Populärt med misshandlad häst?

Humelibumlan

Trådstartare
På minst 10 trådar här på Bukefalos, kan man läsa om hästar som "blivit illa behadlade" eller "misshandlade" av förra ägaren...Och när man frågar hur man kan veta det utan ha fått det bekfäftat av ögonvittne, blir svaret ofta att hästen är skygg på olika sätt, spö rädd osv..
Är det verkligen indikationer på en misshandlad häst? :confused:
I mina öron verkar det mer vara en ursäkt/frånskyllan för att man själv inte klarar av hästens hantering och utbildning! Och då kan man ju alltid skylla på och ursäkta sigh med att hästen varit misshandlad förut! :devil: :mad:
 
klart att det kan vara att hästen kan ha blivit misshandlad men oxå bara fått "fel uppfostran". Hästen kan ju lika gärna ha blivit sådan av nuvarande ryttare/ägaren.. en häst måsste ju inte vara rädd osv jusst för att den har blivit misshandlad det kan ju ha anndra anledningar!
 
Precis.. och den behöver inte heller bli rädd för att den har blivit misshandlad...
Själv klart finns det hästar som blivit misshandlade eller illa behandlade, men ska man verkligen förutsätta det innan man fått konkreta bevis?

Dett finns ju även flera fall här på Buke där personer hävdat att deras hästar blivit misshandlade och folk känt förra ägaren och gått i god för att just denna personen aldrig misshadlat eller misskött sin häst..

Och vart går gränsen mellan misshandel och bestraffning?
 
Intressant fråga, det där med gränsen mellan bestraffning och misshandel.

Misshandel för mig är när onödigt våld brukas, utan att uppfylla något syfte. Och när hästen inte kan koppla ihop den fysiska bestraffningen med ett beteende.
 
Men vad är "onödigt våld"?
Vissa hävdar att inget våld alls är godtagbart, andra tycker att det är helt ok att slå en häst i självförsvar och en tredje del hävdar att det inte är fel att slå hästen som normal bestraffning...

Vad tycker du om dessa exempel (hypotetiska såklart)
-Jag leder en häst som stegrar sig och slår med frambenen, jag har av en tillfällighet en pisk i handen.. Är det ok att slå till hästen med pisken i denna situationen. Om det är ok, när överstiger jag gränsen till misshandel?

- Jag kör en häst som helt plötsligt börjar slå bakut.. jag har ingen pisk, men ger den ett par rapp med tömmen... vart slutar bestraffningen och vart börjar misshandeln?

Självklart kan vi nu börja en disskution om varför dessa hästar gör dylikt... men strunta i det och analysera bara situationen :)
 
Om man använder sig av straff så anser jag att det är på gränsen till misshandel. Jag är inte helt emot att använda våld, men det ska i så fall vara en konskvens typ att hästen är på väg att springa in i en och får sig en snyting eller hästen försöker nafsa och får en knäpp på mulen under försöket.

För mig är straff något beräknande att hästen varit dum och då beslutar man sig för att "ta itu" med det medan det typ att "våld" jag tycker är ok är en reaktion på ett betende för att stoppa detta.
 
Vad tycker du om dessa exempel (hypotetiska såklart)
-Jag leder en häst som stegrar sig och slår med frambenen, jag har av en tillfällighet en pisk i handen.. Är det ok att slå till hästen med pisken i denna situationen. Om det är ok, när överstiger jag gränsen till misshandel?

- Jag kör en häst som helt plötsligt börjar slå bakut.. jag har ingen pisk, men ger den ett par rapp med tömmen... vart slutar bestraffningen och vart börjar misshandeln?

Det första rappet är såtillvida det kommer tillräckligt snabbt en reprimand/bestraffning. Dvs en markering att "NEJ, det beteendet är INTE önskvärt". Om det är två rabb i snabb följd kan väl det andra räknas dit med men det är på gränsen till onödigt (däremot inte misshandel, men onödigt). Om du däremot FORTSÄTTER slå så har du gått över gränsen, helt enkelt för hästen då inte längre kan förstå varför du slår. Samma sak om det första rappet kommer 10 sekunder efter hästen sparkat/stegrat.

Att i EFTERHAND 'bestraffa' en häst är misshandel enligt mig för hästen fattar inte. Och en korrigering måste komma OMEDELBART i anslutning till det oönskade beteendet för hästen ska fatta. Rappar du när den landat på marken igen med alla fyra benen är det för sent, samma sak om du slår när den är påväg ner.

En spinoff ang spörädsla -

Mitt kallblodstravarsto var hysteriskt spörädd och dessutom rädd för människor som luktade minsta alkohol när hon kom. Hennes uppfödare hade INTE behandlat henne illa - tvärtom skämt bort henne. Däremot hade hon med största sannolikhet någon gång i träning blivit rejält upprandad (och antagligen av någon alkoholpåverkad). Hon var dock INTE en vanvårdad elelr 'misshandlad' häst på något vis, men helt klart så hade ho minst en gång fått sig en omgång.

Min arabvalack har ALDRIG fått stryk, spöet har bara använts som en förlängning av armen. Han är helt okej med spö från marken, men livrädd om jag använder det när jag sitter på. Räcker jag snuddar med spöet för han ska flippa ur totalt i panik. Detta har INGENTING med rädsla för att bli slagen eller minnet av att ha blivit slagen etc att göra, utan det har med att han inte förstår VAD det är som petar på honom och då blir han rädd och bakskyggheten slår igenom. Han är fullständigt oberörd (och inte bakskygg längre) i några andra lägen.

men visst, det skulle ju vara lätt att dra slutsatsen att "Ojojoj vad den stackars hästen måste fått spö av sin ryttare".

Sen varf det är 'poppis' med misshandlade hästar så grundar det sig nog i den infantila småflickdrömmen om att ha 'räddat' en häst till ett bättre liv etc..
 
Ja, ibland tror man att majoriteten av Sveriges hästar har blivit misshandlade tidigare, åtminstone om man frågar deras nya ägare! Min häst har blivit behandlad på ett felaktigt sätt (ja, jag har sett det med egna ögon - detta var innan jag köpte henne) men jag skulle inte påstå att hon blivit misshandlad.

I mångt och mycket tror jag att det handlar om att man vill vara det bästa som hänt hästen ("alla gamla ägare var elaka med den") och sedan tror jag att det handlar om en önskan att vårda hästen, att "hela" den.
Nu lär jag väl få bukes hala feministmaffia på mig, men jag anser att detta vårdande är ett kvinnligt drag, vi vill pyssla om våra skadade (fysiskt och/eller psykiskt) små älsklingar och väljer att tolka avvikande beteenden som ett bevis på att det har varit synd om hästen, och det vill vi åtgärda.

Sedan tror jag också att det handlar om att vi är för dåliga på att förstå hästens beteende, och i enlighet med "vårdinstinkten" tolkar mycket som bevis på tidigare missförhållanden. Den som inte är duktig på att tolka hästars signaler skulle säkerligen tro att min häst får stryk mot huvudet rätt så ofta, vilket jag som ägare vet att hon inte får (jag vet dessutom varför hon beter sig som hon gör).
 
Kul tråd!!
Och den tendensen... -vadhardethäntmedhästenteorin.

Kul att testa hemma...
-Kom här kära publik och titta på hon längst ner till höger.
-Näää, läs skylten...inga fingrar står det ju..
-Hänt med henne??
Nää inget, hon är född sån...

Då tappar många hakorna och säger.. -kan hon väl inte vara..
Jooo säger vi, ägaren har fött upp både henne och mamman och mormor, så han lär väl veta vad som har inte-hänt... hon var inte ens styrbar i löpen...men med den stammen så kan det ju bli en bra fölmärr...

Äsch... strunt i henne... vi går och tittar på den där stora ljusa... där Crown nåt...ja hon är snäll...mot oss :devil:


AM
 
Vad menar du med "behandlad på ett felaktigt sätt"?
För det är ju olika hur vi hanterar och behandlar våra hästar..
 
Jo självklart måsta ju en arg häst vara antigen misshandlad å de grövsta eller ha ont.. :crazy: För inte kan de vara födda med bli-ompysslad-av-människa-avsky... :eek: :cool:

Klart alla ska kolla den där vackra Mercan... :p :bow:
 
hehe, har oxå funderat på det många gånger när jag läst här. I trådar där folk berättar om sina egna hästar är det väldigt (för vanligt?) förekommande ju...
Själv har jag en häst som blivit dåligt behandlad, slagen många gånger av förra tränaren. Vill inte kalla det misshandlad då pållen ju trots allt var startklar och i fint hull osv. Däremot har pållen flera konstiga "hålor" i kroppen och jag vet att förra tränaren bla ska ha slagit häst med järnrör, stege osv... Jag har även ögonvittne på att han ska ha slagit min häst mycket, vilket märktes väldigt tydligt när han kom till oss!
Det verkar oxå ligga lite "status" i att ha en pålle som blivit dåligt behandlad. :confused:
Tycker oxå att det i många situationer verkar som att det är för att ägaren vill täcka över sina egna misstag och skylla på nån annan.
 
Men du som nu har en häst som blivit "illa behandlad".. Skulle du kunna peka ut några karaktärs drag och beteenden som du skulle kunna knyta till just denna dåliga behandling?

Själv har jag varit i kontakt med en hästägare som VERKLIGEN var tuff på sina hästar... och många skule nog kalla det misshandel!
Denna persons hästar var, trots att de fick mycket stryk för minsta felsteg, mycket lugna, trevliga och inte skygga på något sätt.. Självklart reagaerde de på hastiga rörelser, men inte på något mer utpräglat sätt än någon annan häst!
Att rida med spö var inte heller något problem... :eek:
Jag skulle säga att dessa hästar var väldigt ambitiösa och hade stor vilja att vara till lags!
 
Vad tycker du om dessa exempel (hypotetiska såklart)
-Jag leder en häst som stegrar sig och slår med frambenen, jag har av en tillfällighet en pisk i handen.. Är det ok att slå till hästen med pisken i denna situationen. Om det är ok, när överstiger jag gränsen till misshandel?

Fast jag tycker att det spelar jättestor roll varför hästen ställer sig; det är inte en diskussion som kan tas separat. Begreppet onödigt våld måste definieras, och för mig måste hänsyn tas till vad du vill uppnå i en specifik situation, med en viss häst. Det finns inga universalsvar. Onödigt våld för mig är när du uppnått ditt syfte med första slaget ("så får du inte göra), men ger ett rapp till för att du är arg.

Tillbaka till dina frågor. Är det för att den blir rädd? Givetvis ska du inte slå den. Brukar hästen göra såhär, kanske för att den ska testa dig, eller bara är allmänt ouppfostrad och protesterar på detta sätt: ja, då är det ok att smälla till - direkt!

- Jag kör en häst som helt plötsligt börjar slå bakut.. jag har ingen pisk, men ger den ett par rapp med tömmen... vart slutar bestraffningen och vart börjar misshandeln?

Vad vill du uppnå med att slå med tömmarna (nu är jag ju inte så haj på körning, så ursäkta missförstånd och min okunnighet)? Att hästen ska sluta? Om den slutar och du uppfattar att den förstått din bestraffning, men ändå fortsätter smälla till den, ja, då kan man i alla fall tala om onödigt våld. Detta förutsatt att det gör ont på hästen. Jag menar inte att all bestraffning som går till överdrift är misshandel. Dvs, om du upprepade gånger säger nej till hästen fast den rättat sig är detta förstås inte misshandel. Däremot felhantering, eftersom hästen inte längre förstår vad du menar.

Oj, vad svamligt det blev. Får väl förtydliga om det inte framgår vad jag menar. Och Nirak: :bow:
 
Misshandel tycker jag det är i princip ALLTID ´när det handlar om hugg o slag, helt enkelt därför att hästar inte gör så mot varandra. De varnar alltid först flera gånger innan de biter eller sparkar. En varning kan bestå av något så enkelt som en blick eller tillbakalagda öron. Om min häst t.ex. springer in i mig så är det alltid MITT fel, helt enkelt därför att jag inte visat mig vara en bra ledare för hästen och den inte ser mig som högre i rang. Genom att slå hästen får man följande konsekvens 1. en tuff häst gör det hela till en maktkamp 2. en rädd häst blir nervös. Använd i stället negativ förstärkning (gör så att beteendet blir obekvämt) o jobba på att vara en bra ledare med bra relation till din häst.
"Horses are like computers; they never do what you want, but they always do what you tell them"/Pat Parelli
Din häst är en spegelbild av hur du är som ryttare/skötare
 
Jag förstår vad du menar! :)
Och själklart är det viktigt varför hästen t ex stegrar sig... men samtidigt är det inte ett accepterbart beteende oavsett anledning! Men bestraffningen blir ju olika beroende på anledningen till stegring...
 
Min häst är ganska rädd om sin rumpa, så var hennes mamma och så är tydligen även halvsystern. När jag lärde känna henne stod hon på en ridskola, i spilta alldeles vid dörren så att alla som skulle in och ut i stallet passerade henne (lysande placering av en sådan häst!). Hon är/var matelak och var inte den lättaste hästen att hantera, fick lätt panik om hon kände sig trängd (även det ett arv från mamman) och dessutom stökig att rida = ridskolans skräck.

Vid något tillfället hotade hon de som skulle in i hennes spilta, hon sparkade dock aldrig någon. Men följden av detta blev att många började ta med spö in till henne och ge en smäll "i förebeyggande syfte". Detta utvidgades till att man skulle klappa till henne även när man passerade bakom "så att hon inte skulle slå".

Jag har svårt att se logiken i det.
1. Hon sparkade aldrig
2. Hon hotade aldrig när man gick förbi i gången
3. Risken att bli sparkad är större om en halvsovande häst får ett rapp i baken än om man bara går förbi (stallgången var desstuom så bred att hon skulle ha varit tvungen att backa ut i själva gången för att sparka förbipasserande)

Förutom det fanns det fler saker jag kanske inte gillar i deras hantering av henne, hon är egentligen en väldigt snäll och trevlig häst bara man inte tränger henne, mycket hade kunnat lösas bra mycket enklare. Men just detta "slå för säkerhets skull" tycker jag är riktigt illa. Men misshandel, nej.
 
Om inte detta är misshandel, vad är då misshandel? Hästen var rädd (läs: RÄDD) om sin rumpa, om du är rädd, blir du mindre rädd om någon SLÅR dig helt oprovocerat? eller kanske mer rädd om din rumpa snarare, eftersom du nu faktiskt vet att folk kommer att göra dig illa.
Eller, det klassiska exemplet på misshandel, där folk beter sig som mest illa, nämligen lastningen. Så ofta man ser folk med linor, piskor, fyra fem personer som gapar och skriker och hästen blir mer och mer hysterisk. Hästar är av naturen klaustrofobiska, eftersom de är flyktdjur är det helt emot deras natur att gå in i en transport. Så säg att du lider av klaustrofobi och någon vill att du ska gå in i en hiss. Vad funkar bäst
1. de slår och piskar och skriker åt dig tills du desperat springer in i hissen, sedan slår de igen dörren och låter dig vara kvar där. Kommer du att gå i närheten av en hiss igen?
2. De låter dig ta några steg fram och tillbaka, gå på när du känner dig redo och av om det blir otäckt tills du märker att det faktiskt inte är farligt.
Därför, försök alltid att först fråga dig varför hästen inte gör som du vill så du kan åtgärda orsakerna och inte symptomen. Sedan ska man fråga vad man själv gör fel (för det är alltid ens egen fel) och inte ta till "hästen är dum i huvudet, gör inte som jag vill så därför ska han ha stryk!"
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 044
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 376
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 989
Senast: Happimess
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 846
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?
  • Vad gör vi? Del CXCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp