Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

R

Reew

Ja som sagt , min ponny var vaccinerad för två dagar sen, ingen feber har han.
MEEN imorgon äre en pay n jump, och ´skulle du åka på d om du vore mig?
med min ponny, har verkligen sätt fram emot o betalat in mm för pay n´jumpen,
Bosse Som vaccinera han sa att jag kan åka på pay n jumpen, och min hovslagare sare också..
HUR ska jag göra:O???:confused:
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

Du får inte tävla inom en vecka efter vaccination och eftersom Pay and jump ska följa TR så borde det gälla även där.
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

Du bryter mot dels mot TR och sedan är det inte bra för hästen att ansträngas så snart efter en vaccination.
Så stanna hemma och planera in vaccinationen bättre nästa gång, alltså minst en vecka mellan vaccination och tävling.
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

*raderat*

tiiotecken
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

Som sagt så bryter det mot TRs regler. Men vill du "dubbelkolla" kan du alltid ringa klubben som anordnar Pay and Jump:en och fråga så slipper du gissa.

M-oaa
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

Nej det är inte bra för hästen, det finns en anledning till att man inte får tävla på en vecka efter att hästen blivit vaccinerad.
Dessutom så bryter du mot regler.


Det finns något som kallas planering, vilket du kanske borde tillämpa nästa gång du ska vaccinera hästen.
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

Håller med de andra.

Dessutom kommer det finnas mängder ed pay n jumps som du kan åka på i vinter, så just den här kan knappast vara så viktig.
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

Nej det skulle jag inte.
det finns en anledning till reglerna och det är för hästens bästa. efter en nygjord vaccinering skall hjärtat inte ansträngas, det kan leda till hjärtmuskel inflammation på hästen, och då lovar jag dig att den där pay and jumpen kommer te sig oerhört ovidkommande helt plötsligt.
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

Nej, en häst får inte tävla en vecka efter vaccinering.
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

Jag hâller inte med de andra. Tycker att det är okej att àka.

Det har ju trots allt gàtt tre dagar allt som allt. En häst ska kanske inte arbetas hârt efter en vaccinering. Men en pay and jump för en ponny i okej kondition är inte hàrt arbete. Det är inte direkt som 1,50 hoppning, ett travlopp eller en fälttävlan...

Ja om du inte bestámt dig för att toppa höjden och rida din hást hàrt och länge, svettig, trött och flàsig.

âk tycker jag, men ta det lite lungt bara.
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

Man får överhuvudtagen inte tävla så tididigt efter en injection. Du bryter inte bara mot TRs regler, även mot djurskyddesbestämmelserna. det räcker att en veterinär har satt en nål i hästen.

Skärp er ni som tycker att hon ska tävla. det är ett brott mot lagen, du kan åka dit så att det ryker.
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

Hade jag suttit i sekretariatet hade du fått vända hem igen om det bara gått tre dagar sen vaccinationen. Det finns regler och just när det gäller sånt som handlar om hästens hälsa gör jag inga undantag och definitivt inte för en Pay&Ride.
Att vaccinera kan påverka den som får sprutan och jag har själv aldrig ansträngt mig efter vaccinationer. Så hoppa :) över tävlingen men behåll lusten att åka iväg och hoppa.
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

I mina ögon finns det inget att diskutera eller överhuvudtaget fundera på, jag skulle absolut inte låta hästen arbeta så efter en vaccination. Alla, både djur och människor som vaccineras behöver vila efteråt. Fyra dagars hel-vila tycker jag är lagom och sedan mycket lugna promenader ett par dagar.
Som de andra har skrivit bryter du dessutom mot TR om du mot alla odds får ställa upp på Pay and jumpen. Det kommer fler chanser, ta dom istället.
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

Nej det hade jag aldrig utsatt mina hästar för.
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

Håller med dom andra som svarat, du bör inte åka iväg eftersom det inte är bra att anstränga hästen efter vaccin.

Sen lite trådkap. Hur ofta följs reglerna på pay and jump? Jag har varit med på en sån en gång och det var det mest oseriösa jag någonsin stött på. (Har även varit med som hästskötare på några och det har varit lika oseriöst.) Dom i seketariatet kollar inte vaccinationsintyget. En ponny sprang konstant runt och hosta, en annan var näst intill blockhalt men ingen av dom fick tillsägelse så dom starta sina två klasser. Vissa ekipage vägra ett x antal på vartenda hinder, ändå fick dom fortsätta, en unge var inne 20!!:eek: min:cool: banpersonalen la till och med ner hindren åt henne. Det var ingen koll någonstans, flera ponnyer startade betydligt fler gånger än tre. Sen var det också två treåringar och jag trodde inte dom fick starta enligt TR:cool:
En stor diss till pay and jump enligt mej
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

Jag har bara positivt att säga om de P&R jag varit på, ja förutom ett ställe där en triangelmärkt häst fick starta. :o Pratade med den ansvariga efteråt och h*n skulle ta upp det med de övriga.
Hos oss får man vägra två gånger sen läggs hindret ner för om det ska bli en positiv upplevelse för häst och ryttare så det bättre att få hjälp än att det blir en tråkig upplevelse. Vi är lika noga vare sig det är en lokal tävling eller en P&R.
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

Jag tror inte att en del ställen håller så seriöst på reglerna, men visst är det skrämmande när inte ens vaccinationsintyget kontrolleras. :crazy:
 
Sv: Ponny vaccinerad för två dagar sen, hopptärning imorgon!! ;O

Fast pay and ride/pay and jump är ju inte en tävling utan mer än träning inför tävling så jag har svårt att tänka mig att man går efter tr till punkt och pricka. Och vägran på en pay and jump är inte = utesluten som på tävling. Utan det är som sagt en träning inför tävling, man måste ju börja någonstans ochj åka iväg på tävling och bli utesluten på första hindret är rätt värdelöst och en del pengar i sjön. Vid håller att pay and jump inte är något som bör följa tr till punkt och pricka. Sen är det ju klart att det hela ska vara okej alltså inte nån halt häst eller att man piskar hästen runt bannan.

Tycker inte att du ska iväg och rida pay and jump veterinär säger iaf till mig att det är vila 2-3 dagar (skrittas ok) sen efter det så ska den ridas lugnt och efter en vecka är det bara att köra på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 283
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 836
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 524
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 130
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp