Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

mackan

Trådstartare
Efterlyser en SERIÖS och sansad och givande diskussion om detta.

vad tycker ni om ponny ryttarnas nivå idag - särskilt inom hoppningen?
Hur har sporten förändrats tycker ni (om ni anser att den har det) jämfört med för 15-20 år sedan?
vad är positivt med ponny hoppar ekipagen idag?
vad är negativt?

jag var på en ponny hoppning idag och ska sägas att det är första gången på säkert 15 år jag är det. Har tidigare själv ridit och tävlat ponny ganska mycket, men det var för 20 år sen.

tävlingen jag var på idag hade klasser LC, LB, LA och jag var där och bevittnade LA:n.

var lite tagen.
samtliga ekipage i LA, katergori B, C och D, red som om djävulen var efter dem. Då menar jag i vrålfart - ingen övervägning alls, många hade inte kontakt med hästen via hjälperna utan red enbart på fart.

många vägrade ut sig - anledningen: ingen kontakt med hästen utan bara fart, så hästen idiot stannade på hindren. alternativt ryttaren tog svängar som placerade hästen 2 meter innan avhoppet - ritten igenom.
de som gick nolla red också otroliga svängar. flera hästar var nere med nosen i backen (snubblade rejält) pga svängarna, men hoppade ändå.

så bistra små ryttare! sammanbitna, sällan ett leende från väldigt många. de som fick rivningar eller stopp klappade inte hästen efter ritten alls! :confused: och så många uppbetslade ponnyer!! jakt kandar, hack, pelham - tror jag såg 10 st med vanliga tränsbett i ett startfält på ca 70.

ett fåtal ryttare i kat. C, och fler i katergori D red snygga och avvägda rundor, om än snabba, och berömde sina hästar efter ritten. Men över lag så var intrycket som sagt: otroligt sammanbitet. Under pris utdelning i kat B stod jag på läktaren brevid en mamma som hojtade till sin dotter som vann 2:a plats: nu har du vunnit 400 kr!

så nu vill jag höra era erfarenheter!
Vad tycker ni, som rör er i ponny sporten mer än jag, då som sagt detta var första gången på mååånga år som jag bevittnade ponny hoppning. är mina intryck ej generella utan det var bara på denna tävlingen?
har kollat ponny dressyr mer genom åren, och där upplever jag ett helt annat stuk på ekipage: lugna, proffsiga, väldigt duktiga och sportsmässigt väl uppförande.

är det grenarna i sig som skiljer sig så, eller vad är det?

ser som sagt fram emot en givande diskussion och att höra vad ni tycker som har mer erfarenhet än jag. Lade tråden här i hopp om att dra en seriös grupp till tråden, hoppas den inte blir flyttad.

tack för ert deltagande i debatten!
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Vad jag tycker mej se ar en mindre utbildning av barnen och ett storre kopande av fardiga och valutbildade ponnier. Numera har det ocksa blivit lite mer handel i ponnierna och funkar det inte sa loser man inte problemen utan saljer vidare och koper en ny.

Det ar lite effektiv ridning och mycket bara sitta still och styra...eller som du skrev sparka pa och hoppas pa det basta.
Jag tycker att det ar fa barn som far lara sej att placera ponnyn pa ratt avstand, ge ponnyn en arlig chans och att ha kul med ponnyn.
Visst ar omhoppningen lite galen ibland, men det ar det ju for oss som tavlar hast ocksa tycker jag. Barn ar barn och det far vara lite fart i omhoppningen...men i grunden behover det ju inte vara nagon fart alls.

Ang betten pa ponnierna, sa tror jag att man hellre betslar upp vid problem, an att faktiskt betsla ner och fa en lugnare ponny. Men som med allting annat, kan man inte rida riktigt far man ta till verktyg som gor att man kan. Alltsa, jag hade inte heller kunnat rida en hast pa ett riktigt vis, om den inte var skolad och genomriden pa flera ar.
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Jag var oxå på ponnyhoppning idag - för första gången på 15 år!!!

Kanske har jag glömt bort hur det var och i och för sig tävlade jag aldrig på denna nivå. Men jag håller med om att det verkade vara väldigt allvarligt!! Och inte kul!

Det som jag tyckte såg illa ut var detta användande av spö. Vid flera tillfällen såg jag de unga ryttarna använda spöt. Kanske har jag inte tillräckliga kunskaper eller så har jag blivit blödig?? Vid ett tillfälle gav ryttaren sin ponny flera rapp i rumpan INNAN de beträdde banan. För att elda upp ponnyn?? Eller var det nån olydnad jag inte såg?

Eller har jag blivit mesig på "äldre" dar?
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Jag har ingenting emot att de anvander spo pa sina ponnier, daremot ar det varsta jag vet nar de rycker ponnyn i munnen som bestraffning.
Det galler iofs aven vuxna ryttare pa hastar.
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Jag har en lillasyster som snart fyller 16. Hon tävlar sista året på ponny. Hennes ponny har hon själv ridit fram och han tävlar LC och LB med henne med varierande framgång.
Vi personligen i familjen pressar inte, eller ja inte medvetet. Det är klart att hon kanske känner sig pressad av mitt tävlande. Vad vet jag.

Jag brukar vara med och hjälpa henne på tävlingarna med framhoppning osv. Jag delar faktiskt dina erfarenheter. Dessutom är kunskapen riktigt riktigt låg.
Vid ett tillfälle råkade hon och ponnyn rida ihopa med en annan på framhoppningen. Först flyttade sig systern för en som kom i full 90 och sen för en till och när hon sen skulle akta sig för den tredje small det. Varför? Jo för min syster till ksillnad från många andra ryttarinnor på tävlingarna rider inte 2 varv så fort de kan runt hela framridningsridhuset och sen på hindret i full 90 (oftast med resultatet att hästen tvärnitar eller hoppar 2 steg för tidigt) Ännu oftare påhejjad av en mamma eller pappa som inte har en aning om hur en häst fungerar.

Att ponnyryttarena inte ler tycker jag inte är så farligt. Många är så laddade och fokuserade att de ser ut som om de skulle döda. Man behöver inte flamsa runt för att tycka om sporten. En klapp när man kommer ut från banan räcker oftast för hästen den tittar nog inte på ryttarebn när denne sitter på. Att de som sen sitter på läktaren tycker att det inte är roligt det är väl en annan femma.

Jag tävlade själv ponny för 10 år sedan och red Btävlingar som det hette då (det är väl nationella tävlingar idag) i MsvB och någon enstaka MsvA. På den tiden avr det ett par riktigt fina ponnys och sedan en hel hop buskavlade ponnyer so0m man tävlade mot. Nuförtiden är var och varannan häst rena rama super ponnysen. Det är sällan man ser en dålig ponny nuförtiden.
Jag kan tänka mej att om man "bara" får stjärnponnys redan från början så ökar pressen på barnen och de lär sig nog inte rida på samma sätt som man gjorde förr. Hur många av dagen ungar tar med sina "dyra" ponnyer på uteritter, leker med de tävlar gymkana med SM ponnys osv. Förr i tiden tror att att man lekte mera. Nu tycker nog många föräldrar att har ponnyn kostat skall den prestera. Oavsett om ungen kan rida eller ej. Tragiskt men sant.
Har hört en mängd upprörda ponnymammor prata på tävlingarna om andra ungars ponnyer. "Xx köpte minsann Zzzz för 200000 och hon tar sig inte ens runt Msv B med honom". Själv hoppar personen knappt LB på en 100000 krs ponny..:angel:
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Tack ni som svarat! Mycket intressanta och givande svar och synvinklar, precis vad jag hoppades på! vill gärna höra från flera!!!! :bow:
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Jag var på en klubbhoppning i höstas. Både ponny och storhäst var det i samma klasser. :eek: Klasserna var Clear round 30, 40 och 50 cm sedan var det en 60 och 70 cm men de var inte clearrounder. Vet inte riktigt vad det var man påbörjade iallafall omhoppning på en gång om man gått felfritt.

Jag reagerade på 3 saker.

1. Alla tjejer var otroligt sammanbitna.

2. Alla var klädda som hej kom och hjälp mig. :eek: Orange och illagröna fleecetröjor till ridbyxor i alla möjliga och omöjliga färger. Så verkligen oseriöst ut. Några få var tävlingsklädda och såg seriösa ut men de satt då även med "uppklädda" hästar på allamöjliga och omöjliga bett. Alla red på hjälptyglar utom 1.

3. INgen hade ett trevligt samarbete med sina hästar/ponnysar. Det tokreds i full fart så hästarna höll på att gå omkull, ponnysarna sprang och streta med huvudet så jag förstår iofs att hjälptyglar behövs och många som vägrade ut sig gav sina hästar stryk när de kom utanför banan.

Ärligt talat så mådde jag illa av att se dem. :crazy: Jag lämnade tävlingsområdet när en tjej som var på sin första tävling med sin nya hästa som hon bara haft 2 månader ställer sig precis utanför utgången till ridbanan och ger hästaen 5 snabba rapp för att den hade mage och vägra på ett hinder när det var så uppenbart ett ryttarfel.

Jag har sett många av våra ponnyjäntor i byn som hopptävlar och tydligen är duktiga rida. Eftersom stallet jga står i besitter enda paddocken i byn brukar de låna den och även när de rider dressyr/markarbete så ser det hemskt ut och hade de ridit för mig hade de inte fått åka och tävla. Även om jag inte kan stoppa dem. Hästarna slängtravar in i galoppen betydligt mer hysterikst än min ridtravare som ska lära sig galopper. Huvudena står som giraffernas. Allts er hemskt ut bara och jag är verkligen chockad över hur dåligt de rider.

De kan knappt styra sina hästar i skritt på ett bahgligt och trevligt sätt så varför ens försöka i trav och galopp. Form finns inte öht på dessa hästar vilket är synd för det är fina ponnysar.

Jag trodde att det var jag som vart hårt fostrad när jag lärde mig rida. Min ridlärare var gammal ridande yrkesmilitär. Men när jag läser era inlägg så kan jag nästan konstatera att det faktiskt blivit sämre bland ponnyrýttarna.

Vad har man för glädje av att sitta på fina impoterade ponnysar om man inte kan rida dem ordentligt???

Ska kanske tala om oxå att jag själv tävlade ganska framgångsrikt i hoppning iofs bara upp till lätt A sedan tog andra grenar över. Fast det är *räknar* :eek: 22 år sedan nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Ja, det där med priser på ridponny....

Jag kan i och försig förstå de förä'ldrar som har höga krav på en ponny som kostat 60 000!! Det är mycket pengar!! Och då vill man nog ha valuta för dem!

Min äldsta dotter är 7 och har precis kommit igång med ridningen. Hon har ridit på ridskola 3 gånger och kämpar med vårt "elaka" ;) russto hemma. Har en russåring och ska betäcka stoet i år igen. Men nu när jag har "hittat" tillbaka till ponny efter några års uppehåll och ser priserna så undrar jag hur det ska bli. Att mina barn ska utvecklas på ett russ är föga troligt, en bra första ponny, ja.....men sen?? Ska juniorer idag stå emot konkurrensen är det väl en dyr ponny som gäller?? Eller?? Som det var nån som skrev tidigare; förr kämpade man på gatukorsningar..... det är det ingen som gör i dag, eller?? Finns det det??

Intressant diskussio för övrigt! :banana:
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Om jag får någon av mina pojkar hästintresserad vilket jag hoppas då får de nog faktiskt kämpa på med korsningsponnysar. Inte tänker jag köpa ponnysar för runt 100 000 kr till dem speciellt inte om alla tre vill ha häst.
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Men du har jag varit på en blåbärshoppning med 30, 40 och 50 cm-klasser. Inte på någon riktig tävling. Det är ju på sådana hoppningar man tränar innan man kan tävla på riktigt. De höjder du nämner är ju rejält under vad som finns på tävling. Någonstans måste väl få börja? Eller var du fullfjädrad tävlingsryttare direkt?
De tre punkter du mår så illa över beror ju på detta.
*Sammanbitna ryttare - första gången de är ute på sk tävling
*Slarvigt klädda, man köper inte tävlingskläder för att hoppa 30 cm på klubben. Tack och lov!
*Tokred och det gick för fort. Det här är som sagt ekipage som inte är redo för tävlingsbanan ännu. Det går för fort eller för långsamt ibland i början.
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Mysaan skrev:
Om jag får någon av mina pojkar hästintresserad vilket jag hoppas då får de nog faktiskt kämpa på med korsningsponnysar. Inte tänker jag köpa ponnysar för runt 100 000 kr till dem speciellt inte om alla tre vill ha häst.

Varför inte? Om jag hade haft möjlighet hade jag gärna lagt 200000 på en riktigt bra ponny också. Varför ska de inte få sitta på det bästa man kan hitta? Att säga som princip att "de får faktiskt kämpa på med korsningsponnysar" är ju inte en speciellt kul inställning till barnens hobby. Jag vill ge min dotter så bra förutsättningar jag kan för hennes ridning. Både i tid och i hästmaterial.


Sen vill jag bara (som en parantes) säga att av de 4 ponnysar vi har är korsningsponnyn den som varit snuskigt dyr i inköp. De hoppar inte med stammen....;)
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Jag tycker det är väldigt blandat , ser faktiskt minst lika mycket dålig ridning om inte mer på mindre lokala hopptävlingar för häst som på ponny. Blev faktiskt chockad när jag var ute på första hästtävlingen , så mkt dålig ridningo framför allt visades mkt lite hänsyn till andra, på framridningen total kaos folk red på varandra ,höjde o sänkte hinder mitt i anridningen mm.
Jag tycker nog att dommarna på ponny är väldigt snabba med att säga till barnen när dom använder spö . Eller uppför sig illa ,händer sälan på häst att någon blir tillsagd spec om det är en lokal kändis.
Barnen ser ju klart sammanbitna ut men det är nog mest koncentation och nervositet.
Sen finns det ju en del föräldrar som har jättektrav o puschar alldeles för hårt men det finns ju tyvärr i alla sporter.
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Snuffsan skrev:
Varför inte? Om jag hade haft möjlighet hade jag gärna lagt 200000 på en riktigt bra ponny också. Varför ska de inte få sitta på det bästa man kan hitta? Att säga som princip att "de får faktiskt kämpa på med korsningsponnysar" är ju inte en speciellt kul inställning till barnens hobby. Jag vill ge min dotter så bra förutsättningar jag kan för hennes ridning. Både i tid och i hästmaterial.


Sen vill jag bara (som en parantes) säga att av de 4 ponnysar vi har är korsningsponnyn den som varit snuskigt dyr i inköp. De hoppar inte med stammen....;)

Håller med till 100% ,har tyvärr aldrig haft mölihet att köpa så dyrt men hade inte tvekat en sekund .:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Jag har inte läst hela tråden.

Jag tror att det mesta handlar om okunskap hos föräldrarna (självklart inte alla). De köper dyra ponnyer och tror att de köper sig framgång.

Samtidigt ÄR ponnyerna mer avlade nu för att vara pigga och hoppvilliga, vilket gör att de kanske behöver betsla upp ponnyn. Jag ser mycket hellre en ryttare som rider på ett pelham, jaktkandar eller ett hackamore som ger sin ponny en eftergift, än vad jag ser ryttare som har ett tränsbett som hinder efter hinder hamnar efter i språnget och drar sin stackars ponny i munnen.

Barn är trots allt barn och det är vuxna som fostrar dem. Redan där tror jag att det är mycket brister i dagen samhälle. Det är föräldrarna som fostrar sina barn och barnen får självklart samma inställning som sina föräldrar. "Men min mamma säger", "Nääääe, för det säger min pappa". :smirk:

Total framgång i ridsport går inte att köpa sig till, det som krävs är talang, tålamod och vilja. Visst är det inte alltid det når ända fram om man inte har pengarna, men utan talang, tålamod och vilja så kommer man inte långt.


Kommer från hon som red ponny fram till förra året (är 19 nu), och red alltid sin importerade, billiga fullblodskorsning - som gick lektion på ridskolan på ett tvådelat tränsbett.
Visst kan jag se på "dagens ponnyungar" med avund. Vem hade inte velat ha en mamma/pappa som köpte fina ponnyer till en?
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Om jag ska vara ärlig så ser jag nästan bara såna ryttare som ni beskriver i Bponnyklasserna då de är lite mindre och har dåligare balans. Jag ser inte alls så många dåliga och hemska ryttare. Bland D-ponnyna ser jag nästan aldrig någon som rappar sin häst på det sättet ni har beskrivit. Men självklart så händer det att det att jag ser det, men inte alls i den utsträckning som ni beskriver. Sen att man köper en dyr häst är för att de helt enkelt har mer erfarenhet och man kanske redan har haft en ponny som man har kämpat ihjäl sig med. Det är väl inte förbjudet att köpa en bra häst? Sen att den kanske kostade ett antal hundratusen beror på att ponnyer ÄR så dyra. Man får ingen ponny som är erfaren på de högsta höjderna för 50 000.

Kan tillägga att jag tävlar D-ponny själv.Själv har jag bara ridit min ponny med sporrar en gång, har aldrig haft spö på honom, men har dock ett pelham då det är en mycket framåt ponny och har hellre ett pelham än sitter och sliter upp munnen på stackars ponnyn. Men kommer självklart sträva mot att kunna rida på tränsbett i framtiden.

Tycker även att storhästridning kan vara likadan som ponnyerna. Där är det nästan ALDRIG någon som har tränsbett utan de värsta betten man kan hitta.
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Tyvärr får du inte svara tråden egentligen - för du rider ju ponny ännu .. men tack för synpunkter! :bow: Dock håller jag inte med ang. betsligen på stor häst - vanligare att man iallafall har tränsbett varianter där, ponny verkar det vara oerhört sällsynt i hopp sporten.

Dock har jag tagit till mig övrigas kommentarer, bla Snuffsans, och visst: små barn och energi rika ponnyer - bättre med koll än blådra och slit, absolut.... men samtidigt köper jag inte helt ut att ALLA ponnyer är så svårridna energi mässigt ens för barn. har ridit väldigt många heta hästar, och aldrig behövt betsla upp, inte som ung heller.

Trazel: tack för ditt svar - mycket klarsynt och ärligt tycker jag. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Men jag har väl inte sagt något om svårridna ponnys och bett?:confused:
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Klantigt uttryckt av mig. jag menade att jag läst dina kommentarer och även de om uppbetslingen från nån annan.....
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Ok, jag blev lite förvirrad där.;)
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Jag är inte så gammal (22) men är ofta ute på ponnytävlingar pga. att jag äger en ponny som jag har en tjej som tävlar.

Men när man är ute på ponnytävlingar kan man bli mörkrädd. Många rider som om de hade djävulen efter sig, precis som du säger. Skarpa bett och så sitter man och drar i ponnyn som jag vet inte vad.. Rider i ett övertempo som inte är av denna värld.. knappt så ponnyn hinner sätta ner fötterna. Då var vi ändå på en lokal tävling LC,LB, LB)

När vi skulle gå banan inför sista klassen så stod vi i gången och väntade på att bli insläppta. Bakom oss står en mamma med sin dotter och pratar med en pappa och hans dotter. Dottern hade ridit en B-ponny och enligt dem så hade det gått undan värre men ändå hade inte ponnyn gått för fullt. Mamman säger sedan " aa vi stod och tittade på D-ponnierna och det var det segaste jag sett, nästan så de galopperade baklänges."

Jag stod och tittade på de flesta D-ponnier och inte F-N var det någon som red i ett undertempo. De flesta ritter så väldigt trevliga ut. När jag sedan såg hennes dotter inne på banan kan jag förstå varför hon tyckte det gick långsamt.. Liknade mer en skentur..

Alltså, de allra flesta är ju barn, men har sådana krav på sig från föräldrarna så man nästan kan tro att de tillhör eliten. låt barnen vara barn.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 271
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 943
Senast: Nox
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 997
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp