Bukefalos 28 år!

Prata med små barn om "skumma människor"

Zewz

Trådstartare
Det har i närheten av dotterns förskola/ortens grundskola uppmärksammats en man som uppträdde underligt och iakttog barnen. Personalen är naturligtvis uppmärksam nu men har inte pratat med barnen om det. Borde jag prata med min dotter och i så fall hur? Hon är 2,5.
Hon är ganska reserverad mot okända människor men det känns ändå lite olustigt.
 
Det har i närheten av dotterns förskola/ortens grundskola uppmärksammats en man som uppträdde underligt och iakttog barnen. Personalen är naturligtvis uppmärksam nu men har inte pratat med barnen om det. Borde jag prata med min dotter och i så fall hur? Hon är 2,5.
Hon är ganska reserverad mot okända människor men det känns ändå lite olustigt.
Nu är hon kanske lite ung för de helt oredigerade versionerna av sagor. Men annars tycker jag att jag lagt märke till att många av dem tar upp det här med skumma personer som verkar snälla och smyger runt eller bjuder in barn till platser.

Som Rödluvan och vargen eller Hans och Greta eller Pomperipossa.
(Någon gång när A var 4 så läste jag en version av en klassisk saga med ätligt hus och sa (utan att tänka speciellt på det) -och vad vet vi om hus med pepparkakor utanpå? -Hjälp! en häxa! (säger A) och jag insåg hur vansinnigt enkelt det var att dra paralleller till typer i allmänhet som omotiverat bjuder på godis osv.)
 
Nu är hon kanske lite ung för de helt oredigerade versionerna av sagor. Men annars tycker jag att jag lagt märke till att många av dem tar upp det här med skumma personer som verkar snälla och smyger runt eller bjuder in barn till platser.

Som Rödluvan och vargen eller Hans och Greta eller Pomperipossa.
(Någon gång när A var 4 så läste jag en version av en klassisk saga med ätligt hus och sa (utan att tänka speciellt på det) -och vad vet vi om hus med pepparkakor utanpå? -Hjälp! en häxa! (säger A) och jag insåg hur vansinnigt enkelt det var att dra paralleller till typer i allmänhet som omotiverat bjuder på godis osv.)

Ja, det låter ju vettigt att ta det den vägen. Ska leta lite bland böckerna och se om jag hittar något som kan liknas vid en sådan situation.
Andra vardagliga faror är ganska lätt att få henne att greppa, men då finns det ju en konkret fara ("nu får jag inte röra ljusen, då kan jag bränna mig" upprepar hon varje gång vi tänder ljus :love: ) men att försöka förklara varför okända människor som vill bjuda på godis är en fara är ju svårt.
 
Fast vad är egentligen en skum person? Alla människor är olika, och beter sig olika beroende på dennes situation. Alla som studerar barn och går längst lekplatser är inte pedofiler eller ens intresserade av någon kontakt.

Däremot är äldsta sonen hårt inpräntad att han får aldrig ta godis, eller dylikt från främmande personer för man vet inte vad de innehåller. Han måste även fråga mig om han får följa med någon hem oavsett vad de än säger. Har han inte frågat mig personligen så får han inte följa med. Har t om hänt att han nekat både sin moster och mormor vid olika tillfällen när de har velat att han ska följa med, men nej han är bestämd och säger att han måste fråga mamma först :laugh:
 
Med största sannolikhet är det ingen fara. Att vuxna ger sig på främmande barn är ovanligt, så försök att inte oroa dig för mycket.
Som svar på din fråga så tror jag inte att det är särskilt konstruktivt att prata med ett så litet barn om så svårgreppbara saker. Det bästa du kan göra för henne är antagligen att försäkra dig om att förskolan har bra förutsättningar för att ha koll på barnen. Sover barnen ute i vagnar t.ex., och har personalen ordentlig uppsikt då, osv.
 
Fast vad är egentligen en skum person? Alla människor är olika, och beter sig olika beroende på dennes situation. Alla som studerar barn och går längst lekplatser är inte pedofiler eller ens intresserade av någon kontakt.

Däremot är äldsta sonen hårt inpräntad att han får aldrig ta godis, eller dylikt från främmande personer för man vet inte vad de innehåller. Han måste även fråga mig om han får följa med någon hem oavsett vad de än säger. Har han inte frågat mig personligen så får han inte följa med. Har t om hänt att han nekat både sin moster och mormor vid olika tillfällen när de har velat att han ska följa med, men nej han är bestämd och säger att han måste fråga mamma först :laugh:

Nu uppfattade föräldern och personalen som sett det här som rätt märkligt, och har till och med polisanmält. När de försökte söka kontakt med mannen hade han avvikit. Så uppenbarligen var det mer än bara lite märkligt.
Oavsett den här mannens avsikter så kan det ju vara bra att ha börjat prata med dottern, det är bara svårt att veta hur ibland. Vissa saker fastnar direkt och hon babblar om det i flera dagar, annat går in i ena örat och ut ur andra :D
 
Är hon inte för liten för sådana samtal? Hon lär ju dessutom vara övervakad av personal när hon är ute.

Jo, hon är nog för liten för att prata exakt om det där, men som Badger nämnde finns det ju böcker som tar upp ämnet att alla inte är vad de utger sig för.

Jag är inte särskilt orolig för tiden på förskolan, där har de koll och de är på en begränsad yta, men det är klart man hajar till när det sitter en lapp med info på varje barns klädhylla.
 
Jo, hon är nog för liten för att prata exakt om det där, men som Badger nämnde finns det ju böcker som tar upp ämnet att alla inte är vad de utger sig för.

Jag är inte särskilt orolig för tiden på förskolan, där har de koll och de är på en begränsad yta, men det är klart man hajar till när det sitter en lapp med info på varje barns klädhylla.
Jag tror att en 2,5-åring är för liten för att koppla t ex Hans och Greta till sin vardag på förskolan. Överhuvudtaget tror jag inte att det går att skapa någon reell förståelse för det här hos ett så litet barn, även om man skulle kunna få det att upprepa Man får inte ta emot godis från såna man inte känner - eller nåt.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Mitt barn har alltid varit lite för kontaktsökande så där kör vi stenhårt med att man inte får prata eller följa med människor som man inte känner. Man får bara följa med mamma, pappa, dagisfröken, mormor/farmor osv. Då barnet även har en utv. störning så är det ännu viktigare att arbeta med vilka man får prata med. Tanten i kassan måste man ju prata lite med men man behöver inte stå vid staketet på dagis och ropa hej och prata med alla som går förbi.

Man kan göra en social berättelse om det. De här människorna får jag följa med, eller nått liknande och läsa "boken" ofta så det blir lite av ett mantra vilka man får följa med och inte.
 
Är hon inte för liten för sådana samtal? Hon lär ju dessutom vara övervakad av personal när hon är ute.

Jag håller med.
Med lite äldre barn har vi helt enkelt pratat om skumma typer, att alla vuxna inte är snälla, att man inte får följa med okända, hur lätt det är att bli indragen i en bil där det ska finnas hundvalpar, godis etc. Med de äldre barnen har vi också ett kodord så om någon okänd säger att de ska hämta barnen för att någon av oss föräldrar ligger på sjukhus el.dyl. så måste de kunna koden.
 
Ni har säkert rätt i att hon är för liten för sådant än. Vi har väldigt lätt att tro/kräva för mycket av henne för att hon är så väldigt framåt verbalt.

Hon är ju aldrig ute utan uppsikt så för hennes del är det ju ingen fara.

Men det känns ledsamt att man kommer behöva ta det, i alla fall, längre fram.
 
Jag tror att en 2,5-åring är för liten för att koppla t ex Hans och Greta till sin vardag på förskolan. Överhuvudtaget tror jag inte att det går att skapa någon reell förståelse för det här hos ett så litet barn, även om man skulle kunna få det att upprepa Man får inte ta emot godis från såna man inte känner - eller nåt.

Risken är ju istället att man undergräver deras tillit till andra, och tror att folk vill dem ont och tänker det värsta om andra. Det känns ju inte heller så roligt, att man uppfostrar barnen till att bli misantroper.
 
Tycker nog som övriga att när barn är 2,5 så ska man göra det man kan för att ge dem gott självförtroende både i sig och själv och andra. :)
Hon är alldeles för liten för att förvänta sig att kunna hålla redan på sådant som "skumma gubbar".
 
Jag tycker ansvaret ska ligga på de vuxna att se till så barnen inte går iväg med okända. Så jag skulle snarare prata med personalen än med flickan.
 
Ni har säkert rätt i att hon är för liten för sådant än. Vi har väldigt lätt att tro/kräva för mycket av henne för att hon är så väldigt framåt verbalt.

Hon är ju aldrig ute utan uppsikt så för hennes del är det ju ingen fara.

Men det känns ledsamt att man kommer behöva ta det, i alla fall, längre fram.
Ja, det är verkligen ledsamt. Ingen förälder någonsin skulle behöva ha sådana samtal med sitt barn.
 
Det har i närheten av dotterns förskola/ortens grundskola uppmärksammats en man som uppträdde underligt och iakttog barnen. Personalen är naturligtvis uppmärksam nu men har inte pratat med barnen om det. Borde jag prata med min dotter och i så fall hur? Hon är 2,5.
Hon är ganska reserverad mot okända människor men det känns ändå lite olustigt.
Jag har sagt till mina barn att det finns människor som inte alltid är så snälla och som kan göra väldigt tokiga saker som inte är ok. Vi har pratat mycket om att man inte får gå fram till okända, följa med folk man inte känner osv
 
Jag håller nog med de andra att hon är lite liten. Vi har pratat med våra killar när de börjar vara ute själva/gå till kompisar själva ( de gick till grannarna själva från de var 3,5 kanske? ). Men självklart, så fort man anser att ens barn kan vara ute själv behöver man ju prata om det. Men jag antar att din dotter inte är ute ensam än. ?
 
Jag håller nog med de andra att hon är lite liten. Vi har pratat med våra killar när de börjar vara ute själva/gå till kompisar själva ( de gick till grannarna själva från de var 3,5 kanske? ). Men självklart, så fort man anser att ens barn kan vara ute själv behöver man ju prata om det. Men jag antar att din dotter inte är ute ensam än. ?

Jo, jag skrev det sen att jag förstått att hon är lite liten, och att hon aldrig är ute utan uppsikt ändå.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 867
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 654
Senast: Zewz
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 066
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp