Ponnyakuten

Sv: Ponnyakuten

Sedan är det ju faktiskt bra för barnen att lära sig hantera och rida en lite ''svårare'' häst, för man lär ju sig ingenting av att bara rida på en äldre läromästare som aldrig någonsin är busig

Finns det sådana ponnyer? ;)
 
Sv: Ponnyakuten

Jag ser inte ner på de som inte har det nyaste och/eller dyraste! Håller med dig helt att det är kunskapen som räknas! Hel och ren utrustning är det som är viktigt, det för att hästen inte ska fara illa för att något går sönder, skaver eller liknande.

När jag tävlar ser jag sällan "rik" ut jämfört med många andra. Jag har inte tretusenkronorsträns, Tretornstövlar eller sadel för 30.000:- .
Men jag har sett många hästägare med svindyra hästar med svindyr utrustning som jag aldrig skulle vilja sälja häst till, de har för lite horsemanship och/eller kunskap som gör att jag tycker inte hästen har det så bra som den förtjänar.

Fast ändå är jag "prylbög", det erkänner jag! Fast jag köper det mesta på Tradera, och sådana ställen där grejorna är billiga. Tex märkesridbyxor ger jag inte 1500 spänn för, jag väntar och ser om de kommer på rea. :angel:
 
Sv: Ponnyakuten

Jag har aldrig heltäckande täcken på mina hästar. Inte heller täcke i en torr sommarhage. Men om jag skulle vara med på TV är det möjligt att jag skulle täcka hästen mer än vanligt, det erkänner jag!

Torrschampo har jag provat, måste gjort fel, för det blev bara kladd och pissfläcken syntes ännu mer! :o
 
Sv: Ponnyakuten

Finns det sådana ponnyer? ;)

Ja, eller njaa. Det finns ju dom där som är näst intill 100 % trygga och kan bära vilket barn som helst utan att bry sig som omgivningen :) hoppas du förstår vad jag menar, sånna som är nogranna med att bara vara lugna och snälla och som inte bryr sig om att busa, dom kanske hatar när folk ramlar av och bli ledssna tillexempel? ^^
 
Sv: Ponnyakuten

Finns det sådana ponnyer? ;)
Självklart! Men dom är sällsynta... Men det finns också ett gäng med hästar som är supersnälla när dom vet att dom har någon som inte är duktig, som kan vara jättebra på handikapp-lektioner exempelvis, men som är lite busig och kör med dom som är lite duktigare. (Känner ett par, bl.a min häst som är supersnäll, men med duktiga ryttare så 'hittar han spöken'..)

Sedan är det ju faktiskt bra för barnen att lära sig hantera och rida en lite ''svårare'' häst
... njaa. Verkligen inte första hästen, då är det ju svårt nog som det är?

för man lär ju sig ingenting av att bara rida på en äldre läromästare
det är väl motsägelsefullt? En läromästare som man inte lär sig av?
 
Sv: Ponnyakuten

Angående upprördheten om täcken på ponnyerna. För sjutton, är det inte både seriöst och förståeligt om man när man (förmodligen enda gången i sitt liv) ska få vara med i TV med sin häst vill den ska vara ren och snygg? Jag skulle i allafall vilja framställas som den noggranna hästägaren och inte den som visar upp en skitig häst i TV!

Jag skulle säga att man framstår som oseriös om man har täcke på för att hästen inte ska bli skitig = att man inte vill/orkar borsta...
 
Sv: Ponnyakuten

Håller helt med att det är optimalt att läromästare är den första hästen!
"Säker ryttare på oerfaren häst, oerfaren ryttare på säker häst".
Tummen upp!

"Den som tror, att "den gröna ryttaren ska ha en grön häst för att de unga ska utvecklas tillsammans" tror förmodligen även på tomten och tar inga sakskäl." /Dag Netterqvist
 
Sv: Ponnyakuten

Tummen upp!

"Den som tror, att "den gröna ryttaren ska ha en grön häst för att de unga ska utvecklas tillsammans" tror förmodligen även på tomten och tar inga sakskäl." /Dag Netterqvist

Fast jag tycker denna är väldigt bra:

"We have horses for every rider; For people that like to ride fast, we have fast horses. For people who like to ride slow, we have slow horses. And for people who don´t like to ride, we have horses that don´t like to be ridden!"
 
Sv: Ponnyakuten

Själv äger jag en skimmel med lindrig sommarexem, alltså är täckessäsongen på sommaren. Visst är han renare, men ren? Svettas han blir han oftast ljust gul, oberoende hur mycket jag än borstar, även sommartid. Enda perioden det inte hände var då jag hade tvättat honom, vilket gjordes för 2,5 år sedan. Åker jag på träning eller till ridhuset idag försöker jag skölja bort kamouflagen som uppkommit. Det går ofta bort med svamp och vatten, gör det inte det gäller skimmelschampo, eller annan, på just den fläcken, inte hela ponnyn.

Min ponny är dessutom en sådan där typisk ponny som köptes efter 3 provridningar och råkade hamna hos mig. Jag skulle nu senare aldrig våga sätta upp ett barn på honom, han är för smart för det.
 
Sv: Ponnyakuten

Självklart ska man ha täcke om man behöver det, (för t.ex. exem eller om den är jättekänslig mot insekter) men vad jag förstod det som så har dom här täcke enbart för att den inte ska bli skitig... Skimmlar har en benägenhet att skifta färg, men de flesta vet ju om det, då drar man kanske heller inga stora växlar i att den är liite ljust gul. vafasen, det är ju djur, dom bli sketna. = )
 
Sv: Ponnyakuten

Halvt kl

Har funderat på detta m täckningen..Ni tror inte att det kan vara så
att det kanske inte är så illa som det ser ut?

Kanske ägnar han väldigt mycket tid till att faktiskt borsta - för att sedan släppa ut hästen en stund i hagen m ett täcke på innan man ska vara med i TV för att undvika att den blir skitig igen?..För att sedan låta hästen vara fri ute och bli skitig när den inte visas?

Den kanske går med täcke runt 1 tim/dag och då just innan de ska filmas?

Vad vet jag..Men det var en fundering jag hade och jag tror faktiskt
att med min skitlort att jag hade gjort på så vis..Borstat och gjort fint för att låta ett skyddande täcke ligga på en liten stund innan träningen.

Sen är det ju en del elaka kommentarer som går runt på träningar och tävlingar. Ibland får man nog tänka på att första intrycket kan vara det sista också för hur folk bildar uppfattningar. Inom hästvärlden blir det ju lätt väldigt mycket skitsnack..kanske inte så roligt även om man själv inte bryr sig om att ens egna häst har en liten dammfläck på sig på en träning..Men hur kul skulle det vara efteråt att få höra ryktesvägen att man vanvårdar sin häst, inte bryr sig om att borsta den utan enbart bryr sig om ridningen? Har hört en liknande version..Just för att första intrycket kan vara avgörande tyvärr..

Tillägger dock att jag är helt emot 24/7 täckningar på hemmaplan i gassande sommarhetta för att hästen ska vara fin alltjämt. Det är inte okej..Men tycker inte att det är en så fasligt hemsk sak att hålla hästen fin en stund innan träning/tävling.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten

Nej, fasansfullt är det inte, men det var kanske bra att Tobbe ändå tog upp diskussionen, just för att markera att 'hästar ska inte behöva ha täcke för våran lathet'. Det här är väl ändå något som filmas under flera veckor? Men att dom görs iordning och sedan släpps ut och sedan gör iordning igen för ridning tycker jag låter som mer krångligt än att bara ta in hästen, borsta, rida : P
 
Sv: Ponnyakuten

Jo men min tanke var väl att dom kanske har ganska späckat tidsschema och gör en himla massa under dagarna. Så som jag tänkte då kanske man inte hinner hålla en lortgris fin eller hinner göra den tillräckligt fin innan :D

Altså att man kanske har något att göa strax innan en träning eller liknande..Vet en del som när de ska tävla åker ut en gång på morgnen för att piffa till hästen, på med täcke, ut i hagen om vanligt, åker iväg och gör något de kanske måste göra och sedan finns det mer tid till det viktigaste just innan avfärd.
Alla gånger har man ju inte 2 timmars tid till förberedelse även om man skulle önska det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten

Som aktiv "Ponnyakutentittare" så måste jag ju bara ge mig in häst :p Dock kollar jag ju på svtPlay så jag har ju redan sett nästa veckas program, vilket gör mig rätt arg!

Någon mer som sett det?

Andra kommentarer på programmet så finns det mkt man kan skratta åt. Ponnyungar... Men jag kan förstå dom. Jag är likadan, fast jag är isalndshäst"unge". Och skulle jag haft möjlighet att linda, borsta, bada, matcha och hålla på för 7-8 år sedan så hade jag också gjort det, LÄTT! Så länge hästen inte tar skada. Och som nga andra har påpekat så är det kanske lite dumt att ha stalltäcke på hästen mitt i sommaren, men som också har sagt så är det väl troligtvis för att hålla hästen ren. Att linda svansen är väl kanske i värsta laget :p

ang. själva problemlösningen så måste jag ju säga att jag kanske löst problemet med den studsande bruna ponnyn på annat sätt. Jag tror jag hade velat se ryttaren på en annan, snäll häst för att kunna fokucera på lite basic grejer som h*n ska tänka på när h*n väl kmr upp på sin egen igen. Också är det såklart det där med skarpa bett. Är det jag som kmr ihåg fel eller skickade inte ngn av tränarna tillbaka ungen till stallet för att byta bett direkt förra säsongen?

Ponnyn som drar efter hindren; där var jag lite upprörd över att dom fokuserade på att få stopp på hästen. Men låt henne springa! Driv på henne istället! Det hjälper ju inte att dra i tyglarna så då får man överraska. Det brukar funka för mig :angel:

Men det är ett bra program, för det tar ju verkligen fram att man ska be om hjälp. Sen är det ju synd att alla dessa små barn har så stora problem med sina ponnyer, och för mig är det ett under att dom inte tvärhatar dom :cool:

/Jenny
 
Sv: Ponnyakuten

om du tittar på svt play så ser du även att det finns tränarnas tips...mm
Där kan man se saker som inte är med i själva programmet.
FJ tar upp just det att man kan driva en häst till att vilja stanna, att man ska ha rastat av den ordentligt innan osv..
 
Sv: Ponnyakuten

om du tittar på svt play så ser du även att det finns tränarnas tips...mm
Där kan man se saker som inte är med i själva programmet.
FJ tar upp just det att man kan driva en häst till att vilja stanna, att man ska ha rastat av den ordentligt innan osv..

OH! det har jag inte sett! *knappar genast in*
 
Sv: Ponnyakuten

Vad som upprör mig åtminstone lika mycket som de tokig ponnyerna, är att flera inte använder hjälm när de skall lasta, de inte så lättlastade ponnyerna. Får en känsla av att vissa inte vill förstöra frisyren.... Tycker att progammet skulle ta sitt anvar och kräva hjälm med tanke på alla barn som tittar.
 
Sv: Ponnyakuten

Jag har reagerat på samma sak. Jag tycker att barn ska ha hjälm i all kontakt med häst. Förra året blev ju t ex en av deltagarna påsprungen av sin häst när h*n släppte den i hagen. Det hade kunnat gått riktigt illa.
I år cyklar ju deltagarna från där de bor till stallet och då har de cykelhjälm. Det kan jag tycka vara lite överdrivet, när ridhjälm nog egentligen är en bättre hjälm än cykeldito. Jag förstår inte vitsen med att släpa med sig två olika hjälmar när den ena duger alldeles utmärkt till allt. Och så har de alltså ingen hjälm alls vid andra "hästaktiviteter".
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 418
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp