Bukefalos 28 år!

Ponnyakuten

Sv: Ponnyakuten

Jag tror att vi i grund och botten har rätt lika åsikter :) Det är också mycket möjligt att jag underskattar deras intelligens! Men jag kan bara se till mig själv och mina jämnåriga när jag var i den åldern, och de ungdomar jag träffar i den åldern nu (kusiner, syskon osv). Man handskas ju ofta med ganska tuffa problem med självkänslan när man är ung tonåring (vilket den omtalade ryttaren är ett lysande exempel på, som var tvungen att berätta/skryta lite om sina framgångar det första han gjorde för att hävda sig lite... så som ungdomar kan behöva, helt utan att mena att skryta egentligen) och då kan känslorna komma ivägen även om man logiskt sett förstår att det inte är illa menade personangrepp utan bara kritik. Och det är det som är så farligt, för IRL kan man läsa av lärarens/den kritiserandes kroppspråk och har möjlighet att reda ut vad som är vad (konstruktiv kritik - personangrepp) på plats, vilket man inte har här. Till och med konkret kritik kan tas fel av någon med låg självkänsla, speciellt om denne inte bett om kritiken från första början. Hoppas att du förstår vad jag menar.
 
Sv: Ponnyakuten

Jodå, jag är med på vad du menar och tror vi egentligen har liknande åsikter om ämnet. :)
 
Sv: Ponnyakuten

Håller med dig om skitsnacket över internet, tror att barnen skulle/kommer ta illa upp och få en törn på sitt självförtroende om dom läser denna tråd.
Det som känns väldigt fel överhuvudtaget med programmet är att jag inte tror att barnen inser förrän efteråt vad som det egentligen innebär att vara med i ponnyakuten. Alla (eller ja väldigt många) kommer veta vilka dom är när dom är ute på tävlingar. Går det dåligt eller bara dom gör minsta misstag så kommer det skvallras hejvilt på nätet i bloggar och liknande om detta barn.. Tjejen som rider gymkhana och var med förra året är ett bra exempel på det.. Någon har tagit några tråkiga bilder när hon tävlar western med sin häst och vips så är det igång.. Visst, bilderna ser inte trevliga ut, men jag tror att många av hennes medtävlande såg likadana ut när dom red den grenen.. Men dom blir inte uthängda på internet för det.

Barnen blir offentliga personer, och jag tror att en del av dom kommer ångra att dom var med om ett par år.. Dom som lider minst av detta är väl dom som inte har något direkt tävlingsintresse och på så sätt inte syns efter programmet..
 
Sv: Ponnyakuten

*kl*

Självklart riktar jag ingen kritik mot pojken som äger ponnyn och det tror jag ingen annan gjort i den här tråden heller, varken mot honom eller någon annan av ungdomarna. Det är ju självklart de vuxna som har det yttersta ansvaret för hur djuren sköts och i det här fallet borde det väl vara Tobbe och hans stallchef? Jag vet inte hur man brukar behandla exemhästar och det var därför jag undrade om det kunde vara så det låg till. Hur som helst tycker jag inte det är ok att hålla ponnyn inslagen av egen bekvämlighet och det som stör mig mest _om_ så är fallet är vad detta förmedlar till alla de som ser på programmet. På något vis är det väl ett program som ska förmedla för andra vilket förhållningsätt man bör ha till sin ponny/häst? I övrigt är det väl inte det värsta man kan göra mot sin häst men att försvara det med att andra hästar har det betydligt värre tycker jag är ett dåligt argument. Det kan inte vara ok att slå sin häst lite bara för att grannen slår sin mycket värre. För den som undrade har jag faktiskt en skimmeltjej som är en av de värsta skitgrisarna som finns. Innan jag lägger på henne ett täcke funderar jag nogsamt över för vem skull jag gör det och låter bli om jag kommer fram till att det bara är för att det skulle vara lättast för mig. När jag tänker efter var det väl en skimmel med förra säsongen och den gick tydligen hålla tillräckligt ren framför kamerorna utan täcken. Som avslutning vill jag understryka att jag inte har något som helst emot pojken och i det stora hela tycker jag Tobbe verkar vara en mycket duktig och kompetent hästmänniska.

// Jimma
 
Sv: Ponnyakuten

Nu behöver man ju inte köpa ponnyer som regelbundet nära nog försöker ta livet av sina ryttare varje dag, men jag vet många som köper ponnyer som det är mycket jobb med till sina barn. Det för att barnet ska lära sig att man får inget gratis och att barnet inte kan kräva att föräldrarna ska köpa dyra, färdiga ponnyer till dem. Lära för livet alltså, man får inte allt gratis!

Faktum är att de gånger jag sett föräldrar köpa lite besvärligare ponnyer till sina barn så har barnen blivit riktiga hästmänniskor, sökt lärdom, och dessutom varit mycket mer glada än de som fått färdiga ponnyer när deras ponny väl fungerar och rosetterna börjar trilla in.

Självklart så måste då en svårare ponny till barnet kombineras med mycket hjälp från vuxen och många träningar för bra tränare!
 
Sv: Ponnyakuten

behövs det på vet besiktning ?, de få tävlingar jag ställt upp på har ingen haft det.
 
Sv: Ponnyakuten

Har för mej det blev regler på det sista gången jag tävlade. En kom till mej o sa jag måste ha träns vid vet bes. Nu var det ett tag sen iofs.
 
Sv: Ponnyakuten

KL
På tävlingsområde ska hästen ledas i "huvudlag med bett eller motsvarande". Det gäller även i- och urlastning (gäller SvRF - vet inte om SIF följer samma eller fortfarande har egna).
 
Sv: Ponnyakuten

Så sa jag också innan jag köpte min första vita häst! ;)
Nu har jag täcke för att den vita hästen inte ska få sin högsta önskan uppfylld, alltså att vara pissgul i det närmaste hel! :crazy:
Min häst är jätterenlig i boxen, skiter en stor hög i ena hörnet. Sedan lägger hon sig ovanpå den! :crazy:

Sommartid har hästen bara täcke ute när det regnar, hon är den enda häst jag någonsin haft som haft täcke sommartid, hon fryser så hon skakar täckeslös i regn. Inne är hon täckeslös, för på sommaren har jag spån, då blir det inga jättepissfläckar på hästen, går lätt att ta bort.

Vintertid står hästen på halm, jag anser halm bästa alternativet vintertid, finns ju då alltid något att plocka med när hästen står inne längre tid. Men halmen suger ju sämre, därför kan hästen ju uppfylla sin högsta önskan, färga sig gul hel när hon står på halm! Hästen har haft täcke utomhus vintertid, och hon har det även inomhus då, trots att hon skulle klara sig utan inne värmemässigt sett. Jag skulle skämmas att rida ut eller åka till ridhus eller träning på en pissgul häst, och att lägga ner typ en timma per dag på att röja pink, det är inte möjligt för mig.

Jag har också genom åren utvecklat allergi mot damm, så jag väljer att ha täcke på hästen ute under värsta lersäsongen vår och höst. Givetvis ett tunt ofodrat täcke om det är varmt.

För övrigt ryktar jag min häst varje dag som jag är i stallet, och jag är i stallet minst 5 dagar/vecka.
 
Sv: Ponnyakuten

Som jag tidigare sagt så har jag en skimmel, och som jag sagt tidigare, hon blir inte skitigare eller dammigare än min bruna häst. Täcken ska inte användas som skydd mot gräsfläckar eller smuts. Det är inte okej. Jag menar inte att anklaga killen som äger hästen, för han gör bara som han är lärd av de vuxna. Det är synen på användandet av täcke som jag är emot. Jag är trött på att åka förbi hagarna till de "fina" stallen och se hästarna stå ute med täcke när det är 15 grader varmt och sol. Det ger en skev bild av när man kan använda täcke och syftet med täckesanvändning.

Lyckost! Alltså att du hittat en vit häst som inte är skitigare än en med annan färg! Jag blir såååå avundsjuk!
Gräsfläckar bryr jag mig inte om min häst får, de går ju lätt att rykta bort!
 
Sv: Ponnyakuten

Helt ärligt så tycker jag att detta är ett i-landsproblem... På hästvård finns det trådar med folk som använder alternativa behandlingsmetoder i stället för veterinärvård när deras hästar är svårt sjuka. Det finns trådar där man förstår att hästar serveras otjänligt foder. Hästar som alltså verkligen far illa... Där kan man snacka om STORA problem :mad:!

Du är klok du! :bow:
 
Sv: Ponnyakuten

En grisig fux eller brun känns för mig mer ok än en grisig vit häst! Pink syns ju inte alls på dem! Och ja, jag har haft både fux, mörkbrun och vit häst.

Angående exemtäcke så fick jag tänka om för ett par somrar sedan! Min gammelpålle (fux) var utlånad till fodervärd. Hästen i fråga hade aldrig någon exem, däremot så var han alltid rejält sönderäten på bringan, under magen, skapet osv på somrarna. Så jag hade ju olika knep (lactasyd, vissa insektsmedel osv) för att få det hyfsat bra. Fodervärden likaså. Men hästen vankade mycket i hagen sommartid, tom sprang och var märkbart störd av insekterna, så fodervärden hade pga honom hästarna inne mitt på dagen sommartid. Jag var av åsikten att exemtäcke, det ska bara exemhästar ha, PUNKT!
Nåväl, en dag talade fodervärden om att hon köpt ett exemtäcke till gammelpålle, och efter det stod han lugnt och betade med sina hästkompisar, och det hela dagarna i hagen! Och jag fick inse att man lär sig något nytt så länge man lever! :o ;)
 
Sv: Ponnyakuten

Alla (eller ja väldigt många) kommer veta vilka dom är när dom är ute på tävlingar. Går det dåligt eller bara dom gör minsta misstag så kommer det skvallras hejvilt på nätet i bloggar och liknande om detta barn..
Fast riktigt så illa är det nog inte, jag tror färre än man tror bryr sig särskillt mycket om dom faktiskt. Bara här nästan folk verkligen letar fel, folk klagar galet för ingenting. Liksom måste folk kommentera att det är löjligt att linda och vara noga med sin häst när man inte rider på hög nivå, det är så pinsamt så ja vet inte vad., och täcket på hästen. Allvarligt så skadar det nog inte hästen det minsta faktiskt. Tror inte folk här är så mycket bättre själva om dom måste klaga på sånna saker.

Finns det någon annan sida på nätet någon har sett något skitprat ens om någon annan en en person som varit med i det här programet annat än på denna sidan?

Tjejen som rider gymkhana och var med förra året är ett bra exempel på det.. Någon har tagit några tråkiga bilder när hon tävlar western med sin häst och vips så är det igång.. Visst, bilderna ser inte trevliga ut, men jag tror att många av hennes medtävlande såg likadana ut när dom red den grenen.. Men dom blir inte uthängda på internet för det.
Det där var extremt hennes tygeltag och det blev så omtalat just för att hon gick rätt emot allt hon lärt sig. Hon hade ändå fått otroligt mycket hjälp och struntar i det. Så inte konstigt folk reagerar när hon behandlar ponnyn på det sättet. Folk borde reagera när hästarna far illa.

Dom flesta detta året tycker jag ändå är ganska så vettiga, jag störde mig lite i början på att dom såg så rika ut osv men jag tänker inte på det alls nu. Det är problemen och hur man löser dom som är det jag ser på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponnyakuten

Lyckost! Alltså att du hittat en vit häst som inte är skitigare än en med annan färg! Jag blir såååå avundsjuk!
Gräsfläckar bryr jag mig inte om min häst får, de går ju lätt att rykta bort!

Min welshponny som jag hade förr höll sig hyfsat ren även som äldre när han var i princip helvit. Urinfläckar hade han aldrig men å andra sidan hade han en rätt fet päls så det kanske inte fastnade?

Vad han däremot fick fläckar av var MASKROSOR, alltid när maskrosorna blommade var han gulprickig eftersom han alltid älskade att sova i bland maskrosorna.:D
 
Sv: Ponnyakuten

Sova med maskrosorna? Gulligt! :D

Min häst får gräsfläckar och en och annan fläck av maskrosor hon också. Men de känns ok, det är pinkfläckarna jag inte kan med! :crazy:
Jag tycker knallgul häst med intorkat pink på en träning/ridning är synonymt med slarvig ägare! :o

Blir intressant att se hur min häst kommer "sminka sig" när hon går utan täcke på lösdrift! Hon ska så snart det blir varmt flytta ut på en lösdrift.

Allmänt, inte riktat till dig!
Jag kollade på Ponnyakutens alla avsnitt idag. Angående upprördheten om täcken på ponnyerna. För sjutton, är det inte både seriöst och förståeligt om man när man (förmodligen enda gången i sitt liv) ska få vara med i TV med sin häst vill den ska vara ren och snygg?
Jag skulle i allafall vilja framställas som den noggranna hästägaren och inte den som visar upp en skitig häst i TV!
 
Sv: Ponnyakuten

Vad han däremot fick fläckar av var MASKROSOR, alltid när maskrosorna blommade var han gulprickig eftersom han alltid älskade att sova i bland maskrosorna.:D

Awwwh! Det låter som Mulle ju! Appropå "busiga ponnyer....". Vid jämförelse är ju pållarna i Ponnyakuten rena änglarna :)

KL
Kopparberg. Håller med du.
 
Sv: Ponnyakuten

Allmänt, inte riktat till dig!
Jag kollade på Ponnyakutens alla avsnitt idag. Angående upprördheten om täcken på ponnyerna. För sjutton, är det inte både seriöst och förståeligt om man när man (förmodligen enda gången i sitt liv) ska få vara med i TV med sin häst vill den ska vara ren och snygg?
Jag skulle i allafall vilja framställas som den noggranna hästägaren och inte den som visar upp en skitig häst i TV!

Jag är trött på den här hetsen att allt ska vara skinande snyggt, prydligt och rent i hästbranschen - det är liksom djur vi håller på med.
Själv lägger jag ingen värdering i om man tycker om att göra sin häst snygg (jag tycker själv det är trevligt) men ett täcke med hals en varm sommardag bara för att man inte vill ha fläckar på hästen är inte alls okej med mig. Det är som sagt djur vi håller på med, allt är inte perfekt och fritt från skönhetsfläckar - att hålla sin häst skinande ren till varje pris är inte synonymt med en seriös hästmänniska för mig.
Det är sorgligt att man som hästmänniska kan bli tagen som oseriös och slarvig för att man låter sin häst vara häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 648
Senast: Ninnurur
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 258
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 433
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp