alternative facts och konspirationsteorier.
 
Finns ett par intressanta nya intervjuer med folk från the Lincoln Project (kolla YouTube). En av dem sade, helt nyktert, att det absolut viktigaste för Bidens administration är att få bukt med COVID. Enligt honom spelar det ingen roll hur många terrorister som hamnar i fängelse: långsiktigt är det mycket viktigare att återställa någon sorts respekt för staten som trovärdig och välvillig. Han tror att COVID vore extremt effektivt för att få många av dessa ”the government is out to get me” personer att bli mindre misstänksamma och därför mindre ”lättövertalade” av alternative facts och konspirationsteorier.
Jag tror den Amerikanska staten är kapabel att hantera två event samtidigt;
jag ser ingen motsägelse i att hantera Covid OCH hantera Trumps eftermäle.
 
Finns ett par intressanta nya intervjuer med folk från the Lincoln Project (kolla YouTube). En av dem sade, helt nyktert, att det absolut viktigaste för Bidens administration är att få bukt med COVID. Enligt honom spelar det ingen roll hur många terrorister som hamnar i fängelse: långsiktigt är det mycket viktigare att återställa någon sorts respekt för staten som trovärdig och välvillig. Han tror att COVID vore extremt effektivt för att få många av dessa ”the government is out to get me” personer att bli mindre misstänksamma och därför mindre ”lättövertalade” av alternative facts och konspirationsteorier.
Problemet är väl att många av dom antagligen är vaccinmotståndare, vilket gör dom skeptiska mot staten som delar ut vaccin mot covid.
 
Problemet är väl att många av dom antagligen är vaccinmotståndare, vilket gör dom skeptiska mot staten som delar ut vaccin mot covid.
Nja, hans poäng var mer om regeringen fixar coronakrisen så alla delstater kan gå tillbaka till ett ”normalt” liv med öppna hårsalonger och barn i skolorna så bevisar det ju att regeringen är ”god”. Det handlar om att så många människor är extremt misstänksamma mot staten vilket gör dem ”susceptible” för konspirationsteorier etc vilket i sin tur leder dem till dessa otäcka organisationer där riktigt galna människor huserar.
 
Jag tror den Amerikanska staten är kapabel att hantera två event samtidigt;
jag ser ingen motsägelse i att hantera Covid OCH hantera Trumps eftermäle.
Det påstod jag inte heller, och inte heller mannen jag refererade. Problemet är ju att de hänger samman: folk reagerade tydligt i våras när staterna stängde skolor etc med att bli MER misstänksamma mot staten och MER misstänksamma mot vetenskap/CDC/Fauci. Trump blåste ju eld i den brasan med att lämna WHO och påstå att viruset inte var farligt och skulle försvinna av sig självt och att alla guvernörer (särskilt Cuomo som han verkligen avskyr) var en massa skitstövlar som ville att folk skulle lida.
 

Synd att han blivit suspended.
Han hade ju schyssta åsikter i det här fallet:

ErTl_MhU0AAz7Dc.jpg
 
Men nej. Inte jaga in dem under stenar, då fortsätter de sin verksamhet där i mörkret, och när de tittar fram igen så är de kanske flera och stärkare och inte minst argare än vad de var innan.....

Det var precis vad som hände med Anders Behring Breivik, norska terroristen som mördade nästan 70 ungdomar för 10 år sedan - han blev utstängd från offentliga forum och politiska partier för att han ansågs för extrem. Så de enda som ville prata med honom var människor som delade hans världsuppfatning, och ja - det blev minst sagt livsfarligt.

Så även om vi tycker att deras åsikter är helt förkastliga, så måste vi, för vår egen och allas del, lyssna på extremistarna och försöka ta reda på varför de tycker som de tycker, varför de är så frustrerade. Och givetvis prata med dem och försöka övertyga dem om att de har fel.
Annars kommer de - som vi nyss sett - ta till vald för att de känner sig överkörda och orättvist behandlade.

Extremism, av alla möjliga typer, bottnar väldigt ofta i en känsla av utanförskap...
Prata med dem och ta itu med det som de anser vara problem ja. Samarbeta med den och låta den få makt över en regering absolut inte.
 
Prata med dem och ta itu med det som de anser vara problem ja. Samarbeta med den och låta den få makt över en regering absolut inte.
Nu tror jag inte du menar så, men kan inte låta bli att läsa din första mening som att vi skall låta fascisterna diktera vad som skall göras, det vill säga utrensningar, sexism, etc... Tror inte det var så du menade? :confused:
 
Nu tror jag inte du menar så, men kan inte låta bli att läsa din första mening som att vi skall låta fascisterna diktera vad som skall göras, det vill säga utrensningar, sexism, etc... Tror inte det var så du menade? :confused:
Om vi tittar på SD så är de flesta som röstar på dem inte fascister utan bara fruktansvärt besvikna på samhället som de ser det som att de blivit svikna av. Jag tror det är extremt farligt att trycka in alla i fascistfållan utan eftertanke. Det man ska prata med dessa människor om är givetvis varför de ser sig svikna av samhället inte propagera för dem om mer fascism.
 
Om vi tittar på SD så är de flesta som röstar på dem inte fascister utan bara fruktansvärt besvikna på samhället som de ser det som att de blivit svikna av. Jag tror det är extremt farligt att trycka in alla i fascistfållan utan eftertanke. Det man ska prata med dessa människor om är givetvis varför de ser sig svikna av samhället inte propagera för dem om mer fascism.
Såklart menar jag inte att alla som röstar på SD är uttalat fascister, men däremot så har de ju hoppat på det fascistiska tåget, så att säga. Det blir skillnad då på att diskutera med dessa människor kring den egentliga situationen (arbetslöshet, klassklyftor, urbanisering, etc.) mot att diskutera med dem utifrån de scapegoats (sv?) som SD har gett dem (rasism, homofobi, sexism etc.). Det beror också på hur inne i denna värld personen i fråga är, så det gäller att lägga sig på rätt nivå, hitta gemensamma punkter, och jobba därifrån - men som jag sa i ett tidigare inlägg, det är skillnad på de diskussionerna som vi har med människor öga mot öga, och de diskussioner som får ta plats i media. I det senare fallet finns det inte något att vinna på att ge SD plats eftersom de som är talespersoner för partiet ÄR fascister. Det finns heller inget att vinna på att andra partier tar över den rasism, sexism, och homofobi som SD har i sin retorik, utan vad som måste ske är att öppna upp den velande SD-väljarens ögon för andra vägar. Ju längre SD får hålla på och diktera retoriken och ämnena ju mer indoktrinerade blir dock väljarbasen, och ju svårare blir det att avstyra spiralen in i fascism. Detta har vi sett både historiskt men också de senaste 10-30 åren i USA och flera länder i Europa. De högerextrema använder också sin reella politiska makt för att spä på de ekonomiska klyftorna och osäkerheten, vilket gör att fler söker sig till de enkla lösningarna. En blandning av retorik och politik från fascisternas håll som vrider allt från massmedias ordval till lokalpolitik till att spela dem i händerna.
 

Liknande trådar

Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
845
Senast: alazzi
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 171
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 637
Senast: cewe
·
  • Låst
Samhälle Gör en ny tråd att prata politik i framöver, eftersom den andra låstes. Idag läggs det fram ett utskottsinitiativ i riksdagen om en...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
97 523
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp