Pottträning

Mitten

Trådstartare
Ja, potträning alltså. Tänk att hon redan är så stor att jag kan starta en sån tråd :love:. Jag tror att min lilla är redo att börja pottränas lite, men jag är så osäker på hur vi skall göra. Hon är 2 år och 3 månader.

Just nu hatar hon att gå i smutsig blöja - om hon bajsar i den så säger hon antingen till medan hon gör det eller en sekund efter, eller så sliter hon av sig blöjan (inte så kul alla gånger...). Hon vill sitta på toaletten (med sån där förminskningsring). Hon sitter där och säger att hon kissar, säger ofta 'ssssss' och låssas att det händer också ;) men hon har aldrig släppt en droppe i toaletten. Hon sitter där i en minut ca, sen vill hon hoppa ner och spola. Hon har en potta också så hon skall kunna välja.

Dessutom är blöjan torr i långa perioder, så hon har rätt bra koll på kisseriet, får jag en känsla av.

Hur har ni börjat? Skall jag helt sonika ta av henne blöjan och sätta på trosor och låta henne märka att det är obehagligt? Jag är ju liiiite rädd om soffan... Eller väntar jag tills hon vill? Jag känner ju att det är lättare på sommaren och att jag därför vill börja... men jag inser ju att tjata är det värsta jag kan göra. Så jag vågar inte börja :o.
Jag såg att det fanns potträningsblöjor, nån som testat dem? Alla idéer välkomna!
 
Sv: Pottträning

Regelbundenhet är väl A och O. Alltså, inte vänta långa perioder utan gå dit med jämna mellanrum..tex: kliva upp på morgonen = gå och sätta sig på pottan...efter kanske några timmar = gå på pottan och sätta sig, efter lunchen, efter vilan osv.

Vi pottrännar mycket dåligt, det är dagis som håller på med det..inte mig emot. Jag anser att det komer när det kommer..Men visst, jag går regelbundet dit och sätter henne. Ibland funkar det, ibland inte. Är så olika. Ibland säger jag: kom så går vi och kissar i pottan. JA säger hon och gör det, andra dagar vill hon inte..och då struntar vi i det.
 
Sv: Pottträning

Har du egen trädgård? Naken i trädgården hjälper ju dig att se om hon vill säga ifrån eller inte.
Då tjatar du ju inte utan kan se lite hur ofta hon behöver kissa...
Min kompis pottränade sin dotter redan som ettåring men det funkade inte sen när hon började på dagis. Nu har hon börjat igen- lika gammal som din- och hon ska kissa en gång i kvarten.
Tror att hon kanske är lite rädd att göra "fel" eller tycker hon det är vansinnigt roligt att spola i toastolen ;)
 
Sv: Pottträning

Tycker det blir mer olyckor med kalsonger på som det är hemma hos oss. De bästa är ju naken ute, perfekt årstid!

Rasmus älskar oxå att spola, men det får han bara göra om han gjort nått i pottan/toan, funkar lite som belöning. I början tog vi honom dit regelbundet och före/efter maten. Nu säger han till själv och känner när det är på G så blöja har vi bara på natten :bump:

Han gick i perioder i början, jätteintresserad till inte alls intresserad så vi har kört på som han vill men alltid erbjudit pottan.
 
Sv: Pottträning

Vi har gjort som jerseyko, naken och inte pressat. Nu gar han pa potta eller grasmattan till 100% och vi har borjat aka hemifran med kalsonger och byxor istallet. Nar han kissat pa golvet har jag bara sagt "oj kissar du pa golvet, kom sa kissar vi i pottan istallet" och inte gjort nagon deal av det. For ett tag sen borjade han saga "we wees" nar han ska kissa sa da hinner man ju kasta sig fran matbordet och ta honom in till badrummet :) Fast nu skoter han det helt sjalv, man far passa sig sa att han inte smyger ivag och bajsar, for da kan han vilja tomma pottan sjalv i typ vasken.... :S

Jag tror inte Elina kommer kissa i soffan, hon vet ju nar hon kissar. Lycka till!
 
Sv: Pottträning

Jag tycker det låter som att din tös är redo. Nu var vi lite senare än dig på att börja "träna" (han var nästan 3), men min pojk började tex ställa sig upp om han satt i sängen eller soffan och sa: -jag ska bara kissa.

Så vi tog helt enkelt bara av han blöjan, han kissade i kalsongerna två ggr ute på en timme sen hade han fattat galoppen. Han var liksom redan "rumsren". I början hade jag lite plastad frotté i soffan där han satt och även i vagnen där han sover om dagarna samt i bilstolen, men det har aldrig hänt någon olycka där. Någon vecka efter jag tagit av blöjan fick han vara blöjlös även på dagis.

Min pojk var aldrig intresserad av pottan, men så fort vi struntade i pottjatet och tog av blöjan funkade allt galant.

Sen har man ju också hört om de som tar till tricket att barnet får en liten present/belöning varje gång barnet kissar på pottan. Fast det funkade aldrig på min kille. Det kom ju liksom aldrig något kiss när han satt där.
 
Sv: Pottträning

Isak är ju lika gammal som din.
Han går utan blöja dagtid hemma nu. Utan byxor också för enkelhetens skull:p
Ser han pottan hela tiden så går han på den, annars glöms det lätt bort när han leker. Men ställer den där han är hela tiden.

Började med att sätta honom där när han ätit, druckit osv.
Han har alltid tyckt att det varit kul och sitta där och haft den med i leken.
Det är bara att låta det ta den tid det tar.
Har det blivit olyckor har man fått förklara att det ska vara i pottan och inte på golvet osv och satt honom på pottan direkt man sett att han kissat.

Chlo: Isak har fått nåt om han självmant gått på pottan vilket har varit bra.
Han får alltid beröm nr han gör det han ska där men ibland har han fått nåt extra.
En glass tex. Han blir jättestolt när han gör i pottan och väljer själv bort blöjan nu.
Går vi ut har han den på än dock, lika på dagis
 
Senast ändrad:
Sv: Pottträning

Ja det låter vettigt allt ni säger :). När hon kommer ut från badet etc har hon kissat på golvet ibland, det är därför jag oroar mig lite för att hon inte bryr sig att det kommer på golv/mattor/soffor. En nerkissad ny tygsoffa vill jag inte riktigt veta av :).
Korta perioder har hon varit helt utan de senaste dagarna, för att lufta lite, och då har det helt enkelt inte kommit någonting. Utom en gång i babypoolen, när hon bajsade - urk!

Hon är väldigt enveten och vill hon inte på toa så går hon inte ... jag skall testa lite idag, återkommer med resultat :).
 
Sv: Pottträning

Hon är inte så intresserad alls av pottan... mer av toaletten. Den är ju lite segare att flytta på ;). Jag kan ju testa med pottan också iofs... kanske ändrar hon sig.
 
Sv: Pottträning

Elivia slutade med blöja i april (fyller 3 i augusti). Hon visade aldrig något intresse för varken potta eller toalett. Ville INTE sitta där. Sen en dag när hon vaknade på morgonen så sa hon
-jag är stor nu och behöver ingen blöja.

Nehe tänkte jag, vi testar väl då och sen har det funkar jättebra utan speciellt många olyckor från dag 1. Förutom första blöjfria dagen på dagis då hon hade med sig 6par ombyten hem:o. Det gick bra dag nr 2 sen när hon kom på att man kan kissa äcen på dagis toalett:D.

Har således aldrig behövt potträna eftersom hon självmant valde bort blöjan.
Lätt och smidigt...

Lycka till.
 
Sv: Pottträning

Later behandigt och bra! Jag vet inte riktigt hur jag ska gora med mina just nu. Mina tvillingtjejer ar 2.5 ar och den ena vill garna sitta pa pottan/toaletten men hon kan sitta dar i timmar utan att det kommer nagot. Hon kanner helt enkelt inte nar det ar pa vag, for sen kommer det plotsligt nar hon star upp eller gar och da blir hon jatteledsen. Den andra har jarnkontroll pa sin blasa och ger supertydliga tecken nar hon ar nodig inkl sager till sjalv - men hon totalvagrar att sitta pa vare sig pottan eller toaletten. Plus att jag tycker det ar svart att halla koll pa tva samtidigt. Suck...
 
Sv: Pottträning

Ja det är lite alternativ 2- strunta i det tills hon vill själv. Jag överväger det också. Kanske kör vi på det om det blir diskussioner här hemma...

I morse såg jag att hon stod och klämde, jag frågade om hon bajsade. 'INTE' sa hon bestämt. 2 minuter senare kom hon och sa 'byta blöja'... Så visst hade hon gjort i den. Jag frågade om hon inte ville gå på toaletten istället, då svarade hon : 'Tisdag toaletten'. Det betyder 'en annan dag' :D.

Jag lämnade jag henne utan blöja. Vi var ute och lekte. Hon kissade i shortsen, vi gick hem och bytte kläder (hon är fortfarande utan blöja dock). Frågade om hon ville ha blöja men det ville hon inte heller. Vi får se hur det rafflande slutet ter sig :D
 
Sv: Pottträning

Jag har inte heller pressat Sam, han har velat själv. Att försöka tvinga honom är som att försöka rida in en vild mustang på mindre än två minuter :D

Många barn föredrar att bajsa i blöjan rätt så länge efter att de slutat kissa i den. Tydligen är det skönt med lite motstånd eller nåt haha. Om jag hade varit du hade jag sagt "oj, vi har glömt köpa blöjor, nu får du kissa i toaletten" och om det inte funkar kanske jag hade väntat ett tag till, men haft henne naken där det går. Lägg något i soffan så länge så den inte blir nerkissad om det skulle hända. Hur kunde du köpa ny tygsoffa när du ska potträna ditt barn? :D ;)
 
Sv: Pottträning

Hur kunde du köpa ny tygsoffa när du ska potträna ditt barn? :D ;)

Det kan man fråga sig :crazy: Jag gör alltid så. Vi köpte ny säng när jag var gravid, innan amningsslabb och bebiskräks :D Det var smart.

Hon slår mig med häpnad ibland. Vet inte om ni minns när jag startade tråd om samsovning... hon sover hos oss, har gjort det sedan hon var 1. Och jag har våndats över om jag skall flytta på henne, eftersom jag sover lite dåligt och eftersom det äktenskapliga aktiviteterna blir lite lidande :angel:.
Nu för en halvtimme sen frågade jag henne om hon ville sova lunch i sin säng (hon sover alltid i vår säng då med, och vi nattar genom att ligga där tills hon somnat). Hon funderade, och sen sa hon att ja hon ville sova sin säng. Jag la henne där, och la mig bredvid och då blev hon tvärarg - Nää mamma SJÄLV!. Jaha, OK, jag satte mig utanför och surfade på Buke. 5 minuter senare kikade jag in, då.... sov hon. Jaha. Och vad har jag komplicerat saker för? Kanske är det samma grej med blöjorna... hon verkar vara smartast i den här familjen :D
 
Sv: Pottträning

Man gör ju misstaget att tro att tvillingar skall vara lika :D. Lustigt att det är så omvänt... vill inte hon som har koll kissa ute då?
 
Sv: Pottträning

Man gör ju misstaget att tro att tvillingar skall vara lika :D. Lustigt att det är så omvänt... vill inte hon som har koll kissa ute då?

Nix! Jag har stressat upp mig lite over detta for det verkar som om "alla andra" fixar det sa himla enkelt. Sa jag tror att vi lagger det pa hyllan ett tag, och ser vad som hander om ett par veckor eller en manad. Kanske ar de inte riktigt redo annu.
 
Sv: Pottträning

Hm, jag brukar ju luta lite ditåt också generellt - kanske är det bättre att blanda sig i så lite som möjligt och låta dem köra sitt race. Varför skall man stressa upp sig när inte de gör det :)
 
Sv: Pottträning

Stressa inte. Dina tjejer är ju tidiga med annat, de pratar väl jättemycket tex trots att de har två språk att hålla reda på? Sam är fortfarande kvar på "mamma shoes"-stadiet även om det går framåt.
 
Sv: Pottträning

Jag är så himla löjlig ibland, just med det här 'tidig' och 'sen'... jag har ingen aning om Elina är tidig eller sen på saker och ting. Läser man på nätet pratar ju alla flytande, är blöjfria och på avancerad nivå i gymnastik strax efter ettårsdagen :D.

Jag tycker hon pratar som en brandspruta, men så träffar jag en liten tjej som pratade så himla RENT som var lika gammal som henne och då funderar jag - är hon sen? Hon har fortfarande blöja och napp och dricker välling :o Och det spelar ingen som helst roll, men jag vill ha en manual :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
711
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 725
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 201
Senast: Soapbubble
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp