PostNord - köra ut paket

Jag har faktiskt aldrig problem med postleveranser. Funkar alltid bra. Jag brukar dock aldrig ta hemleverans om det inte är typ stora möbler.
 
Jag ar helt fascinerad av att Svenska befolkningen accepterar sadant har. Att inget nytt foretag blommar upp med "customer service" som skoter sig.

Post som gar med USPS och Post Nord och har "tracking" fran USA till Sverige och kan inte sparas hela vagen. :cautious: Nar tullen sager att de "lamnat over det till Post Nord" forsvinner det i en grav av morker.
Skickas paketet at andra hallet sa det hamnar i USA's tull for vidare transport till USPS sa ar det sparbart hela vagen. Bade genom USPS och Post Nord. Imagine that.:grin:

Med USPS Kommer posten nar den ska, min "Mail Lady" ringde pa dorren nar vi flyttade in och presenterade sig (Lisa), hon ar super trevlig och om posten inte gar ner i brevladan lagger hon den pa bordet utanfor dorren (dar jag har en skylt som sager att man ska lamna posten dar) och ringer pa dorren. Ingen post har nagonsin forsvunnit for mig har i USA (daremot i Sverige dar jag endast spenderat semestrar da och da de sista 30 aren).

De levererar 485 millioner forsandelser per DAG ... vilket blir, utslaget pa ett ar, one hundred seventy-seven billion twenty-five million ... och ungefar for ett par ar sedan var 80 millioner forsandelser forsvunna (de flesta aterfanna pa "Lost and Found") pa ett ar. Nagon som ar bra pa matte kan ju rakna ut procenten pa det.:o

Kort sagt, sedan "government" gick in och kravde skarpning har USPS skickat sina anstallda pa "sharm kurs" andrat rutiner sa all post, brev och ALLT scannas sa man kan fa en mail med bilder pa vilken post man far den dagen, och posten fungerar!
Det verkar helt och hållet bero på person och tur. Dvs när vi på jobbet hade en kille som hette X som brevbärare fungerade det år efter år utom när han var sjuk. När vi fått en annan typ av bil fungerar det praktiskt taget aldrig, de kör bara vilse, eller ibland bara struntar att ringa in sjuka. Nu har det nog blivit bättre efter en del skäll.

Sedan gäller det ju att man har tur med person hela vägen till kund.
 
Postnord är ju speciella ja..

På företaget jag jobbade tidigare fakturerade vi själva och skickade med posten. För det första kunde olika personal på postkontoret aldrig komma överens om åt vilket håll kuverten skulle ligga i de blå postlådorna. Tappat räkningen på hur många gånger jag fått stå på deras kontor och vända kuvert i ~15 lådor för att de är "åt fel håll" när de sa samma sak förra månaden när de var vända åt andra hållet, aldrig hjälper de till heller.

Varje månad kom också minst 50 fakturor tillbaka med lappar som "adressaten okänd", bara att stoppa ner i nytt kuvert så kom de fram nästa gång, olika adresser hela tiden så var liksom inga specifika problemkunder.

Företaget jag jobbar på nu får vi posten levererad till oss, minst 2 gånger i veckan får vi även grannens post...... Ja vi delar adress men vi har ett företagsnamn och grannen är kommunen. Ett par gånger i veckan kommer även paketleverans som måste skrivas under och de blir lagom glada när man ber om att få se på paketet innan man skriver under, men det händer då och då att även det skulle till grannen och inte till oss.

Börjar ärligt fundera på om dyslexi är ett anställningskrav på Postnord :meh:
 
Det loggas med GPS var telefonen som hanterar paketen befinner sig när uppgifter matas in så det är relativt enkelt för personalen att kolla. Tror till och med en del av de nya bilarna har GPS-logg.
Även då tror jag att de bara stannar in med bilen i ett par sekunder (så att det hinner loggas) och kör sen vidare - "ingen mottagare" så det spelar fan ingen roll :meh:
 
Jag tror helt ärligt att det är något som kommer ned från ledningen - effektivisering! Effektivt ska det vara :up::meh: Dvs det är en attityd/krav från cheferna som gjorde att de anställda sen tidigare var tvungna att släppa på servicen för att hinna med allt. Och när nya anställda tillkom så fick de ju lära sig den sämre servicen och av cheferna att de skulle vara mera effektiva - därav ännu mera sämre service.
Vilken fin svart bottenlös spiral :meh:

Bara för att folk ofta inte har något annat val än dem så tror de att de får bete sig hursomhelst :rage:
 
Även då tror jag att de bara stannar in med bilen i ett par sekunder (så att det hinner loggas) och kör sen vidare - "ingen mottagare" så det spelar fan ingen roll :meh:

Du tänker så. Jag kan inte argumentera mot det, tanken hade faktiskt inte ens slagit mig. Jag tycker dock det är konstigt förfarande, jag jobbade i tretton år på posten/postnord och det är absolut minst arbete om kunden är hemma och tar emot paketet, det är mer arbete att ta med det tillbaka.
 
Du tänker så. Jag kan inte argumentera mot det, tanken hade faktiskt inte ens slagit mig. Jag tycker dock det är konstigt förfarande, jag jobbade i tretton år på posten/postnord och det är absolut minst arbete om kunden är hemma och tar emot paketet, det är mer arbete att ta med det tillbaka.
Jag uttalar mig utifrån de inlägg tidigare i tråden om folk som varit hemma och sett bilen komma och sen åka utan att de ens klivit ur bilen. Så sant att jag inte har egen erfarenhet men jag tror att de talade sanning. Men jag tycker också att det är konstigt och att det borde vara minst arbete att åtminstone knacka på dörren O_o
 
Jag uttalar mig utifrån de inlägg tidigare i tråden om folk som varit hemma och sett bilen komma och sen åka utan att de ens klivit ur bilen. Så sant att jag inte har egen erfarenhet men jag tror att de talade sanning. Men jag tycker också att det är konstigt och att det borde vara minst arbete att åtminstone knacka på dörren O_o
Nu kan jag bara uttala mig från annan bransch men här är svaret ofta att det är lathet. Person A slipper kliva ur bilen och anstränga sig. Ja det tar längre tid, kostar mer osv för företaget men det är inte person A som får ta konsekvensen utan det landar på någon annan oftast på grund av logistik.

Hade fler företag kört med stilen att de som levererar själva har ett större ansvar tror jag dessa problem blivit betydligt ovanligare.
 
Nu kan jag bara uttala mig från annan bransch men här är svaret ofta att det är lathet. Person A slipper kliva ur bilen och anstränga sig. Ja det tar längre tid, kostar mer osv för företaget men det är inte person A som får ta konsekvensen utan det landar på någon annan oftast på grund av logistik.

Hade fler företag kört med stilen att de som levererar själva har ett större ansvar tror jag dessa problem blivit betydligt ovanligare.
Ärligt, jag tror också det. Men att det beror också på att cheferna inte säger emot när det händer, de tittar mest på hur "effektiv" man är med tiden och inte hur många brev/paket som faktiskt kommer fram. Därmed känner man att man får lösare tyglar och inget pepp till att faktiskt anstränga sig att ge bra service när det inte belönas.

Tillägg: Och därför är det lite konstigt från företagets sida att inte bry sig så mycket om de kommer fram direkt eller inte, rimligen så borde det vara billigare än att vara tvungna ta emot paketen igen och köra iväg dem till ombud.
Eller så tycker de att tiden som tjänas in genom att brevbärarna inte anstränger sig så hårt är värd den kostnaden, nu får ju mottagarna göra den sista biten själva när de går och hämtar paketen från ombuden. Med ev noll kostnad för postnord för de skulle troligen köra till ombudet ändå med andra paket...
 
Nu kan jag bara uttala mig från annan bransch men här är svaret ofta att det är lathet. Person A slipper kliva ur bilen och anstränga sig. Ja det tar längre tid, kostar mer osv för företaget men det är inte person A som får ta konsekvensen utan det landar på någon annan oftast på grund av logistik.

Hade fler företag kört med stilen att de som levererar själva har ett större ansvar tror jag dessa problem blivit betydligt ovanligare.

Person A får omhänderta en del vid återankomst också (i regel i alla fall)
 
Ärligt, jag tror också det. Men att det beror också på att cheferna inte säger emot när det händer, de tittar mest på hur "effektiv" man är med tiden och inte hur många brev/paket som faktiskt kommer fram. Därmed känner man att man får lösare tyglar och inget pepp till att faktiskt anstränga sig att ge bra service när det inte belönas.

Tillägg: Och därför är det lite konstigt från företagets sida att inte bry sig så mycket om de kommer fram direkt eller inte, rimligen så borde det vara billigare än att vara tvungna ta emot paketen igen och köra iväg dem till ombud.
Eller så tycker de att tiden som tjänas in genom att brevbärarna inte anstränger sig så hårt är värd den kostnaden, nu får ju mottagarna göra den sista biten själva när de går och hämtar paketen från ombuden. Med ev noll kostnad för postnord för de skulle troligen köra till ombudet ändå med andra paket...

Det finns statistik på sådant också, hur många paket som levereras till dörr och går till ombud m.m. Varje försändelse som landar hos ombud kostar.
 
Ärligt, jag tror också det. Men att det beror också på att cheferna inte säger emot när det händer, de tittar mest på hur "effektiv" man är med tiden och inte hur många brev/paket som faktiskt kommer fram. Därmed känner man att man får lösare tyglar och inget pepp till att faktiskt anstränga sig att ge bra service när det inte belönas.

Tillägg: Och därför är det lite konstigt från företagets sida att inte bry sig så mycket om de kommer fram direkt eller inte, rimligen så borde det vara billigare än att vara tvungna ta emot paketen igen och köra iväg dem till ombud.
Eller så tycker de att tiden som tjänas in genom att brevbärarna inte anstränger sig så hårt är värd den kostnaden, nu får ju mottagarna göra den sista biten själva när de går och hämtar paketen från ombuden. Med ev noll kostnad för postnord för de skulle troligen köra till ombudet ändå med andra paket...
Det är ju också så att de kunder (oavsett i vilket sammanhang de gäller) som skriker mest och högst - oavsett om de har rätt eller fel - är de som får extraservicen.

Tidigare lämnade de sina lappar i postlådan, nu när gps-kraven kommit åker de således och vänder på uppfarten bara. När du som kund ringer in och klagar kan kundservice bara meddela att bilen varit på plats vid X klockslag. Då har du inte mycket att komma med egentligen utan det beror på hur jobbig och arg du orkar vara. Tror helt klart de tjänar på detta då de flesta varken vill eller orkar tjata och bli otrevliga.
 
Hos mig funkar paketutlämningen bra med Postnord faktiskt, tror det är för att mitt hus inte ligger på någon avstickare och dom kan stanna utanför och tuta eftersom jag alltid är hemma i princip. En gång kom jag dock hem och det stod ett gigantiskt Zooplus paket utanför min dörr (som ligger på baksidan och det är således en del knössel att få det dit) Jag hade INTE beställt nåt paket och började fundera på om jag nattshoppat nåt jag inte kunde komma ihåg.

Sen insåg jag att paketet va till grannen, brevbäraren hade antagligen tänkt "Zooplus ja, det ska till hon som alltid beställer jävla tunga paket :grin: " och inte kollat varken adress eller namn på paketet. Nu är det ju inga problem, jag messade grannen och hon fick sitt paket. Men lite märkligt är det ändå eftersom ingen skrivit på att det lämnats och nån fullmakt fanns inte heller eftersom grannen aldrig beställt därifrån innan.
 
Brukar inte ha problem med Postnord. Förutom när jag som student jobbade där en halv dag och en av deras andra anställda körde på mig och min cykel, som stod still, med en moped i parkeringshuset. Sa upp mig efter det. :laugh:

Min sambo har alltid problem att få sin post. Han hade nyligen tre paket som var på vift samtidigt. Tog typ tre veckor att få dom trots expresshantering från inköpsstället.
 
Hos mig funkar paketutlämningen bra med Postnord faktiskt, tror det är för att mitt hus inte ligger på någon avstickare och dom kan stanna utanför och tuta eftersom jag alltid är hemma i princip. En gång kom jag dock hem och det stod ett gigantiskt Zooplus paket utanför min dörr (som ligger på baksidan och det är således en del knössel att få det dit) Jag hade INTE beställt nåt paket och började fundera på om jag nattshoppat nåt jag inte kunde komma ihåg.

Sen insåg jag att paketet va till grannen, brevbäraren hade antagligen tänkt "Zooplus ja, det ska till hon som alltid beställer jävla tunga paket :grin: " och inte kollat varken adress eller namn på paketet. Nu är det ju inga problem, jag messade grannen och hon fick sitt paket. Men lite märkligt är det ändå eftersom ingen skrivit på att det lämnats och nån fullmakt fanns inte heller eftersom grannen aldrig beställt därifrån innan.
Zooplus brukar ju vara hemkörning utan kvittens? Så var det för mig innan iaf. Numera kan jag inte beställa hem för mitt namn står inte på porttelefonen, paketutkörningen har tydligen inte tag för att komma in och det går inte att få dem att ringa när de är framme så jag kan gå ner och ta emot.
Värdelös.
 
Åh Herregud giv mig styrka..! Nu krånglar jag med deras service på Messenger som säger att det där med att skicka avin till någon annan med hjälp av appen tydligen inte går med paket från utlandet (varför ska det gälla olika för olika paket och göra det krångligare??) :crazy: när jag frågade varför så svarade de att mitt nummer/epost inte är kopplad till min app.
Men ... det är den ju svarade jag, det är ju därför den kan hämta mina paket automatiskt.
Inte fått något svar på det sista ännu - fortsättning följer....
 
Det är ju också så att de kunder (oavsett i vilket sammanhang de gäller) som skriker mest och högst - oavsett om de har rätt eller fel - är de som får extraservicen.

Tidigare lämnade de sina lappar i postlådan, nu när gps-kraven kommit åker de således och vänder på uppfarten bara. När du som kund ringer in och klagar kan kundservice bara meddela att bilen varit på plats vid X klockslag. Då har du inte mycket att komma med egentligen utan det beror på hur jobbig och arg du orkar vara. Tror helt klart de tjänar på detta då de flesta varken vill eller orkar tjata och bli otrevliga.
Jag försöker skrika just nu :arghh:
 

Liknande trådar

Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
629
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 919
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
527
Senast: __sofia__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 868
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp