Ponnyakuten

Sv: Ponnyakuten

Håller med :D Brukar säga när vädret är lervälling att pållarna är som barn, skitiga och lyckliga :crazy:

Rolle
IpL
 
Sv: Ponnyakuten

Jag är trött på den här hetsen att allt ska vara skinande snyggt, prydligt och rent i hästbranschen - det är liksom djur vi håller på med.
Själv lägger jag ingen värdering i om man tycker om att göra sin häst snygg (jag tycker själv det är trevligt) men ett täcke med hals en varm sommardag bara för att man inte vill ha fläckar på hästen är inte alls okej med mig. Det är som sagt djur vi håller på med, allt är inte perfekt och fritt från skönhetsfläckar - att hålla sin häst skinande ren till varje pris är inte synonymt med en seriös hästmänniska för mig.
Det är sorgligt att man som hästmänniska kan bli tagen som oseriös och slarvig för att man låter sin häst vara häst.

Jag håller med du och tillägger lite snällt: Om du vill kan du få hjälpa till att försöka få bort fläckarna på min prinsessa.. Hon har hittat en lämplig hög att sova i och börjar nu närma sej skäck med stormsteg. ;)

/Lavinia, som faktiskt vet med säkerhet att vita hästar går att få rena med torrschampo, och då kan de få vara hästar däremellan!
 
Sv: Ponnyakuten

Jag är trött på den här hetsen att allt ska vara skinande snyggt, prydligt och rent i hästbranschen - det är liksom djur vi håller på med.
Själv lägger jag ingen värdering i om man tycker om att göra sin häst snygg (jag tycker själv det är trevligt) men ett täcke med hals en varm sommardag bara för att man inte vill ha fläckar på hästen är inte alls okej med mig. Det är som sagt djur vi håller på med, allt är inte perfekt och fritt från skönhetsfläckar - att hålla sin häst skinande ren till varje pris är inte synonymt med en seriös hästmänniska för mig.
Det är sorgligt att man som hästmänniska kan bli tagen som oseriös och slarvig för att man låter sin häst vara häst.

Detta skriver jag under på! Modehets är nåt jag alltid hatat och jag ser det väldigt mycket överallt. Varför duger inte "hel och ren" längre?

Jag håller med om att det är både snyggt och trevligt med matchat o fläckfri häst jag som person värdesätter god kunskap/hantering av hästen högre än modeprylar. Handla är inte svårt, att bli duktig på nåt är en helt annan femma...

När jag läser folks kommentarer här om ponnyakuten blir jag lite förvånad precis som de flesta över dessa täcken o svanslindor, men främst retar JAG mig på pessoabetten... det har ändå gått en del program nu och jag vet inte om jag tycker det är rätt ens för att visa upp problemet att rida på sånt bett. Vill man ha ett annat bett än ett tränsbett finns många trevligare varianter. Obrutna bett med en liten hävstång sätter jag mycket hellre i munnen och händerna på hästar o folk!
 
Sv: Ponnyakuten

Faktum är att de gånger jag sett föräldrar köpa lite besvärligare ponnyer till sina barn så har barnen blivit riktiga hästmänniskor, sökt lärdom, och dessutom varit mycket mer glada än de som fått färdiga ponnyer när deras ponny väl fungerar och rosetterna börjar trilla in.

Jag håller med om att man inte måste ha en SM-ponny för att lära sig något, men jag vill slå ett slag för läromästare! Det är hästar man verkligen lär sig något på! Att man inte skulle lära sig något på en utbildad häst (vilket många anser) är skitsnack! Vill man lära sig finns det alltid något att lära sig. Tycker absolut inte att första hästen bör vara en häst som måste utbildas först (been there, done that). Livet är långt och om man först lär sig rida ordentligt har man gott om tid att utbilda hästar! Visst kan det mycket väl funka att utbilda en häst som oerfaren om man har bra hjälp osv. men jag tycker att man allt för ofta ser barn som inte klarar av sina ponnyer. Och det är varken schysst mot ponnyn eller ryttaren. Ridning ska vara roligt och säkert, för båda parter! :)
 
Sv: Ponnyakuten

Jag håller med om att det är både snyggt och trevligt med matchat o fläckfri häst jag som person värdesätter god kunskap/hantering av hästen högre än modeprylar. Handla är inte svårt, att bli duktig på nåt är en helt annan femma...

Men för att bli duktig då måste man ju träna en massa och VEM ORKAR DET? :D *inte seriös för 5 öre*
 
Sv: Ponnyakuten

allt som är mode används ju oavsett om det behövs eller ej på många hästar. Andra exempel på mode är enligt mig Pelhambett, gagbett, pullarnosgrimma t ex. Undrar hur många som egentligen behöver använda det annat än tillfälligtvis. Undrar hur många som egentligen känner till grundfunktionen och syftet med dessa bett:crazy: För många tror jag att bettvalet styrs av vad stallkompisarna har på deras hästar (precis som schockemöhleschabrak, eller blingblingpannband). Jag har själv lite svårt att tro att det är så många hästar som "kräver" dessa bett. Har själv aldrig haft behov av (eller fått använda för någon tränare) något annat än två- eller tredelat tränsbett trots att jag har haft åtminståne en ponny som var mer vild än tam.
 
Sv: Ponnyakuten

*kl*
Lite allmänna reflektioner över senaste avsnittet: KATASTROF att de låter killen ha grimmskaftet lindat flera varv runt handen när han håller i en häst som kastar sig vid lastning. Skadorna som kan bli av det är inte att leka med...

/Migo
Jag hade en stallkompis för länge sedan som blev av med ett finger på det sättet (fick amputera alltså) Det var förvisso ett kedjegrimskaft, men ändå... Det trodde jag var ett av de första sakerna man lärde sig.. Hellre att hästen drar ifrån en. Man har inte en suck mot 300 kilo häst i alla fall om denne vill gå åt något annat håll:crazy:
 
Sv: Ponnyakuten

Jag har också sett människor bli av med fingrar pga grimmskaft lindat runt handen.

Trodde faktiskt att det var grundläggande kunskap som lärdes ut på ridskolan - man lägger repet över handen, inte runt.
 
Sv: Ponnyakuten

Tobbe är mest stolt över att en av deltagarna är bra på att linda benen på sin häst. Verkligen viktigt:crazy:

Fast nu är det väl så att han inte berömde just lindningen i sig utan snarare att han var noggran och ordningssam med sin ponny. Killen hade ju inte bara hafsat på lindorna utan lindade bättre och snyggare än många, många vuxna. Att beröma att killen är ordningssam (vilket jag har förstått att han är överlag och inte bara när det gäller att linda och matcha) tycker jag är bra. Förra året satt jag och störde mig på att nästan alla var så slarviga i stallet. Speciellt en av deltagarna var otroligt hafsig i allt h*n gjorde, även ridningen och i flera situationer såg det ganska farligt ut. För mig ska det i alla fall alltid vara ordning och reda i stallet och med hästen.

Håller dock med dig i resten av inlägget.
 
Sv: Ponnyakuten

Det är snällare mot alla parter att köpa en ponny som barnet klarar av, då växer självförtroendet och viktigast av allt, säkerhetsrisker och annat behöver inte bli ett bekymmer. Man måste inte köpa en dyr ponny som kan allt men köp en ponny som matchar barnets nivå.
 
Sv: Ponnyakuten

Jag är den gamla skolan, man kommer inte till en träning med en skitig häst lika lite som man låter långt hår fladdra, har nerlerad sadel och av svett grådaskigt träns.

Dessutom vet vi ju inte om deltagarna i Ponnyakuten har hästen heltäckt i hagen bara i serien och hästen är näck hemma.
 
Sv: Ponnyakuten

Håller helt med att det är optimalt att läromästare är den första hästen!
"Säker ryttare på oerfaren häst, oerfaren ryttare på säker häst".
 
Sv: Ponnyakuten

Är det inte bra att kunna linda korrekt? Och slippa skador och obehag som hästar kan få av felaktigt lindade ben?

Tobbe sa att hon longerade fel, har vi kollat på samma program?
 
Sv: Ponnyakuten

Kan man inte ha både god hantering och god hästhållning om man gillar köpa grejor till hästen?
Jag kan få fram duktigt många referenser på att jag har god hästhållning och en lycklig och frisk häst, trots att jag är "prylbög"!
Däremot så har jag inte prylar som påverkar hästen, tex nyaste modebettet och sådant, men jag har femtioelva schabrak, 4 olika träns (samma bett på alla utom det med ett hack på) osv.
 
Sv: Ponnyakuten

Man kan/får ha precis hur mycke saker man vill. Jag har själv en sadelkammare med MASSA saker i. Brukar få kommentarer om att det är saker till en halv ridskola. Det var inte det jag syftade på med mitt uttalande om att jag inte gillar modehets.

Alla kan o får handla det har jag inget emot MEN se inte ner på folk som inte lever för att följa mode o matchning. De kan vara duktiga ändå. Jag känner tyvärr att många gånger räknas utsidan o prylarna tungt. Vad som sen finns innanför utrustningen spelar lite kvitta om det inte är av nyaste skriket och DET tycker jag är både sorgligt och begränsande...
 
Sv: Ponnyakuten

Jag är den gamla skolan, man kommer inte till en träning med en skitig häst lika lite som man låter långt hår fladdra, har nerlerad sadel och av svett grådaskigt träns.

Dessutom vet vi ju inte om deltagarna i Ponnyakuten har hästen heltäckt i hagen bara i serien och hästen är näck hemma.

Det finns ju som sagt torrschampo och ryktborstar så jag tror inte det är någon större ansträngning att få sin häst hyfsat ren om den dessutom går i en snustorr sommarhage. Annat är det väl när det gäller hur hagarna (och hästarna) brukar se ut på våren när snön smälter eller framåt hösten av allt regn då det kan bli rena lervällingen men då är det sällan stekhett i solen heller.
 
Sv: Ponnyakuten

Jag håller med du och tillägger lite snällt: Om du vill kan du få hjälpa till att försöka få bort fläckarna på min prinsessa.. Hon har hittat en lämplig hög att sova i och börjar nu närma sej skäck med stormsteg. ;)

/Lavinia, som faktiskt vet med säkerhet att vita hästar går att få rena med torrschampo, och då kan de få vara hästar däremellan!

Haha, men jag tycker skäckar är fina, jag tror säkert din lilla dam passar som det. :D
 
Sv: Ponnyakuten

Haha, men jag tycker skäckar är fina, jag tror säkert din lilla dam passar som det. :D

Jag gillar också skäckar, kanske är det som är skillnaden?? Fast grön-, gul-, brun-, beige-, rosaskäck som min förra var.. Då har det gått lite väl långt:-)

/Lavinia, vars skäck tappat lite skäckning under nattens regn/snö..
 
Sv: Ponnyakuten

Alltså många som köper hästar/ponnier kanske hittar en annons på hästnätt eller liknande, nästa vecka kanske man åker och provrider och om allt går bra och ifall hästen går igenom besiktningen så köper man hon/han antagligen. Det jag vill säga är att nästan inga, eller få personer redan känner hästarna som dom köper.

Sedan är det ju faktiskt bra för barnen att lära sig hantera och rida en lite ''svårare'' häst, för man lär ju sig ingenting av att bara rida på en äldre läromästare som aldrig någonsin är busig :)
 
Sv: Ponnyakuten

Jag är trött på den här hetsen att allt ska vara skinande snyggt, prydligt och rent i hästbranschen - det är liksom djur vi håller på med.
Själv lägger jag ingen värdering i om man tycker om att göra sin häst snygg (jag tycker själv det är trevligt) men ett täcke med hals en varm sommardag bara för att man inte vill ha fläckar på hästen är inte alls okej med mig. Det är som sagt djur vi håller på med, allt är inte perfekt och fritt från skönhetsfläckar - att hålla sin häst skinande ren till varje pris är inte synonymt med en seriös hästmänniska för mig.
Det är sorgligt att man som hästmänniska kan bli tagen som oseriös och slarvig för att man låter sin häst vara häst.

Jag håller med till fullo :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 418
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp