Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Jag vet inte om du med dina snart 27.000 inlägg har missat att detta är ett diskussionsforum...
Med ditt tänk skulle jag inte ens sälja en katt som innekatt eller annat till dig, tyvärr.
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Jag har fönster och dörrar öppna på sommaren. Mina uppfödare vet att kissarna går ute, men som sagt, katterna själva väljer oftast att vara nära oss, de kan ligga i rabatten och sova eller spatsera runt litegrann ett par timmar på sommaren, de är inte som huskatterna som tar långa vändor. Båda mina är kastrerade. En uppfödare som jag var i kontakt med hade gärna sålt till mig men vville inte att att jag lät katterna vara ute, så det blev ingen affär. jag kan inte heller tänka mig att ha ett hermetiskt tillslutet hem. Däremot så hade jag aldrig låtit en okastrerad raskatt gå ut
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

men hon skriver ju såhär:

Blir det Maine Coon så köper jag av en uppfödare som tycker det är ok med utekatt, känner en personligen

Så det kommer inte ljugas för någon uppfödare
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Nej jag ska inte ljuga för uppfödaren, jag försökte bara få fram att det inte kommer hända ett dugg om man har katten som utekatt!

Att jämföra tex med de som i ett köpekontrakt på en häst skriver med en massa villkor som de varken kan kolla att de efterlevs eller göra något åt om de inte efterlevs.

Svårt att tro att så många djurägare som säljer ett djur kommer smyga omkring i buskarna och kolla upp "hur det sköts"!

Att jämföra med när jag säljer en häst (de få gånger det händer) då ger jag goda råd till köparen, men det skulle aldrig falla mig in att ställa en massa villkor, kräva saker och liknande. Vill jag bestämma exakt hur hästen ska ridas och skötas, då anser jag att jag ska behålla den!
Men jag vet att många djurägare när de säljer styr och ställer rejält och har hiskeliga krav på en köpare, men varför? Behåll då i stället! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Jag tycker förvisso inte att det går att likställa krav så. Få hästköpare skulle ändå låta sin häst gå lös utan staket. Det handlar ju om säkerhet och att vara rädd om sin avkomma, inget annat.
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

På Buke är det ofta inte diskussion, det är det jag kallar torrälta! Som att kriga med väderkvarnar! Därför jag inte startar så många trådar på Buke, finns oftast betydligt enklare ställen att ställa frågor på!

Men nu ska vi ju torrälta, så då kör vi väl på! Sedan när jag tröttar så slutar jag bara läsa på tråden, sedan söker jag info någon annanstans! :)

Jag ska inte ha innekatt, kommer inte skaffa en sådan. Om andra väljer att ha det, då anser jag det är ok och accepterar deras val. Dock verkar inte "innekattsförespråkarna" acceptera "utekattsförespråkarnas" val, och det är trist tycker jag!

Och det kvittar hur mycket någon mässar och försöker övertyga mig, har jag något klart för mig att så här gör jag, då kommer jag varken ändra mig eller ta till mig! Så det är slöseri med tid att "banna" mig, jag skiter i det! Dessutom är jag typen som blir vrång om man försöker "slå mig i huvudet" med sin åsikt, och då är jag fullkomligt opåverkbar!

I verkliga livet anses jag vara en sådan som undviker konflikter på ett vänligt sätt, händer rätt ofta att jag även "medlar" mellan andra som inte riktigt når fram till varandra. Och när folk då börjar försöka "slå mig i huvudet" med det de anser vara det enda rätta, då ler jag bara ljuvt och ser snäll ut, slöseri med tid att dividera.

Men för att reta dig och andra här på tråden, jag har ju säljare av raskatt som säljer till mig! Så jag behöver ju inte leta efter någon annan säljare, bra för mig va?! :)
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Okastrerat/osteriliserat är otänkbart för min del! Bästa sättet att få en katt som ger sig iväg hemifrån är ju att INTE "snöpa" den! Okastrerade hankatter är ju en sanitär olägenhet för grannarna också, minns när jag hade honkatt och en okastrerad hane sprayade min ytterdörr dagligen! Urrk! :nailbiting:

Jag ska inte avla, så jag kommer kastrera/sterilisera, det har jag gjort med alla mina katter! :) Och även mina hingstföl! ;)
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

En kompis har sin häst lös i trädgården ibland, dvs utan staket, hästen klipper gräset. ;)

Även om jag hört många krav på en köpare av en häst, så bestämma hur den ska gå i hage tror jag aldrig någon krävt? Men det kanske finns? Med hästar brukar det vara andra krav, återköpsrätt vid försäljning är en sak som jag förstått att det ofta står i kontrakt. Dock har jag dålig koll där, jag har inga krav när jag säljer häst, bara ger tips. När jag sålde häst sist tjatade jag mycket och länge om fördelen att hon skulle behålla hästen i samma försäkringsbolag, men att kräva att köparen skulle det, varför då? Det är ju hennes häst nu, inte min!

Och jag skulle resonera likadant vilka djur jag än sålde/gav bort! Är inte djuret mitt, då har jag ingen bestämmanderätt längre!
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Kan du inte ta nån vanlig bonnnkatt då typ en sånhär som blivit räddad från uteliv o skjutning :heart

1385215_10202134596756194_155109427_n.jpg
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Hade du sålt nått föl till mig då, om jag berättade att jag tänkte ha den lös utan staket? Jag tror nämligen inte många andra skulle göra det.
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Det kan mycket väl bli en sådan raring! :love:

Minns ju min ögonsten vi tyvärr fick ta bort för några veckor sedan! Hade inte mamma tagit hand om henne hade jag inte kunnat flytta när jag fick nytt jobb! Hade aldrig i livet tagit bort henne för ett jobb! Kisse fick allafall flytta till mamma, där levde hon gott i många år! Men när man satt där hos veterinären med sin 18-åriga katt som inte kunde leva vidare, då gick ju tankarna till den lilla kattungen jag hämtade hem för 19 år sedan! Minns inte när jag sist grät så mycket! :(
Allafall så var hon "bondkatt", till och med född i ett stall! Kanske ska satsa på en "likadan", det var ju ett lyckokast med 18 år av glädje!:)

Jag vill ha en kattunge eller ungkatt denna gång, i annat fall hade jag tagit en katt från katthemmet.
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Skulle helt bero på vart du bodde! Vid vägs ände med gott bete bland andra hästar, varför inte om det fungerat med dina andra hästar?

Min nyligen sålda unghäst tog sig ur hagen hos köparen för att strömmen inte fungerade, och hos mig hoppade han ur hagen en gång, faktiskt inget som gjorde mig skräckslagen och fick mig att vilja ha honom inne för gott.

Och katterna på gården där jag bor, de är har bott här länge, är välskötta, lyckliga och sköter sitt jobb att hållar råttfritt! :) I mina ögon lever de det perfekta kattlivet!
Även hunden går lös och det fungerar fint.

Varför inte acceptera att det kan finnas fler rätt sätt? Rätt sätt med rätt förutsättningar! :) Den här diskussionen är ju som att försöka få en jägare med djupt rotat varghat att älska vargen, även det en diskussion där allt för många inte alls kan acceptera "motståndarens" åsikt.

Jag har en barndomsvän som tycker synd om mina hästar som "måste" gå i hagen så många timmar om dagen. Då talar vi om hage på minst 1 hektar, gott bete och sommar utan värst mycket insekter. Trots att jag absolut inte skulle kunna hålla häst som de så har jag sett med egna ögon att deras hästar är musklade, harmoniska och tillfreds. Trots att hagvistelsen är max en halvtimme inte ens alla dagar i veckan. Så varför försöka inleda något sorts korståg mot dem? De skulle ju ändå inte ändra sig när deras sätt fungerar?
 
Senast ändrad:
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Det finns gott om hittekattungar också som behöver få ett eget hem. Finns flera grupper på Facebook där man hittar.
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Det kan mycket väl bli en sådan raring! :love:

Minns ju min ögonsten vi tyvärr fick ta bort för några veckor sedan! Hade inte mamma tagit hand om henne hade jag inte kunnat flytta när jag fick nytt jobb! Hade aldrig i livet tagit bort henne för ett jobb! Kisse fick allafall flytta till mamma, där levde hon gott i många år! Men när man satt där hos veterinären med sin 18-åriga katt som inte kunde leva vidare, då gick ju tankarna till den lilla kattungen jag hämtade hem för 19 år sedan! Minns inte när jag sist grät så mycket! :(
Allafall så var hon "bondkatt", till och med född i ett stall! Kanske ska satsa på en "likadan", det var ju ett lyckokast med 18 år av glädje!:)

Jag vill ha en kattunge eller ungkatt denna gång, i annat fall hade jag tagit en katt från katthemmet.


"Vi" har 4 st såna här godingar , dock inte leveransklara på typ 5-6 veckor ...räddade från att bli vildkatter..Världens sötaste

( den första kullen finns på djurskyddet kristinehamn .)
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Maine Coon är en fantastisk jägare och de är trots allt framavlade som mus- och råttfångare och som glad slav till tre MCO kan jag intyga att de inte tappat sitt ursprung. :o

Anledningen till att en del uppfödare inte vill sälja som utekatter är omtanke om katten då de inte vill att katten ska skadas av människor eller andra djur. Dessutom vill de inte medverka till buskavel utan om man släpper ut sin katt ska den vara kastrerad. Både honor och hanar kastreras numera, en steriliserade hona fortsätter löpa vilket man vill slippa.

Hur bra pälsen klarar utelivet beror på hur deras päls ser ut. Har de mycket ullpälsfinns risk för tovor i armhålor och byxor.
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Jag antar att Main Coon uppfödarna inte vill sälja till folk som vill ha utekatt pga att dom är rädda för att den ska para sig. Uppfödare av renrasiga katter gillar inte konkurrens av folk som föder upp "nästan renrasiga" och säljer dom billigt.

En renrasig Maine Coon, gäller alla raser, är inte samma sak som en huskatt vilket en katt utan stamtavla är så någon konkurrens är vi inte rädda för. Däremot följer seriösa uppfödare ett hälsoprogram där man testar sina avelsdjur för diverse sjukdomar och hankatten hälsotestas mellan sina dater. Hur många buskuppfödare gör det?
Raskatter säljs vaccinerade, avmaskade, märkta, besiktigade och registrerade. Uppfödaren har även en försäkring om något fel finns på katten. En seriös avel innebär att man inte tar kull efter kull på sin katt utan man får ta max tre kullar på 24 månader.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Det är så att jag och min sambo bestämde oss för att skaffa katt när vi flyttade ihop, det blev en kattunge från stället där jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 070
Senast: anna_panna
·
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 750
Senast: Asko
·
Övr. Katt Vi har 3 katter. En av dom har vi haft sen hösten 2010 då hon var unge. Hogger är 3 nu, innekatt, ej kastrerad. Sedan har vi...
Svar
1
· Visningar
1 161
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Min mamma ska ta över en snart 1årig katthane. Han är korsning maine coon/bondkatt. Han var utekatt till en början, nu har han varit...
Svar
17
· Visningar
1 911
Senast: Flash5
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp