Ponnyavel i Sverige?

G

Gemel

Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag kommer in på en fin häst som folk tor kostade mej skortan...en NRPS ponny. Jag sitter och kollar på dessa tråkiga svenska korsningar...Kanske någon holländsk..men det skulle ha synats.
Folk kan betala flera tusen för (usäkta) Ök till avelston, medans det finns folk som faktiskt importerar ponnyer från holland för ca 10-15.000 för att avla på. Vilken ponny får bäst resultat tror du?

...jag att svenskarna måste ta sej lite mer i kragen när det gäller avel innom alla raser. En som har kämpat för att få raserna att bli morderna är Karin Levin.

Är SVENSKA folket ute efter att ha en UNIK gammal omordern avel eller vill SVENSKARA ut och konkurera med tyskland och holland när det gäller EM och aveln. Hur många SVENSKA ponnyer ligger på topp i holland? Nästan inga som inte har de senaste holländska hingstarnas blod i sig. Hur många tyska och holländska hingstar ligger på topp i sverige? MÅÅÅNGA!

Holland och tyskland ligger 10 år före oss i aveln. New Forest ponnyerna...Wow säjer jag bara, Helt otroliga...
Ridponnyerna är ochså jätte jätte fina.
Om man har ett ridponnysto i Sverige är det troligt att det är en gatukorsning, shettis, russ och new forrest tex. De för oss är en otroligt vanligt ridponnysto för oss. I holland duger knappt new forrest och welsh. Utan där är det welsh/arab/fullblod som delas in i en finare stambok, NRPS. Nästan alla raser i holland har en finare stambok och en sämre stambok.

Vilka ponnyhingstar ligger i topp? Det är nästan bara tyska och holländska ponnier som gör.

Vad ska vi göra åt detta ksa vi behålla vår urponny elr ska vi bli morderna?
 
Sv: Ponnyavel i Sverige?

NRPS är Hollands slask register! :) Där registreras arabkorsningar och de hingstar som ej gått igenom i sina egna avelsföreningar! Både Halvblod o ponnier!
 
Sv: Ponnyavel i Sverige?

Till Rodde: Är det svaret från er med omorderna ponnyer? :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponnyavel i Sverige?

Gemel; du ska inte tro allt du hör, du har säkert en väldigt fin ponny, men det finns väldigt många fina ponnier i Sverige.
Jag tror inte jag tillhör dom som har omederna ponnier i Sverige!
Uppfödare av ridponnier ;)
 
Sv: Ponnyavel i Sverige?

En häst kan vara omodern i typen, t.ex kortbent etc. Tittar man på äldre bilder från t.ex halvblod och hur halvblodet ser ut idag kan man se skillnaden!
 
Sv: Ponnyavel i Sverige?

Gemel:
Att welsh knappt duger i holland är ju struntprat. Holland är ett av de ledande länderna på welshaveln... Och welshar finns med i många stamtavlor på "de fina" ridponnysarna. Så där håller jag verkligen inte med dig. Sen kan det ju tilläggas också att de "finare" holländska ridponnyerna tillhör NWR (Nederland Welsh Ridingpony), tidigare sektion K. En stängd stambok där ponnyerna endast får ha welsh sek. a+b, och fullbloden xx, x och ox. De måste minst finnas 25 % Welsh i dessa ponnyer. NWR är de "äkta" holländska ridponnyerna. Sen finns det Welsh Partbred (minst 12,5% welsh) och andra stamböcker där ponnyerna delas in i beroende på stam.
Men intressant diskussion! Och jag håller helt med i att svensk avel är något efter.
Men jag tycker mig se framsteg, även om det sker lite för långsamt. Det verkar ju tyvärr finnas många uppfödare (dock inte alla!) i vårt avlånga land som står fast vid sina "grova" ponnysar. Men det är ju inte för sent att påverka och diskutera! :)
 
Sv: Ponnyavel i Sverige?

...jag att svenskarna måste ta sej lite mer i kragen när det gäller avel innom alla raser. En som har kämpat för att få raserna att bli morderna är Karin Levin.

Vad ska vi göra åt detta ksa vi behålla vår urponny elr ska vi bli morderna?

Mord?:confused::confused::confused:
Jag trodde Karin Levin var en hingsthållare, så hette i allafall den hingsthållaren jag använde när jag betäckte mitt RUSSTO med hingsten Veronas Bogi. Den avkomman blev registrerad som svensk ridponny. Om nu min avel är så omodern skulle väl hingstägaren nekat att ta emot mitt sto? eller..money talks....?
 
Sv: Ponnyavel i Sverige?

Exakt vad vill du ha sagt med ditt inlägg ?
Jag har också en långbent ponnymärr som är fux med vita teckan ..och jag skulle aldrig skämmas för henne om hon inte beter sig illa.

Hon är för övrigt reggad ASRP's slaskregister (99 i början) eftersom hon har okänd stam.

Du verkar inte ha klart för dig hur registreringen av Ridponny går till. De som tex har shettis eller russ blir inte registrerade som riktiga ridponnyer, däremot reggas de av ASRP, för någon förening måste ta hand om de icke-renrasiga ponnyerna och de utan stam och det är just ASRP som gör.
 
Sv: Ponnyavel i Sverige?

Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag kommer in på en fin häst som folk tor kostade mej skortan...en NRPS ponny. Jag sitter och kollar på dessa tråkiga svenska korsningar...Kanske någon holländsk..men det skulle ha synats.
Folk kan betala flera tusen för (usäkta) Ök till avelston, medans det finns folk som faktiskt importerar ponnyer från holland för ca 10-15.000 för att avla på. Vilken ponny får bäst resultat tror du?

...jag att svenskarna måste ta sej lite mer i kragen när det gäller avel innom alla raser. En som har kämpat för att få raserna att bli morderna är Karin Levin.

Är SVENSKA folket ute efter att ha en UNIK gammal omordern avel eller vill SVENSKARA ut och konkurera med tyskland och holland när det gäller EM och aveln. Hur många SVENSKA ponnyer ligger på topp i holland? Nästan inga som inte har de senaste holländska hingstarnas blod i sig. Hur många tyska och holländska hingstar ligger på topp i sverige? MÅÅÅNGA!

Holland och tyskland ligger 10 år före oss i aveln. New Forest ponnyerna...Wow säjer jag bara, Helt otroliga...
Ridponnyerna är ochså jätte jätte fina.
Om man har ett ridponnysto i Sverige är det troligt att det är en gatukorsning, shettis, russ och new forrest tex. De för oss är en otroligt vanligt ridponnysto för oss. I holland duger knappt new forrest och welsh. Utan där är det welsh/arab/fullblod som delas in i en finare stambok, NRPS. Nästan alla raser i holland har en finare stambok och en sämre stambok.

Vilka ponnyhingstar ligger i topp? Det är nästan bara tyska och holländska ponnier som gör.

Vad ska vi göra åt detta ksa vi behålla vår urponny elr ska vi bli morderna?

Det här inlägget känns som ett riktigt troll!!!! :angel: :devil:
 
Sv: Ponnyavel i Sverige?

Hej! Jag har ett stort problem...Min häst är hur himla fin... Fux m mkt tecken.
När jag åker iväg på små tävlingar eller på program ridningar. Han går hur fint som helst på framridningen men så fort jag kommer in på banan så tar han överhanden över mej. Det är så jobbigt. Han tittar, stick, drar upp huvudet... Snälla kan ngn hjälpa mej...AKUT! Vad ska jag göra?
Nja jag brukar skämmas när mina ponnier gör sådant, men de är förstås inte fuxar utan tråkiga skimlar. Jag skäms inte för hur mina ponnier ser ut exeriört.......men så har jag guldbelönade welshar men stam.

Jag tror att många ridponnyuppfödare här i Sverige vet mkt väl vad de pysslar med, betydligt mer än ett barn som ser vackra ponnier på tävlingsbanan när han själv inte kan håålla sin egen vackra fux på mattan:crazy:
 
Sv: Ponnyavel i Sverige?

"När jag åker på tävling då skäms jag för att jag kommer in på en fin häst som folk tor kostade mej skortan..."
Är du dum på riktigt eller??? Ska du för det första skämmas för att du har en fin häst. Det är ju inte pappren som avgör om hästen är fin för den delen. Och för det andra, allt svammel om svenska, holländska och tyska hästar. Skaffa ordning på basfakta först. Dessa länder föder upp långt fler ponnyer än vad vi gör här. Ändå har vi haft Äkta Svenskfödda ponnyer med mycket goda resultat på EM. Som ridits till vardags av sina ryttare, inte proffsberidare. Sen kan du titta på vad de holländska EM-ryttarna sitter på: tyska ponnyer. Det handlar väl inte om vilken stambok en ponny är född in i, utan om den är avlad för sport, och duger till det. Fux eller inte... Din ponny är väl en valack i alla fall, så lämna avelsbiten åt dom som redan kan, och dom som ödmjukt vill lära mer.
 
Sv: Ponnyavel i Sverige?

"När jag åker på tävling då skäms jag för att jag kommer in på en fin häst som folk tor kostade mej skortan..."
Är du dum på riktigt eller??? Ska du för det första skämmas för att du har en fin häst. Det är ju inte pappren som avgör om hästen är fin för den delen. Och för det andra, allt svammel om svenska, holländska och tyska hästar. Skaffa ordning på basfakta först. Dessa länder föder upp långt fler ponnyer än vad vi gör här. Ändå har vi haft Äkta Svenskfödda ponnyer med mycket goda resultat på EM. Som ridits till vardags av sina ryttare, inte proffsberidare. Sen kan du titta på vad de holländska EM-ryttarna sitter på: tyska ponnyer. Det handlar väl inte om vilken stambok en ponny är född in i, utan om den är avlad för sport, och duger till det. Fux eller inte... Din ponny är väl en valack i alla fall, så lämna avelsbiten åt dom som redan kan, och dom som ödmjukt vill lära mer.

Vilken ponny i dressyr har goda resultat i EM som inte är riden av en proffs ryttare här i Sverige?
 
Sv: Ponnyavel i Sverige?

I princip alla, eftersom vi i Sverige inte har det systemet med beridare. Dom flesta har sina ponnyer hemma och rider dom själva till vardags. Ponnyvärlden är mycket annorlunda i ex.vis Tyskland och England. Diskussionen handlade ju egentligen om huruvida Sverige kan föda upp ponnyer på det viset vi gör och ändå åstadkomma resultat. Och det tror jag vi kan. De uppfödare som har som mål att producera goda tävlingsindivider lyckas ofta med det. Även om flera går sina egna vägar och inte arbetar inom ramarna för ett visst förbund. Om man, som Gemel skriver, tror att man kan göra elitponnyer med ston som är korsning shetland-russ, så kanske man har en bit kvar. Men ett avelssto värderas ju utifrån hennes avkommor och inte efter vilken stambok hon tillhör. Om vi kan föra aveln framåt genom att importera goda avelsdjur, så är det väl bra. Så har alla rasföreningar gjort. Sen om det är danska, irländska eller holländska ponnyer är väl mindre viktigt...
 
Sv: Ponnyavel i Sverige?

Bara för att ge dig en liten inblick så sitter tränare och rider många många ponnyer! Ta han som tog medalj, hans ryttare(tidigare) Bodde i Stockholmsregionen, ponnyn stod i Skåne och flickan flögs dit varje helg för att rida sin ponny!
Bara ett litet bevis för att tävlingar för barn inte alltid är helt rättvist, många många sitter och rider sina ponnier själva, andra har mammor som är tränare! Sen är det den stora massan som rider sina ponnier själva.

Det finns en bra ridponnyavel i Sverige, med högkvalitativa ponnier i avel, sen finns det en huller om buller avel inte fullt så igenomtänkt! Men man ska ju aldrig behöva skämmas för att man har en vacker ponny!:)
 
Sv: Ponnyavel i Sverige?

Tack för liten inblick:) Jag vet att detta förekommer, men det är faktiskt inte så många. Vem av oss andra vanliga dödliga har möjlighet att låta ungen flyga till träning varje helg? Och trots att ridsporten är en ganska jämlik sport i sitt utövande finns det många ingredienser som är väldigt orättvisa. Plånbokens storlek är bara en.

Istämmer helt med det sista du skriver!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 087
Senast: dobbis
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 848
Avel Jag har funderat lite på det här med semin bland ponnyerna. Hur kommer det sig att det har slagit igenom så stort hos ridponnyerna men...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 784
Senast: Habina
·
Avel Startlistorna för Ponny-SM i hoppning inomhus (27-29 oktober) ligger nu ute, och är knappast någon rolig läsning för en svensk...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
17 451
Senast: peråke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp