Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

kopparberg

Trådstartare
Vår katt har gått bort av ålderdom, så nu är vi kattlösa. Ny kissemiss ska bli familjemedlem till sommaren, och jag trodde valet var självklart, jag har i flera år sagt jag någon gång ska ha en Maine Coon! :)

Vi har flyttat till "paradiset", vi bor vid vägs ände i ett hus på en bondgård, rena kattparadiset! Vår katt ska vara utekatt, här finns inga vägar, järnvägar eller annat övedrivet kattfarligt.

En kompis har skaffat en Ragdoll, det verkar vara en underbar katt! Men kan en Ragdoll över huvud taget fungera som utekatt?

Vår avlidna katt hade ett beteende jag aldrig sett hos en "bondkatt", trots att jag ägt en hel hög "bondkatter" i hela mitt liv. Katten var min sambos och hans X katt, sambon tog med henne när de skiljde sig, sambons X hade haft katten sedan den var kattunge, och den hade varit lika "dryg och konstig" från början.

Katten hade noll jaktinstinkt! Hon tillbringade dagarna med att äta, utevistelsen bestod i att gå ut och sova i en stol på verandan och en tur till "toaletthörnet" på deras gård, hon gick aldrig längre! Samma sak hos oss.
Tyvärr hade sambons X matat henne så hon var sjukligt fet när vi tog hem katten, så hon fick både diabetes och diverse artrosliknande saker när hon blev äldre, vilket ju förkortade hennes liv tyvärr!
Hon tiggde mat som en bortskämd hund, man fick i stort sett alltid ta ut henne ur köket om man lagade mat eller åt, gick inte annars!

Men det mest problematiska med katten var hennes ändlösa skrikande! Har aldrig hört en katt vråla så mycket så ofta! :crazy:
När hon ville ha mat (alltid förutom nattetid) så vrålade hon. När vi lagade mat vrålade hon. När vi åt vrålade hon. Var hon ute och ville in vrålade hon non-stop på en nivå andra katter gör när de slåss! :eek:
Största problemet med vrålandet var nattetid, det gick några timmar, sedan kom hon in ungefär en gång i timmen och vrålade någon minut. Hon ville inget med vrålandet, mat fanns, kelsjuk var hon inte, hon ville inte ut, vi skulle helt enkelt väckas! Vrålandet slutade när vi gick upp, då gick hon och la sig i sängen och sov! :rage:

Så gullig sängkatt och gos på natten fugerade ju tyvärr icke! :banghead:

Så ni som har erfarenhet av många olika raser av katt, ska jag skaffa en Maine Coon? Eller en Ragdoll? Vad jag förstått är det inga "skrikiga" raser, nu är man ju lite bränd efter "vrålet" som jag kallade vår förra katt, vill INTE ha det så igen!
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Ska du ha en utekatt skulle jag nog inte rekommendera en långhårig katt. Det fastnar så extremt mycket skit i pälsen och det kan vara svårt att underhålla ordentligt. Katter med tovor mår dåligt.
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Har ingen källa men läst här och där att Ragdoll inte passar så bra ute, de är typ inte tillräckligt snabbtänkta, eller nått i den stilen :p
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Kompisen har sin renrasiga skogis som utekatt och har haft i många år. Inga problem med pälsen, normal borstning bara. Och den katten är en riktig jaktmaskin, han är "in överallt"!
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Jag var inne på att det kunde vara något sådant, tror jag hört eller läst det någonstans?
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Nu kan det ju skilja från katt till katt men jag har erfarenhet av två ragdoller som va otroligt toviga i pälsen så de fick sövas och rakas hos vet.
Den ena va också extremt skrikig, dygnet runt.
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Tja förra grannen hade en långhårig skogiskorsning. Även den utekatt utan att ha hysteriskt tovig päls. Har kompisar med långhåriga "bondkatter" som också är ute utan problem.

Så jag känner fler än en, det är bara det att den jag nämnde är extremt mycket utekatt, kan ge sig iväg i ett helt dygn! Utan att ha förstörd päls.

Läser man på uppfödares sidor så påstår de att Maine Coon pälsar är mer lättskött än skogis päls, dock har jag ingen aning om det är så?
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Maine cooner har inte lättare päls än någon annan långhårig katt, däremot har den lättare att ta hand om sin päls jämfört med en perser.
Det finns inte många maine coon uppfödare som säljer sina avkommor till att bli utekatter, oavsett om du bor tre mil från närmsta granne.
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Mina Ragdolls är ute, men väldigt sällan på egen tass, de vill helst vara med oss. Å andra sidan så har jag nästan alltid en liten flock med på hundpromenaderna som då består av mina två terriers och de två raggisarna, ibland följer även den ålderstigna huskatten med. Raggisarna har definitivt jaktinstinkter - och till skillnad från den kloka huskatten så släpar de inte sina byten, titta här matte så duktiga vi är. Tack sa mina terriers.

Den ena är pratsam och tydlig med vad hon vill, dock aldrig skrikig eller jobbig. Den andra är väldigt tyst, dock spinner han som ett helt tröskverk. De är inte knäkatter, de är bredvid-katter. De finns nästan alltid inom en tvåmeters radie till där en människa är.
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

He he, häromkvällen tänkte jag vara listig och klä på medföljande katt en reflexväst, det tyckte INTE katten om.
Mina katter har nog humor för så mycket var det länge sedan jag skrattade....
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Jag har haft ett par renrasiga skogisar för länge sedan och sedan en dotter till honan, pappan var en korthårig bondkatt som måste haft långhårsanlag. Dom två renrasiga fixade pälsskötseln själva men blandisen behövde skötas då det var hårfällning februari-maj pga löshåret bildade tovor annars. Nya katten, Vessla ,vet jag inte hur det blir med för hon kom i augusti, har alltså inte fällt än. Det fastnar alltid boss, barr, gräsklipp och gud vet allt i pälsen och så kommer misse in och tvättar sig och river av sig skräpet och just då hon är klar och är helt ljuvligt fresh att gosa med så slinker hon ut en liten sväng igen och kommer in med lite nytt boss... Så visst skräpar hon ned.

Jag antar att Main Coon uppfödarna inte vill sälja till folk som vill ha utekatt pga att dom är rädda för att den ska para sig. Uppfödare av renrasiga katter gillar inte konkurrens av folk som föder upp "nästan renrasiga" och säljer dom billigt.
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Det där är en rätt ihärdig (och osann) myt. Att man är rädd för konkurrens alltså. Det finns ingen konkurrens mellan huskatt och raskatt. Vill man ha en raskatt köper man inte en huskatt och tvärt om. Svårare än så är det inte.
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Och jag har en kompis som hade sin skogis som utekatt, den fick dom klippa tovor på ofta!
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Nu kan det ju skilja från katt till katt men jag har erfarenhet av två ragdoller som va otroligt toviga i pälsen så de fick sövas och rakas hos vet.
Den ena va också extremt skrikig, dygnet runt.

Om de blev toviga hade de nog dålig pälskvalité. Visst, framme vid kragen kan det bli tovor om håret blir för långt, men annars så bör det inte bli mycket tovor. En ragdoll ska ha silkig päls utan underull.

Till TS: jag tror inte du ska skaffa dig en ragdoll. Lite som någon annan skrev är de ofta rätt tröga och är inte avlade för att vara utomhus helt enkelt. De har ofta svårt att uppfatta faror vilket gör det farligt för dem. Min ragdoll HATAR att vara ute också men det är ju rätt individuellt. Kan tillägga att i stort sett ingen ragdolluppfödare säljer en katt som ska få gå ut. Jag har t om i mitt kontrakt att jag inte ska låta katten vara ute utan tillsyn. De kan vara rätt stöldbegärliga på grund av det speciella utseendet.
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Ska dom komma och kolla så jag inte har katten ute? ;)
Och om uppfödaren skulle komma och kolla och upptäcka att jag har katten ute, vad kan de göra då? ;)

Blir det Maine Coon så köper jag av en uppfödare som tycker det är ok med utekatt, känner en personligen! :)
Har även här på Buke för fått ett PM av en Maine Coon uppfödare som själv hade sina MC ute, och hon skulle gärna sälja till mig.

I annat fall så får det bli en korsning från Blocket! Bryr mig inte om stamtavlor på katter, bara katten är frisk, trevlig och passar mig! :)

Jag glömde att skriva när jag startade tråden att det ska INTE bli en diskussion om ute- eller innekatter i den här tråden! Klantigt av mig! :yuck:
Den laddade diskussionen får vara någon annanstans!
Så inget mer ute- eller innekatt snack tack! :)
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Vad gulligt med katterna med på promenad! :) Och vilken syn, en katt med reflexväst! :D

Vår "skrikarkatt" var aldrig ute om inte vi var hemma, tror det hände någon enstaka gång när hon gömt sig i någon buske och inte kom in när vi åkte. Men det spelade ingen roll, vår katt och grannes katt gick in där det var öppet, besök hos grannen var nära nog dagligen!

Jag skulle bli tokig om jag inte kunde ha dörrar och fönster öppna sommartid för att hålla katten inne! :nailbiting:
Dock så känns det helt ok att FÖRSÖKA få in katten när jag åker hemifrån. Vi bor så bra till just nu att det vore "slöseri" att inte ha katt! :bow:
Ibland om jag har tur kommer hyresvärdens ena goskisse på besök! :love:
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Och jag som tycker mina korthåriga katter drar in lort! ;)

Förra grannens långhåriga katt kom ibland med bajs som fastnat i pälsen i rumpan! Något han ju kan får vare sig han är innekatt eller utekatt.

Att uppfödare inte vill ha "vägkorsningar" har jag full förståelse för! Och jag skulle inte få för mig att göra sådana heller, jag kan till och med erbjuda mig att skriva i eventuellt kontrakt att jag lovar att kastrera/sterilisera så fort katten är könsmogen. Precis som jag sett att det står i kontrakten på de flesta katthem där man kan få köpa kattunge.

Jag har haft katter från katthem, jag tillhör kategorin som tycker det finns nog med katter utan att börja "buskavla" själv! ;)
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Just det att en Ragdoll kan ha svårt att klara sig ute är anledningen till att jag frågar! Jag har läst och hört hur olika kattägares Ragdoll är till sättet, hur de reagerar när ytterdörren är öppen osv.

Jag har även förstått att just en Ragdoll inte direkt "hänger på låset" och vill ut, att den trivs utmärkt som innekatt. Jag vägrar ha "hermetiskt tillslutet" där jag bor, jag bor i "paradiset", stor altan, frisk luft, sol på ena sidan på förmiddagen och på andra sidan på eftermiddagen. Dock är det ett litet hus med vardagsrum och kök i öppen planlösning. Och att då aldrig kunna öppna dörrar och fönster, det är ett liv jag inte vill ha!
 
Sv: Positiva problem, vilken katt ska jag välja?

Så du ska ljuga för uppfödaren? Trevligt :crazy:

Bättre i så fall att diskutera med uppfödaren om att ha katten ute. Vissa uppfödare vill komma och se hur du bor och godkänna, men kan då tänka sig sälja osm utekatt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Det är så att jag och min sambo bestämde oss för att skaffa katt när vi flyttade ihop, det blev en kattunge från stället där jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 070
Senast: anna_panna
·
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 750
Senast: Asko
·
Övr. Katt Vi har 3 katter. En av dom har vi haft sen hösten 2010 då hon var unge. Hogger är 3 nu, innekatt, ej kastrerad. Sedan har vi...
Svar
1
· Visningar
1 161
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Min mamma ska ta över en snart 1årig katthane. Han är korsning maine coon/bondkatt. Han var utekatt till en början, nu har han varit...
Svar
17
· Visningar
1 911
Senast: Flash5
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp