Present till pedagoger

Linn-Nora

Trådstartare
Jag har förstått att det finns de som ger presenter till pedagoger vid avslutningarna.
Görs det varje avslutning? Eller bara vid sommaren?
Hur gör ni?

När jag växte upp fick läraren en present från hela klassen när man bytte till ny lärare nästa termin, men inte annars vad jag kan komma ihåg. Och då det är mitt första barn och första sommaravslutningen har jag ingen aning om hur vi ska göra.

Ärligt talat tycker jag situationen är lite obekväm. Vi har ingen kontakt med nån annan förälder i och med Covid-restriktioner samt att det inte finns någon lista med nummer. Så det är svårt att gå ihop. Nu vet jag inte om alla andra föräldrar har kontakt med varandra och styr upp något. Men jag vet inte ens vad jag skulle ge.

Som sagt, hur gör ni? Vi har "avslutning" snart på förskolan, barnet är 3 år och går i småbarnsgrupp. Vill inte vara den enda som ger något men det kan ju kännas konstigt om ALLA andra har presenter men inte vi.

Vi är jätteglada för pedagogerna och försöker visa vår uppskattning genom att säga det, hur mycket vi uppskattar dom och hur glada vi är att barnet trivs på förskolan.

Men jag kan känna att det nog lätt kan bli lite av ett tvång i sånt här. Att föräldrar kanske, medvetet eller omedvetet, försöker bräcka varandra med att ge gåvor. Men det kan absolut vara mina egna erfarenheter och känslor som spelar inte i det där ;)

Känner mig förvirrad :crazy:
 
Senast ändrad:
Här ordnar klassföräldrarna. En tjuga per barn brukar samlas in. Min äldsta slutar trean nu och från hösten går de på en ny skola. Jag kom på idag att jag kanske borde ha gett en blomma eller något till läraren också, men jag skickade ett sms med uppskattande ord iaf.
 
Vårt är två och går också i småbarnsgrupp, har inte ens tänkt tanken att man kanske skulle ge något faktiskt. I och med coronarestriktioner osv vet jag ärligt talat knappt hur barnets pedagoger, förutom de två jag hade kontakt med under inskolningen, ser ut eller vad de heter :o

De har ju inte någon skolavslutning utan är ju liksom där hela sommaren (med avbrott för semester såklart) så jag vet inte ens när man i så fall skulle ge någon form av present?

Edit: tänker att det är skillnad sen när de börjar skolan och har en specifik dag som faktiskt är skolavslutning. Då känns det mer rimligt att gå ihop hela klassen och ge något. Eller när barnet gör sista dagen på en viss avdelning eller förskola.

Edit 2: såg nu att du skrev att ni faktiskt har en "avslutning", då vet jag inte :o
 
Vi har alltid gemensam present från alla barn och föräldrar vid jul- och sommaravslutning.
Vår förskola har ett föräldraråd som samlar in pengar och köper in present gemensamt till alla pedagoger och rektor. Är en liten förskola med totalt 40 barn så hanterbart. Beloppet att bidra med är valfritt och varje gång är det någon som inte har betalat. Om det är för att man har glömt, inte kan eller inte vill vara med har vi ingen aning om och det spelar ingen roll. Presenterna är ändå alltid från alla föräldrar och barn.
 
Jag gav små presenter till pedagogerna när barnet gick på grupp för små barn, dels var det bara två pedagoger och dels var vi fruktansvärt nöjda. När han sen bytte avd blev det fler pedagoger och vi har inte varit fullt så nöjda. Men kanske blir en liten present nu till sommaren då han byter till storbarnsavd till hösten.
 
Jag ogillar skarpt att det i grupp ska samlas pengar hit och dit.

Här är det så att vissa ger och vissa inte. Oftast har barnet själv gjort ett kort, kanske en nyckelring eller nåt annat hemgjort. En blomma, chokladask, champagne (!).

Så jag säger att skit I vad andra tänker. Jag tror INTE att pedagogerna liksom tänker att "jaha, den där mamman gav inget!"

Och gör dom det så är det deras problem.

Så vill du ge nåt så gör du det. Annars struntar du i det.
 
Jag har alltid bidragit när någon annan samlar in pengar till förskolepersonal och lärare, men har aldrig gett en gåva ifrån bara vår familj eller ordnat insamlingen själv.

Oftast brukar den som samlar in pengar skriva ”ifrån barnen på avdelningen X eller i klassen Y” på kortet så det inte syns om någon inte har bidragit.
 
Jag har förstått att det finns de som ger presenter till pedagoger vid avslutningarna.
Görs det varje avslutning? Eller bara vid sommaren?
Hur gör ni?

När jag växte upp fick läraren en present från hela klassen när man bytte till ny lärare nästa termin, men inte annars vad jag kan komma ihåg. Och då det är mitt första barn och första sommaravslutningen har jag ingen aning om hur vi ska göra.

Ärligt talat tycker jag situationen är lite obekväm. Vi har ingen kontakt med nån annan förälder i och med Covid-restriktioner samt att det inte finns någon lista med nummer. Så det är svårt att gå ihop. Nu vet jag inte om alla andra föräldrar har kontakt med varandra och styr upp något. Men jag vet inte ens vad jag skulle ge.

Som sagt, hur gör ni? Vi har "avslutning" snart på förskolan, barnet är 3 år och går i småbarnsgrupp. Vill inte vara den enda som ger något men det kan ju kännas konstigt om ALLA andra har presenter men inte vi.

Vi är jätteglada för pedagogerna och försöker visa vår uppskattning genom att säga det, hur mycket vi uppskattar dom och hur glada vi är att barnet trivs på förskolan.

Men jag kan känna att det nog lätt kan bli lite av ett tvång i sånt här. Att föräldrar kanske, medvetet eller omedvetet, försöker bräcka varandra med att ge gåvor. Men det kan absolut vara mina egna erfarenheter och känslor som spelar inte i det där ;)

Känner mig förvirrad :crazy:
Nu jobbar jag visserligen på högstadiet men strunta i presenter och annat! Om man nu absolut vill köpa något så kanske en blomma av någon sort eller ett kort. Jag har fått lite olika saker genom åren och det jag sparat och uppskattat har varit kort där eleven och/eller föräldrarna skrivit något personligt om året som gått (eller liknande).
 
Tack för alla svar och tankar! Tycker detta är intressant :)

En annan sak jag minns som jag när jag själv var liten som jag då kände mycket ångest inför var försäljningen av majblommor. Det är ju en jättefin sak, men jag har alltid hatat att sälja saker, redan som liten. När jag då sa att jag inte ville som 8 år ish blev jag väldigt utsatt av andra barn och vuxna.
Det har ju inget med presenter till pedagoger att göra men väl den sociala pressen som kan uppstå i liknande lägen.
Det kan också vara sådana händelser i mitt liv som får mig att känna olust inför den här typen av saker.
 
Bara de barn som slutar helt, alltså sexåringarna, köper något gemensamt till pedagogerna här. Men det är en liten förskola så vi är inte så många som berörs varje år.
 
Vi har gett gemensamt från barnen på avdelningen, brukar vara 1 eller 2 som samlar in pengar och köper någon blomma eller så. Tidigare skrev vi oftast upp allas nummer på en lista på ett föräldramöte men nu har vi ju inga sådana pga. Corona. Så i julas hade en mamma lagt en lapp i varje barns fack där det stod att man kunde bidra om man ville. Brukar handla om 20-25 kr 😊
 
Tack för alla svar och tankar! Tycker detta är intressant :)

En annan sak jag minns som jag när jag själv var liten som jag då kände mycket ångest inför var försäljningen av majblommor. Det är ju en jättefin sak, men jag har alltid hatat att sälja saker, redan som liten. När jag då sa att jag inte ville som 8 år ish blev jag väldigt utsatt av andra barn och vuxna.
Det har ju inget med presenter till pedagoger att göra men väl den sociala pressen som kan uppstå i liknande lägen.
Det kan också vara sådana händelser i mitt liv som får mig att känna olust inför den här typen av saker.

Och gud nåde den som inte sålde slut på produkter som ingen ville ha till klasskassan. :banghead:
 
Vi har aldrig gett present till någon pedagog. Tänker att när äldsta slutar förskolan nästa år ger vi något litet till den förskollärare som varit sonens kontaktperson och "favoritfröken".
 
Det är absolut inget måste med presenter till förskolepersonalen, men visst värmer det med uppskattning, det tror jag alla tycker.

Det behöver verkligen inte vara nåt dyrt, det är lika uppskattat med en teckning som nåt dyrare.
Mest har jag nog uppskattat en flaska hemgjord flädersaft eller jordgubbssylt, eller en liten smultron- eller tomatplanta.

En del av våra föräldrar har köpt gåvobrev till Barncancerfonden eller Friends, det tycker jag också är fint!
Det är verkligen tanken som räknas!
 
Vi har aldrig gett present till någon pedagog. Tänker att när äldsta slutar förskolan nästa år ger vi något litet till den förskollärare som varit sonens kontaktperson och "favoritfröken".

Jag var med om det en gång, jag fick present men ingen annan, det kändes jättekonstigt.

Även om jag hade hållit i barnets utvecklingssamtal hade mina kollegor haft minst lika mycket kontakt med både barnet och föräldrarna under de åren vi hade barnet.
Hade varit bättre att få nåt vi kunde delat på, typ en ask Noblesse eller nåt, än att man pekar ut vem barnet tyckt bäst om.

Eller jobbar ditt barns pedagoger väldigt uppdelat?
 
Aldrig hört talas om! Vi gav en blombukett tillsammans till klassföreståndaren när vi gick ut grundskolan tror jag - och när vi gick ut gymnasiet valde vi elever att ge något särskilt till en eller två lärare vi tyckte hemskt mycket om.
Vad ska de ha presenter för? Jag får ingen present av våra gäster när jag går på semester. :D
 
Jag var med om det en gång, jag fick present men ingen annan, det kändes jättekonstigt.

Även om jag hade hållit i barnets utvecklingssamtal hade mina kollegor haft minst lika mycket kontakt med både barnet och föräldrarna under de åren vi hade barnet.
Hade varit bättre att få nåt vi kunde delat på, typ en ask Noblesse eller nåt, än att man pekar ut vem barnet tyckt bäst om.

Eller jobbar ditt barns pedagoger väldigt uppdelat?
Det står ju att det var sonens kontaktperson? Jag antar att det är samma som egenvårdare I det finska systemet.
 
Jag var med om det en gång, jag fick present men ingen annan, det kändes jättekonstigt.

Även om jag hade hållit i barnets utvecklingssamtal hade mina kollegor haft minst lika mycket kontakt med både barnet och föräldrarna under de åren vi hade barnet.
Hade varit bättre att få nåt vi kunde delat på, typ en ask Noblesse eller nåt, än att man pekar ut vem barnet tyckt bäst om.

Eller jobbar ditt barns pedagoger väldigt uppdelat?
Jag tror att de flesta gör så på vår förskola faktiskt. Eller de som har 6-åringar som slutar kan gå ihop och fixa nåt till hela personalen, men jag och barnet kommer nog utöver det ge ett kort och nåt litet till den lärare som varit "hans" sedan han började. De har det uppdelat så att 2-3 pedagoger har hand om en åldersgrupp, och sedan har de uppdelat sinsemellan vem som har huvudansvaret för vilka barn. De ska vara både barnets trygghet och ta hand om kontakt med oss föräldrar och administration runt barnet.
 
Vi gav dotterns lärare (plus två som är inne I klassen och hjälper till) vars en liten chokladask. Ibland är det nån förälder som tar initiativ och samlar in.
 
På dotterns förra förskola gav ingen något till pedagogerna vid terminsavslutningen. Vi gav däremot en grej när hon slutade för att vi skulle flytta.

På den förskolan hon går på nu så är de gemensam insamling till varje terminsavslut. En förälder i förskolerådet som har tillgång till allas mejladresser gör ett mejlutskick och så får de som vill och kan Swisha pengar till present. Tycker ändå det fungerar bra eftersom presenten är från alla oavsett om de swishats pengar från alla eller inte. Det blir heller inte så utpekat vem som inte bidragit med pengar. Sen kan jag väl personligen tycka att de är lite mycket att ge present vid både jul och sommar. 💁‍♀️

Jag jobbar själv på ett ställe där en del av verksamheten får tårta, godis, blommor mm vid jul, sommar och påsk av kunder. För det första lägger vi ju noll vikt i vem som gett present och vem som inte gjort det. Sen är det faktiskt ganska jobbigt att få alla dess grejer för det blir så himla mycket. Vi tar med oss hem men mycket slängs. Vi något tillfälle har jag fått med mig en hel bullkrans och en hel tårta hem till min mamma när hon fyllde år. Det blir liksom för mycket ibland.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 601
Senast: alazzi
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 077
Senast: Mineur
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
25 988
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp