Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Håller med! Det saknas mycket ridning på dagens hopptävlingar. Jag tycker det beror på att tävlingssystemet ser ut som det gör - snabbast vinner. Har du då en superframavlad ponny som vill hoppa och "räddar" ryttaren hela tiden, ja då behöver man ju inte lära sig...
Nej, fram för mer stilhoppning för barn! Hörde, vet inte om det är sant, att iTyskland för att ingå i hopplandslaget måste man kunna rida godkänt dressyrprogram på viss nivå. Kanske något?
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Snuffsan skrev:
Varför inte? Om jag hade haft möjlighet hade jag gärna lagt 200000 på en riktigt bra ponny också. Varför ska de inte få sitta på det bästa man kan hitta? Att säga som princip att "de får faktiskt kämpa på med korsningsponnysar" är ju inte en speciellt kul inställning till barnens hobby. Jag vill ge min dotter så bra förutsättningar jag kan för hennes ridning. Både i tid och i hästmaterial.


Sen vill jag bara (som en parantes) säga att av de 4 ponnysar vi har är korsningsponnyn den som varit snuskigt dyr i inköp. De hoppar inte med stammen....;)


Jag håller med dej. När jag var barn för ungefär 200 år sedan så red jag alltid hästar som köptes billigt eller som vi bytte till oss mot någon av min mammas egna uppfödningar (avlade på Ganesco och ceylon.;))
Det är ju lite don efter person oxå. Min syster som har tävlat storhäst ett tag fick låna min stora häst som gått 140 med mej. Det klickade inte alls. Hoppa 90-1 m vilket hon tycker är lagom är fullständigt skrattretande för honom. Han somnade..;) Så istället fick hon en billigare storhäst som är rätt begränsad vid 110 hoppning men som passar henne perfect.
Likaså om Mini är jätteintresserad och vill hoppa SM så går ju inte du o köper en ponny som är korsad mellan shethland och islänning o säger kämpa på. Då får hon ju en ponny som hon kan utvecklas med.
Att ha den inställningen som Mysaan har till ridandet är ganska tråkig visst jag förstår att ekonomi och så kan spela in. Men man kan köpa en bra ponny som inte kostar så mkt. Eller iaf en ponny som är bra utefter de förutsättningar och den nivå man vill hålla på på.
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Penny_Lane skrev:
Det är ju lite don efter person oxå. Min syster som har tävlat storhäst ett tag fick låna min stora häst som gått 140 med mej. Det klickade inte alls. Hoppa 90-1 m vilket hon tycker är lagom är fullständigt skrattretande för honom. Han somnade..;) Så istället fick hon en billigare storhäst som är rätt begränsad vid 110 hoppning men som passar henne perfect.
Likaså om Mini är jätteintresserad och vill hoppa SM så går ju inte du o köper en ponny som är korsad mellan shethland och islänning o säger kämpa på. Då får hon ju en ponny som hon kan utvecklas med.

:bow:

Så otroligt bra skrivet!
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

jag är ponnyryttare.. tävlar mestadels dressyr men när jag få ggr tävlat hoppning blir jag alltid lika rädd på framridningen. folk är galna:crazy:
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Iris71 skrev:
Ja, det där med priser på ridponny....

Jag kan i och försig förstå de förä'ldrar som har höga krav på en ponny som kostat 60 000!! Det är mycket pengar!! Och då vill man nog ha valuta för dem!

Min äldsta dotter är 7 och har precis kommit igång med ridningen. Hon har ridit på ridskola 3 gånger och kämpar med vårt "elaka" ;) russto hemma. Har en russåring och ska betäcka stoet i år igen. Men nu när jag har "hittat" tillbaka till ponny efter några års uppehåll och ser priserna så undrar jag hur det ska bli. Att mina barn ska utvecklas på ett russ är föga troligt, en bra första ponny, ja.....men sen?? Ska juniorer idag stå emot konkurrensen är det väl en dyr ponny som gäller?? Eller?? Som det var nån som skrev tidigare; förr kämpade man på gatukorsningar..... det är det ingen som gör i dag, eller?? Finns det det??

Intressant diskussio för övrigt! :banana:
Jag känner en som vann DM i fälttävlan på en korsning Varmblod/Russ det ni! :D iof var det ett antal år sen. Men allting går bara man vill. Hellre lägga pengar på bra träning än på en ponny som är svindyr och en unge som inte kan rida. Men nu är inte jag ponny mamma så ja kanske inte ska uttala mej ;)
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

lindaplutt skrev:
Hellre lägga pengar på bra träning än på en ponny som är svindyr och en unge som inte kan rida.

Varför skulle en dyr ponny utesluta bra tränare och barn som vill rida? Låter konstigt tycker jag?
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Tycker debatten hamnat fel, pris och ras spelar ingen roll, men varför tror en del barn och föräldrar att bara prisrosetten spelar roll? Jag tycker det är bättre att genomföra en bra runda, för ryttare och häst/ponny, än att bli placerad. Har försökt överföra detta på mina barn, och det känns som om det fungerat. (Det blir faktiskt placeringar utan att rida som en idiot)
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Knapp lån rent allmänt, fast ändå I referens till det du just nu skrivit:
vart har stilbedömningarna i ponny hoppningen tagit vägen? var jättevanliga när jag tävlade ponny för alla dessa år sedan, men nu är de färre? tycker de var jättebra - fokuserade på ryttarens ridning, men även hästens form, grundtempo och allmänna intryck av ritten. det var jättebra och gav en som barn en bild av "vad som eftersträvades" i tävlings klassen. dvs INTE bara att flårida efter snabbaste tiden och rosetten.
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Just nu är det nån sorts drive på stilbedömning i skåne. På vissa tävlingar kan man även bedömmas stilmässigt då man tävlar. Kostar en startavgift till för samma ritt.....:crazy: På så sätt kan man få en regional dag att kosta 450 kr bara i startavgifter + vet. för varje ponny. Jippi.....eller nåt.
För detta får man ett väldigt enkelt protokoll, det är fem saker som bedöms, så det sätts alltså 5 siffror på ett papper. Inga kommentarer ens.

Typ:
Sits: 7
Hjälperns inverkan: 8
osv.
Ganska bortkastade pengar enligt mig.
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Det låter ju onekligen som att det är att kasta pengarna i sjön.

Det är ju bättre med en ren "stilhoppningsklass", ja helt enkelt en vanlig stilhoppningklass. :p

Det är redan dyrt nog att åka på tävlingar så att någon betalar extra för att få ett sådan protokoll som du pratade om låter rätt osannolikt.. :crazy:
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Tyvärr var det många som gjorde det. Det gjorde dessutom att klassen tog dubbelt så lång tid.:crazy:
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Måste kasta mig i denna intressanta tråd...

Jag tillhör dem som själv tävlade ponny väldigt lite för ca 25 år sedan pga av föräldrarnas absoluta ointresse, men som därför har tittat på betydligt fler tävlingar.

Skillnaden på ekipagen förr och nu finns visst men inte på det sätt som du har uppfattat (enligt mig).
Dålig ridning fanns redan då och föräldrar som köpte de bästa ponnyerna för hur mycket pengar som helst...
Förr fick då ryttare som hade det mindre förspänt nöja sig med hemmakorsningarna vilket de inte behöver idag dvs vi har fått bättre ponnyer idag.
Träningen var militärisk och lärde ut saker som vi idag får ståpäls bara av att tänka på. Exempevis barrering i olika former.

Idag finns också en möjlighet för ryttare att satsa på sin hobby och kanske på sikt få någon ekonomisk vinning av det. Detta fanns inte på världskartan för en Svensson för 25 år sedan. Kanske bidrar det till att barnen (och i viss mån föräldrarna som aldrig fick chansen) bär med sig denna dröm som en börda emellanåt?

Jag röstar för fler stilbedömningar när vi nu har bättre ponnysar och bättre förutsättningar för "de flesta" än tidigare.
Jag håller inte alls med snuffsan om att det är onödigt och tar längre tid, dock håller jag med henne i punkten att det vansinnigt att ta extra betalt ( senaste tävlingen för oss 50kr).

Utveckla tävlingen ännu mer på lokalsidan så kombinationen av stilbedömningen och bästa tid ger vinnare, istället för som nu två priser.
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

cemax skrev:
Förr fick då ryttare som hade det mindre förspänt nöja sig med hemmakorsningarna vilket de inte behöver idag dvs vi har fått bättre ponnyer idag.
Träningen var militärisk och lärde ut saker som vi idag får ståpäls bara av att tänka på. Exempevis barrering i olika former.

Jag röstar för fler stilbedömningar när vi nu har bättre ponnysar och bättre förutsättningar för "de flesta" än tidigare.
Jag håller inte alls med snuffsan om att det är onödigt och tar längre tid, dock håller jag med henne i punkten att det vansinnigt att ta extra betalt ( senaste tävlingen för oss 50kr).

Utveckla tävlingen ännu mer på lokalsidan så kombinationen av stilbedömningen och bästa tid ger vinnare, istället för som nu två priser.

Ja visst var det så, att de med mindre ekonomi fick nöja sig med hemmakorsningar. så är det även idag. det finns dessutom många väldigt trevliga såna. Jag hade 2 st, - korsning welsh/arab, och de var otroligt duktiga. andra lag kamrater och klubb kompisar red på russ korsningar, new forest korsningar, även fjord korsningar parat med lättare blod. samtliga ponnyer var trevliga tävlings ponnyer i lätt klass - dock ej elit ponny material.

jag känner inte igen tränings metoderna du beskriver. har aldrig upplevt det och då har jag tränat för åtskilliga tränare på ponny. grundarbete, balans och form var nyckeln i allt även då, inte våldsamma metoder. då tycker jag såna nog är vanligare ute i buskarna idag, med all hets som råder runt att klättra på rangskalan prestations mässigt. Men det är en annan diskussion som inte hör hemma här anser jag.

ang stilbedömningarna håller jag med till 100%, och som Snuffsan säger - om man måste betala extra för stilbedömning så är ju förbundet helt ute och cyklar. det ÄR ju som att säga mellan raderna att det är VALFRITT att lära sig rida väl och prestera i annat än fart och rosett jakt.och att det är DYRARE att få sig en stil kommentar/bedömning.....

stilklasser borde införas UTAN annan kostnad, bara var del av en vanlig klass. och kommentarer borde utökas som en sammanfattning man får i ett dressyr program.
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Vill bara förklara att jag inte tycker att stilbedömningar är onödiga och ta onödig tid. Det är det koncept jag sett nu som jag tycker illa om. Extra avgift för ett protokoll som inte säger speciellt mycket.
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Hah oj sorry:D
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Borde det egentligen inte ligga i förbundets "natur" att verka för god ridning mao stilbedömningen subventioneras helt? Som det är nu håller man ju på att anpassa sig efter riksidrottens budskap i så många andra varianter genom -Idrotten vill....

Att stilbedömningen drar extra domare måste ju i dagens samhälle (när ingen jobbar ideellt) längre betalas av någon. Och som läget är nu betalar vi stackars sponsorer redan allt för mycket (läs föräldrar)

För att knyta an till trådskaparens fråga om förr versus nu så undrar jag om hur kostnaderna nu jämfört med då står sig i förhållandet?
Var det dyrare förr? Någon som vet?
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Eftersom jag avr ponnyryttare sp fick jag inte svara, så jag sa sorry:D
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Svarar på Mackans funderingar och även på andra inlägg i den här tråden samtidigt.

Jag har 2 döttrar som tävlar, än så länge upp till LC resp LA men bägge siktar på SM så småningom. Har varit på massor av tävlingar och visst finns det många som blårider för att vinna, särskilt B-ponnyryttarna på lokala tävlingar. Men det finns även många som rider samlat och fint även om de satsar i omhoppningen. Tyvärr är det ju så i de lägre klasserna att nästan alla är felfria så det blir ju snabbast vinner. Högre upp i klasserna krävs det ju mer ridning och rätt ridning för att gå runt felfritt så då går det inte att blårida.
Vad det gäller uppbetslingen så har betten blivit mildare bara det senaste året, tex har pessoabetten minskat betydligt. I vår klubb rider många på Novabett, som är ett mjukt böjligt syntetbett. Mkt bra tycker jag.
Jag (och även tränaren) fostrar mina barn till att gå in och göra en fin runda och vara nöjd med att ha gjort sitt bästa. Ponnyn ska alltid ha beröm när de går ut! I början var det viktigt med placeringar men nu har de kommit så långt i sin ridningen att de är nöjda ändå

Ang priserna på ponnyer så tycker jag att det är helt vansinnigt att en B-ponny som gått höga klasser länge och stabilt kostar ända upp till 3-400 000 kr, och i vissa fall ännu mer! Det är ju barn upp till 13 år som ska ha dom... Även om vi hade råd så skulle våra tjejer inte få en sån ponny. Hellre satsar jag på en trevlig ponny med stora utvecklingsmöjligheter som de själva får lära upp.
Vi började med en köpa en första tävlingsponny som hoppat LD/LC och kostade 25000 kr. Han har varit en pärla till äldsta dottern, en riktigt självförtroendehöjande bästis. De gick från LD till LA på 6 mån och nu är det dags för syster nr 2 att ta över honom och klättra i klasserna.
Storasyster har nu fått en ny B-ponny (lånad) som kräver mer ridning och har mer kapacitet för att , och vi har även köpt en "grön" irländare för 40 000 kr som med några års jobb (läs slit) troligen kommer att gå MSVA. Så man måste inte vara superrik för att hålla sina barn med bra ponnyer. Men för att ha kunna låta dom träna både hoppning och dressyr och tävla kanske varann helg måste man ha det hyfsat gott ställt. SYND att ridsporten är så himla dyr!:mad:

Långt inlägg blev det!
 
Sv: Ponny sporten idag - ni som är VUXNA och inte rider ponny själva vad tycker ni?

Jag rider än så länge ponny på tävlingar själv !

Och för att göra ett långt svar kort :

Ponnyritterna nu för tiden är FÖRJÄVLIGA ( om jag får uttrycka mig så ) .
BEDRÖVLIGT ! som ryttarna rider . Det finns ekipage som rider snyggt och prydligt .
Och så finns det dom som endast kommit dit för att vinna :
Gasa , gasa , gasa !

Det är inte en gång jag ser på tävlingarna jag åker på att Ponnysarna går omkull på omhoppningarna för att de inte hänger med i svängarna och att ryttarna bara sitter och sliter och drar i dom ! Hemskt !

Själv resonerar jag att jag mister hellre en placering/vinst och
rider en schyst runda , i ett schyst tempo :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 305
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 946
Senast: Nox
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 997
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp