ponny eller häst?

P

Pudeln

Har planer på att skaffa en häst men är lite orolig för att pengarna inte ska räcka...Själva inköpet är inte det jag oroar mig för utan själva "driftkostnaden".
Vad är dyrast respektive billigast om man jämför
c-ponny/ d-ponny/ häst/ fjording?
Är försäkring dyrare eller billigare på häst, kallblod eller ponny?
Ungefär hur mycket hö + kraftfoder behöver de olika storlekarna?

Helt enkelt: vilken av dessa 4 är billigast respektive dyrast att äga?
 
Sv: ponny eller häst?

Det är nog väldigt olika även inom dessa grupper.
Men ponnyer/fjordingar är generellt billigare i försäkring.
En liten häst äter generellt mindre än en stor = billigare.
Vissa stall har billigare stallplats för ponnyer.
Men även en ponny kan behöva mängder med mat. Hur dyr försäkringen blir beror på hur du försäkrar.

Jag tror inte att det skiljer särskilt mycket egentligen. Allt beror på vilken individ man får tag i samt hur man vill ha häst.
 
Sv: ponny eller häst?

Vår C ponny klarar sig på enbart ensilage o vitaminer (bra värden)
D ponnyn äter kraftfoder för 800 /mån samt har skor.... och dyr att försäkra
andra D ponnyn som är dräktig äter enbart ensilage och är billig i drift medan halvblodet äter kraftfoder men mindre än vad D ponnyn gör fast är dyrare i försäkring.

Så sammanfattning är att det spelar nog ingen roll vilken ras man tittar på, en del kräver mer än andra fast däremot är vissa raser dyrare i försäkring.

Vad du ska titta efter är en häst/ponny som passar dig ridmässigt.
 
Sv: ponny eller häst?

Först och främst måste du vara 100 % säker på att du har råd med att ha häst! Det kostar mer än vad man tror!
Prova att räkna ut ungefär vad en häst skulle kosta för dig, och räkna då högt! sen lägger du undan de pengarna varje månad i några månaders tid och ser hur du klarar dig.
Räkna med allt då. Stallplats, foder, hovslagare, försäkring, strö osvosvosv. Dels så märker du om du har råd med häst och dessutom får du en liten buffert för oförutsedda utgifter :) För helt plötsligt så måste man åka till veterinären (min självrisk ligger på 2800+20%rörlig tex inte alltid som man har de pengarna att lägga ut) eller så behövs en ny sadel som också kostar xtusen.

Generellt så äter en liten häst mindre grovfoder än en stor. Kraftfoder är mer induviduellt och beror på grovfodrets värden och vad hästen används till, en tävlingshäst i topp kondition äter mer än en skogsmulle osv. Undantag finns alltid.
Fundera ut vad det är för häst du vill ha och vad du vill göra med den.

Hoppas du förstår något av mitt inlägg, det kanske blev lite snurrigt.
 
Sv: ponny eller häst?

Prova att räkna ut ungefär vad en häst skulle kosta för dig, och räkna då högt! sen lägger du undan de pengarna varje månad i några månaders tid och ser hur du klarar dig.

Det där är ett alldeles utmärkt sätt att göra på. Bl a av den anledningen du nämner att man kan se hur man klarar sig och också för att man bygger upp en buffert innan hästköpet.
 
Sv: ponny eller häst?

det är nog svårt att säga, en ponny kan vara svårfödd och en stor häst kan vara lättfödd, tex så äter min finnhäst på 145 cm lika mycket grovfoder som stallägarens finnhäst på 160 cm ock båda får ca ett liter greenline per dag

sen beror det ju stort på vad stallhyran kostar, vissa stall tar mera för hästar än ponnyer i hyra osv..
 
Sv: ponny eller häst?

Min islänning äter 5 kg hö/dag och fri tillgång på vitaminer och mineraler och får en näve havre och en morot efter ridning, har fri tillgång på halm och försäkring kostar ca 5000kr/år

Medan halvblodet äter 18kg hö/dag och ca 3 kg kraftfoder/dag och har fri tillgång på halm, vitaminer och mineraler, försäkringen går på ca 15 000kr/år och båda hästarna är likvärdigt försäkrade så för min del skiljer det sig väldigt i kostnader per häst.
 
Sv: ponny eller häst?

Min man och jag har fyra kallblodshästar (två kallblodstravare, en kallblodstravare/fjordhäst och en nordsvensk bruks) som används som ridhästar. De klarar sig utmärkt på enbart analyserat hösilage, morötter och en liten skvätt betfor. Men, de äter mycket grovfoder - mellan 20 och 25 kg per häst och dag.
Försäkringen är relativt billig, alla fyra har livförsäkring på 20 000 och Agria Plus veterinärvård på 120 000, total kostnad/år är 7000 kronor.
 
Sv: ponny eller häst?

Det beror ju helt och hållet på.

Men det är klart att en lättfödd Cponny kostar mindre än en svårfödd häst på 170...
Hur mycket hö och kraftfoder en häst behöver kan man aldrig veta, alla hästar är olika och alla foder är olika!
(Inom detta område bör du ju ha kunskap om Innan du skaffar häst...)

Är du minsta tveksam på om du kommer ha råd - då ska du inte skaffa häst.
En häst kan bli väldigt dyr, och det är inte bara de vanliga månadskostnaderna man ska ha råd med.
Min förra häst var en olycksfågel och där fick jag slänga ut (genomsnittligt) flera tusen varje månad på bara veterinärkostnader.
Du bör åtminstonde räkna med de löpande utgifterna (mat, försäkring, hovslagare, tandvård, stallhyra/strö, vaccin mm ) OCH ha minst nån tusenlapp kvar varje månad, helst ännu mer. (alt. att du har tillräcklig inkomst för att ta lån och kunna betala tillbaka det lätt)
Jag köpte nödvändig utrustning för över 20 000 på en dag i höstas. Det sved lite i plånboken men jag var tvungen pga ny större häst. :grin:
Och då hade jag ändå de mest grundläggande sakerna som träns, schabrak o dyl.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 927
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 221
Senast: MayGrace
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 540
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp