Bukefalos 28 år!

Ponnyn Susi vägrade äta – var sjuk i corona

Det är inte bara människor som drabbas av coronaviruset. På Arbogas Ridskola har flera hästar blivit sjuka i corona, en av dem är c-ponnyn Susi.
– Det var i medlemsstallet som det började, där tog vi blodprov där det visade att det var corona. Sen fick Susi det här i ridskolestallet, säger Lovisa Jan, stallansvarige på Arboga Ridskola.
 
Men här blir det ju jättetokigt, en artikel beskriver hästar sjuka i corona och sedan länkar till SVA,s hemsida om covid. För visst är det olika sjukdomar?
 
Bara för att förtydliga, det har absolut noll och inget med viruset som ger covid-19 hos människor att göra. Hästcoronaviruset har funnits längre (ca 20 år) och ger framför allt diarré som symtom.
Nja covid 19 och hästcorona liksom alla andra coronavirus hör till samma stam, så lite har de med varandra och göra.
 
På katt är det i princip uteslutande FCoV som finns och det är ett tarmvirus, inget som sätter sig på luftvägar och lungor.
 
Och då tror folk att hästarna har Covid 19 och inte ett coronavirus (magvirus) som funnits på häst hur länge som helst... suck. Det är ju precis det som blir så knäppt! Coronavirus på häst ÄR ingen nyhet och det är inte Covid 19.
Maila artikelförfattaren och påpeka det. :)
 
Jag blir så trött. Detta är minst tredje artikeln jag ser om Corona virus på häst där man inte har rtydligat att det inte smittar människor 🙈.
Click-bait antar jag..
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 836
Senast: emma-vsm
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär kanske kommer låta jätte dumt men jag vill skriva lite om i tisdags. Och det som hände då var att jag försökte att ta själv mord...
2
Svar
27
· Visningar
2 402
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 815
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp