Premiärturen!

aneeette

Trådstartare
Jag måste bara få berätta om vårat lilla framsteg. Enda sedan vi skaffade Kid så har han fått följa med mig till stallet, i hopp om att han en dag skulle tycka att hästar inte är så jättefarliga, och enda tills idag har jag känt mig väldigt skeptisk till att kunna ha med honom ut på en ridtur.

Idag tog vi premiärturen. Min medryttarhäst är gudomligt snäll, och ägaren har berättat hur snäll hon är med hundar, så jag kände att "nu jäklar får det vara dags", så jag tog med mig Kid till stallet (han har följt med dit flera gånger när jag varit dit utan att rida). Han älskar att följa med nu, det finns ju hundkompisar där har han upptäckt, och han springer lös bäst han vill medan jag grejar på. Så till själva ridturen, jag hade planerat en lugn tur i skogen då hästen haft ont i ryggen ett tag, så vi lufsade på längs vägen. Väl framme vid skogsvägen träffade jag en snäll bärplockare som släppte lös hunden (jag såg en möjlighet att slippa hoppa av i onödan :angel:), och sen va han igång! Han for runt som en galning och tyckte att det var jättekul att vara ute med matte och ett stort läskigt djur som han aldrig vågat vara i närheten av förut..

Det va så underbart att se honom så himla nöjd! :love:

Först gå i koppel:
29115965.jpg


Sen kolla så att vägen är säker, och att det inte finns några monster som kan äta upp oss längs vägen..
29115971.jpg


Och när läget är under kontroll passar man på att bada :angel:
29115984.jpg


Det enda jag vill med den här tråden är egentligen att "skryta" över min lilla knodd som äntligen kommit över sin hästrädsla :laugh:
 
Sv: Premiärturen!

Brukar ha min hund med på ridturerna, det är så härligt och hon älskar det!
Kan varmt rekommendera, precis som jag har skrivit tidigare i liknande trådar, att ha ett typ katthalsband på hunden med pingla, så hör hästen hela tiden var hunden är och det uppstår inga plötsliga möten mellan häst och hund som kan skapa olyckor.

Lycka till!!
 
Sv: Premiärturen!

Ja! Det hoppas jag också! :bump: På lördag har jag planerat nästa tur, om jag inte hinner ut innan det blir alltför mörkt på onsdag, så då får vi hoppas att det gick lika bra som igår :)
 
Sv: Premiärturen!

Det var ingen dålig idé! Då slipper jag oroa mig för var han är någonstans också när jag inte ser honom. Försökte dock hålla honom en bit framför mig hela tiden. Har tränat in "fram" hela sommaren för att han ska kunna det, och det sitter som en klocka! Men jag ska absolut inhandla en liten pingla att sätta fast! Tack för tipset! :laugh:
 
Sv: Premiärturen!

Jag försöker också att ha Yda framför hela tiden, men ibland så ska det nosas, kissas, bajsas och sådär och då hamnar hon på efterkälken =) Jag har också lärt henne att, när hon hamnar bakom, ska hon vänta med att gå förbi tills jag säger varsågod, både om jag och hästen står still eller skrittar - inte springa förbi innan varsågod eller "vassigo" så det blir när man pratar med vovven :D
 
Sv: Premiärturen!

Okej, jag har inte problemet med att det ska kissas och bajsas och så där, han rastas på vägen till stallet (7 mins promenad), och sen är han "klar", och behöver inte göra så mycket annat :P Han har alltid varit en sån som vill gå först, så det är bara om han råkar hitta något jätteintressant att nosa på som han halkar efter. Och jag har varit hård med att han inte får gå och skvätta överallt, så det är inte heller något som gör att han halkar efter, men skulle han halka efter så springer han fort som tusan för att hinna först igen ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️ Vi har en valack född 2013, användes som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 053
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 235
Senast: alazzi
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 694
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp