Presenter till kollegor (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

Ah, detta är iofs kollegor men det är chefen som skickar till ca 50 anställda. Vi umgås inte alla utan sitter i samma sektion.

Ja jag vet inte :D gillar inte att de är chefen som mailar ut och jo de är frivilligt men det blir så norm..
Som sagt, ingen som grattar nån som uppfyller sin dröm med hästuppfödning eller whatever som inte är enligt normen
Jag tycker det är jättemärkligt att CHEFEN samlar pengar?

Vill vi kollegor uppvakta en arbetskamrat så samlar vi till hen (det brukar bli ooofta... men helt frivilligt) men chefen står för det som företaget uppmärksammar och lägger sig inte i om vi så vill uppvakta en 27-åring.
 
Ja, absolut. @Lingon skrev dock "Vi får en dags permission när vi gifter oss. Men det är ju samma för alla. Fy vad fult av ditt företag att..." och det tolkade jag som att hen insinuerade att det inte är samma för alla där jag jobbar. Annars är ju den där dagens permission man får på hens jobb precis lika orättvis som min semestervecka, om än i mindre skala.

Vad gäller din kommentar om lagligt eller ej skulle man säkert inte kunna göra något liknande på stora statliga/kommunala organisationer, men i ett litet familjeägt företag som mitt vet jag inte vad för juridik som skulle kunna tänkas stå i vägen faktiskt. Men det kanske du har bättre koll på än jag?

För övrigt vill jag tillägga att det på mitt jobb inte skulle vara jättesvårt att få en extra semestervecka p.g.a något annat än bröllop, om man bara frågade och hade ett vettigt skäl till det. Min arbetsgivare är liksom schysst hela vägen igenom och mån om att livet ska vara njutbart för oss alla.
Jaha, då förstår jag!
Nej, jag har tyvärr dålig koll på arbetsrätt. Har dessutom snabbt övergått till att undra om ni har några lediga tjänster på ert jobb, för det låter ganska trevligt att jobba hos er trots allt 😄 Extra veckas ledighet när man skaffar valp vore ett bra sätt att tysta kritiska röster.
 
Jag ska gifta mig i sommar och hade nog tyckt att det kändes lite konstigt om mina kollegor gav mig en present på grund av detta. Bröllopspresent är liksom för mig något man ger som tack för festen man är inbjuden till, medverkar man inte vid själva evenemanget blir det lite konstigt med present tycker jag.

Nu fick jag i och för sig en extra semestervecka i år av min snälla arbetsgivare, vilket jag antar kan ses som lite av en present, men den gavs mer med meningen "vi vet att det ofta är en stressig tid med mycket att ordna, så vi vill att du ska kunna slappna av och njuta utan att behöva vända på varenda semesterdag". Det kändes rimligt på ett helt annat sätt, även om det såklart kan anses vara orättvist för de av mina kollegor som inte kommer att gifta sig. Jag blev dock ombedd att inte nämna den extra veckan för kollegorna och jag tvivlar på att de kommer att märka att jag är ledig 5 dagar mer i år än tidigare år, så det blir inte alls "in your face" på samma sätt som en fysisk present.
Min första, spontana, tanke kring det här. Att ni får 5 dagar extra för bröllop var att tänka 'fint, då kan man ju gifta sig varje år'.

Att få extra dagar obetald semester går säkerligen att lösa på de flesta ställen, det skulle även jag kunna få om det funkar med jobbet och jag motiverar det ordentligt och jag jobbar på myndighet. Att få extra dagar med semesterersättning däremot är en helt annan grej.
 
Jag tycker det är jättemärkligt att CHEFEN samlar pengar?

Vill vi kollegor uppvakta en arbetskamrat så samlar vi till hen (det brukar bli ooofta... men helt frivilligt) men chefen står för det som företaget uppmärksammar och lägger sig inte i om vi så vill uppvakta en 27-åring.
Jag tror nästan jag föredrar att chefen (eller i bästa fall AG) sköter allt sådant, den sociala pressen blir nästan ännu värre när det ska samlas in mellan kollegorna. Oftast tillfrågas man ju trots att man inte har någon relation till personen överhuvudtaget eller kanske till och med tycker illa om hen, så ska man stå där och antingen behöva lägga pengar på en människa man inte har lust att lägga pengar på, eller känna sig som ett arsel.
 
Jag tror nästan jag föredrar att chefen (eller i bästa fall AG) sköter allt sådant, den sociala pressen blir nästan ännu värre när det ska samlas in mellan kollegorna. Oftast tillfrågas man ju trots att man inte har någon relation till personen överhuvudtaget eller kanske till och med tycker illa om hen, så ska man stå där och antingen behöva lägga pengar på en människa man inte har lust att lägga pengar på, eller känna sig som ett arsel.
Ah, hos oss går det ut ett meddelande i vårt interna meddelandesystem med ett swishnr så det är ingen som håller koll på vilka som samlar eller ej. :)
 
Ah, hos oss går det ut ett meddelande i vårt interna meddelandesystem med ett swishnr så det är ingen som håller koll på vilka som samlar eller ej. :)
Ungefär som hos @Lingon då. :) Jag gillar fortfarande inte fenomenet, skulle ändå känna mig som en mindre skitstövel om jag var den enda som inte lade ett bidrag.

Och så är det ju det där med att någon som gärna skulle vilja uppmärksammas kanske aldrig får något. Tycker man kan hålla sina personliga firanden utanför arbetsplatsen.
 
Den här tråden är så passande, i går fick jag ett sms från sambons chef om tips på present till honom (han slutar nästa vecka). Med uppmaningen att svara så fort som möjligt eftersom de behöver handla nu under veckan. Helt plötsligt var det press på mig att komma på något när jag inte vet vad han har för relation till sina kollegor. :meh:
 
Den här tråden är så passande, i går fick jag ett sms från sambons chef om tips på present till honom (han slutar nästa vecka). Med uppmaningen att svara så fort som möjligt eftersom de behöver handla nu under veckan. Helt plötsligt var det press på mig att komma på något när jag inte vet vad han har för relation till sina kollegor. :meh:
Jag råkade läsa "chefens sambo" och var nära att implodera 😅
 
Min första, spontana, tanke kring det här. Att ni får 5 dagar extra för bröllop var att tänka 'fint, då kan man ju gifta sig varje år'.

Att få extra dagar obetald semester går säkerligen att lösa på de flesta ställen, det skulle även jag kunna få om det funkar med jobbet och jag motiverar det ordentligt och jag jobbar på myndighet. Att få extra dagar med semesterersättning däremot är en helt annan grej.
Jag är tämligen övertygad om att det är ett "once in a lifetime"-erbjudande ;)
 
Den här tråden är så passande, i går fick jag ett sms från sambons chef om tips på present till honom (han slutar nästa vecka). Med uppmaningen att svara så fort som möjligt eftersom de behöver handla nu under veckan. Helt plötsligt var det press på mig att komma på något när jag inte vet vad han har för relation till sina kollegor. :meh:
Men jösses! Framförhållning, någon?

Jag tycker att du ska tipsa dem om något som du vill ha själv. Sambon kommer ju oavsett vilket att behöva se glad ut när han får presenten av kollegorna, och när han sen kommer hem tar du den helt enkelt ur händerna på honom och vips har du fått en ny leksak :D
 
Vi samlar in pengar till presenter/blommor till de som ska sluta, företaget står för blommor till de som fyller 40. 50 och 60. Jag jobbar på en vårdcentral och oftast blir det så att vi samlar in i våra olika yrkesgrupper snarare än hela arbetsplatsen- vi har på så sätt en relation till varandra och inga sura miner för den som inte deltar.

Jag fick dock blommor i höstas när jag opererats, av jobbet, men det var lite vag vem som var de skyldiga. Det stod ju "Dina kollegor på jobbet". I mitt fall var det nog någon av cheferna som samlat eftersom mina närmaste kollegor inte kände till det här med blommorna ens.... medan cheferna gjorde det och även om operationen förstås.
 
Jag råkade läsa "chefens sambo" och var nära att implodera 😅
Chefens sambo hör av sig till mig eftersom chefen beklagat sig till sin sambo om att inte komma på någon bra present till min sambo så jag får komma på en present som sambon vill ha så att chefens sambo kan säga det till chefen så chefen kan köpa något till min sambo. :laugh:

Och ja, jag ansträngde mig för att få den meningen så krånglig som möjligt. :D
 
Men jösses! Framförhållning, någon?

Jag tycker att du ska tipsa dem om något som du vill ha själv. Sambon kommer ju oavsett vilket att behöva se glad ut när han får presenten av kollegorna, och när han sen kommer hem tar du den helt enkelt ur händerna på honom och vips har du fått en ny leksak :D
Funderade nästan på det, men kunde inte komma på något. I stället ringde jag till sambon och berättade om smset. Säkert alldeles för tråkig men jag orkade inte försöka smyga med det.
 
Hos oss skiljer vi på present från företaget eller present från kollegorna. Hittills har jag varit med om att företaget ger present vid jämna födelsedagar (40, 50, 60). Skulle tro att de ger vid pension också. Sen är det ju upp till oss kollegor om nån vill starta insamling för att fira nåt, tex barns födelse eller bröllop eller samma dagar som företaget firar. När jag fyllde 40 fick jag present både från kollegor och från företaget. När jag gifte mig så fick jag present från kollegorna, varav några även var med i kyrkan.

Vi brukar göra så att den som känner sig manad skickar ett mail med ett nr man kan swisha till om man vill vara med. Påminnelser är vi lite försiktiga med, just för att det faktiskt är helt valfritt att vara med. Jag har hoppat över några insamlingar utan dåligt samvete, och jag tror inte heller att alla var med på presenten till mig. Varför det skulle störa mig vet jag inte.
 
Jaha, då förstår jag!
Nej, jag har tyvärr dålig koll på arbetsrätt. Har dessutom snabbt övergått till att undra om ni har några lediga tjänster på ert jobb, för det låter ganska trevligt att jobba hos er trots allt 😄 Extra veckas ledighet när man skaffar valp vore ett bra sätt att tysta kritiska röster.
@Mineur jobbar inte i Sverige så svensk arbetsrätt är väl inte helt tillförlitlig i just hennes fall heller.
 
På min avdelning har vi tidigare firat jämna födelsedagar, disputationer och när någon fått barn, men nu börjar vi bli så många att det gått över till att bara blir 50/60, disputationer och barn. Administratören har hand om det och skickar ut ett mail om att swisha in 300 kr om man vill vara med i presenter och liknande, och de 300 kr används sedan till ett antal presenter tills det börjar ta slut (då kommer det ett nytt mail). Jag har jobbat där 5-6 år nu och har fått två mail totalt om att betala in om jag minns rätt. Administratören sköter sedan själva köpa det av present, med stöd av de kollegor som personen är närmast.
 
Jag tror nästan jag föredrar att chefen (eller i bästa fall AG) sköter allt sådant, den sociala pressen blir nästan ännu värre när det ska samlas in mellan kollegorna. Oftast tillfrågas man ju trots att man inte har någon relation till personen överhuvudtaget eller kanske till och med tycker illa om hen, så ska man stå där och antingen behöva lägga pengar på en människa man inte har lust att lägga pengar på, eller känna sig som ett arsel.
Jag med. Särskilt eftersom det hos oss både blir kontanter och häxjakt, två saker som jag är allergisk mot.
 
Hos oss är det en i personalen som håller i presentkassan. Hen sätter upp ett anslag när det är dags att Swisha. Vilka som är med vet bara hon.
Vi ger vid alla jämna födelsedagar, barn, dödsfall i direkta familjen och när fastanställd slutar. Jag kan tänka mig att vi kanske skulle ge vid giftemål men mina kollegor verkar trivas med att leva i synd så det har aldrig varit aktuellt.
 
Jag förstår verkligen inte fenomenet runt vare sig barn eller äktenskap, eller dödsfall för all del. Tack och lov har inga av mina arbetsplatser uppmärksammat dessa.
Hade själv tyckt att det var alldeles för personligt och nära inpå om arbetsplatsen lade sig i min sorg, vilket är den enda av de tre jag kan relatera till.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 010
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 295
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
Samhälle EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit...
16 17 18
Svar
356
· Visningar
14 547
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp