Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Delar mångas erfarenheter. Tävade ponny på 80-90 talet och är nu med i gemet igen via vänners ponny (min körponny). Kan inte påstå att det blivit bättre rent ridmässigt, bara tråkigare stämning. Hur kan man gråta över att man inte kom till omhoppning i en LC?

Jag ser mycket spö, vissa använder det innan varje hinder på bogen, gärna längst bort från domartornet så det verkar högst planerat.
Dålig erftergift överlag, hetsig framhoppning, alla med sina egna tränare som höjer och mixtrar.

Jag har inte sett något som är bättre än förr, med risk för att låta konservativ. Snyggare sportponnyer kanske (dyrare).
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Varför skulle man inte kunna gråta för att man kommer till omhoppning i LC? Inte för att jag ser gråtande barn speciellt ofta, men varför skulle man inte kunna det? Det är barn som tävlar ponny. Du vet ju inte vad målet var med den ponnyn just den dagen? Den enda gången min dotter gråtit var faktiskt i en LD med sin gamla ponny. Stoppet talade om för oss att hans problem inte var ok ännu. Hon grät floder när hon red ut från banan den dagen.

Tråkig stämmning upplever inte jag, tvärt om är det kul på tävlingsplatser. Folk från andra delar av skåne man inte träffar mer än på tävling. Ungarna peppar och snackar med varandra, mammorna dricker kaffe ihop. Visst finns det undantag, men så har vi det. Men det beror kanske på hur man är själv?:smirk:
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Säger inte emot dig på någon punkt, men du var inte där jag var och med sämre stämning menar jag mobbing, stressade och krävande föräldrar och barn, barn som blir arga över att inte ha gjort en felfri runda. Barn som rycker i sin ponny vid utgången i frustration över att inte ha gått till omhoppning etc. Man ska alltid klappa sin ponny efter målgång, men det glöms nog bort många gånger.

När jag själv tävlade ponny, så har jag själv sett ponnyföräldrar sagt till sina barn att spöa upp ponnyn utanför ridhuset (dessa barn kan man ibland se på TV nu...) sånt beteende hoppas jag att jag aldrig får se här i Västerbotten idag. Min ponnytid utspelade sig som Dagstorpare/Skåne.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 305
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 946
Senast: Nox
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 997
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp