Postorder och shopping i corona-tider?

Jag handlar inte mycket i fysiskt butik i vanliga fall utan föredrar näthandel så det är ingen skillnad nu mot innan. Det enda jag tänker är att jag i första hand handlar i de svenska butiker jag tycker om och vill ha kvar. Handlade på MQ i helgen tex :up:
 
Eller så är det bra att dom faktiskt har jobb? :) Istället för att få sparken pga arbetsbrist.

Folk som förlorar jobbet på grund av viruset här får stöd av regeringen- 80% av lönen.

Det är en balansgång, för den den kommande ekonomiska nedgången kommer att bli tuff, och att väga smittsskyddsrisk mot ekonomiska risker känns alldeles för svårt för en amatör som jag!
 
Kanske en superdum fråga...Shoppar ni i affärer och beställer ni på postorder såhär i corona-tider? Har några paket på kommande från wish som jag beställde i typ januari...Känns väl sådär. Hur länge kan viruset leva på döda ting? Mvh "Bojkotta shopping?"

Jag beställer hellre på postorder än rör mig i affärer i dessa dagar. Grejer kan jag rengöra men jag kan inte lita på att folk som är ute i affärerna verkligen är friska. Undantaget är vårt lokala lilla ICA och bageri, de har det tufft och det kommer bara bli värre så dem gynnar jag allt vad jag kan. Beställer inget på wish av andra orsaker.
 
Kanske en superdum fråga...Shoppar ni i affärer och beställer ni på postorder såhär i corona-tider? Har några paket på kommande från wish som jag beställde i typ januari...Känns väl sådär. Hur länge kan viruset leva på döda ting? Mvh "Bojkotta shopping?"
Jag beställde grejer från en sida, som jag då trodde skulle komma från Japan, visade sig vara från Kina precis innan viruset bröt ut, normalt sett tar det ändå 1 månad innan sakerna kommer hit, men i och med att viruset slog till tog det över 2 månader istället, jag har fått hem den ena saken och inget jag varit orolig för smittrisk, men det är klart beror väl på vad det är man köper.
 
Och varifrån kommer de pengarna tror du? Jo, från folk som fortfarande har jobbet kvar och kan betala skatt.

Haha, tack för att du förklarar makroekonomi för mig, min universitetsutbildning täckte inte riktigt sådana koncept som hur staten genererar intäkter.

Döda och svårt sjuka medborgare kan ju inte heller betala skatt, så det blir ju lite av en avvägning..
Dessutom känns det ju själviskt att själv sitta tryggt hemma för att lagerarbetare och budbärare potentiellt utsätter sig för smitta.
 
Jag försöker undvika att ha något som helst med posten att göra just nu, inte främst pga just smittan utan för att postgången är extremt opålitlig. Skickade iväg ett paket som skulle ned till mina föräldrar i Portugal den 16'e mars, paketet har fortfarande inte lämnat Sverige, så räknar kallt med att det kanske hinner komma fram lagom till midsommar eller något åt det hållet. Har beställt ett paket från ett svenskt företag som i fredags tagnerade 2 veckor utan att vara levererat än trots att det skickades ganska snabbt. Nöjesshopping får vackert vänta och nödvändiga saker som tex medicin som behövs till ett visst datum försöker jag köpa direkt över disk på apotek istället.
Jag köpte ett bett som skickades från Polen i tisdags och beräknas vara hos mig i morgon. Det känns ju hyfsat normalt.
 
Jag handlar som vanligt. Gillar inte att gå i affärer så handlar mest på nätet. Förutom mat, som jag oftast köper i fysisk butik.
 
Fick sidoinfo (nej, ingen källa) att viruset under rätt omständigheter kan överleva 17 dagar på döda ytor. Känns sådär. Nej, jag har av flera andra skäl inte beställt något från Kina och kommer heller inte att göra det under de närmsta 50 åren. Av så oändligt många skäl, men främst etiska.
Rent krasst borde vi vara säkra då. Det tar väl längre tid än så normalt att frakta varorna och det blir inte kortare tider nu, och någon optimal miljö är det inte. Och tar det kortare tid kan man alltid vänta att öppna det.

Sen kan jag se massor av skäl att inte beställa något från wish etc.
 
Fick sidoinfo (nej, ingen källa) att viruset under rätt omständigheter kan överleva 17 dagar på döda ytor. Känns sådär. Nej, jag har av flera andra skäl inte beställt något från Kina och kommer heller inte att göra det under de närmsta 50 åren. Av så oändligt många skäl, men främst etiska.

Vad menar du med överleva? Ett virus lever ju inte. Menar du att det fortfarande är aktivt och kan smitta någon efter 17 dagar eller att man efter 17 dagar hittat virusets gener på en död yta? Generna finns ju kvar och kan ge utslag långt efter att det yttre höjet torkat och gjort viruset inaktivt.
 
Fick sidoinfo (nej, ingen källa) att viruset under rätt omständigheter kan överleva 17 dagar på döda ytor. Känns sådär. Nej, jag har av flera andra skäl inte beställt något från Kina och kommer heller inte att göra det under de närmsta 50 åren. Av så oändligt många skäl, men främst etiska.

Jag läste samma uppgift, om kryssningsfartyget med en massa smittade. Princess? De hittade virus i just efter 17 dygn, men oklart om det var "levande", alltså om det hade kunnat infektera någon. Viruspartiklar kan finnas och upptäcks i prov även när de är förstörda eller inaktiva eller vad man ska kalla det ("döda").

Det blir intressant att höra framöver om den snabba smittspridningen, jag satsar mina (nu krympta) slantar på att det snarare är symtomfria smittbärare, eller under inkubationstid, snarare än via ytor. Men vem vet?

Skulle inte avstå internethandel av just den orsaken, men kanske undvika att slicka på paketen...
 
Handlat flera saker online nu
Present till gudson vi skulle besöka till helgen, beställde i tisdags och pappan hämtade ut paketet igår
Handlade på KappAhls rea och paketet är på väg och hämtas i butik
Handlat på IKEA och det var billigare med frakt än att handla på plats
 
Beställt från webhallen igår, idag finns paketet att hämta hos ombud. Jättenöjd :up:
Och nya löparskor från Under Armour. Tänkte börja ge mig ut nu när jag inte vill åka och simma längre :)
 
Jag läste samma uppgift, om kryssningsfartyget med en massa smittade. Princess? De hittade virus i just efter 17 dygn, men oklart om det var "levande", alltså om det hade kunnat infektera någon. Viruspartiklar kan finnas och upptäcks i prov även när de är förstörda eller inaktiva eller vad man ska kalla det ("döda").

Det blir intressant att höra framöver om den snabba smittspridningen, jag satsar mina (nu krympta) slantar på att det snarare är symtomfria smittbärare, eller under inkubationstid, snarare än via ytor. Men vem vet?

Skulle inte avstå internethandel av just den orsaken, men kanske undvika att slicka på paketen...
Varför sprida uppgifter utan ordentlig källa? Det bidrar endast till alarmism.
 
Jag läste samma uppgift, om kryssningsfartyget med en massa smittade. Princess? De hittade virus i just efter 17 dygn, men oklart om det var "levande", alltså om det hade kunnat infektera någon. Viruspartiklar kan finnas och upptäcks i prov även när de är förstörda eller inaktiva eller vad man ska kalla det ("döda").
https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-6985117

Det blir intressant att höra framöver om den snabba smittspridningen, jag satsar mina (nu krympta) slantar på att det snarare är symtomfria smittbärare, eller under inkubationstid, snarare än via ytor. Men vem vet?

Skulle inte avstå internethandel av just den orsaken, men kanske undvika att slicka på paketen...

Det enda jag hittar nu, förutom AB´s uppgift från Princess, är Ny Teknik som skriver "Huruvida viruset kan överleva utanför kroppen och i så fall hur länge är inte klarlagt. Närbesläktade coronavirus har kunnat överleva i flera dagar på ytor och föremål, men detta har krävt särskilda förhållanden. En ny preliminär studie visar att det nya coronaviruset i labbmiljö kan klara sig i upp till tre dygn på stål eller plast."

Jag är heller inte nervös för vad som kan komma i paket, jag kan alltid packa upp ute och tvätta av alt. stoppa i tvättmaskinen. Hittills kan jag stolt konstatera att jag inte känt behov av att slicka på en enda försändelse. Kalla mig ett under av självbehärskning!
 
Varför sprida uppgifter utan ordentlig källa? Det bidrar endast till alarmism.

Uppgiften finns bl a här: https://omni.se/virusmolekyler-hittades-i-fartygshytter-efter-17-dagar/a/zGj7G5
"En ny studie från den amerikanska smittskyddsmyndigheten CDC tyder på att coronaviruset kan överleva på ytor under lång tid, skriver CNBC.

Undersökningar från det virusdrabbade fartyget Diamond Princess visade att RNA-molekyler från viruset hittades i hytter 17 dagar efter att den sista resenären gått av."
 
Det enda jag hittar nu, förutom AB´s uppgift från Princess, är Ny Teknik som skriver "Huruvida viruset kan överleva utanför kroppen och i så fall hur länge är inte klarlagt. Närbesläktade coronavirus har kunnat överleva i flera dagar på ytor och föremål, men detta har krävt särskilda förhållanden. En ny preliminär studie visar att det nya coronaviruset i labbmiljö kan klara sig i upp till tre dygn på stål eller plast."

Jag är heller inte nervös för vad som kan komma i paket, jag kan alltid packa upp ute och tvätta av alt. stoppa i tvättmaskinen. Hittills kan jag stolt konstatera att jag inte känt behov av att slicka på en enda försändelse. Kalla mig ett under av självbehärskning!
Seriöst, slickar du inte på paketen?:angel::rofl: Det trodde jag alla gjorde ;).

Vilken självbehärskning, jag är avundsjuk....
 
Ett problem är ju att vi som faktiskt sitter i isolering inte kan få hjälp att hämta ut paket. Det är ingen som vill/kan åka ut till mig för att hämta leg + fullmakt för att hämta ut min bankdosa, åka tillbaka hit med den och sen åka hem. Det är en halv dags projekt och rätt många mil...

Bankdosan får vackert ligga kvar hos ombudet tills min isolering är klar om X antal dagar/veckor.
Jag upptäckte att i appen mina paket så går det att legitimera sig med bank-id och få en QR-kod att mms:a vidare till ombudet att visa upp istället för leg+fullmakt.
Min stackars granne fick hämta ut 12 kg latrinströ åt mig på det sättet. 💩
 
Jag brukar handla garn, hundmat, elektronik och ibland kläder på nätet och jag har ingen tanke på att sluta med det pga corona. Snarare handlar jag kanske lite mer online efter att tex garnmässorna jag skulle åka och shoppa på inte blir av och jag har medvetet inte internetshoppat inför dom. Får stödja de små företagarna genom onlineshopping istället :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 252
Senast: Gunnar
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 482
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 343
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag funderar mycket över vad det egentligen var som hände med mitt förhållande och hur det kunde bli som det blev… Jag funderar på om...
2
Svar
23
· Visningar
3 550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp